recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Det bedste media center software ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDet bedste media center software ?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
mosbek Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 66
Direkte link til dette indlæg Emne: Det bedste media center software ?
    Sendt: 30-Juli-2009 kl. 14:04

Jeg overvejer at skaffe et media center til musik, video og billeder. Jeg har alt liggende på en NAS og bruger i

dag en kombination af PS3 (til video og billeder) og en soundbridge (til musik), men kunne godt tænke mig et mere

lækkert layout med visning af covers m.m. Det skal ikke bruges til TV, da jeg kun optager meget lidt og kan gøre

det i PS3 via en PlayTV tuner.

Musik ligger som MP3, men alt er organiseret via iTunes (dvs. de fleste covers ligger i iTunes eget "format").
Video er en blanding af DVD'er (som vob filer i VIDEO_TS folder), DIVX/XVID samt MKV (HD)

Da jeg skal ud og investere i hardware kan det principielt være enten til PC eller MAC, selvom PC har den fordel,

at alle mine maskiner er Windows Vista og jeg således kan afprøve det inden et ev. køb.

Følgende er hvad jeg gerne vil kunne med mit media center (og det er nok ikke alt sammen muligt)

GENERELT
 - Flot brugergrænseflade og simpel, hvor funktioner som ikke bruges fjernes
 - Simpel navigering, som kan udføres effektivt med en fjernbetjening. Også i oversigter med mange tusinde hits

VIDEO
 - ET samlet bibliotek og oversigt, uanset om det er DVD, MKV eller andet
 - Covers og meta data (synopsis, genre, skuespillere, instruktør o.l.) downloadet fra nettet
 - Lister eller søgning på genre, skuespiller, instruktør, o.l.
 - Afspildning af alle formater, incl. undertekster (typisk seperate .srt filer)
 - Håndtering af TV-serier med sæsoner og afsnit

MUSIK
 - Vigtigt med visning af covers i oversigter. Nogle gode råd til, hvordan man får covers fra iTunes vist i media

center? (jeg har ca. 4000 albums, så det er ikke lige så nemt at ændret manuelt)
 - Valgfri sortering i oversigter, eks. vil jeg gerne have sorteret albums under en kunsterne efter udgivelsesår og

ikke alfabetisk
 - Evt. hentning af supplerende info om kunster og albums fra internettet (rating, anmeldelse, etc. eks. fra

allmusic.com)

BILLEDER
 - Simpelt slideshow med valg af mappe, hvorefter den og billeder i alle udermapper vises

Jeg ser frem til høre gode råd fra Jer :-)

Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2009 kl. 14:15

Først og fremmest er det jo væsentligt at finde ud af om du overhovedet har brug for et mediecenter.

Jeg kender ikke PS3, men som jeg læser det så bruger du allerede denne til video/billeder. Er der nogle ting som PS3 ikke kan, af de krav som du opstiller nedenfor?

Hvor mange steder har du brug for at høre musik? Selv bruger jeg ikke mit mediecenter til musik, da jeg synes det er kluntet at skulle tænde min 42" skærm for at kunne høre musik. Bruger istedet en løsning med Logitech Squeezebox. Hvis du skal høre musik i mere end et rum, bliver en Streaming-løsning som Squeezebox/Sonos bare endnu mere fordelagtig. Et alternativ til dette er Apples Airtunes system, nu du i forvejen bruger iTunes. Dette kan styres med fx en iPhone eller iPod Touch og giver et superlækkert interface.

Det er selve musikdelen, som jeg derfor klart synes er at foretrække ved at holde adskilt fra mediecenteret. Om du er enig, må jo være op til dig .

Udover det er det også ret væsentligt at vide hvilket budget du bevæger dig indenfor når du vil købe mediecenteret. Hvis PS3 ikke kan det du gerne vil til video, så er en anden løsning you en Popcorn Hour eller lignende. Den kan også bruges til musik, men jeg ved ikke hvor god den er til dette.

Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4958
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2009 kl. 14:17
Jeg kan ikke svare på musikdelen da jeg ikke benytter mit mediacenter til dette.

Alt hvad du ellers nævner har MediaPortal som er gratis. Der kan det hele stort set tilpasses og der er mange hundrede plugins med alt fra tv-serie modul og ir-blaster funktioner.

Man kan direkte søge i IMDB uanset om det i programguiden eller i eget materiale. Den kan modtage EPG digitalt eller igennem web og alt gemmes i en MS SQL eller MySQL database.
Der er også understøttelse for server/client funktionalitet, så man kan se tv på andre maskiner i netværket uden tvkort.

Jeg er dog lidt usikker på denne:
"- Lister eller søgning på genre, skuespiller, instruktør, o.l."

Til gengæld kan MediaPortal benytte DXVA acceleration på undertekster, noget som jeg kun mener at få afspillere som MediaPlayerClassic Home Cinema har. Jeg tror ikke denne funktionalitet findes på andre mediecentre.
Til top
mosbek Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-September-2006
Point: 66
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2009 kl. 21:56

Jeg kan godt afspille video fra NAS på min PS3, men jeg mangler muligheden for følgende:

- Afspille DVD'er rippet komplet til HD

- Afspille MKV (med undertekster) uden først at konvertere til VOB

-Generelt "pænt" layout med visning af covers, bedre søgning end blot i fil struktur, etc.

Det er måske lidt luxus med et decideret media center, men det kan jo altid blive bedre :-)

Jeg har kigget lidt på MediaPortal, primært plugins til "MP TV-series" og "Moving pictures". Generelt giver de et flot layout, men jeg  synes umiddlebart Mediaportal virker ustabilt - jeg har i hvert fald haft en del systemfejl. Herudover er jeg ikke særlig imponeret over deres musikdel, hvor jeg mangler overblik og god søgning. Hvis det blot er at finde et bestemt album kan jeg hurtigt gøre dette på min Soundbridge (uden at tænde TV), men jeg vil gerne kunne søge lidt bedre og blive inspireret via album covers til hvad jeg lige vil høre - i stedet for at skulle til at rejse mig og kigge på de CD'er, der endnu ikke er røget på loftet :-)

Jeg har også været ved at se på MCE (Vista), men synes generelt set at jeg mangler ét godt sted der samler både DVD'er, divx, m.m. Jeg har set på "My Movies" plugin, som virker smart for DVD'er, men er noget tungt at få opdateret med film som enkeltfiler (divx, MKV, etc.) -> kan det virkelig passe, at man skal placere hver fil i sit eget bibliotek og manuelt opdatere dem? Herudover har jeg endnu ikke fundet et godt plugin til TV-serier...

Hvad har I og erfaringer - og hvad bruger I selv ?

Til top
HamDenFede Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-April-2007
Point: 350
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2009 kl. 13:55

Jeg bruger selv XBMC og kan varmt anbefale det. I mine øjne det bedste valg når du ikke har behov for tv gennem dit mediacenter. XBMC opfylder de fleste af dine krav og er gratis.

XBMC kan styres med en universal remote (ex. Logitech Harmony) når du sidder foran kassen, eller alternativt en iPhone / iPod touch. I du i besiddelse af en af de to sidstenævnte devices, kan du også afspille musik fra XBMC uden at tænde for dit tv. Jeg bruger det selv og det er en super løsning

Mvh. HamDenFede
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2005
Point: 2050
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2009 kl. 07:13

mht musik bruger jeg Itunes og en Ipod touch. Som tidligere nævnt er det bare en rigtig fed løsning.

til film bruger jeg WMC med My Movies, hvilket ipod touchen også styrer helt fint.

Til top
kylle_one Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Maj-2008
Point: 169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2009 kl. 08:46
Jeg bruger Playstation Media Server (PMS) software det kan køre på Windows, Mac og Linux + PS3, det kan afspille de fleste ting og der er gode muligheder for undertekster, covers mm.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu