Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
T-Rex
Bruger
Oprettet: 20-Februar-2010
Status: Offline
Point: 101
|
Sendt: 10-April-2010 kl. 12:06 |
Netop, oplyse og diskutere. Orbiter har ikke været slået til på noget Kuro jeg endnu har set, og alligevel er burn-in ikke noget der fortælles om andre steder. At du så mener, at man ikke kan undgå burn-in med mindre orbiter slås til, vil jeg stille mig tvivlende overfor.
|
|
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
|
Sendt: 10-April-2010 kl. 12:06 |
Et dumt spørgsmål fra en udenforstående: Har I TV-billedet til at stå og vandre rundt på skærmen for at undgå burn-in, eller hvad menes der med denne Orbiter?
Hvordan fungerer det i praksis? Bliver der skåret noget af billedet for at flytte det, eller bliver der indsat sorte bjælker i uens bredde?
|
|
xcardman
Guld medlem
Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Point: 8672
|
Sendt: 10-April-2010 kl. 12:41 |
T-Rex skrev:
Netop, oplyse og diskutere. Orbiter har ikke været slået til på noget Kuro jeg endnu har set, og alligevel er burn-in ikke noget der fortælles om andre steder. At du så mener, at man ikke kan undgå burn-in med mindre orbiter slås til, vil jeg stille mig tvivlende overfor. |
alligevel er burn-in ikke noget der fortælles om andre steder
grunden er vel nok det sker meget sjældent.
men har du prøvet alle de råd der givet. med sne på skærmen og washout dvd. de virkede fint på min px80 som havde rigtig meget retention på skærmen. men burn-in fik den aldrig og den som ejer den i dag, har heller ikke fået det. brugt med htpc og ingen "skånebehov". min har altid kørt i bio mode med lav kontrast fra start har endnu ikke oplevet det på min krp, men min px80 var rigtig slem. Men det gik væk med lidt sne.
Redigeret af xcardman - 10-April-2010 kl. 12:42
|
|
Cyberguyen
Guld medlem
Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4944
|
Sendt: 10-April-2010 kl. 13:53 |
Allan Olesen skrev:
Et dumt spørgsmål fra en udenforstående: Har I TV-billedet til at stå og vandre rundt på skærmen for at undgå burn-in, eller hvad menes der med denne Orbiter?
Hvordan fungerer det i praksis? Bliver der skåret noget af billedet for at flytte det, eller bliver der indsat sorte bjælker i uens bredde?
|
Orbiter er navnet som Pioneer bruger for denne funktion som findes på alle nyere plasma modeller. Panasonic og LG kalder det bare noget andet. Det virker ved at billedet flytter sig fra side til side og op og ned i meget lansomt tempo. så man ikke opdager det. Da alt materiale på nær Bluray er beregnet til at blive set med overscan, så er det ikke noget problem at billedet bliver lidt mere eller mindre beskåret i hvert side. Ikke alle tv modeller har samme overscan og derfor vil dette variere alligevel. På Pioneer er orbiter normalt slået til pånær i 1:1 pixelmapping. Man kan dog vælge at slå det helt fra eller vælge også at lade det gælde for 1:1 pixelmapping. Funktionen hjælper ved at intet motiv kun står og aktivere de samme fosfor-celler på tv'et og derved resulterer i at de får forskellig ældning. Man vil derfor ikke opleve et svagt 5 tal i hjørnet ved længere tids brug. Der skal måske 10 gange så lang tid til før der bliver en svag udflydende lysændring synlig på en hel hvid baggrund, hvor 5 tallet ville have optrådt. I de første 200-300 timer ældes forfor'en i cellerne hurtigt ved lyse motiver, da plasmaen er meget
aggressiv. Derfor vil man lettere opleve en burn-in end hvis tv'et er
5000 timer gammelt. Pionere har desuden en funktion hvor man kan
få tvøet til at slukke efter tre timer fra det sidste tastetryk på
fjenbetjeningen. På den måde vil man ikke opleve at falde i søvn og
glemme at slukke sit tv. Det er en slags autosleep
Redigeret af Cyberguyen - 10-April-2010 kl. 14:07
|
|
PhDream
Guld medlem
Oprettet: 28-Februar-2009
Point: 737
|
Sendt: 10-April-2010 kl. 16:11 |
Cyberguyen skrev:
Jamen alle kan jo lave burn in på et plasma også et Kuro, hvis man fremtvinger det.
Når man slår orbiter fra, så slides forforen jo uens og derfor er det ikke så mærkeligt at du har et 5 tal stående.
Denne tråd er ikke anderledes end hvilken som helst anden tråd omkring burn in. Man har behandlet tv'et forkert og har fået en defekt, som ikke er dækket af garantien.
Case closed...
|
Hvis du virkelig mener, at man får burn-in, bare fordi man ikke har slået Orbiter til, er du simpelthen uvidende. Hvis du er uvidende, bør du ikke give folk "gode råd" omkring plasma.
Lad os nu lade som om du har ret, og at TS har behandlet sin skærm forkert, ikke slået Orbiter til, og har forårsaget burn-in. Det ville bare være (endnu) et bevis på, at der er noget galt med Kuro-skærme generelt. Det er IKKE meningen, at en Orbiter skal være slået til konstant, ved normalt tv-brug. Orbiter skal bruges i starten af panelets levetid og evt. ved applikationer, som er "farlige" såsom spil, billedindstillinger med kraftig kontrast, osv.
|
|
xcardman
Guld medlem
|
Sendt: 10-April-2010 kl. 16:21 |
hvis jeg kører med 7000 omdrejninger i min bil fra kold start og ellers kun kører 80 km i timen i først gear. så går min motor hurtigere i stykker. så må der være noget galt med alle biler. For det kan de faktisk godt.
give nu manden et råd, fremfor at kritisere et indlæg.
|
|
Allan Olesen
Guld medlem
|
Sendt: 10-April-2010 kl. 17:07 |
Hvad siger Pioneer selv om brugen af Orbiter?
|
|
Garfield
Bruger
Oprettet: 04-Oktober-2004
Point: 182
|
Sendt: 10-April-2010 kl. 17:16 |
Denne tråd har beriget mig med den oplysning at et Kuro plasma godt kan få burn-in. Det har hidtil været min overbevisning bl.a. ved at læse herinde, at dette var nærmest umuligt.
Fint nok at der er én der fortæller, at det kan altså lade sig gøre og man altid skal passe på, når man har plasma. Nu fik jeg aldrig købt fladskærm. Så seriøst på en Pio 428XD for år tilbage, men følte at der var for meget panoreringsslør. Så indtil videre er jeg den tilfredse ejer at et supergodt CRT-tv, som er helt fri for burn-in og panoreringslør. :) Kun størrelsen og dybden kunne jeg godt ønske mig lidt anderledes!
Redigeret af Garfield - 10-April-2010 kl. 17:26
|
|
xcardman
Guld medlem
|
Sendt: 10-April-2010 kl. 17:26 |
Allan Olesen skrev:
Hvad siger Pioneer selv om brugen af Orbiter? |
har en krp model og kører kun med pure.
Orbiter er slået til som standard. overscan er noget andet, som der skrevet en masse om. på en pio hedder den dot byt dot.
men trådstarter er inde på, lade være med at skrive om plasma på dette forrum.
Redigeret af xcardman - 10-April-2010 kl. 17:28
|
|
ZuluKongen
Bruger
Oprettet: 01-Marts-2007
Point: 227
|
Sendt: 10-April-2010 kl. 17:43 |
Hej T-rex du har jo nok oplevet det mange plamsa ejere frygter .
Jeg er slev ejer af et 508 plasma altså fra 8 generationen og jeg købte det i 2007, jeg ved ikke hvor ofte, men rigtigt ofte jeg er kommet hjem fra aftenarbejde og konen er fladet i søvn til pause skærm på dvd menu eller en frosen skærm fra et optaget program på yousee hdd boksen. Jeg har på trods af det ikke set burn in overhovedet eller nogen form for retention for den sags skyld.
Men det kan du jo ikke bruge til så meget nu, men har en kolega der havde er discovery channel logo på hans pioneer 436 plasma skærm, han kontaktede pioneer de kom udleverede et låne tv og skiftede panelet, det er vel ca 2 år siden nu. så måske du skulle snakke med dem ?
Tror du har været meget meget uheldig ellers har jeg bare været meget heldig men hvis det er som jeg ellers har det på fornemmeren med burnin på pioneer (altså stortset ikke forekommende) så er jeg da sikker på de er til at sankke med.
vh. zk.
|
|
Cyberguyen
Guld medlem
Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4944
|
Sendt: 10-April-2010 kl. 18:00 |
PhDream skrev:
Hvis du virkelig mener, at man får burn-in, bare fordi man ikke har slået Orbiter til, er du simpelthen uvidende. Hvis du er uvidende, bør du ikke give folk "gode råd" omkring plasma.
Lad os nu lade som om du har ret, og at TS har behandlet sin skærm forkert, ikke slået Orbiter til, og har forårsaget burn-in. Det ville bare være (endnu) et bevis på, at der er noget galt med Kuro-skærme generelt. Det er IKKE meningen, at en Orbiter skal være slået til konstant, ved normalt tv-brug. Orbiter skal bruges i starten af panelets levetid og evt. ved applikationer, som er "farlige" såsom spil, billedindstillinger med kraftig kontrast, osv. |
Man kan tolke det som man vil. Men faktum er at hvis man har slået Orbiter fra, så flytter billedet sig ikke og derved vil statiske elementer som logos osv. altid påvirke de samme plasma celler og resultere i en synlig forskel over tid pga. forsforens ældning. Jeg kan ikke finde et argument for ikke at have Orbiter slået fra, da alt materiale uden 1:1 pixelmapping har overscan og dermed er indbefattet en beskæring.
Hvor står der iøvrigt dokumenteret at Orbiter ikke skal være slået til
konstant og kun i starten
Redigeret af Cyberguyen - 10-April-2010 kl. 18:05
|
|
Allan Olesen
Guld medlem
|
Sendt: 10-April-2010 kl. 18:11 |
xcardman skrev:
Allan Olesen skrev:
Hvad siger Pioneer selv om brugen af Orbiter? |
|
Jeg går ud fra, at du citerede mig, fordi du ville svare på mit spørgsmål? Men jeg kunne ikke rigtig finde noget svar i dit indlæg. Jeg er interesseret i at høre Pioneers anvisninger for brugen af Orbiter.
|
|