recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dell Dimension 4600 og WinXP SP3
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDell Dimension 4600 og WinXP SP3

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Buckster Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 14-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 17
Direkte link til dette indlæg Emne: Dell Dimension 4600 og WinXP SP3
    Sendt: 24-Oktober-2009 kl. 11:11
Hej,

Jeg prøver lige at hente lidt hjælp her, da mine kundskaber med PC konfiguration er lidt begrænsede ;)

Har prøvet at opdatere mine svigerforældres Dell Dimension 4600 - fra ca. 2004. De fik en fejl relateret til grafikkortet, som forhindrede pc'en i at boot'e (nv4_disp.dll problematikken). Kunne ikke løse det med driver opdatering etc., men havde et andet grafikkort liggende (Nvidia MX2/400, 64 MB) som jeg satte i - vel vidende at det er mindre og ældre end det oprindelige GeForce FX 5200 Dimension 4600 er født med. Men nu var der i det mindste billede på skærmen :)

Nu har jeg så formateret HDD og geninstalleret alt fra bunden, med seneste drivere til BIOS, Chipset, audio, netkort etc etc (fra dell.dk) - og seneste driver til Nvidia MX (fra nvidia.com) - og er system-mæssigt havnet på Windows XP service pack 3....så langt så godt...

Lang forklaring - sorry. Men her er problemet:

Maskinen er bare ret langsom til selv de mest simple ting - som at skifte mellem to vinduer på desktop'en! VED GODT det ikke er en ny, toptunet maskine, men den kørte fint Win XP (SP2) inden grafikkortet blev besværligt...
Er jeg derude, hvor en maskine med 256 MB RAM, 64 MB grafikkort bare ikke er nok til at køre XP anno 2009? Kan se CPU'en køre ofte 80-100% bare ved simple Finder-baserede operationer. Jeg ved ikke nok om pc'er til at vide hvor flaskehalsen er - vil 2 GB RAM mere løse problemet? Er 64 MB grafik under minimum? Kan jeg få taget noget fra CPU'en ved at få min. 128 MB grafikkort op at køre igen?

So please - sidder der én PC-tekniker der kan gennemskue hvad denne maskine mangler, så hører jeg gerne fra dig! :)

På forhånd tak!

Frank

Mvh. Frank Buck
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 775
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2009 kl. 18:54
Åbn Taskmanager/Jobliste og se hvor meget ram, der bliver brugt.
Mit bud vil være at ram-forbruget ligger pænt over 256 MB, så PC'en bruger sidefilen på harddisken til de data, der ikke kan være i rammene - og det kan mærkes på hastigheden...

Mere ram vil helt sikkert hjælpe - XP har aldrig kørt godt med kun 256 MB ram (kørt: ja - godt: nej) ;)

Men spørgsmålet er om det ikke var på tiden med en ny PC? Så vidt jeg kan se er 4600'eren med en Pentium 4 CPU, som ikke ligefrem er kendt for hverken super ydelse eller særligt miljø-venligt strømforbrug...

En ny Dell Vostro med Windows 7, lavt støjniveau og lavt strømforbrug kan fås for 3-4000,- alt efter ambitionsniveau.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu