recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Den bedste Fladskærm - BT i går
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDen bedste Fladskærm - BT i går

 Besvar Besvar Side  123 19>
Forfatter
Besked
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Direkte link til dette indlæg Emne: Den bedste Fladskærm - BT i går
    Sendt: 01-Februar-2008 kl. 12:05

Forside-historien i BT fra i går var "Her er den bedste fladskærm".

6 skærme var stillet op i et stormagasin, og producenterne havde selv indstillet TV'et. 1.000 testpersoner har afgivet deres stemme og resultatet er dette:

1. Philips 42 PFL 9632D  50,8% af stemmerne
2. LG 42LF75 22,9% af stemmerne
3. Samsung LE-40F86 15,2% af stemmerne
4-6. Panasonic TH-42PZ70 og 2 andre med samlet stemmetal på 11,1%

Det er da lidt pudsigt, at Panasonic sammen med 2 andre kun henter samlet 11,1% af stemmerne.

I dette forum er der masser af roser til Panasonic.

Hvorfor klarer Panasonic sig ikke bedre i testen. Er LCD-teknologien ved at indhente PLASMA uden at "TV-nørderne" har opdaget det (eller vil erkende det) eller er de mange roser herinde til Panasonic udtryk for, at de fleste brugere herinde selv har Panasonic og sværger til sit eget.

Eller hvad??? 
Jeg er forvirret!

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2008 kl. 12:11
Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

Hvorfor klarer Panasonic sig ikke bedre i testen. Er LCD-teknologien ved at indhente PLASMA uden at "TV-nørderne" har opdaget det (eller vil erkende det) eller er de mange roser herinde til Panasonic udtryk for, at de fleste brugere herinde selv har Panasonic og sværger til sit eget.

Jeg tror det har været diskuteret andetsteds, men årsagen er præcist den samme som årsagen til at tv'ene leveres med overskruede indstillinger fra fabrikken: Dét billede der giver dig de bedste oplevelser hjemme i stuen, og dét billede der imponerer flest mennesker i forretningen når man står med tv'ene ved siden af hinanden, er ganske enkelt ikke det samme. Flertallet af befolkningen vil pege på dét tv der lyser mest i sådan en sammenligning. Det ved producenterne, så det er sådan de sætter tv'ene op. LCD har ganske enkelt en større maksimal lysstyrken end plasma, så de kan "snyde" mere på dét punkt, og få kundernes opmærksomhed i butikken.

"Testen" er ubrugelig. Hvis man i en test ikke leverer mere end man selv kan finde ud af nede i Elgiganten, så er den værdiløs.

Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2008 kl. 12:23

Det sker herinde, at nogen spørger om råd :-). Jeg ser tit det svar, at man skal gå ned i butikken (fx. Elgiganten) og sammenligne TV'ene med sine egne øjne. Ulempen er bare, at TV'ene ikke nødvendigvis er indstillet korrekt.

Du deler altså ikke det råd, at man ved selvsyn skal se, hvad man synes er bedst???

Til top
agger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1222
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2008 kl. 12:28

hej

philips har altid haft super billede,og det så ud til at de var indstillet til bedste billede ??? så det er nok ok.

hilsen agger

Til top
Kennethxyz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 269
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2008 kl. 12:37

Jeg tror at Highend LCD TV så småt er ved at hale ind på plasma, hvilket er naturligt, men jeg må give de fleste ret i at er man i 10000 kr. klassen er panasonics langt bedre end lcd til samme pris.

 

 

Sony KDL-55AF8
Sony Playstation 5
Mac Mini
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2008 kl. 12:38
Man skal ved selvsyn se hvad man synes er bedst, men man skal ikke
lade sig narre.

Det kan betyde, at det du ser med det utrænede øje ikke er det som er
bedst, men det som du "narres" til, at tro er det bedste.

DERFOR oplever man sådanne resultater når der laves tests til Hr. og Fru
Flæskesteg. De narres til, at tro det med mest lys i skærmen er det
flotteste og bedste.

Når de så får TV'et hjem på væggen går der ikke 5 dage så er der en ny
bruger herinde som ikke _kan_ forstå han har så ringe billede på hans nye
flotte LCD. For det stod jo så skarpt i butikken...
Til top
niepe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1120
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2008 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

[QUOTE=jjdk]

"Testen" er ubrugelig. Hvis man i en test ikke leverer mere end man selv kan finde ud af nede i Elgiganten, så er den værdiløs.

Det går den vel også i og med at producenterne havde selv indstillet TV'et? 

Per

 

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9329
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2008 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

Hvorfor klarer Panasonic sig ikke bedre i testen. Er LCD-teknologien ved at indhente PLASMA uden at "TV-nørderne" har opdaget det (eller vil erkende det) eller er de mange roser herinde til Panasonic udtryk for, at de fleste brugere herinde selv har Panasonic og sværger til sit eget.

Tja måske fordi at Panasonic ikke er bedre end konkurrenterne i øjeblikket.!!
Sandheden er nok nærmere at der ikke er den helt store forskel for Plasma og LCD mere. F.x. har mange LCD skærme et sortniveau der matcher de fleste plasma skærme.
Du har også ret i at folk herinde ikke opdager / vil erkende at der sker en udvikling. Det der var super godt sidste år behøver ikke at være toppen mere.
Husk også at mange udtagelser herinde ofte er baseret på formodninger og ikke real viden !!

Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2008 kl. 13:02
Så er det da bare "sjovt", at hver gang man hører at NU er LCD stort set på
højde med Plasma, så går Martin her ud og kigger på omtalte LCD-TV,
prøver at justere lidt på billedet hvor det er muligt og må gå skuffende hjem
og konstatere, at LCD _stadig_ ikke leverer sort som Plasma.

LCD er blevet bedre ja.. men #%€" ikke på højde med Plasma hvad angår
sort. Backlighting ødelægger alt...
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2008 kl. 13:29
Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

Du deler altså ikke det råd, at man ved selvsyn skal se, hvad man synes er bedst???

Både og. Jeg synes principielt du skal se tv'et før du køber, så du ved om du er tilfreds. Samtidig mener jeg at du skal bedømme det under de forhold du selv skal bruge. Dvs. du skal se på ét tv ad gangen, og forholde dig til om dét du ser er godt eller dårligt, ikke sammenligne to tv ved siden af hinanden. Samtidig skal du se på et kalibreret tv hvis du skal have dit tv kalibreret, og et ukalibreret tv hvis du har tænkt dig bare at sætte strøm til og trykke på play. I praksis er det ikke særligt nemt at stå i butikken og bedømme hvor godt det vil virke derhjemme. Jeg har ikke nogen nem løsning på det. Udover at finde frem til en person du stoler på er i stand til at rådgive dig, og gøre som han siger. Jeg ved godt det er en upopulær holdning, men jeg mener faktisk at 95% af forbrugerne er bedre stillede med at følge en eksperts rådgivning blindt, frem for at forsøge selv at finde rundt i det - _forudsat_ naturligvis at eksperten er kompetent nok. Jo billigere apparater du kigger på, jo sværere er det at finde kompetent bistand - for de kompetente personer finder hurtigt ud af at det er meget sjovere at have med kvalitetsudstyr at gøre, end at bruge sit liv på at finde ud af hvilket 5000,-s tv der er mindst ringe.

Jeg synes jo i virkeligheden TV-markedet som det er i dag er utroligt nemt. Hvis du har råd, så køb et Pioneer. Hvis ikke, så køb et Panasonic. Få det installeret ordentligt. Hold så op med at spekulere så meget på billedkvalitet, og begynd at se nogle film. Det er utroligt få mennesker der er utilfredse med sit setup, hvis man bare gør dette. Det er først når man begynder at tænke sig om, at tingene går galt. Jo mere man prøver på at forstå, jo sværere er det.

Det ER sat meget på spidsen, i virkeligheden ønsker jeg jo at folk er så entusiastiske som muligt, men jeg mener bare at de flestes indgangsvinkel er forkert. Man hopper direkte til at prøve at finde ud af hvilket tv der har den bedste billedkvalitet, uden først at tænke lidt over hvad den bedste billedkvalitet egentlig er.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2008 kl. 13:39

Oprindeligt skrevet af niepe niepe skrev:

[Det går den vel også i og med at producenterne havde selv indstillet TV'et? 

Æhm, altså, når du pakker tv'et op af kassen har producenten også indstillet det, hvordan synes du det går med dét? Der er en grund til at producenterne leverer dem med boostede indstillinger, hvis du beder dem indstille tv'et først vil de jo netop stadig gøre indstillingerne boostede, fordi de ved at du stiller den op ved siden af fem andre. Derudover, og jeg ved godt at det er svært at tro på som forbruger, men der er meget få medarbejdere hos importørerne af de store tv-mærker der har en bjælde forstand på at indstille et tv bedst muligt.

Hvis man nu stillede tv'ene op i et separat rum, ét ad gangen, og bad folk give det karakter fra 1-5, så tror jeg resultatet havde været noget anderledes.

Et grundlæggende problem ved sådan en undersøgelse: Jeg har flere gange lavet direkte sammenligninger der har vist før/efter kalibrering. Jeg har _ofte_ oplevet at folk i løbet af det første minut peger på det ukalibrerede som klart bedre. Når de så får lidt tid til at kigge på billederne, så ændrer de stille og roligt mening til at synes at det korrekte billede er bedre, giver flere detaljer osv. Hvis man så efter 10 minutter spørger igen, så er de 100% overbevist om at den kalibrerede er bedst. Så er det bare jeg spørger: Vil du helst have dét tv der er bedst i ét minut, eller dét tv der er bedst i 10 minutter?

Til top
Bruger udmeldt 9 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 30-November-2005
Status: Offline
Point: 2048
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2008 kl. 14:15

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Et grundlæggende problem ved sådan en undersøgelse: Jeg har flere gange lavet direkte sammenligninger der har vist før/efter kalibrering. Jeg har _ofte_ oplevet at folk i løbet af det første minut peger på det ukalibrerede som klart bedre. Når de så får lidt tid til at kigge på billederne, så ændrer de stille og roligt mening til at synes at det korrekte billede er bedre, giver flere detaljer osv. Hvis man så efter 10 minutter spørger igen, så er de 100% overbevist om at den kalibrerede er bedst. Så er det bare jeg spørger: Vil du helst have dét tv der er bedst i ét minut, eller dét tv der er bedst i 10 minutter?

Eller også er det Kejserens nye klæder om igen.
Egentlig kan de bedst lide det ukalibrerede billede, men når nu der står en ekspert i perfekte billeder og peger på det kalibrerede, så vil de ikke virke dumme, og derfor overbeviser de sig selv om, at de godt kan se, at kejseren ikke er nøgen.

På samme måde påvirker man børn i sager, hvor faderen er anmeldt for børnepilleri:

Betjenten: Har din far rørt ved dig forneden?
Barnet: Nej.
Betjenten: Er du helt sikker?
Barnet: ....nej...
Betjenten: Rørte han ikke også ved dig forneden? (nikker)
Barnet: Joh, det gjorde han vist nok.
Betjenten: Ja, det tænkte jeg nok.

Lidt forenklet, men vi har alle en indbygget mekanisme, der før eller siden fortæller os, at vi må have svaret/husket forkert, siden vi nu bliver spurgt igen og igen.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 19>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu