recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dekoder til de nye HD lydfomater.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDekoder til de nye HD lydfomater.

Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2007 kl. 18:30

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Som nævnt har jeg jo også nogle stykker, men det hele understøtter jo bare min pointe om, at PCM er det mest brugte på Blu-ray

Pirates 1, 2 og 3 har PCM både i USA og her. De to første købte jeg fra USA, mens jeg bare købte den sidste i Stereo Studio. Alle har PCM i 4,6 mbps.

Hej i to.

Har også lige lånt Pirates 3 af min nabo.

Den kører som du skriver LPCM i 5:1 48 khz 4,6 mps.
Hvis man vælger DD alm. signal bliver det til 640 khz eller 0,64 mps.
Min nabo siger at som han husker det kommer man aldrig op i LPCM 7:1 192 khz, 48 khz er max over 2 kanaler mener han.
Men så må PS3 da afkode DTS HD signalet på en eller anden måde da det kommer op på 1,5 mps.

SVP03
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12431
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2007 kl. 18:34
Opdatering til mine proklamationer om lyd på 300 (Blu-ray): Der er både PCM og TrueHD!
Til top
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Januar-2007
Point: 1019
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2007 kl. 01:01

Interessant debat jeg fik sat i gang.

Jeg forstår det sådan, at det på nuværende tidspunkt ikke kan svare sig at skifte sin ’DTS’ receiver ud, med er receiver der kan håndterer HD lyd hvad enten det er af den ene eller anden slags.

Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Center....DALI SUITE C0.8
Bag.......DALI SUITE R0.8
Sub.......DALI IKON
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2007 kl. 02:49
Det synes jeg da er en lidt underlig tolkning. Der er stor forskel på de normale lydspor og den HD-lyd der findes på så godt som samtlige udgivelser jeg har, så hvis du har pengene, så kan jeg ikke se nogen videre grund til ikke at opgradere, i takt med at du får HD-afspillere.
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2007 kl. 08:30

Enig, du kan godt købe reciever nu.
Tråden blev meget teknisk med hensyn til lydformater og PS3.

Du skal bare sørge for at den nye reciever har de nye lydformater og LPCM.
Hvis du også skal bruge den som opscallering af billedet er det der, der er forskel på reciever om de kan eller ikke kan. Du burde være dækket godt ind fra 5000,- og opefter.

SVP03
Til top
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2007 kl. 10:01

Det synes jeg da er en lidt underlig tolkning. Der er stor forskel på de normale lydspor og den HD-lyd der findes på så godt som samtlige udgivelser jeg har, så hvis du har pengene, så kan jeg ikke se nogen videre grund til ikke at opgradere, i takt med at du får HD-afspillere.

Jeg har jo en HD afspiller. PS3. Mit udgangspunkt er om det kan svare sig at købe en ny receiver på baggrund af PS3'eren. Jeg har ingen planer om at købe andre HD afspillere.

Lars skrev jo følgende.

"PS3 kan ikke overføre de nye lydformater, der skal man op på en "rigtig" Blu-ray afspiller. Men der kommer sikkert en firmware update engang..."

Lidt senere skriver Lars.

"PS3 kan ikke dekode DTS-HD ... og 48KHz 1,5 Mbit/s lyder som et normalt komprimeret DTS signal (core audio)"

senere igen.

"Ja, det helt store spring kommer først når filmene får 7.1 lyd."

Jeg bilder mig dog ind, at jeg kan høre forskel på almindelig DTS og DTS-HD MA her. At effekterne er blevet mere rene og præcise, med plads til flere nuancer i lydbilledet. Og dialogen er mere klar og tydelig.

Især når der sker meget i en scene, med en masse snak, bulder og brag. Der kunne det let komme til at lyde noget mudret før. Det er ikke noget jeg tænkte så meget over dengang, men det kunne være interessant at høre om andres erfaringer/oplevelser på det område"

Jeg ved ikke om Lars er en guru på dette område. Men jeg ser ingen grund til at købe en ny receiver hvis jeg kun kan udnytte de nye lydformater i begrænset omfang.

Som jeg læser jeres svar, kan man kun i begrænset omfang gøre brug af HD lydformaterne på nuværende tidspunkt. Især når jeg kun har en PS3.

Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Sub.......DALI IKON
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2007 kl. 12:04
Du har en lettere selektiv læsning af tråden. Som senere fastlagt er det stadig ret få film der har DTS-HD i den ene eller den anden form; de fleste har stadigvæk PCM, som din PS3 uden problemer kan overføre til enhver receiver med HDMI der understøtter lyd. Hvis du aldrig køber andre HD-afspillere end PS3'en, så kan du ligeså godt købe en receiver til HD-lyd nu, for om PS3'en kommer til at understøtte dekodning af DTS-HD MA/HR er helt op til Sony. Ingen kommende receiver vil kunne ændre på dette. Men du får stadig ægte HD-lyd på langt over halvdelen af alle Blu-ray udgivelser.
Til top
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2007 kl. 13:06

Du har en lettere selektiv læsning af tråden. Som senere fastlagt er det stadig ret få film der har DTS-HD i den ene eller den anden form; de fleste har stadigvæk PCM, som din PS3 uden problemer kan overføre til enhver receiver med HDMI der understøtter lyd. Hvis du aldrig køber andre HD-afspillere end PS3'en, så kan du ligeså godt købe en receiver til HD-lyd nu, for om PS3'en kommer til at understøtte dekodning af DTS-HD MA/HR er helt op til Sony. Ingen kommende receiver vil kunne ændre på dette. Men du får stadig ægte HD-lyd på langt over halvdelen af alle Blu-ray udgivelser.

Eller også udtrykker I jer ikke klart nok, til at jeg helt forstår hvad I mener!

Jeg må tilstå at jeg er stået af jeres tekniske snak

Selvfølgelig vil jeg købe andre HD afspillere, jeg regner da ikke med at PS3’eren holder resten af mit liv. Men jeg har ikke i sinde at købe en ny afspiller fordi PS3’eren ikke understøtter et enkelt lyd format eller to.

Jeg vil heller ikke bruge 5000,- - 10000,- på en ny receiver hvis jeg først for alvor kan udnytte de lyd formater receiveren understøtter, når jeg engang får en anden HD afspiller. Eller når Blu-ray udgiverne engang lader deres udgivelser understøtte disse formater.

Det PCM format du skriver om. Er det også et HD format eller hvad?

Jeg forventer mig samme forbedring af lyden som af billedet, DVD kontra Blu-ray. Er det en forventning jeg kan regne med bliver indfriet?

Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Sub.......DALI IKON
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2007 kl. 13:16
Oprindeligt skrevet af -C5- -C5- skrev:

Men jeg har ikke i sinde at købe en ny afspiller fordi PS3’eren ikke understøtter et enkelt lyd format eller to.

Men så lad være med det Selvom du ikke køber en ny afspiller, kan du dog stadig få HD-lyd fra størstedelen af de Blu-ray udgivelser der er på markedet i dag.

Jeg vil heller ikke bruge 5000,- - 10000,- på en ny receiver hvis jeg først for alvor kan udnytte de lyd formater receiveren understøtter, når jeg engang får en anden HD afspiller. Eller når Blu-ray udgiverne engang lader deres udgivelser understøtte disse formater.

Jeg synes egentlig dette er forklaret meget grundigt i tråden her allerede. Har udgivelsen PCM eller TrueHD (hvilket gælder for velsagtens mere end 70% af Blu-ray udgivelserne i dag), så kan du få HD-lyd NU, så længe receiveren understøtter lyd via HDMI. Det gør selv min lille Marantz SR4001, men f.eks. de billigste fra Denon gør ikke, så man skal selvfølgelig kigge godt efter før man fyrer slanterne af.

Og skulle udgivelsen have DTS-HD MA eller HR, så får du alligevel en numsesparkende lyd ud af PS3'en, da den så spytter 1,5 mbps ud, altså det såkaldte 'Core' spor. Det er en væsentlig forbedring over de DTS spor der ligger på 99% af alle dvd-udgivelser med DTS, og forskellen fra 'dvd DTS' til 'Core DTS' er langt større end den man vil opleve fra 'Core DTS' til 'rigtig' DTS-HD MA/HR.

Det er et ukomprimeret lydformat, der er ligeså 'HD'/vellydende som f.eks. TrueHD kan være. Det tager bare en hulens masse plads på skiven, hvilket vel er årsagen til at det ikke bruges på HD DVD, men er mest normalt på 50GB Blu-ray udgivelserne. Men dem findes der jo mange af

Jeg forventer mig samme forbedring af lyden som af billedet, DVD kontra Blu-ray. Er det en forventning jeg kan regne med bliver indfriet?

Jeg mener helt sikkert, at sammenligningen holder til en hvis grad, og jeg har endda kun stereo kørende for tiden. Jeg oplever en STOR forbedring i lyden, præcis som jeg gør på billedsiden.

Redigeret af Naiera - 29-December-2007 kl. 13:24
Til top
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2007 kl. 16:33

Men jeg har ikke i sinde at købe en ny afspiller fordi PS3’eren ikke understøtter et enkelt lyd format eller to.

Men så lad være med det Selvom du ikke køber en ny afspiller, kan du dog stadig få HD-lyd fra størstedelen af de Blu-ray udgivelser der er på markedet i dag.

Jeg synes egentlig dette er forklaret meget grundigt i tråden her allerede. Har udgivelsen PCM eller TrueHD (hvilket gælder for velsagtens mere end 70% af Blu-ray udgivelserne i dag), så kan du få HD-lyd NU, så længe receiveren understøtter lyd via HDMI. Det gør selv min lille Marantz SR4001, men f.eks. de billigste fra Denon gør ikke, så man skal selvfølgelig kigge godt efter før man fyrer slanterne af.

Og skulle udgivelsen have DTS-HD MA eller HR, så får du alligevel en numsesparkende lyd ud af PS3'en, da den så spytter 1,5 mbps ud, altså det såkaldte 'Core' spor. Det er en væsentlig forbedring over de DTS spor der ligger på 99% af alle dvd-udgivelser med DTS, og forskellen fra 'dvd DTS' til 'Core DTS' er langt større end den man vil opleve fra 'Core DTS' til 'rigtig' DTS-HD MA/HR.

Det er et ukomprimeret lydformat, der er ligeså 'HD'/vellydende som f.eks. TrueHD kan være. Det tager bare en hulens masse plads på skiven, hvilket vel er årsagen til at det ikke bruges på HD DVD, men er mest normalt på 50GB Blu-ray udgivelserne. Men dem findes der jo mange af

Jeg mener helt sikkert, at sammenligningen holder til en hvis grad, og jeg har endda kun stereo kørende for tiden. Jeg oplever en STOR forbedring i lyden, præcis som jeg gør på billedsiden.

Se nu er selv den tumpede Citroen ejer med.

Den forklaring gik rent ind. Tror jeg vil begynde min jagt på en ny receiver først i det nye år....... Hvad konen ikke ved er at jeg allerede er begyndt at kigge.

Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Sub.......DALI IKON
Til top
Glennda Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-November-2005
Point: 130
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2007 kl. 21:57

Jeg vil lige gøre opmærksom på at jeg faktisk startede tråden.

Fordi min ældre ,2 år gamle, Marantz SR8500. har 7.1 indgang.

og derfor har jeg brug for en hd dvd afspiller der kan decode de nye formater og sende dem ud igennem 5.1/ 7.1 udgangen bag på afspilleren. så jeg kan nyde godt af lyden i Marantzen lidt endnu ! 

Da den nye SR8002 koster det samme ca 12.000 vil jeg godt vente mindst en generation endnu med at købe nyt men så igen den nye Yamaha rx-v 3800 lyder jo også som en mulighed.

Men min pointe er afspilleren skal bare decode og smide signalet ud bagpå og  hvis jeg har forstået det rigtigt så kan den nye Toshiba 35 det tricks og den lidt ældre X1 også. ? Er det rigtigt forstået ?

Godt nytår forøvrigt.

Focal Utopia micro Be Højtaler Oled LG 65".Denon pma a-110 forstærker. Samsung 3DBlu Ray.Sony DAT dtc2000ES.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2007 kl. 21:59
Ja, EP35 og XE1 har begge analoge udgange.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 2345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu