recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dele lydsignal i 2.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDele lydsignal i 2.

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Neque Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 20-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 71
Direkte link til dette indlæg Emne: Dele lydsignal i 2.
    Sendt: 19-November-2006 kl. 22:06

Bruger sommetider min computer til at fremvise film på mit TV, og i den forbindelse bruger jeg også lyden, som jeg sender ud via mit lydkort.

Når jeg så bruger computer til spil, musik osv. bruger jeg igen mit lydkort, til at sende lyden ud i mine PC højtalere.

Problemet er så at jeg konstant skal skifte mit minijackstik hver gang jeg skal kaste lyden over i TV'et, eller bruge lyden på computeren.

Har så set man kan få et minijackstik der er dobbelt, således man kan sætte begge stik i ét stik. Er så bange for det vil belaste mit lydkorts udgang, og derved få det til at brænde sammen. Skal siges at jeg ikke har behov for at benytte lyden begge steder på én gang, men bare slippe for at skifte stik hver gang.

Har godtnok 3 udgang på mit lydkort, men tror disse skal bruges hvis man har et 5.1 sæt el. lign.

Lydkortet der sidder i mit computer er et Creative Audigy2 ZS



Redigeret af Neque - 19-November-2006 kl. 22:08
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2006 kl. 18:35

 

 Du skal bare købe en Minijack Y-fordeler, ingen problemer i det, bruger en sådan selv på mit notebook Audigy2 ZS.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Neque Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 20-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 71
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2006 kl. 18:51

Alletiders, det vil på ingen måde skade mit lydkort at bruge sådan en?

For så skal sådan en da købes

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2006 kl. 19:12

 

 Ingen problemer i det.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Neque Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 20-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 71
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2006 kl. 19:14
Alletiders, tak for det.
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2006 kl. 19:30
Du skriver faktisk ikke hvordan du har koblet det sammen?

Når du siger at du anvender lyden til dine højtalere, betyder det så at du trækker dine højtalere med lydkortet, eller mener du at du fører et lyd kabel til et PC anlæg og altså tænder for en selvstændig forstærkerenhed, feks indbygget i subwoofer. Og igen når du bruger din lyd til tv, er det så en forstærker du anvender og altså anvender en linieingang, feks AUX, CD eller lignende.

Eksemplet med en linie indgang og indgangen på en forstærker til PC belaster ikke dit lydkort og her kan man sagtens dele signalet fra dit lydkort. Men en højtaler direkte på udgangen af et lydkort belaster naturligvis (hvis dit lydkort da overhovedet kan bruges sådan) Og i den situation kan man ikke bare koble højtalere på i parallel da det vil belaste for meget.

Nå, men det er nok ikke den sidste situation, vel?

Ken
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2006 kl. 20:02

 

 Y-fordeleren er sat i udgangen til Front (den grønne), den ene udgang går til et sæt aktive højttalere, og den anden til en DVD Recorder. Dette setup bruges i forbindelse med mit Videoredigerings studie.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Neque Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 20-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 71
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2006 kl. 20:55

Har tegnet en tegning for at vise hvordan det hele er sat sammen:

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2006 kl. 21:05

 

 For at få surround 5.1/DTS, så skal du bruge et Toslink kabel mellem lydkort og anlæg. Den nuværende tilslutning giver kun Prologic lyd.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Neque Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 20-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 71
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2006 kl. 21:55
Er ikke så meget inde i det, men hvad er et Toslink kabel, og hvad er forskellen i Surround 5.1/DTS og Prologic lyd?
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 3195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2006 kl. 11:04

Oprindeligt skrevet af Neque Neque skrev:

Er ikke så meget inde i det, men hvad er et Toslink kabel, og hvad er forskellen i Surround 5.1/DTS og Prologic lyd?
Et toslink-kabel er et kabel der overfører lyden i digitalt format til din surround-forstærker, der bearbejder det digitale signal og splitter det op i 6 forskellige kanaler.

Et prologic signal er baseret på et almindelig analogt stereo-signal, som opdeler signalet i 4 kanaler, dog ikke så skarpt adskildt som et digital signal.

mvh Christian
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2006 kl. 12:52


I forbindelse med dit lydkort har du en eller 2 udgange for spdif. Det ene er faktisk et phono kabel, der måske er enten et phono ud eller et minijack. Hvis det er et minijack skal du have et kabel specielt til det formål, det har altså minijack og i den anden ende et phonostik også kaldet RCA. Nogen bruger et såkaldt lydkabel, det er det røde phono der bruges i så fald. Der er så en tilsvarende spdif indgang på forstærkeren. Når jeg snakker om muligvis 2 udgange for spdif, så er det fordi den ene kan være optisk og man skal naturligvis have det rigtige kabel og bruge den rigtige indgang på forstærkeren.

Måske skal lydkortet sættes op så det giver spdif ud, det kan nemlig slås fra på nogle lydkort. Og lydkortet skal så sættes til surround ud i stedet for stereo, hvis  du altså sender noget der der er i surround. Det kan jo feks være et spil der bruger 5.1 lyd, det skulle give 5.1 i højtalerne.

Men ellers er der ikke nogen problemer med din opstilling og et y kabel.

ken
 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu