recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Digital lyd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDigital lyd

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
troelsit Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Marts-2006
Status: Offline
Point: 910
Direkte link til dette indlæg Emne: Digital lyd
    Sendt: 28-September-2006 kl. 10:22

Hvis jeg vil tilslutte min afspiller og forstærker digitalt (for at opnå bedre lyd) hvad kræves det så af henholdsvis afspiller og forstærker?

Skal det være en digital forstærker, og hvordan ser det kabel ud der skal bruges?



Redigeret af troelsit - 28-September-2006 kl. 10:22
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2006 kl. 11:22
Oprindeligt skrevet af troelsit troelsit skrev:

Hvis jeg vil tilslutte min afspiller og forstærker digitalt (for at opnå bedre lyd) hvad kræves det så af henholdsvis afspiller og forstærker?

En S/PDIF udgang på afspilleren og en S/PDIF indgang på forstærkeren.

S/PDIF signal kan overføres optisk eller elektrisk.

Og så bruges der hhv. Toslink og coax forbindelse.

Mere om emnet på http://en.wikipedia.org/wiki/SPDIF (engelsk)

Oprindeligt skrevet af troelsit troelsit skrev:

Skal det være en digital forstærker, og hvordan ser det kabel ud der skal bruges?

Forstærkerens effektdel til højttalerne behøver ikke være digital, men den skal som sagt have en digital S/PDIF indgang. Og skal du høre surround skal den også mindst have indbygget Dolby Digital og Dolby Prologic dekoder.

Se eksempler på Toslink-kabler her og coax-kabler her.

OBS: Hvis dit problem er, at anlægget du har ikke lyder så godt, er det ikke sikkert, at det hjælper noget videre at tilslutte digitalt i stedet for analogt (medmindre du pt. har et ret dårligt kabel siddende).

Forbindelsen mellem lydkilde og forstærker er trods alt kun et led i hele kæden.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
troelsit Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Marts-2006
Status: Offline
Point: 910
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2006 kl. 11:34

jeg vil tilslutte en afspiller der leverer musikken digitalt via netværk... Den skal så tilsluttes en forstærker og netop dét er mit issue.

Om jeg vinder noget ved at tilslutte digitalt og om det overhovedet kan lade sig gøre...

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2006 kl. 12:01

Javel.

Så hører det nok mere under PC hardware & software eller evt. Distribution i hjemmet. Det er nok en god idé at skrive hvad du har for en afspiller og lidt mere specifikt om dine planer.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
troelsit Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Marts-2006
Status: Offline
Point: 910
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2006 kl. 12:10

Pointen er jo at koble en afspiller sammen med en forstærker... Det har for så vidt hverken noget at gøre med distribution i hjemmet eller PC Hardware/software.

Jeg forklarede det bare setuppet som en slags baggrundsviden.

Det jeg ønsker er så høj kvalitet som muligt i kablingen mellem afspiller og forstærker.

Jeg vender lige tilbage når jeg ved lidt mere om de indgange min Forstærker har samt de udgange afspilleren har.

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2006 kl. 12:36

Oprindeligt skrevet af troelsit troelsit skrev:

en afspiller der leverer musikken digitalt via netværk

Oprindeligt skrevet af troelsit troelsit skrev:

Pointen er jo at koble en afspiller sammen med en forstærker... Det har for så vidt hverken noget at gøre med distribution i hjemmet eller PC Hardware/software.

Det har du ret i. Hvad er så pointen i at skrive om netværk? En S/PDIF forbindelse mellem blot to apparater kaldes altså ikke et "netværk".

 

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
troelsit Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Marts-2006
Status: Offline
Point: 910
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2006 kl. 13:01

Som jeg også skrev i mit tidligere indlæg  forklarede jeg det blot som en baggrundsviden.

 

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2006 kl. 14:22

Alright. Det med netværk fik mig til at tænke på, at du måske havde et mere avanceret og måske pc-baseret system i tankerne.

Men det var så ikke tilfældet og så er det vel blot at se efter S/PDIF tilslutninger på afspiller og forstærker og hvis de begge har det at købe et passende kabel.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
troelsit Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Marts-2006
Status: Offline
Point: 910
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2006 kl. 14:26

Ja, håber du har ret!

Ved du om det er mere reglen end undtagelsen at forstærkere har S/PDIF tilslutning?

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2006 kl. 14:35

Tja, forstærkere er efterhånden et vidt begreb.

Konventionelle stereoforstærkere har ikke nødvendigvis, surroundforstærkere har - medmindre de er ret gamle.

Hvis du lige oplyser mærke og modelnummer på din er det meget nemmere.

Har du den i nærheden lige nu?

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
troelsit Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Marts-2006
Status: Offline
Point: 910
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2006 kl. 14:36
nej, poster det lige i aften...

Det er en 7 år gammel Denon, men kan ikke huske modelnummeret.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2006 kl. 14:46

Okay, lad os vende tilbage til det.

Men du kunne også først lige se i manualen til den og evt. på forstærkerens bagside. Der vil nok stå DIGITAL AUDIO IN (og ikke S/PDIF) udfor evt. S/PDIF tilslutning(er).

 

 

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu