recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Debat om "Kopiering til privat brug"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDebat om "Kopiering til privat brug"

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2007 kl. 18:27

Ja - jeg kan godt se problemstillingen med anydvd og R1 - men jeg tror ikke man vil få held med at overbevise en dommer om at man var i "god tro" og ikke vidste at anydvd samtidig fjerner kopibeskyttelsen hvis man er vidende nok til at installere det for at fjerne regionsbeskyttelsen.

Men ja - det er selvfølgelige en argumentation man kan forsøge - og ja, jeg vil også godt medgive at der har ikke været nogen prøvesag endnu der definitivt afgører spørgsmålet om "effektiv" eller ej.

Personligt tror jeg bare ikke retten overhovedet vil tage nogen hensyn til hvordan man fortolker det enkelte individs forståelse/tolkning af ordet effektiv eller om individet var i god tro eller ond tro i eksempelvis det eksempel med anydvd/R1 eller andre, for så skulle retten pludselig til at have med i sin vurdering hvor IT-kyndig det enkelte individ er og dømme i forhold til dette - og man kan ikke dømme forskelligt i forhold til hvor it-kyndige eller sprogligt kyndige de enkelte individer er.

Loven er skrevet så hensigten er så klar som muligt - der er ikke nogen grader af dette, udfra den enkeltes forståelse af IT eller fortolkning af ordet effektiv.

 



Redigeret af spawn - 13-Oktober-2007 kl. 18:28
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2007 kl. 18:31
Tag nu f.eks. mig - jeg har installeret AnyDVD hos en ven, så han kunne se de DVD-skiver han havde købt på en tur i USA (han er ikke selv computer-kyndig, så han aner ikke noget om, hvad AnyDVD ellers gør).

Han er bekendt med, at man ikke må omgå "effektive tekniske foranstaltninger" for at kopiere sine Disney DVD'er til børnenes soveværelse, men når han beder Nero om at lave en kopi af disken, så er der intet - INTET - der indikerer, at der er omgået en teknisk foranstaltning for at kunne kopiere disken.

Vil den kopi han laver være ulovlig?

Redigeret af HeartWare - 13-Oktober-2007 kl. 18:32
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2007 kl. 18:39

Det er et rigtigt godt eksempel Heartware - og det skriver jeg ikke bare fordi jeg også selv har tænkt den tanke (jeg laver nemlig mange pc'er for andre)

Ja - principielt vil den efter min mening være ulovlig, det er jeg overhovedet ikke i tvivl om, men det er klart i et tilfælde som dette rejser det en helt anden problemstilling om hvorvidt vennen var i god tro eller ej og retten vil være nødt til at tage dette med i sine overvejelser - hvordan udfaldet vil være af dette tør jeg ikke spå om.

Skulle jeg gætte ville jeg sige at den enkelte individ altid selv er ansvarlig for sine handlinger - og således også ansvarlig for hvad der sker på hans pc uanset om han selv har installeret den eller ej. Ligesom man selv er ansvarlig for at ens bil overholder lovens krav uanset hvad værkstedet eller den tidligere ejer har lavet ved den som man ikke kender til.

 

 

 

 



Redigeret af spawn - 13-Oktober-2007 kl. 18:44
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1078
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2007 kl. 21:33

Tak for en god og saglig diskussion! Thumbs Up Clap

Jeg er enig med jer begge, kopieringen vil ikke være lovlig, men det er ikke 100% entydigt før det er prøvet ved en domstol.

Og det sidste spørgsmål om AnyDVD installeret af anden årsag, gør ikke kopieringen lovlig. Uvidenhed er ikke en gyldig undskyldning (men giver ofte nedsat straf, hvilket kan være fair nok).
Hvis uvidenhed var en gyldig undskyldning kunne man bare lukke øjnene hver gang man gik over for rødt
.Shocked Wink

mvh Infinity
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2007 kl. 21:59
Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

Hvis uvidenhed var en gyldig undskyldning kunne man bare lukke øjnene hver gang man gik over for rødt

Ikke helt - der er forskel på ægte uvidenhed, og så det at lukke øjnene for en virkelighed, man egentlig godt ved er der...

Hvis du slet ikke vidste, at det var forkert at gå over for rødt, så ville du gøre det med åbne øjne.

Det, at du gør det med lukkede øjne indikerer kraftigt, at du godt ved, at du kan risikere at gøre noget forkert, men vælger (både i overført betydning og bogstaveligt ) at lukke øjnene for det...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2007 kl. 22:20

Jeg vil iøvrigt kraftigt fraråde nogen at gå over for rødt lys med lukkede øjne

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2007 kl. 22:52
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Dvs., hvis jeg har AnyDVD på min maskine (udelukkende for at kunne se R1 film på PC'en - hvilket er 100% lovligt), og jeg så er uvidende om, at den "tilfældigvis" også fjerner alle de andre tekniske foranstaltninger, så er jeg i min gode ret til at lave (private, indenfor husstanden, osv.) kopier af alle de DVD'er jeg propper i mit DVD-drev på min PC?


Man kan måske finde en vis vejledning i nedenstående fra lovens forarbejder
http://www.folketinget.dk/Samling/20021/udvbilag/KUU/L19_bil ag111.htm

Initiativet Digitale ForbrugerRettigheder rejser spørgsmålet, om det ertilladt at fremstille flygtige og tilfældige kopier, som led i afviklingen af et værk.

Det følger af bemærkningerne til lovforslagets § 75 c, stk. 4, at det ikke er forbudt at omgå en teknisk foranstaltning, som har til formål at hindre eller besværliggøre den personlige tilegnelse af et værk m.v. Afspilningen af eksempelvis en cd eller en dvd-film er ikke en ophavsretligt relevant handling, og de tilfældige og flygtige fikseringer, der måtte opstå som led i denne proces, ændrer ikke på dette faktum.

Initiativet Digitale ForbrugerRettigheder giver udtryk for en bekymring over, at man vil kunne straffes, hvis man uforvarende kommer til at omgå en teknisk foranstaltning.

I almindelighed vil tekniske foranstaltninger ikke opfylde kravet om, at de skal være "effektive", således som dette er defineret i direktivets art. 6, stk. 3, og i lovforslagets § 75 c, stk. 4, hvis de kan omgås ved en fejltagelse. I så fald er der ikke tale om en teknisk foranstaltning, der reelt hindrer handlinger, som er omfattet af rettighedshavernes enerettigheder, jf. bemærkningerne til lovforslaget s. 36, 1. spalte. Hertil kommer, at en person, som uforvare nde kommer til at omgå en teknisk foranstaltning, typisk ikke vil være i ond tro og derfor ikke vil opfylde de subjektive krav om forsæt eller grov uagtsomhed, som er en betingelse for, at man kan straffes.

I praksis er dette nok en meget teoretisk diskussion. Jeg har ikke fantasi til at forestille mig at du skulle blive retsforfulgt for at kopiere dine egne DVD film (til private formål), heller ikke hvis du omgår kopibeskyttelser som CSS (der direkte er nævnt som en effektiv teknisk foranstaltning/beskyttelse).


Redigeret af JesperLund - 13-Oktober-2007 kl. 22:53
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2007 kl. 22:54
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Jeg vil iøvrigt kraftigt fraråde nogen at gå over for rødt lys med lukkede øjne



Hvor står det i ophavsretsloven?
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2007 kl. 23:13
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Jeg har ikke fantasi til at forestille mig at du skulle blive retsforfulgt for at kopiere dine egne DVD film (til private formål), heller ikke hvis du omgår kopibeskyttelser som CSS

Og her er netop sagens kerne...

Hvorfor er loven skruet sådan sammen, at man kriminaliserer handlinger, som det alligevel ikke forventes ville blive retsforfulgt?

Det får da almindelige mennesker til at tabe respekten for loven, at der er en lov, som man helt klart overtæder, men alligevel aldrig bliver retsforfulgt for.

Man burde i stedet for lave loven, så den klart og utvetydigt giver folk ret til at kopiere eksemplarer man har erhvervet på 100% lovlig vis i lige så mange eksemplarer man måtte ønske det - indenfor husstanden - uanset om der er kopibeskyttelse på eller ej.

Det ville være en lov, som folk kunne forstå og se retfærdigheden i, og dermed ville den nyde meget større opbakning og respekt i den almene befolkning. Som det er nu, så er det en som regel ulovlig handling at gøre det, som de fleste anser som "fair use", og derfor ryger respekten for loven ud af vinduet.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2007 kl. 00:59
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Jeg vil iøvrigt kraftigt fraråde nogen at gå over for rødt lys med lukkede øjne



Hvor står det i ophavsretsloven?

forhåbentlig ingen steder, det var blot et indspark til at man kunne lukke øjnene når man gik over for rødt :-)

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2007 kl. 01:09

Godaften. Kan se der har været godt gang i debatten, dejligt. Jeg vil besvare ethvert spørgsmål og kritik i morgen, når jeg er fået lidt søvn.

Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

Temlig tåbeligt at oprettet et emne til diskution af en artikel og så lukke emnet så folk ikke må skrive i det, må man vel have lov at skrive!

Posten er sådan set ikke oprettet med diskussion for øje, men derimod som en henvisning til brugere, der senere skulle kigge i jura forummet. Men kan godt se, at det måske havde været bedre med en åben tråd, med mulighed for debat. Jeg er selvfølgelig interesseret i enhver form for kritik, så jeg kan uddybe artiklen de steder, hvor der er mangler.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2007 kl. 01:54
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Jeg har ikke fantasi til at forestille mig at du skulle blive retsforfulgt for at kopiere dine egne DVD film (til private formål), heller ikke hvis du omgår kopibeskyttelser som CSS

Og her er netop sagens kerne...

Hvorfor er loven skruet sådan sammen, at man kriminaliserer handlinger, som det alligevel ikke forventes ville blive retsforfulgt?

Det får da almindelige mennesker til at tabe respekten for loven, at der er en lov, som man helt klart overtæder, men alligevel aldrig bliver retsforfulgt for.


Vi kan hurtigt blive enige om at OHL §75c er en tåbelig paragraf.

Så vidt jeg ved har paragraffen aldrig været anvendt i retssager i Danmark, men jeg kunne forestille mig at man ville anvende den overfor et firma eller en webside, der distribuerede DVD-kopi programmer såsom DVD Shrink eller andre DVD rippers. Den strategi har du i hvert fald set i udlandet, hvor fine programmer som DVD Decrypter og RipIt4Me er blevet stoppet (dvs. videreudviklingen af programmerne er blevet stoppet; seneste version bliver ved med at poppe op selv om de officielle sites er lukket).

Forbuddet mod at omgå tekniske foranstaltninger findes i mange lande, da det udspringer af WIPO Copyright Treaty. I Danmark er forbuddet begrænset til kopiering mens afspilning er undtaget. Eftersom afspilning og kopiering for 99% vedkommende er samme operation i forhold til DRM (dekryptering), udvander det meget af effekten af forbuddet. Du må ikke lave et DVD-kopi program, men du må gerne lave et DVD afspilningsprogram der omgår CSS, og du må gerne release det som open source, selv om det betyder at andre relativt let kan lave et kopi program ud af dit afspilningsprogram. Logik for politikere.

I USA dækker forbuddet mod at omgå effektive tekniske foranstaltninger også afspilning. Det kom "de" heldigvis ikke i gennem med i Danmark. Gudskelov, for det ville have gjort ting som omgåelse af DVD regionskoder ulovligt (men hvis du læser høringssvarene til L 19 fra 2002-2003 samlingen, var der et større advokatfirma som drømte om netop dette...).


Redigeret af JesperLund - 14-Oktober-2007 kl. 01:55
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu