recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Navigation og CarFi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Den ideelle GPS navigation.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDen ideelle GPS navigation.

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Keldjensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 158
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2007 kl. 08:53
Jeg går selv og venter på den nye Navigon 7110 som kommer i juni....


Til top
hmadsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 100
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2007 kl. 22:26

Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Den nye Nokia95 får samstemmende dårlige karakterer på : GPS-delen og en elendig batteritid,der i værste fald er nede på 5-6 timer ! ! !

Hvilke reviews er det du læser hvor der står at batteritiden er nede på 5-6 timer ?

Jeg har læst 1-1½ dag hvis man bruger den intensivt.

Måske drejer det sig om brug af telefonen med GPS funktionen men jeg kender ikke mange andre GPS enheder som kan holde strøm på batteriet i så lang tid uden at forlange noget eksternt strøm. 5-6 timer GPS operation er vel meget flot ?

Jeg vil meget gerne se de reviews hvor GPS funktionen bliver rakket ned, jeg har nemlig ikke set nogle negative kommentarer om den endnu og det er jo altid rart med så mange synspunkter som muligt så hvis du har et link vil jeg meget gerne have det.



Redigeret af hmadsen - 24-April-2007 kl. 22:27
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2007 kl. 23:12

Den ene er Amobil.no, - der i overskriften af testen skriver : "N95 håbløs til Gps" - her er lidt af teksten :

Ubrukelig
Dessverre står den komplett ubrukelige GPS-mottakeren i veien for at N95 er i nærheten av å erstatte en vanlig navigasjonsløsning fra for eksempel TomTom eller Mio.

Manglen på ekstrafunksjoner taler heller ikke for at du skal bytte ut GPS-en din med N95. Du får ingen fotoboksvarsling eller fartsgrenseinformasjon.

På toppen av alt dette må du betale ekstra for å få navigere i det hele tatt. Dette burde vært inkludert i prisen for telefonen, som fra før av er rimelig stiv.

Alt i alt er dette så dårlig at vi vil fraråde deg å kjøpe N95 med tanke på å bruke den som bilnavigasjon. Bruk heller pengene på et billig GPS-system. Vi har nemlig ikke testet ett eneste frittstående navigasjonssystem som ikke banker N95 på funksjoner og brukervennlighet.

Den anden test er også Norsk :http://www.dinside.no/php/art.php?id=376690

Og de skriver bla dette om batteritiden :

Den store svakheten til N95 er imidlertid batterikapasiteten, som er langt under pari. Under testperioden har vi faktisk ladet batteriet flere ganger daglig. På det verste var batteritiden nede i 6 timer, og når mobilen er helt ny er dette ganske enkelt forferdelig dårlig - og et illevarslende omen for hvordan batteriet vil fungere etter et halvt års bruk. 

 

Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2007 kl. 23:28

Skulle lige rode lidt efter den sidste ,men til gengæld Danske anmeldelse :

http://www.mobilsiden.dk/?aId=4155 

Det store salgsargument er GPS og navigation. Hele verden har ventet i spænding på denne del. Desværre mener vi ikke at N95 består (som vi har beskrevet her i anmeldelsen).

En voldsom skuffelse, er den mest sigende betegnelse.

Bedømmelse: 1 ud af 6 points.

Andre funktioner
Nokia N95 har så mange fede funktioner. Hurtig på nettet med 3G og Turbo3G (HSDPA) og endnu hurtigere med det trådløse netværk. Der er kalender, kontakter, kontorprogrammer, blog, FM-radio, lommeregner, Bluetooth, mulighed for tilslutning af trådløst tastatur osv. osv. Udvalget er stort og det virker. Derudover er Nokias gamle brede tilslutningsstik smid af h. til. MiniUSB har gjort sit indtog. Virkelig et godt tiltag.

På funktionspunktet scorer N95 topkarakter. 6 points.

Batteri og strøm
Hold da op! Jeg løber fra stikkontakt til stikkontakt når N95 benyttes fuldt ud. Husk at sluk for WLAN, Bluetooth eller GPS når det ikke bruges. Strømforbruget er helt urimeligt højt. En bil-oplader er i hvert fald påkrævet, hvis du benytter GPS. Du skal nok også regne med at have laderen med på arbejde. Men undlader du at bruge de helt avancerede funktioner for meget, kommer du okay gennem dagen. 2 ud af 6 points
 
Øhh - beholder vist min SE lidt endnu
Til top
hmadsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 100
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2007 kl. 20:04

@Lennon

At sige at den får samstemmende dårlige karakterer på batteritid og GPS del er vist en rimelig stor overdrivelse. De eneste steder hvor jeg har set at de giver den dårlige karakterer er de tests du henviser til og jeg har immervæk læst en del på udenlandske sider og jeg må nok sige at de udenlandske tests virker mere professionelle end mobilsiden.dk som ved side af vist må siges at være glade amatører..

Jeg har læst adskillige tests hvor de roser GPS delen og desuden regner man da med at der kommer en opdatering til tomtom så den kan bruge den interne antenne og så kan man jo bare installere det. Som jeg læser det så er deres hoved grund til at klage over GPS delen jo mest hvis man benytter nokia's software som følger med og det har jeg aldrig tænkt mig men derimod ville jeg bruge den med tomtom.

Ja og den med at man skal slukke for bluetooth og wireless land og GPS når man ikke bruger det, ja det chokerer mig ikke.

Det er da klart at de funktioner bruger strøm...Det er faktisk lidt dumt at klage over at batteri tiden er kort når man bruger alle funktionerne...Jeg mener, hvad havde de regnet med ? Allerede idag kan de fleste telefoner med bluetooth da suge batteriet tomt på mindre end 24 timer hvis BT delen er slået til...

"Øhh - beholder vist min SE lidt endnu"

Nååå det er pga. du er et "mærkevare-fjols" at du har så meget imod den...(En person som er så mærke fikseret at det er ligegodt hvor ringe det er, bare der står det rigtige navn på istedetfor at kigge features).

Ja ja men behold du da bare din SE, den bruger ikke nææær så meget strøm....Men den kan så heller ikke 1/10 af hvad nokia'en kan.

Jeg vælger telefon efter features, ikke efter mærke og nokia er vist de eneste der pt kan levere en telefon med gps, wlan, high speed internet og BT.

At klage over at de funktioner bruger strøm svarer vel til at klage over at din 300 HK bimmer ikke kører ligeså langt på literen som en suzuki alto...

Hvis man ville have benzin økonomi havde man jo nok valgt en anden bil end bimmeren og vil man have køreglæde og masser af funktioner og HK så køber man ikke en alto.

Men at købe en bimmer og så bagefter klage over at den bruger mere benzin når man slår airconditionen til eller når man kører friskt til er jo direkte stupidt.

Når det er sagt så er jeg da ikke i tvivl om at når næste telefon med lign. features kommer fra nokia så har de da enten fået et kraftigere batteri i eller fået optimeret den så den ikke bruger så meget strøm men når man tænker på hvad den kan så er 1 dag da ikke så slemt mht batteri tid. Hvor mange bærbare computere kan holde mere end et par timer, hvor mange GPS enheder kan klare sig uden en lader i flere timer ...

Til almindeligt brug i hverdagen render man jo ikke rundt med alle radiosenderne slået til alligevel og så er batteri tiden væsentligt bedre.

En bil-oplader er i hvert fald påkrævet, hvis du benytter GPS

Ja hold da kæft hvor dårligt...

Ja for en almindelig GPS navigation kan jo sidde i månedsvis i bilen og fungere uden at skulle lades op..

Underligt hvorfor man forventer at bare fordi man propper en funktion ind i en mobil så må den pludseligt ikke bruge samme mængde strøm som en tilsvarende alm gps.

Henrik

Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2007 kl. 21:03

Jamen,jeg kan nu engang kun henvise til de test jeg har læst ?!Og så synes jeg måske lidt det virker,som om at du har en forudindtaget positiv holdning til Nokia95,som der ikke skal pilles ved.

Jeg skulle nu under ingen omstændigheder selv ha ny mobil lige pt, - uanset hvor god/dårlig test Nokia95 har fået. Og så er jeg forøvrigt som udgangspunkt lige glad m om der står SE,Nokia eller noget helt tredie på min mobil.

Vejen frem er garanteret GPS integreret i mobilen.Men for mig at se er Nokias tiltag langtfra moden endnu.

  

Til top
hmadsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 100
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2007 kl. 22:19

Min holdning til N95 er baseret på de tests jeg har læst (Og det er ikke få) og så syntes jeg det er rimeligt tyndt at du kommer og påstår at alle tests samstemmende giver N95 skældud over batteri tid og GPS del når det ikke er noget jeg har set før i de efterhånden mange tests jeg har læst.

Hvad en  indskudt sætning om at du vil beholde din SE som ikke har GPS har at gøre i et sub-forum hvor der diskuteres GPS modtagere kan jeg ikke se som andet end at du lige fortæller at du hellere vil have SE og så bliver det jo rimeligt nemt at antage at du er typen der hellere ville have en hundelort med en SE logo på end en velfungerende telefon af et andet mærke. Ellers forstår jeg ikke hvad du vil med din indskudte sætning om din SE telefon da den jo uvægreligt vil være teknologisk forældet feature mæssigt i forhold til N95. De fleste af de teknologier der er i N95 er ikke engang noget du kunne købe med en SE mærke på om du så nok så gerne ville..

Desuden virker det da også logisk at den første implementering af ny teknologi i et produktsegment ikke vil virke ligeså optimalt som man kan forestille sig at et tilsvarende produkt vil om f.eks 2 år.

Men det samme kunne man sige om f.eks en ny computer. Uanset hvad så vil den være "forældet" om 2 år fordi der er kommet noget der er ENDNU smartere......Men det betyder vel ikke at du venter 2 år med at købe den...For til den tid vil du igen med fordel kunne vente 2 år på det som SÅ er klart.

Jeg skal ikke have en N95 som det ser ud nu....Den er for dyr og jeg kan ikke bruge den med tomtom men hvis tomtom får lavet et opdatering så den kan bruge den interne antenne og nokia får prisen ned i et mere realistisk prisleje så kan det sagtens være jeg skal have en....Eller måske er der til den tid kommet en anden telefon af et andet mærke som kan det samme eller mere for de samme eller færre penge.

Men at sige at batteri tiden er dårlig baseret på at man slår hele lortet til og bruger det er da lidt tynd.

Jeg vil vædde med at jeg kan få næsten en hvilken som helst bærbar computer til at æde sit batteri på 30 minutter hvis jeg virkeligt presser den....

Men betyder det så at batteritiden er dårlig...?

Betyder det at jeg kan konkludere den er dårlig hvis jeg sammenligner med en anden maskine som jeg ikke presser...Eller som slet ikke kan presses fordi den ikke har de features. ?

Hvis jeg tager en bærbar med dedikeret 3D grafikchip og sætter den til at køre max belastning og også max belastning på computeren og den så dør efter 30 min er den så dårligere end den anden maskine med onboard grafikkort som ikke kan yde en skid men så til gengæld er 1½ time om at æde batteriet.

Eller betyder det at den ekstra ydelse koster noget power og at det er rimeligt forståeligt.

Derudover er jeg enig med dig i at GPS integreret i mobiler er kommet for at blive....Man regner med at om få år så vil du kunne få navigation i telefoner som koster under 1000 Kr. Selve chipsættet regner man med kan få's med licensen iorden for 2 USD og teknologien bliver bare bedre og bedre..

Henrik

Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2007 kl. 09:57
Ok,så retter vi det til,at de tre Skandinaviske test - jeg har kunnet finde - samstemmende giver GPS del samt bateridel på den nye Nokia95 en elendig test.Og mht GPS - som denne tråd rigtig nok omhandler - råder de folk til pt at købe en hvilken som helst anden løsning. 
Til top
hmadsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 100
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2007 kl. 17:22

Som jeg læser de tests er det jo primært nokia's GPS software de er "sure på" og da jeg alligevel vil have tomtom på hvis jeg skulle have den så er den del af kritikken irrelevant for mig. Ikke dermed sagt at det ikke er iorden at kritisere det for det er selvfølgelig som udgangspunkt ikke iorden at man skal ud og købe ekstra software for at få funktioner som nokia reklamerer med er der til at virke fornuftigt. Deres system så man skal betale for at blive vejledt er totalt hjernelamt og vil med bestemthed ikke vinde indpas ret mange steder og hvis man skulle sidde og downloade kort via GPRS er vist heller ikke så gennemtænkt som de lægger op til for det vil vel typisk være på udenlandsrejser man vil have brug for det og med de roaming priser operatørerne har så kan det hurtigt blive en rimelig dyr affære.

Den med batteritiden bunder vist stadigvæk i nogle urealistiske forventninger (Som jeg kun har set på nordiske amatør sites) hvor man regner med at kunne bruge alle de indbyggede trådløse funktioner i dagevis uden opladning. Jeg ville være tilfreds hvis den kan klare sig en hel dag med intensivt brug hvor man husker at slukke for de forskellige ting når man ikke bruger dem. At den skal være tilsluttet en oplader når man bruger den som GPS i bilen anser jeg for helt naturligt...Det skal man nemlig også ved alle andre GPS løsninger som man kan købe til sin bil.

Ved almindeligt GSM/3G telefoni vil jeg selvfølgelig forvente den holder noget længere end een dag. Men det forudsætter selvfølgelig at man holder fingrene fra radiosenderne til bluetooth, wi-fi og GPS funktionen.

Henrik

Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2007 kl. 17:36

Når vi (snart) får fuld funktionsdygtig GPS i  mobiltlf,vil anvendelsen komme til at dække et noget bredere behov end lige bilen. Der er jo allerede et marked for "walk and go" ,motorcykel,cykel osv.Og som fartmåler på skiferien og blandt windsurfere(!) er det jo allerede kult.Bla derfor skal vi altså ha batteritiden op på i hvertfald minimum "en dag i marken"  

Til top
Bjarne69 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 02-Juni-2007
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2007 kl. 16:39

Jeg har nu efterhånden i et par år brugt diverse GPS type. PDA modellen er lille og smart og kan em masse men alt for besværlig at arbejde med i en bil. Nokia N95 som jeg selv har er jeg ikke særligt imponeret over GPS delen.. Alt for længe om at finde satelitter og skærmen er for lille.. Så har jeg haft div. TomTom modeller som jeg har været virkelig glad men de er lidt store og skrumlede.. I øjeblikket bruger jeg en Garmin Nuvi som jeg er SUPER tilfreds med.. Lyn hurtig til alt.flot skærm og med TMC. Meget lille og handy. Den kan jeg kun anbefale

 

Til top
Bunch Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 67
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2007 kl. 15:38

Jer er på udkik efter en GPS, hvilken model nr. bruger du?

 

Philips 37PF9731D

Philips DVDR7260H /58

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu