recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Defekte indgange på PX71
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDefekte indgange på PX71

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Kimbo Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-April-2005
Status: Offline
Point: 118
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2007 kl. 21:45

Oprindeligt skrevet af Hygom Hygom skrev:

..

Derudover vil jeg da lige tilføje at jeg ALTID tilslutter min computer mit PX70 via VGA mens begge dele er tændt, uden der nogensinde har været problemer. Men det må man altså ikke? For så vil jeg da stoppe med det med det samme..
Altså, skal man slukke for BÅDE pc OG tv før man tilslutter stikkene?

Hvis ikke TV'et og det udstyr du tilslutter, er tilsluttet samme fase i din el installation, skal du slukke (hive stikket helt ud at stikkontakten) på minimum én af enhederne, før du laver tilslutningen.

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2007 kl. 21:48

Jeg arbejder med computere - og har ingen forstand på strøm i den forstand - så jeg kan ikke give en korrekt teknisk forklaring på hvad der sker, men blot rapportere udfra praktiske oplevelser.

Jeg har faktisk aldrig oplevet nogen problemer når der benyttes VGA, og jeg har set mange skærme blive tilsluttet tændte computere over VGA, men jeg har ved selvsyn flere gange set gnisterne springe når DVI stikket er blevet sat i en computer med tilsluttet strøm (selvom computeren var slukket - der skal slukkes helt på strømforsyningen eller strømkablet tages ud ellers er der stadig vilestrøm) og jeg har ved selvsyn set HDMI indgangen i TV'et blive brændt af ved sådan en lejlighed. Og jeg har fået rapporteret lignende oplevelser fra andre.

Så mit råd - uden nogen teknisk dokumenterende forklaring er - sørg for at både TV og Computer er helt slukket, når man tilslutter DVI/HDMI stik mellem sin computer og sin dyre fladskærm.

Redigeret af spawn - 19-Juni-2007 kl. 21:49
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
andersbak Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 21-April-2007
Point: 44
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2007 kl. 16:16

Så fik jeg prøvet med et nyt HDMI kabel og der var stadig ikke noget billede.

Snakkede så med service afdelingen og vi aftalte at jeg blot skulle komme og bytte det til et nyt med det samme, god service Laptops.dk

Til top
Mister Sinister Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 17-Maj-2007
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2007 kl. 17:46
Tja, hvis du selv er skyld i at HDMI portene er brændt af fordi du ikke slukker for dine apparater, vil jeg sige at de har ydet en ekstremt god service... Fik du fortalt dem at det kunne være derfor de lige pludseligt var kaput?

..Let the meat cleaver unfold..... Paul Potts ud af Cambodia!
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5362
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2007 kl. 18:17
Oprindeligt skrevet af Kimbo Kimbo skrev:

Oprindeligt skrevet af Hygom Hygom skrev:

..

Derudover vil jeg da lige tilføje at jeg ALTID tilslutter min computer mit PX70 via VGA mens begge dele er tændt, uden der nogensinde har været problemer. Men det må man altså ikke? For så vil jeg da stoppe med det med det samme..
Altså, skal man slukke for BÅDE pc OG tv før man tilslutter stikkene?

Hvis ikke TV'et og det udstyr du tilslutter, er tilsluttet samme fase i din el installation, skal du slukke (hive stikket helt ud at stikkontakten) på minimum én af enhederne, før du laver tilslutningen.

Det er ikke nok at de sidder på samme fase, alle enheder skal være tilsluttet med 3-benet netstik med jordben i stikkontakt, eller strømskinne med jordben.

Den tekniske forklaring:
For at støjdæmpe ud mod forsyningsnettet sidder der netstøjfiltre i stømforsyninger, ofte med 2 kondensatorer mellem nul og jord og fase og jord. Dette giver kapacitiv spændingsdeling som resulterer i omkring 110-120 volt AC på stel af apparater i forhold til jord hvis jordben ikke er monteret. Og det er der sjældent i danske stikkontakter (og medleverede PC netledninger m.v.) !
Og det er denne kapacitivt koblede spænding der kan brænde indgangene af.

Hvis du prøver at røre PC stel og f.eks radiator/vandhane samtidig når netledning sidder i stikkontakt, vil du ikke være spor tvivl 

Mvh JørgenT

Redigeret af JørgenT - 20-Juni-2007 kl. 18:18
Til top
andersbak Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 21-April-2007
Point: 44
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2007 kl. 22:18

Oprindeligt skrevet af Mister Sinister Mister Sinister skrev:

Tja, hvis du selv er skyld i at HDMI portene er brændt af fordi du ikke slukker for dine apparater, vil jeg sige at de har ydet en ekstremt god service... Fik du fortalt dem at det kunne være derfor de lige pludseligt var kaput?

Hej

Apparaterne var slukket og ja har fortalt dem præcis hvad der var sket.

Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu