recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Digitalt ekko på antenne!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDigitalt ekko på antenne!

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
lrev på jobbet Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2051
Direkte link til dette indlæg Emne: Digitalt ekko på antenne!
    Sendt: 15-Oktober-2008 kl. 08:02

Hej.

Jeg har pludselig store problemer med at modtage TV2 og DR1 via antenne.Der er udfald hvor billedet fryser og "digitale firkanter" og lydudfald konstant-værst på TV2.Det er totalt ubrugeligt og jeg tog derfor kontakt til PARABOL-EKSPERTEN.Han kunne berette for mig at problemet var opstået fordi at Gladsaxe senderen fornyligt er begyndt at sende digitalt-og der derfor nu kom "ekko"-da jeg tidligere havde modtaget fra Hove senderen.Han mente ikke at der var det store at gøre ved problemet......udover at jeg kunne købe et "tv med en bedre DVB-T modtager"!!!!

Jeg mener at jeg har et glimrende tv(Pioneer 507XD).......har manden ret,eller er der noget at gøre ved det(udover at skifte tv!) ?

mvh

LREV

Pioneer 507XD,M.audio,proAc,Arcam Solo Mini,A.Gallo Adiva,mps sub,XTZ sub.etc.
Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-August-2006
Point: 2066
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2008 kl. 08:37

Han kan meget vel have ret. Det digitale signal sendes fra flere sendere på samme frekvens (SFN). Jeg har forventet, at problemer som dit ville opstå, når Gladsaxe begyndte at sende. Årsagen til denne "negative" forventning var, at DVB-T modtagerne ikke nødvendigvis har været forberedt for, at signalet sendes fra flere master på samme frekvens - MEN det er producenten/leverandøren, der burde være opmærksom på det. Problemet er, at vi i Danmark ikke har haft krav/test af dette, men der burde ikke være sendt produkter på markedet, der ikke lever op til "Nordig", der er standard i Danmark. Problemet har tidligere ramt modtagere, der ville fange svenske kanaler, hvor der også sendes på samme frekvens fra flere master.

Løsning: Hvis du ikke vil skifte TV eller købe en separat box, så kan du forsøge at forbedre dine antenneforhold. Du skal f.eks. sikre, at antennen er rettet enten mod Hove eller Gladsaxe, og du kan eventuelt anskaffe en antenne, der er meget retningsspecifik, så "ekko" dæmpes mest muligt.

Redigeret af miri - 15-Oktober-2008 kl. 08:38
miri
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2008 kl. 13:30

Hej.

Tak for svaret...jeg prøver at rette på antennen...hvis det nu viser sig ikke at løse problemet,hvilken antenne ville så være et emne(en "retnings-specifik") ?

mvh

LREV

Til top
fast2night Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2006
Point: 2268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2008 kl. 13:37
Oprindeligt skrevet af lrev på jobbet lrev på jobbet skrev:

Hej.

Tak for svaret...jeg prøver at rette på antennen...hvis det nu viser sig ikke at løse problemet,hvilken antenne ville så være et emne(en "retnings-specifik") ?

mvh

LREV

Det optimale er en 92 elements UHF antenne:

Er den ikke retningsbestemt nok kan du stakke to, men det kommer selvfølgelig an på hvad du må opsætte af antenner.

Den viste antenne har en front/back dæmpning på 29 dB, og en åbningsvinkel på +- 11 grader.

Redigeret af fast2night - 15-Oktober-2008 kl. 13:45
Mvh Hans
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2008 kl. 13:48

Hej.

Mange tak,

LREV

Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2008 kl. 14:02

Købe et TV med en bedre indbygget DVB-T Modtager! Skal man så bare blive ved med dette?

Mit problem med Ekko på de Digitale sendenet vokser og vokser. Er dette egentlig ikke en sag for NorDig og deres Standarder? a Blot fordi NorDig sætter standarder for Ekko fænomenet er ikke det samme som man løser dette! Basta!

Så med andre ord, FASCINERENDE Fremtid når man lukker og slukker for det analoge net. Jeg håber man bestemmer sig for fortsætte med noget meget beskåret Analogt i VHF båndene. Heldigvis for mig kan man ikke ændre på de fysiske love for Rundspredning OG Reflektering af Digitale signaler.

SFN, Single Frequency Network, jeg har altså prblemer med de steder hvor man tror de fysiske love kan sættes ud af kraft.

En sådan antenne som 92 elementer UHF, denne kan drejes for dæmpe noget forstyrrende - - hvis samme forstyrrende så sender på samme frekvens - - ?

Redigeret af moho - 15-Oktober-2008 kl. 14:06
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2008 kl. 14:11

De som synes dette lyder hårdt, da vent på det tidspunkt hvor der kommer reklamationer og krav om ombytninger eller penge tilbage for sligt grej som volder Ekko problemer for nogen Seere.

Men dette kan vel også blot afvises med "Udstyret lever ikke op til Standarderne". Og ja det her er noget jeg tager på min kappe, det ER trods alt fremtiden vi taler om.

Radioudbredelsen ændrer sig ikke fordi Vi nu lever i en Fladskærmsverden.

Så en skitse for hvorledes en UHF Antenne skulle stå for Dæmpe mest muligt fra en anden og forstyrrende sender. Det som ankommer fra siderne af en sådan antenne, og samme signal skal være mindst mulig. Justering til Minimum.

Hvad da med hvis man gerne vil optage noget, skal man da også først til have denne perfekte Tuner indbygget i ens Tv, ifølge samme PARABOL expert, er det sådan jeg skal acceptere meningen?

Redigeret af moho - 15-Oktober-2008 kl. 14:17
Til top
Joho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: 2100, Denmark
Point: 272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2008 kl. 14:16

Oprindeligt skrevet af lrev på jobbet lrev på jobbet skrev:

Jeg mener at jeg har et glimrende tv(Pioneer 507XD).......har manden ret,eller er der noget at gøre ved det(udover at skifte tv!) ?

Hej

Har selv et 'ældre' Pioneer 427xd ffra den foregående serie med en lille da-5000 antenne monteret.  (Jeg tror dog ikke at det er den samme tuner som er indbygget.  xx7 serien har to antenneindgange til analog & DVB_T. xx8 har vist kun en antenneindgang)

Jeg kan på nuværende tidspunkt 'se' 3 sendere i et SFN mux på K51:. Hove, Lynetten & Gladsaxe. Efterhånden som de forskellige hjælpesendere er kommet i gang i år er mit signal blevet bedre og bedre. Efter Gladsaxe er kommet med på SFN mux'et på kanal 51 er min modtagelse blevet klippestabil

Det kunne virke som om at Pioneer i xx8 serien har brugt en tuner som ikke er god til SFN?

Hvad har andre evt. af erfaring med deres Pioneer xx8  (og  evt. xx9) ift. modtagelse fra flere sendere i et SFN Mux?

Med god hilsen

John
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2008 kl. 14:21

Joho  

Det der kan ikke være sandt rent Radio- Tv mæssigt, for mig svarer det til ville sætte Matematik ud af kraft.

Der er dog et punkt jeg har overset. Det er ordene Sort Magi. De som har denne evne . . . ja her virker tingene, fordi dette her består for 50 % vedkommende af Videnskab og de andre 50 % af Sort Magi.

Og nogen steder svigter magien og samme magi er altså  Personafhængig, og det videnskabelige træder ind og siger Tingene virker I K K E!

Redigeret af moho - 15-Oktober-2008 kl. 14:22
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2008 kl. 14:22

hej

Min er en 507.....ikke 508-og altså fra samme tid som din:

mvh
lrev

Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2008 kl. 14:27

Ikke for at afslutte emnet mere for ligesom sige, her har vi en seer med alvorlige problemer, hvad med hjælpe samme til et optimalt modtagesignal. Eller er det sådan at det kun er en enkelt som modtager det dårligt mens samtlige omkringboende naboer har det perfekteste af det perfekte signal. Allesammen.

De som mener jeg tager fejl, jamen så kom dog ind med anden hjælp en at sige, man skal have et Tv med en bedre DVB-T  Modtager 

Til top
dkscan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Februar-2006
Point: 1333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2008 kl. 14:41

Jeg har både en Digiality DVB-T modtager og en Pioneer HDD-recorder med DVB-T tuner og ingen af disse giver problemer. Jeg bor i Bagsværd, som er forholdsvis tæt på Gladsaxe-masten.

Til dine kommentarer om at sætte naturlovene ud af kraft: Der er tale om at standarderne netop tager hensyn til naturlovene og anviser en metode til at lade flere sendere anvende samme frekvens. At nogen modtagere så ikke overholder standarderne er ikke standardens problem.

Til ønsket om at der bevares analoge kanaler: Det vil helt sikkert ikke ske. Den tildeling af digitale MUX'er, som Danmark har opnået, er sket under forudsætning af, at vi lukker de analoge sendere.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu