recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Debat: Definitionen på en hjemmebio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDebat: Definitionen på en hjemmebio

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Status: Offline
Point: 1836
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2009 kl. 11:26

som de skriver hos CSO

"Home Cinema:
Home Cinema er et dedikeret rum, hvor indretning, stemning og oplevelser afspejler den ægte biograf. I disse løsninger er det kun økonomi og fantasi, der skiller grænsen mellem verdens bedste og flotteste biografer, kontra hjemmebiografen."

det er jeg helt enig i - der bør efter min mening lige tilføjes at det er på lærred det foregår.

om der er sofaer, planter eller lign. er i min verden underordnet. I nogle rigtige biografer kan man vel også støde på sofaer?

Dedikeret rum må være nøgleordet i en "rigtig hjemmebiograf"

Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 3730
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2009 kl. 11:27
Oprindeligt skrevet af Nikodk Nikodk skrev:

som de skriver hos CSO

"Home Cinema:
Home Cinema er et dedikeret rum, hvor indretning, stemning og oplevelser afspejler den ægte biograf. I disse løsninger er det kun økonomi og fantasi, der skiller grænsen mellem verdens bedste og flotteste biografer, kontra hjemmebiografen."

det er jeg helt enig i - der bør efter min mening lige tilføjes at det er på lærred det foregår.

om der er sofaer, planter eller lign. er i min verden underordnet. I nogle rigtige biografer kan man vel også støde på sofaer?

Hvem bestemmer hvad betydningen af ordet Home cinema er? CSO gør da ihvertfald ikke

7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2009 kl. 11:38

Oprindeligt skrevet af McNiklas McNiklas skrev:

http://www.cso.dk/00231/00515/

Se under Home Cinema

helt enig i denne defination

særskilt rum, fuld surround og over 80"... (lærred)

Men ...... hvis nu betegnelsen "Home Cinema" dækker over en rigtig hjemmebiograf-indretning med stole, lærred, projektor og hele svineriet - burde betegnelsen "Home Theatre" så i virkeligheden ikke også involvere stole, en scene, et forhæng og en sufflør-kasse? 
Sådan at man også lige kan lave lidt amatør-Holberg for vennerne?  

Næh, jeg har det nu fint nok med, at udtrykket 'hjemmebif' bare kan være et rum inden for hjemmets fire vægge, hvor man under optimale betingelser i fred og ro kan nyde at se sine film. Uanset om det så foregår på en fladskærm eller på et projektor-lærred.

Redigeret af musicus - 05-August-2009 kl. 11:58
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2009 kl. 11:38
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

En hjemmebiograf må vel logisk set være noget der giver en biografoplevelse i hjemmet.

skal vi være rigtigt strikse vil det sige at

A: møblerne skal være lidt så gode, eller bedre end dem i en rigtig biograf

B: Billedet skal som i en rigtig biograf være så stort at man fylder hele synsfeltet ud, ift hvor langt væk man sidder.

C: lydsystemet skal kunne gengive ved samme min. samme SPL og ved maksimalt samme forvrængning som en rigtig biograf.

ad A: møbler gør mere end man tror, men vil også udelukke enhver der bare bruger sin sofa.

ad b: medmindre man sidder to meter fra skærmen, vil ethvert billed under 80" ikke kunne medregnes

c: grundet krav til spl, og især til forvrængning, så vill 99% af de anlæg der er postet herinde ikke længere kunne kalde sig en hjemmebiograf.

Alle kan lave deres egen definition af hjemmebiograf, men få kan blive enige  

specielt c.  kan være rigtig svært, og unødvendigt. jeg har prøvet at skrue op til reference niveua, og det er nærmest ubehageligt. Man kan roligt pille 10 db af efter min mening. Men det er rart at vide at man kan

Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Point: 1836
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2009 kl. 11:39

jeg mener nu heller ikke at de (CSO)skal bestemme - jeg citerede blot dem fordi de havde formuleret det på en meget god måde (og der er jo høfligt at nævne hvem man citerer)

så egentlig var det blot min mening omkring definitionen af hvad en hjemmebiograf er

Redigeret af Nikodk - 05-August-2009 kl. 11:41
Til top
BowieCool Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Januar-2007
Point: 1134
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2009 kl. 12:33

Nu er jeg en af de "heldige" der har en hjemmebio

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=46466& PN=1&TPN=1

Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at man kunne dele det op, så der både var et emne, hvor der kun var projektor-opsætninger og et kun med tv.

Jeg er nemlig kun interesseret i at se projektor-opsætninger.

Mvh

Bowie

Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2009 kl. 13:08
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

specielt c.  kan være rigtig svært, og unødvendigt. jeg har prøvet at skrue op til reference niveua, og det er nærmest ubehageligt. Man kan roligt pille 10 db af efter min mening. Men det er rart at vide at man kan

Hvis lyden er ubehagelig ved reference niveau skyldes det utilstrækkeligheder i udstyret som forårsager unoder. Jo renere og mere ukomprimeret lyden er, jo højere vil man autromatisk spille qua at manikke oplever forskel rent tonalt/forvrængningsmæssigt imellem 50 og 120 db.

Crown - there is no substitute.
Til top
RuneH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Februar-2008
Point: 1760
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2009 kl. 13:39

Der er nemlig "sofaer" i nogle biffer, og her kan nævnes Falkoner biografen på Frederiksberg. Man sidder til og med rigtig godt i disse sofaer med kæresten halv-liggende op af en :-) De koster lidt mere, men så har man også sofaen, og alt det plads til ens ben man vil - da det er lige ud til en stor gang i midten.

Hvis jeg - nej, den dag jeg får plads til at lave en bif, så bliver det selvfølgelig også i alene rum. Men her må der også gerne stå en fin plante eller noget i det ene hjørne.  Men vil da stadig betegne det som en bio, da lyd, billed osv vil være større og højere end hvad jeg ville gøre i stuen.

Redigeret af RuneH - 05-August-2009 kl. 13:39
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2009 kl. 14:11

Hvis lyden er ubehagelig ved reference niveau skyldes det utilstrækkeligheder i udstyret som forårsager unoder. Jo renere og mere ukomprimeret lyden er, jo højere vil man autromatisk spille qua at manikke oplever forskel rent tonalt/forvrængningsmæssigt imellem 50 og 120 db.

jeg mener at mit anlæg magter reference uden forvrænging, hvilket specielt højtalerne også er kendt for. Men jeg syntes altså at reference niveua er for højt. Men det kan jo skyldes jeg har børn, og at det i dagligdagen gør at niveuaet er relativt afdæmpet,. Når så muligheden byder sig er det et voldsomt spring i forhold til, hvad jeg er vant til
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2009 kl. 14:21

Men det kan jo skyldes jeg har børn, og at det i dagligdagen gør at niveuaet er relativt afdæmpet,. Når så muligheden byder sig er det et voldsomt spring i forhold til, hvad jeg er vant til

Så tager jeg gerne et kursus! stilhed og børn er noget jeg endnu ikke er stødt på, så hvis du bruger en eller anden speciel opdragelsesmetode må du hjertens gerne sige til

Crown - there is no substitute.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2009 kl. 14:56

Men det kan jo skyldes jeg har børn, og at det i dagligdagen gør at niveuaet er relativt afdæmpet,. Når så muligheden byder sig er det et voldsomt spring i forhold til, hvad jeg er vant til

Så tager jeg gerne et kursus! stilhed og børn er noget jeg endnu ikke er stødt på, så hvis du bruger en eller anden speciel opdragelsesmetode må du hjertens gerne sige til

jeg mente niveuaet på anlægget.

så længe børnene er oppe er ro et fremmedord.

Til top
SteffenD89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juli-2008
Point: 4337
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2009 kl. 19:53

Helt oprigtigt kunne man vel gå så vidt og sige at en hjemmebio er et rum (kælder) som specielt er lavet til film. Altså med lærred/projektor, 5.1/7.1+ surround, mørkt tapet og hvad har vi ikke alt, men det er også at gå lidt langt bare for at kunne sige "hjemmebiograf".

I virkeligheden, eller for den almene bruger, er der vel tale om et tv-alter med surround til.

Mange har brugt mange penge og meget tid på at få deres stue pyntet med diverse højtalere og andet lir, og har måske ikke kapitalen/lysten/konen til ligefrem at dedikere en kælder til dette. Derfor synes disse folk at det er rimeligt at kalde deres 40-100000kr+ setup for en hjemmebio

Men ja, jeg forstår sådan set udemærket dit spørgsmål, og i virkeligheden har de fleste vel egentlig ikke en hjemmebio, men hvis vi ikke skal kalde det det, hvad skal det så hedde? bare et "setup"? Det lyder i hvert fald ikke nært så "sejt"

Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu