recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Spillekonsoller
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Den famøse PES vs. Fifa tråd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDen famøse PES vs. Fifa tråd

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
petrucci Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Brugeranmelder

Oprettet: 09-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 822
Direkte link til dette indlæg Emne: Den famøse PES vs. Fifa tråd
    Sendt: 04-Oktober-2010 kl. 09:48
Nu hvor Fifa 11 netop er blevet sendt på gaden - og PES 2011 er lige på nippet til at dukke op i spilbutikkerne - kan vi nok ikke undgå en form for sammenligningstråd. Jeg kunne specielt godt tænke mig at høre folks tanker om følgende:

- PES sværhedsgraden kontra gameplay. Opgiver folk spillet fordi det er for svært?
- Licenser. Hvor vigtige er de egentlig og gider folk begynde med option files?
- Målgruppe forskellen på de 2 spil

Jeg er godt klar over at man ikke kan undgå en del subjektive indlæg men det kunne være rart hvis folk kunne argumentere seriøst istedet for bare at sige/påstå at det ene spil bare er lysår foran det andet. Personligt er jeg af den mening at Fifa umiddelbart er lettere at gå til for begyndere/de lettere øvet som lige skal have en hyggeaften med vennerne - hvor PES henvender sig til dem der gerne vil have en større udfordring og som kan lide at det tager tid at mestre. Succesoplevelserne er IMO bedre ved PES mens Fifa er underholdende hvis man sidder flere i sofaen. 
Til top
jan160674 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Juli-2008
Point: 504
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2010 kl. 15:04
Som jeg skrev i den anden tråd, så betyder licenserne utroligt meget for mig. Og da jeg mener Gameplayet i Fifa er fint, bliver det også Fifa11 for mig i år, da alle skriver at gameplayet nu er endnu bedre. Jeg betragter anmeldere som værende neutrale, mens de fleste andre enten er PES eller FIFA fanboys som synes det andet stinker, så det kan man ikke bruge til så meget.  Og hvad jeg har læst indtil videre er de 2 spil neck and neck i år, så pga. licenser er det FIFA for mig. Og nej option files, lyder meget besværligt. Men hvordan virker det egentligt, hvor besværligt er det?

Det fede vil fifa er lidt ligesom skak, det tager 5 minuttter at forstå og sætte sig ind i, også kan man sagtens spille det. Men det kan bestemt godt tage langt tid at mestre alle detailjer og facetter af spillet.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Brugeranmelder

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2010 kl. 17:44

Jeg mener at option files bare downloades som ZIP på ens maskine og så pakkes folderen ud på en usb-stick som så smides i PS3 maskinen.  Så kan man inde fra spillet vælge at importere filen.  Desuden kan man i PES 2011 spille med sine egne hold/option files (kits, navne osv.) online.

Men som nævnt i den anden tråd, så har Fifa jo gaflet mange af de eksklusive licenser/rettigheder. Dog har Konami sikret en del licenser til diverse hold, for ikke at glemme hele Champions League og Europa League (noget Fifa ikke har). 
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2010 kl. 18:13
Lyder underligt at det er lovligt, de giver jo nærmest de rigtige Navne etc, men uden at betale for dem. eller filen er måske ikke noget konami laver?
Så for at forstå det rigtigt Gerrard som eks.. Han er lavet så han ligner gerrard i spillet. Men han hedder så Gerad eller lignende hans hold hedder mersey side reds? Men når man spiller EL i PES så hedder det Liverpool/Gerrard, selvom de ikke har licens til Liverpool? Og downloader man den famøse fil er det ligesom Fifa?

Og så må jeg lige beklage det jeg skrev i den anden tråd med 5 minutter, det må være i et andet forum jeg har det fra.
Men jeg mener stadigt at alt for mange overser dybden i fifa spillet. Fordi alt er auto assisted default. Spiller man med alle settings på manuelt er det rasende svært. Og så tager det garanteret ligeså lang tid at mestre som PES.  Men jeg har heller aldrig forstået hvorfor nogen anser det som en kvalitet i sig selv at PES er svært at lære. Som om man er noget særligt, hvis man så kan få noget ud af det. Og dem der spiller Fifa bare er folk der ikke kan finde ud af PES... Hvorfor ikke bare spille et spil der er nemt at gå til, have det sjovt med det. Og der er stadig en masse at blive bedre til.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Brugeranmelder

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2010 kl. 19:18
Nu har jeg spillet PES lige siden det hed ISS til Nintendo og Playstation 1. PES-gameplayet har altid været helt unikt og meget forskelligt fra Fifas gennem tiderne.  Det har altid været enormt svært at lære og mestre og derfor er det altså noget specielt. Det er svært at sammenligne med noget men tag eks. en Sudoko på Ekspert level (PES) mod en Sudoko på Medium level (Fifa) - man får en bedre tilfredsstillende fornemmelse når man løser en Ekspert level.  Og jeg er helt med på at nogen simpelthen bare foretrækker Fifas lidt nemmere niveau.  Men gruppen af PES fans har typisk været med fra starten så de har måske lidt nemmere ved at greje de nyere PES spil.

Jeg har deltaget og overvåget utallige PES vs. Fifa debatter og jeg nævner såmænd bare de typiske argumenter for at folk ikke gider PES. Det er nemlig oftest argumenter som IMO ikke er holdbare da de kun bygger på meget få timers prøvetid. Istedet for at skrive at det enten er for svært eller direkte indrømme at man foretrækker Fifas mere simple tilgang, så bliver det indimellem en krigerisk debat. Og så er det man går væk fra at diskutere gameplay og begynder istedet på ting som licenser, grafik osv.

Men det ER altså bare sådan at folk er forskellige og foretrækker forskellige typer spil. Og typisk vil man forsøge at lokke folk til at spille "ens eget" spil og kritiserer derfor det andet.  Jeg prøver egentlig bare at informere folk om at PES's gameplay er helt unikt og selv for erfarne PES-gamers, så vil gameplay, kontrol og boldfysik virke helt anderledes og "forkert" når et nyt PES spil bliver udgivet. Det kræver spilletid, masser af spilletid før man vænner sig til det. Og så er det man indser...at det her..er faneme genialt, realistisk og sjovt.  Sådan har det altid været med PES spil og det er den charme der stadig fanger en stor stor fanskare :)

Iøvrigt...så er det ikke Konami der udgiver option files. Eks. winningelevenblog.com laver deres helt egen option file, ligesom en stor fanbase udgiver deres egne option files og patches.

Redigeret af petrucci - 04-Oktober-2010 kl. 19:20
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2010 kl. 09:02
Jeg forstår stadigvæk ikke det skal være svært for at være godt. Det er da 10 gange sværere at lave et gameplay der er nemt at gå til men samtidigt tilbyder dybde og forbedringsmuligheder. End blot at lave noget der er svært.

Når jeg kan tabe til andre online med 10-0 så mestre jeg jo tydeligvis ikke FIFA selv efter 300+ kampe online. Og samtidigt har jeg også vundet kampe suverænt. Så er det jo ikke for nemt, der er kun 1 der er verdensmester i FIFA online. Ja han kan måske bruge argumentet med at det er for nemt, men det kan alle andre ikke, for der er altid spillere der er bedre end dem selv.

Jeg forstår ikke det sjove i at det skal være svært at aflevere bolden 5 meter til nærmeste mand. Og igen denne oplevelse tilbyder Fifa også vil at slå assists fra. Du skriver hele tiden at andre ikke har givet PES en chance, men droppet det efter få timer,  men har du selv spillet Fifa i mange timer uden assists?  Som jeg ser det så giver det en PES + god grafik + licenser.

Det er også underligt at alle PES fans altid nævner at historisk har PES været noget særligt etc. Ja men de er blevet overhalet af FIFA de siste par år, det mener alle anmeldere. Stadigvæk kan man finde PES fans der mener at PES09 er bedre end Fifa10 f.eks. Også er det netop usagligt og med et argument om at Fifa stinker, hvilket det bestemt gjorde på et tidspunkt. At de historisk set har været det bedste spil er jo ligegyldigt nu.

Kigger man på gamerankings.com så ligger PES2008 - PES2011 på PS3 med en rating fra 74-76% 2011 med forbehold da det er meget få anmeldeser. Men undskyld mig. Når så mange anmeldere er enige om det ikke er klasse, har jeg svært ved at tro på det.

Til sammenligning scorede PS2 PES spillene fra 82-91%.

Synes egentligt det tydeligt viser havd der er sket med PES serien...
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-December-2007
Point: 1756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2010 kl. 09:14
må også indrømme svært kan være mange ting, at et spil kan være udfordrende er fint, at et fodbold spil kan være svært at styre, så det bare ser nogenlunde ud, er tegn på dårligt design.

FPS spil skal jo f.eks. også være lette at styre, det gør dem ikke simple.

Suduko sammenligningen holder i mit hovede ikke, en fifa kamp kan stadig være ENORMT svær at vinde, hvis du har en svær modstander, da spillet ikke giver amatøren fordele. så modstanden kommer i en svær modstander, ikke et spil der er svært at komme til.

har selv spillet en del PES men mente de tabte bolden ved Fifa09 og siden har de ikke være i nærheden.

Fifa har altid bare været en bedre crowdpleaser, da det netop er let at lære, men det er stadig utroligt svært at mestre.

Redigeret af Rasmusdc - 05-Oktober-2010 kl. 09:15
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Brugeranmelder

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2010 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af jan160674 jan160674 skrev:

Jeg forstår stadigvæk ikke det skal være svært for at være godt. Det er da 10 gange sværere at lave et gameplay der er nemt at gå til men samtidigt tilbyder dybde og forbedringsmuligheder. End blot at lave noget der er svært.

Jeg siger ikke at det skal svært for at ALLE synes det er godt. Nogen foretrækker en hårdere sværhedsgrad mens andre foretrækker noget andet. Det er derfor der pt. er 2 gode fodboldspil på markedet.

Når jeg kan tabe til andre online med 10-0 så mestre jeg jo tydeligvis ikke FIFA selv efter 300+ kampe online. Og samtidigt har jeg også vundet kampe suverænt. Så er det jo ikke for nemt, der er kun 1 der er verdensmester i FIFA online. Ja han kan måske bruge argumentet med at det er for nemt, men det kan alle andre ikke, for der er altid spillere der er bedre end dem selv.

Troede det var tydeligt nok at jeg snakkede om sværhedsgraden i singleplayer-modes (Liga, Cup, BAL, Master League osv.) men åbenbart ikke. Det er klart at online-spil er noget andet. Man bruger ofte netop singleplayer-modes til at lære spillet så man er bedre rustet til online-spil. Og det er klart at hvis man spiller online mod en gut der spiller Fifa 5 timer om dagen, så vil man tabe stort. Det samme er gældende i PES.

Men det er klart at styringen også har indflydelse på hvor svært det er at lave afleveringer, skyde osv. - og det synes jeg godt må være lidt svært. Det er IMO kedeligt hvis man efter få kampe kan lave perfekte stikninger og geniale mål.

Jeg forstår ikke det sjove i at det skal være svært at aflevere bolden 5 meter til nærmeste mand. Og igen denne oplevelse tilbyder Fifa også vil at slå assists fra. Du skriver hele tiden at andre ikke har givet PES en chance, men droppet det efter få timer,  men har du selv spillet Fifa i mange timer uden assists?  Som jeg ser det så giver det en PES + god grafik + licenser.

With all due respect, så synes jeg at Konami med PES 2010 kom op ved siden af Fifa hvad angår det grafiske. Og i år ser grafikken endnu bedre ud. Men grafikken er jo ikke alt. I PES 4-6 dagene havde Fifa bedre grafik men masser af folk foretrak stadig PES pga. gameplay og manglende licenser.  Så lad os nu holde de 2 ting lidt på afstand for der er tilsyneladende en del Fifa-spillere som faktisk foretrak PES-spillene i den årrække.

Der må være en årsag til at PES 2011 som standard har manuel kontrol mens Fifa 11 har assists slået til. Det er forskellen på de to spil. Fifa er til den brede skare der vil have et hurtigt spil bold i multiplayer.  Jeg har prøvet Fifa-spillene i mange timer efterhånden, mest med assists (som er slået til som standard) mod venner og bekendte i samme lokale. Og det er slet ikke dårligt. Jeg oplever bare at man ikke lever sig så meget ind i spillet som jeg gør med PES. Men der er folk jo forskellige.

Af ren nysgerrighed: Hvor meget har du givet PES 2010 chancen sidste år? Og hvis du har været tidligere PES-spiller så ved du jo at PES kræver indlæringstid og at det altid virker mærkeligt med styring og gameplay i starten?

Det er også underligt at alle PES fans altid nævner at historisk har PES været noget særligt etc. Ja men de er blevet overhalet af FIFA de siste par år, det mener alle anmeldere.

Og jeg har kun været enig med det faktum hele tiden her på recordere.dk - i hvert fald 2008 og 2009 versionerne :)

Stadigvæk kan man finde PES fans der mener at PES09 er bedre end Fifa10 f.eks. Også er det netop usagligt og med et argument om at Fifa stinker, hvilket det bestemt gjorde på et tidspunkt. At de historisk set har været det bedste spil er jo ligegyldigt nu.

Og? Folk har forskellig smag og det ER altså muligt at nogen ikke brød sig om Fifa 10 selvom du og mange andre gjorde.  Personligt synes jeg Fifa 10 var sjovere at spille end PES 2009.

Kigger man på gamerankings.com så ligger PES2008 - PES2011 på PS3 med en rating fra 74-76% 2011 med forbehold da det er meget få anmeldeser. Men undskyld mig. Når så mange anmeldere er enige om det ikke er klasse, har jeg svært ved at tro på det.

Åh gud. Ikke det argument.  Jeg lytter aldrig til hvad anmeldere siger. Jeg foretrækker at læse om brugernes og mine egne erfaringer. Anmeldere lader sig ofte forblænde af spil der får rigtig meget hype og som der bliver brugt millioner af marketingskroner på. Jeg ved ikke hvor mange anmeldelser af PES-spillene jeg har læst, hvor anmelderen tydeligvis er Fifa fan og dermed fokuserer mest på de negative ting og ofte tager direkte fejl med nogen af hans "facts" og meldinger. Ofte bærer det præg af en hurtig exhibition turnering der så er grundlaget for anmeldelsen og sådan kan man altså ikke anmelde et fodboldspil (og da slet ikke PES).

(Faktisk minder Fifa vs. PES anmelderne lidt om Apple vs. konkurrenter anmelderne)

Til sammenligning scorede PS2 PES spillene fra 82-91%.

Jeg skal være den første til at indrømme at PS2 versionen er klart bedst gameplay-mæssigt. Ja, IMO var gameplayet nærmest perfekt. Men som du sikkert ved, så kan man ikke bare lige tage gameplayet bit-by-bit, smide noget bedre grafik ovenpå og så udgive det på 3 forskellige next-gen platforme.  Og der har Konami været for dårligt forberedt og har ikke gjort det godt nok de første par år. Nu er de ved at komme efter det, men de første 2-3 spil efterlader desværre et negativt indtryk hos de fleste.

Redigeret af petrucci - 05-Oktober-2010 kl. 12:25
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Brugeranmelder

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2010 kl. 11:36
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

må også indrømme svært kan være mange ting, at et spil kan være udfordrende er fint, at et fodbold spil kan være svært at styre, så det bare ser nogenlunde ud, er tegn på dårligt design.

Ved samtlige nye PES-spil gennem tiderne har der været startproblemer med at styre spillerne da man skal vænne sig til ændringerne. I år er der komplet manuel kontrol med afleveringer og 360 grader movement...som STANDARD.  Det er klart at spillere der er vant til assists, ikke vil bryde sig meget om den form for styring.  Jeg synes vi skal vente med at bedømme til den endelige udgave af PES 2011 kommer i butikkerne.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2010 kl. 13:05
Det er jo påfaldende at de anmeldere du mener man ikke kan regne med, bedømmer PES spil bedst som vi alle er enige om var bedst. Og de 2 seneste udgaver dårligst, som du også selv mener er dårligst. Så selv om du slet ikke ligger det nogen vægt så er det pænt afgørende for mig, det er trods alt et gennemsit af rigtigt mange bedømmelser.
Og nej jeg har ikke spillet PES siden PS2, fordi anmeldelserne har været så dårlige. Når spil først scorer en 60-70% gider jeg simpelthen ikke bruge tid på dem. For anmelderne er nemlig ofte ude i at give for høj karakter ift. hvad jeg synes om spil. Jeg kan ikke mindes at have kunnet lide et spil der har scoret under 80% i snit. Til gengæld kan jeg næsten altid lide de spil der scorer omkring 90% og derover, eller om ikke andet forstå hvorfor de har scoret så højt.

For 2011 kan det sagtens bliver anderledes så jeg venter spændt på flere anmeldelser. Efter gameractor anmeldelsen f.eks. som roser PES meget. Men problemet er lidt at demoen ikke indeholder onlinespil, som er det eneste jeg gider alligevel. Så skal man ud i at købe et spil til 400,- som man ikke er sikker på man kan lide. Når jeg til gengæld ved at jeg vil elske det nye Fifa. Så er FIFA valget nemt for mig uden at have spillet PES overhovedet på ps3. Ligesom det var tilsvarende nemt ikke at købe Fifa spillet på PS2 platformen, fordi PES var så godt.

Dermed ikke sagt at PES ikke kan friste mig når det ryger på tilbud om et par måneder.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Brugeranmelder

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2010 kl. 11:51
Jamen iflg. de foreløbige PES 2011 anmeldelser så skal du da prøvet det. Det er udelukkende +80% hvor mange giver den 9/10.

Problemet i din udmelding er IMO at du godt tør købe Fifa 11 selvom folk også der har online-problemer (se bare nyere tråd her på sitet) men ikke tør købe PES 2011 fordi du ikke ved hvordan det spiller online. Og iøvrigt slet ikke har spillet PES overhovedet på PS3/X360.  Har du prøvet demoen af PES 2011 på PS3?  (nysgerrighed)  :)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2010 kl. 13:33
Grunden til at jeg tør købe FIfa11, er at jeg ikke har læst noget dårligt om det endnu, kun at det er små men gode forbedringer. FifaWC kørte nemlig utroligt godt online, så det undrer mig at det skulle blive et issue i Fifa11. Desuden har flere anmeldelser beskrevet det som lag free. Satser på denne bruger sidder bag noget firewall/NAT hvor port forward ikke er på plads. For så er FIFA online virkeligt ringe.
Men jeg havde netop ikke købt Fifa11 fordi jeg ville afvente anmeldelserne på det. Nu er det dog bestilt så håber det bedste.

Der er dog stadigt lidt lunkne anmeldelser på PES efter min smag. Det med licens afskrækker i hvert fald ikke mere, når man nemt kan opdatere det selv. Men helt klart PES er på banen i år, og spiller Fifa11 ikke online, så ryger jeg da også på PES.

Fra gamerankings (kender du noget bedre?);

PES på 78% (fra 6 til 9/10) efter 6 anmeldelser. 
Fifa11 på 87% (fra 8 til 10/10) efter 10 anmeldelser.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu