I min optik fremtræder Clint DC1 som en samlet set mere veludført enhed end Denver HD109. Jeg har dem begge. Som supplement har jeg en Samsung 3126 fra Yousee.
I modsætning til Denver kan jeg på Clint DC1 trække mit signal ud via HDMI. Det har jeg ikke kunnet på Denver, om den så lå forrest i fødekæden, hvad angår antennestikket. Nu har jeg Samsung først, så Clint, Denver og endelig mit tv.
Der anvendes antennekabel af god kvalitet, ditto hvad angår HDMI. Denver kører så bare via scart, men billedkvaliteten har ikke generet mig på min Panasonic 42G20 ad den grund.
Og ok - jeg er interesseret i et godt billede, men om jeg ser de finere detaljer, der adskiller et tv fra et andet, er en anden sag. Dog har jeg efterfølgende haft et Sony EX710 og et Philips 5405 gennem hænderne i år, og der var der ikke tvivl om, at jeg foretrak mit Panasonic.
I forhold til prisklassen er fjernbetjeningen på Clint mere ergonomisk veludført og ligger bedre i hånden. Layoutet fungerer bedre, og taster har en tydeligt mærket funktion, hvor Denvers fj.betj. kræver lidt mere indforståethed, om end det også fungerer godt nok, når man først kender navngivningen.
Denver har i seneste firmware-opdatering fået den smarte funktion, at den kontrollerer efter et kvarters optagelse, om navnet på optagelsen har ændret karakter. Virkelig et stort plus.
Nok lidt spild af tid, da det kan diskuteres, hvorvidt jeg får det set, men begge optagere bruges ret ofte. Så kan jeg lave noget andet. De optagelser, jeg har set, lader umiddelbart til at fremtræde i samme kvalitet, som hvis jeg blot så tv. Det er i hvert fald ikke noget, jeg har bemærket, og det er også ret ligegyldigt til mit brug.
På de optagelser, jeg har set, har jeg ikke bemærket de anførte hop i billederne, men jeg har som anført heller ikke set synderligt af det optagede.
Som en fin lille detalje på Denver HD109, så kan man tone menubilledet ned, så man kan følge tv-billedet bagved, mens der ventes eller indtastes en optagelse.
Når der skal planlægges en optagelse eller flere, er det en fordel at tænde såvel Denver som Clint lidt før. Begge apparater synes at ville indlæse tv-oversigten for flere kanaler samtidig, så det tager af og til mere tid, end det er ønskeligt.
Når man har tændt, er det en fordel at vælge den kanal, der først skal optages fra. Så slipper man for, at tv-oversigten eventuelt skal genindlæses, om end flere kanalers tv-oversigt som anført kan træffe at være indlæst, når man zapper i kanaloversigten.
Samlet er jeg udmærket tilfreds med begge optagere, selvom Denvers godt kan udlægges som lidt mere nørdet at forholde sig til.
Faktisk så tilfreds, at jeg stadig går i overvejelser om at tilbagelevere min Samsung 3126 til Yousee. Den giver mange muligheder, men den kan være irriterende, når tastetryk senest er flere sekunder om at blive eksekveret, men så er det jo, at sluk/tænd kommer som sendt fra himlen og apparatet fungerer atter supergodt, til der atter opstår et eller andet.
Gad vide, hvornår der kommer en ny maskine fra Yousee? Senest er et udvalg på 100 frie film jo kommet til, og det har fungeret bekvemt de få gange, jeg har prøvet det.
Mvh. Jørgensen