Jeg overvejer at skaffe et media center til musik, video og billeder. Jeg har alt liggende på en NAS og bruger i
dag en kombination af PS3 (til video og billeder) og en soundbridge (til musik), men kunne godt tænke mig et mere
lækkert layout med visning af covers m.m. Det skal ikke bruges til TV, da jeg kun optager meget lidt og kan gøre
det i PS3 via en PlayTV tuner.
Musik ligger som MP3, men alt er organiseret via iTunes (dvs. de fleste covers ligger i iTunes eget "format").
Video er en blanding af DVD'er (som vob filer i VIDEO_TS folder), DIVX/XVID samt MKV (HD)
Da jeg skal ud og investere i hardware kan det principielt være enten til PC eller MAC, selvom PC har den fordel,
at alle mine maskiner er Windows Vista og jeg således kan afprøve det inden et ev. køb.
Følgende er hvad jeg gerne vil kunne med mit media center (og det er nok ikke alt sammen muligt)
GENERELT
- Flot brugergrænseflade og simpel, hvor funktioner som ikke bruges fjernes
- Simpel navigering, som kan udføres effektivt med en fjernbetjening. Også i oversigter med mange tusinde hits
VIDEO
- ET samlet bibliotek og oversigt, uanset om det er DVD, MKV eller andet
- Covers og meta data (synopsis, genre, skuespillere, instruktør o.l.) downloadet fra nettet
- Lister eller søgning på genre, skuespiller, instruktør, o.l.
- Afspildning af alle formater, incl. undertekster (typisk seperate .srt filer)
- Håndtering af TV-serier med sæsoner og afsnit
MUSIK
- Vigtigt med visning af covers i oversigter. Nogle gode råd til, hvordan man får covers fra iTunes vist i media
center? (jeg har ca. 4000 albums, så det er ikke lige så nemt at ændret manuelt)
- Valgfri sortering i oversigter, eks. vil jeg gerne have sorteret albums under en kunsterne efter udgivelsesår og
ikke alfabetisk
- Evt. hentning af supplerende info om kunster og albums fra internettet (rating, anmeldelse, etc. eks. fra
allmusic.com)
BILLEDER
- Simpelt slideshow med valg af mappe, hvorefter den og billeder i alle udermapper vises
Jeg ser frem til høre gode råd fra Jer :-)