recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - definition af blu ray ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketdefinition af blu ray ?

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2009 kl. 21:52
Selvfølgelig, men her er det vel også kun en teoretisk debat om definitionen af begreber, snarere end en debat om hvordan, eller om, man ripper kommercielle BD/DVD Smile 
Det er også muligt selv at lave eks. BD strukturer ud af egne lovlige HD optagelser, med diverse redigerings programmer, på samme måde som man kan lave personlige DVD'er. Der behøver ikke være noget ulovligt blandet ind i muligheden for at kunne afspille en Blu-ray eller DVD struktur.
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
justrace Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Point: 1490
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2009 kl. 01:37
Husk bare at kalde det en backup-løsning, og ikke en rip, og så skal man ikke spørge, da det er fuldt lovligt at tage backup.
Til top
tobiasl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Oktober-2005
Point: 820
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2009 kl. 07:26
Oprindeligt skrevet af justrace justrace skrev:

Husk bare at kalde det en backup-løsning, og ikke en rip, og så skal man ikke spørge, da det er fuldt lovligt at tage backup.

nej ikke vis du bryder kopiskering og det er du ned til vis det er en blu ray og mange dvd men det kan man så kome om ved vis du spøre om lovWink
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2009 kl. 08:33
@tobiasl / @justrace
kan i ikke fortsætte over i  denne tråd.

Dette handler bluray / medier / formater , så jeres OT bør holdes ude inden i udvikler den til noget som ikke vedrører emnet.

Til top
tobiasl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2009 kl. 09:17
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

@tobiasl / @justrace
kan i ikke fortsætte over i  denne tråd.

Dette handler bluray / medier / formater , så jeres OT bør holdes ude inden i udvikler den til noget som ikke vedrører emnet.

jo skal nok hole det ude af den trod jeg lavet Wink men til emnet det er da ret af se der er flere ind mig der mener af blu ray er en samlet pakke om det  så realt er sådan eller bliver opfatte sådan er vil lige meget vis det er sådan folk fåventer, jeg ville blive frygtelig sur vis jeg gik ned og købte en blu ray og det så  var en 480i, 4:3 med mono-lyd. film jeg fik som Otto skrav tidliger uden nogle menuer  og exstremartriale
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2009 kl. 10:01
Oprindeligt skrevet af tobiasl tobiasl skrev:

jeg ville blive frygtelig sur vis jeg gik ned og købte en blu ray og det så  var en 480i, 4:3 med mono-lyd. film jeg fik som Otto skrav tidliger uden nogle menuer  og exstremartriale
Opløsningen kan jo på gamle film fra 1948 godt være sådan, selvom deres remastering måske forsøger at giver et bedre resultat. Rensnings processen gør måske billed bedre på den BD udgivelse, men det gør jo ikke en 48'r film til en 1080p / HD 7.1 lyd type film.
Så filmen fra 1948 kvalificerer sig , da den opfylder kravene til en BluRay udgivelse, men den lever måske ikke op til den film oplevelse som forventes i 2010, lidt som du nævner , at du ville blive skuffet.

og som nævnt et par tråde op, så er en BluRay jo også mulig at lave for private, det er jo bare en standard, og her lægges der jo så måske ikke en masse menu funktioner på.. men mediet og type er stadig per definition: BluRay Disc..

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2009 kl. 10:29

Så når vi lægger AVI filmene på en USB stick og sætter dem i tv for at blive af spillet, så er det altså  en USB film? 

Det er jo _netop_ argumentet for ikke at lade det fysiske medie styre betegnelsen, men at kalde filerne dét de er, f.eks. 1080P AVC. Jeg kan _sagtens_ se det praktiske og marketingsmæssige i at omtale det som blu-ray, fordi så vil de fleste i praksis vide hvad det drejer sig om, men rent juridisk marketingsmæssigt, er det et problem at skrive at man kan afspille blu-ray formater, hvis man ikke kan afspille den fysiske skive. Som du selv er inde på, så er blu-ray formatet en kombination af det fysiske format og fil-formaterne. Hvis du kun har den ene af tingene, så er det ikke blu-ray, så er det noget andet.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2009 kl. 10:36

jo skal nok hole det ude af den trod jeg lavet Wink men til emnet det er da ret af se der er flere ind mig der mener af blu ray er en samlet pakke om det  så realt er sådan eller bliver opfatte sådan er vil lige meget vis det er sådan folk fåventer, jeg ville blive frygtelig sur vis jeg gik ned og købte en blu ray og det så  var en 480i, 4:3 med mono-lyd. film jeg fik som Otto skrav tidliger uden nogle menuer  og exstremartriale

Det kan sagtens blive relevant at udgive gamle ting på den måde, f.eks. have 20 timers SD på én skive, til udgivelse af en eller anden serie der ikke findes i HD.
Til top
tobiasl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2009 kl. 10:46
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Det kan sagtens blive relevant at udgive gamle ting på den måde, f.eks. have 20 timers SD på én skive, til udgivelse af en eller anden serie der ikke findes i HD.

ja det er ratig kan huske jeg googlet x-files tv serien for noget tid siden om det ville komme på blu ray og det var et eller anet men den ikke var optaget i HD og opskalen vis hilder ikke bare var til iverfal emnet de på blu ray forumet ikke et var sandsynligt skal ikke gøre mig klov på det men der kune jeg virkelig se det smarte  i af have alt den plas x-fiels  er  på 9 sesong og  har så vidt jeg kan huske  længe siden jeg har set mine dvd  ca. 6 DVD i vær sersong  så der kune man jo kalre det med nolge blu ray i en box vile være fedtSmile men stari vile jeg nu fovente der var menuer med Smile

Redigeret af tobiasl - 29-December-2009 kl. 10:47
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2009 kl. 10:50

Hvis det fysiske skal definere det man transporterer, så vil en person i en bus, altså ikke mere være en person, når han sætter sig i bilen for nu er det fysiske transport medie noget andet?
Så billisten bliver en bussist men aldrig et menneske? Vi har mange termer, de skal bare placeres de rigtige steder..

Ikke for at spolere din glæde men sådan hænger det faktisk sammen... LOL

Hvis du kører i bil er du billist og hvis du kører i bus er du enten buspassager eller buschauffør.

Jeg vil dog godt give spawn ret i at hvis strukturen og indhold pånær kryptering er det samme som på Bluray skiven. Så vil man godt kunne kaldet det et Bluray rip sålænge man ikke kun kalder det for en Bluray, da det henfører til mediet.

Jeg vil godt mene at man kan kalde det et Bluray rip / image sålænge man kan brænde det tilbage på et Bluray medie uden kvalitetstab eller manglende menuer fra original materialet.

Men en Matroska container vil jeg aldrig gå så langt og kalde et Bluray rip, her ville jeg bruge betegnelsen HD materiale fra Bluray.
Til top
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Maj-2009
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2009 kl. 11:36
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Så når vi lægger AVI filmene på en USB stick og sætter dem i tv for at blive af spillet, så er det altså  en USB film? 
Det er jo _netop_ argumentet for ikke at lade det fysiske medie styre betegnelsen, men at kalde filerne dét de er, f.eks. 1080P AVC. Jeg kan _sagtens_ se det praktiske og marketingsmæssige i at omtale det som blu-ray, fordi så vil de fleste i praksis vide hvad det drejer sig om, men rent juridisk marketingsmæssigt, er det et problem at skrive at man kan afspille blu-ray formater, hvis man ikke kan afspille den fysiske skive. Som du selv er inde på, så er blu-ray formatet en kombination af det fysiske format og fil-formaterne. Hvis du kun har den ene af tingene, så er det ikke blu-ray, så er det noget andet.
For nu at gå tilbage til udgangspunktet, så står der i reklamen ifølge Tobias' oprindelige indlæg at Tvix kan afspille blu-ray backupfiler, ikke at den kan afspille blu-ray.

Selv om en backup af en blu-ray naturligvis ikke er en blu-ray i sig selv, og selv om det jo intet siger om hvad der lå på den oprindelige blu-ray disc (hvilket i princippet kunne have været mp3 filer og Powerpoint præsentationer), så har jeg lidt svært ved at se problemet i at det formuleres på den måde.
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top

Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu