recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Debat om "Kopiering til privat brug"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDebat om "Kopiering til privat brug"

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1078
Direkte link til dette indlæg Emne: Debat om "Kopiering til privat brug"
    Sendt: 13-Oktober-2007 kl. 15:46

Kopiering af digitale værker til privat brug

Temlig tåbeligt at oprettet et emne til diskution af en artikel og så lukke emnet så folk ikke må skrive i det, må man vel have lov at skrive!

 

Konkret spørgsmål om lovlighed:

Må jeg kopiere min egen kopibeskyttede CD ved at bruge et program som fx AnyDVD (købe program) eller er det ulovligt at bruge et købe program til kopieringen. Kort sagt; Hvornår er kopibeskyttelsen 'effektiv' ?

 

mvh Infinity
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2007 kl. 17:17

effektiv betyder i denne sammenhæng blot at den forhindrer kopiering under normale omstændigheder - altså hvor du ikke tager metoder i brug for at knække kopibeskyttelsen.

Effektiv kan ikke oversættes til at den nu og i al evighed skal være umulig at bryde og at man automatisk får ret til at lave en digital kopi hvis den er mulig at bryde teknisk nu eller i fremtiden.

Det er i virkeligheden ganske enkelt og slet ikke noget man behøver diskutere i evigheder.

Hvis du er nødt til at knække en kopisikring for at lave en digital kopi - så er det ulovligt at lave en digital kopi. Uanset om det er nemt at knække med software som anydvd eller ej.

Du må gerne knække en kopisikring i de tilfælde hvor dette er nødvendigt for at kunne afspille værket - men kun for at kunne afspille det - denne situation giver dig ikke ret til samtidig at lave en digital kopi.

 



Redigeret af spawn - 13-Oktober-2007 kl. 17:19
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2007 kl. 17:18
Dat kan der ikke svares definitivt på før der har været kørt en prøvesag på det. Det er ikke defineret nærmere i loven, hvad "effektiv teknisk foranstaltning" dækker over.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2007 kl. 17:21
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

effektiv betyder i denne sammenhæng blot at den forhindrer kopiering under normale omstændigheder - altså hvor du ikke tager metoder i brug for at knække kopibeskyttelsen.

Det er ikke korrekt... Der er en mening med galskaben mht. brugen af ordet "effektiv".

Hvis jeg f.eks. udgiver en CD, hvor det er påkrævet, at disken skal lægges i på hovedet for at kunne afspilles, så er det ikke en "effektiv" kopisikring.

Ej heller, hvis jeg udgiver f.eks. et spil, hvor det påkræves, at man skriver navnet på hovedpersonen fra spillet ind før man kan spille det. Det er heller ikke en "effektiv" kopisikring.

Der skal være et minimum af teknik/besvær involveret før den kan kaldes "effektiv". Problemet er blot, at det ikke er defineret, hvor grænsen går, og det er derfor først endeligt afgjort, når der er faldet en dom i en sag, hvor dette spørgsmål har været bragt frem i processen.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2007 kl. 17:27

Vi har diskuteret dette til hudløshed og ja du kan selvfølgelig argumentere at kun en egentlig prøvesag vil kunne give et definitivt svar på dette.

Men lovtekstens hensigt er klar uanset om der er 4 siders definition af i hvilke situationer en kopisikring kan opfattes som effektiv eller ej. Det er ikke nødvendigt med en sådan definition for så skulle lovteksten opdates konstant hvergang der kom nye kopisikringssystemer og nye metoder at knække dem på. Det er ikke nødvendigt for at en lov skal være gældende.

 

 

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2007 kl. 17:33

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

effektiv betyder i denne sammenhæng blot at den forhindrer kopiering under normale omstændigheder - altså hvor du ikke tager metoder i brug for at knække kopibeskyttelsen.

Det er ikke korrekt... Der er en mening med galskaben mht. brugen af ordet "effektiv".

Hvis jeg f.eks. udgiver en CD, hvor det er påkrævet, at disken skal lægges i på hovedet for at kunne afspilles, så er det ikke en "effektiv" kopisikring.

Ej heller, hvis jeg udgiver f.eks. et spil, hvor det påkræves, at man skriver navnet på hovedpersonen fra spillet ind før man kan spille det. Det er heller ikke en "effektiv" kopisikring.

disse eksempler er ikke eksempler på en kopisikring der har til hensigt at forhindre kopiering - det er blot beværligheder for at kunne benytte spillet.

Et kopisikrings system er systemer der er lavet med henblik på at forhindre kopiering og udelukkende påvirker evnen til at lave en kopi - men ikke iøvrigt påvirker muligheden for at benytte produktet under de omstændigheder det er tiltænkt. CSS o.lign forhindrer dig ikke i at vise filmen, men den forhindrer dig i at lave en digital kopi hvis du ikke aktivt gør noget for at knække den.

Når man ikke vil forstå hensigten med lovteksten - svarer det til at sige det ikke er indbrud at bryde ind i et hus med en låst dør hvis man er istand til at bryde låsen op. Det gør det ikke til simpelt tyveri som det ville være hvis døren ikke var låst. Og det giver heller ikke mulighed for at argumentere ved en domstol at låsen ikke var effektiv.

Igen - hensigten med lovteksten er ganske klar. At man bevidst ikke vil forstå hensigten og tror man kan omgå den ved at sætte spørgsmålstegn til betydningen af et enkelt ord er ikke formildende omstændigheder der gør du kan vinde en sag. Vi bor trods alt ikke i Hollywood  

 



Redigeret af spawn - 13-Oktober-2007 kl. 17:43
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2007 kl. 17:41
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Men lovtekstens hensigt er klar uanset om der er 4 siders definition af i hvilke situationer en kopisikring kan opfattes som effektiv eller ej.

Her er vi enige - men det ændrer ikke på, at der er en grund til, at ordet "effektiv" er med i lovteksten.

Det er for at sikre, at der er et vist minimum af "teknisk kvalitet" (i mangel af bedre udtryk), og at du ikke kan påberåbe dig kopi-beskyttelse under loven med hvad som helst.

Det store spørgsmål er så bare, hvor grænsen går, og indtil en dommer har taget stilling til spørgsmålet, så kan hverken du eller andre (eller jeg) sige noget definitivt om, hvor grænsen går.

Vi kan hver især have vores mening omkring det, men at postulere, at grænsen går der, hvor din (eller andres) personlige mening mener, den går, det er altså til hver en tid at tage munden for fuld.

Hvis du skal udtale dig om dette spørgsmål, så vil jeg anbefale, at du kvalificerer dine udsagn med, at det er din personlige mening, og at den ikke nødvendigvis vil holde vand i en evt. retssag...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2007 kl. 17:44
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Når man ikke vil forstå hensigten med lovteksten - svarer det til at sige det ikke er indbrud at bryde ind i et hus med en låst dør hvis man er istand til at bryde låsen op. Det gør det ikke til simpelt tyveri som det ville være hvis døren ikke var låst.

Står der noget med "effektiv" foranstaltning i lovteksten ang. indbrud? Hvis ikke, så kan du ikke bruge den sammenligning.

Det er ikke tilfældigt, at ordet "effektiv" har sneget sig ind i lovteksten i Ophavsretsloven...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2007 kl. 17:45

ok

jamen så vil jeg gerne for tydelighedens skyld skrive at det er min personlige mening at man ikke vil kunne vinde en prøvesag på dette grundlag.

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2007 kl. 17:48
Bemærk venligst, at jeg ikke siger, at CSS ikke er en "effektiv teknisk foranstaltning". Jeg siger blot, at det ikke er afgjort endnu om den er det.

Og det vil det ikke blive før en dommer har udtalt sig...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2007 kl. 17:53

Den er jeg helt med på Heartware - jeg forstår til fulde din pointe og din argumentation.

Skal jeg give min fortolkning af lovtekstens ord "effektiv" så betyder det en kopisikring der virker medmindre du gør noget aktivt for at bryde den. Altså en kopisikring der ved forsøg på kopiering virker og dermed gør dig bevidst om at der er en kopisikring du er nødt til at gøre noget aktivt for at bryde.

En kopisikring holder op med at være effektiv i de situationer hvor du af forskellige tekniske årsager alligevel kan lave en kopi uden du har gjort noget specifikt for at bryde sikringen. Altså hvis man kan forestille sig tilfælde hvor kopisikringen simpelthen bare fejler af en eller anden årsag så du ikke bemærker der er en kopisikring når du forsøger at kopiere.

Så er du i din gode ret til at argumentere at du ikke vidste der var kopisikring og at den derfor ikke var effektiv.

 



Redigeret af spawn - 13-Oktober-2007 kl. 18:01
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2007 kl. 18:11
Dvs., hvis jeg har AnyDVD på min maskine (udelukkende for at kunne se R1 film på PC'en - hvilket er 100% lovligt), og jeg så er uvidende om, at den "tilfældigvis" også fjerner alle de andre tekniske foranstaltninger, så er jeg i min gode ret til at lave (private, indenfor husstanden, osv.) kopier af alle de DVD'er jeg propper i mit DVD-drev på min PC?

For så gør jeg jo ikke noget aktivt for at omgå en teknisk spærring (andet end at jeg har investeret i et program for - som det er fuldt lovligt - at kunne se R1 film på mit R2 RPC2 DVD-drev i min PC).

Kan du se problemet? Det er ikke til at vide, hvordan en dommer vil stille sig til denne problematik, og derfor mener jeg, at det er forkert at påstå, at det ubetinget er ulovligt at omgå f.eks. CSS på en DVD.

Personligt er jeg meget i tvivl om CSS vil blive betragtet som en "effektiv" foranstaltning. Det er den på ingen måde mere...

Lidt ligesom (uden sammenligning i øvrigt) da man vedtog en lov om at udsætte andre i livsfare ved at smitte dem med AIDS, hvis man er vidende om, at man selv er HIV-positiv og har ubeskyttet sex. Den lov var også formuleret "dårligt", idet den (vist nok) var møntet på AIDS og HIV, men for ikke at nævne dem specifikt, så blev det skrevet i generelle vendinger - vendinger, som nu gør, at AIDS og HIV ikke længere ubetinget kommer ind under den pågældende formulering, da vi nu kan leve i 20 år eller mere med HIV uden nævneværdige problemer...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu