recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Digitalt TV - Hvad nu?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDigitalt TV - Hvad nu?

 Besvar Besvar Side  123 9>
Forfatter
Besked
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Emne: Digitalt TV - Hvad nu?
    Sendt: 13-April-2008 kl. 16:54

 

Og tillægsspørgsmålet kunne være: HDTV - Hvad nu ?

Artikel om digitalt TV i Danmark, når DTT nettet udvides. Med fokus på gatekeeper Boxers rolle i det billede.

 

Debat herunder>>>



Redigeret af Lars - 13-April-2008 kl. 18:11
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
lasse.j5 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 114
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2008 kl. 18:40
Rigtig god artikel. Giver et rigtig godt indblik i hvordan fremtiden formentlig kommer til at se ud for Digitalt TV

Bliver spændende at se hvordan det hele udvikler sig.
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2008 kl. 18:47
Det se ikke rigtig ud til at HDTV bliver fremtiden

Tvselskaber ville hele havde flere digtal SD kanler en få HD kanler (eller
ingen), det er logik der jo flere penge i mange SDTV.
Til top
Moveteam Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-August-2006
Status: Offline
Point: 78
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2008 kl. 19:42

Rigtig god artikel (:

De skal satse på DVB-T2 LIGE NU! Langt størstedelen af folk med antenne, har alligevel ikke en fladskærm med indbygget DVB-T, derfor er digitalboksene osv. totalt ubrugelige alligevel, derfor skal vi også satse på DVB-T2.

Kan I ikke se hvad de gør?
Først vælger de MPEG-2.
De fortryder vælger MPEG-4 (folk står med ubrugelige bokse og fjernsyn, uden ekstra tilbehør)
Vælger DVB-T og nægter DVB-T2

Tag nu skridtet fuldt ud og lad være med at tænke så KORT sigtet. Hvis Boxer vil give konkurrence, er de nød til at satse på DVB-T2 fra starten. Folk vil alligevel ikke fatte at deres MPEG-2 boks er ubrugelig og skal udskiftes, at deres fjernsyn skal have et nyt kort i osv.

Mit klare budskab er altså til Boxer: "Vælg DVB-T2 for flest kanaler og for fremtiden (HDTV)"

Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1260
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2008 kl. 19:47
Oprindeligt skrevet af Moveteam Moveteam skrev:

Rigtig god artikel (:

De skal satse på DVB-T2 LIGE NU! Langt størstedelen af folk med antenne, har alligevel ikke en fladskærm med indbygget DVB-T, derfor er digitalboksene osv. totalt ubrugelige alligevel, derfor skal vi også satse på DVB-T2.

Kan I ikke se hvad de gør?
Først vælger de MPEG-2.
De fortryder vælger MPEG-4 (folk står med ubrugelige bokse og fjernsyn, uden ekstra tilbehør)
Vælger DVB-T og nægter DVB-T2

Tag nu skridtet fuldt ud og lad være med at tænke så KORT sigtet. Hvis Boxer vil give konkurrence, er de nød til at satse på DVB-T2 fra starten. Folk vil alligevel ikke fatte at deres MPEG-2 boks er ubrugelig og skal udskiftes, at deres fjernsyn skal have et nyt kort i osv.

Mit klare budskab er altså til Boxer: "Vælg DVB-T2 for flest kanaler og for fremtiden (HDTV)"



Enig.

Desværre skulle det nok have været skrevet ind i udbuddet at det var et krav med DVB-T2 hvis det skal være realistisk - Boxer vil så vidt jeg kan se ikke have nogen fordel ved at vælge DVB-T2, eller jo, måske lidt på lang sigt fordi der er bedre plads på nettet (bedre komprimering).

Men her og nu kommer der IKKE DVB-T2
Til top
MichaelA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-August-2006
Status: Offline
Point: 901
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2008 kl. 19:57
Hmm hvis jeg nu vælger at fortsætte med Stofa so min tv udbyder, så har jeg vel adgang til de HD kanaler som de tilbyder eller hva´?
Beovision Avant 55"
Beolab 5, Beolab 8000, Apple TV4K, iMac, Macbook Pro, iPad m.v
Til top
Eiberg Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2008 kl. 20:01
Hvis du har kabel TV, kan du være ligeglad med hvad Boxer vælger at gøre og du får adgang til de kanaler Stofa nu engang vælger at tilbyde.


Redigeret af Eiberg - 13-April-2008 kl. 20:07
Til top
clipper Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 12
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2008 kl. 21:09

Hej

Ja..rigtig god artikel. Den antenneforerning vi er koblet på har vedtaget at de går med YoUSee (nok pga. Danskabel TV har købt sig ind på nettet til at levere internet..danskkabeltv = TDC..)

Nå..men de har så valgt at gå DVB-C og dermed smide deres DVB-T signaler ud 1.maj. Så der kan hurtigt ske æmdringer. I hele denne debat med skift fra analog fremført signal til digital efterlyser jeg dog hvordan de påtænker at løse infrastrukturen i et hjem med 3 til 4 TV. Med analog fremført køber man jo bare en splitter. Om jeg vil se SD kanaler digitalt fremover vil det kræve en YouSee box koblet på til vores kabel tv...skal jeg så ha' 4 settopboxe... er der nogen der har set nogen kabel udbyder der har forstand på de forhold..vores antenneforerning har vist ikke lige gjort sig nogen tanker i den retning.

 

MVH

Til top
Ole Pihl Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 228
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2008 kl. 21:40

Jeg mener at Boxer skulle tage den MUX som de har planlagt til DVB-H , og bruge den til HD Kanaler i stedet for .

DVB-H bliver lige så stort et flop som Video telefoni gjorde , der er ikke ret mange som gider at se tv på en mini skærm .

Video telefoni var for nogle år tilbage , udråbt til at blive det helt store hit i vores lille land , og i dag hører man aldrig om det .

Derimod sidder der rigtig mange med nye fladskærme og venter på HD kanaler , så de kan se hvad deres skærme kan yde .

 

Til top
Moveteam Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-August-2006
Status: Offline
Point: 78
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2008 kl. 21:46
Oprindeligt skrevet af Ole Pihl Ole Pihl skrev:

Jeg mener at Boxer skulle tage den MUX som de har planlagt til DVB-H , og bruge den til HD Kanaler i stedet for .

DVB-H bliver lige så stort et flop som Video telefoni gjorde , der er ikke ret mange som gider at se tv på en mini skærm .

Video telefoni var for nogle år tilbage , udråbt til at blive det helt store hit i vores lille land , og i dag hører man aldrig om det .

Derimod sidder der rigtig mange med nye fladskærme og venter på HD kanaler , så de kan se hvad deres skærme kan yde .

 


Tror ikke det bliver en fiasko, men kan 3G nettet (til den tid sikkert væsentlig hurtigere net) tage sig af det? Det sker allerede nu på tilfredsstillende niveau.

Ville også bare gerne have et MUX "fuld" af HD kanaler istedet for, eller måske begge ting?

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2008 kl. 22:02

Oprindeligt skrevet af Ole Pihl Ole Pihl skrev:

Jeg mener at Boxer skulle tage den MUX som de har planlagt til DVB-H , og bruge den til HD Kanaler i stedet for .

Problemet for Boxer er at ét MUX på DVB-T max. giver 2 stk. HDTV Kanaler.

Og hvad skulle det gavne i konkurrencen, når der til den tid er 20-30 HDTV kanaler på kabel og satellit.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2008 kl. 22:18
Oprindeligt skrevet af Moveteam Moveteam skrev:

Oprindeligt skrevet af Ole Pihl Ole Pihl skrev:

Jeg mener at Boxer skulle tage den MUX som de har planlagt til DVB-H , og bruge den til HD Kanaler i stedet for .

......

Derimod sidder der rigtig mange med nye fladskærme og venter på HD kanaler , så de kan se hvad deres skærme kan yde .


Tror ikke det bliver en fiasko, men kan 3G nettet (til den tid sikkert væsentlig hurtigere net) tage sig af det? Det sker allerede nu på tilfredsstillende niveau.

Ville også bare gerne have et MUX "fuld" af HD kanaler istedet for, eller måske begge ting?

Når politikerne ikke har forlangt HDTV, er det vel fordi de ikke forstod, hvor hurtigt de store og nu ganske gode skærme ville vælte ind over Kongeriget.

Politikerne ville derimod gerne sikre konkurrence på tv området. Faktisk vandt Boxer udelukkende af den grund. 

Når man så ser, at HDTV bliver så stort og samtidig ikke sikre at DTT - der altid vil være svagest på rå bit rate kapacitet - kan få den nødvendige og mulige kapacitet, men  ligefrem skal slås til krøbling af mobil tv og manglende DVB-T2 - ja så  er det da ikke underligt, at vi hverken kan eller vil forstå dem.

Lige ved siden af 3G frekvenserne er der af EU afsat 30MHz til bla. mobil tv efter DVB-SH standarden. DVB-SH  kan sendes fra 3G masterne via 3G sende-antennerne ( men med nye sendere) og det  samtidig med at antennerne bruges til 3G telefoni.  ( DVB-SH kan også sendes fra satellit, men glem det lige nu)

Med den hastige udbygning af mobilt bredbånd der pt. sker, må landet inden kort   være dækket meget meget bedre med 3G master - end Boxer nogensinde kan. 

Fra TV2 masterne kan Boxer kun nå 37 % af befolkningen indendørs hjemme.   Men hvem gider lige at se mobil tv hjemme ved den store flimmer - nej vel?  

Hvis man læser nedenstående link - som skal det siges, er skrevet af DVB-SH hovedleverandør -  så vil man på de sidste sider se, hvor RINGE DVB-H faktisk er.    DVB-H er allerede meget forældet.

http://www.fub.it/public/Montagna020408.pdf

UHF er til tv - masser af tv - masser af HDTV.

Lars  

PS!  DVB-SH kan - uden at det vist har været afprøvet - også udsendes af MUX-6; men der vil stadig kun være 8 MHz i MUX6 og ikke op mod 30 MHz (dvs færre mulige kanaler). Dækningen vil blive bedre med DVB-SH, men slet ikke som at bruge 3G masterne. 



Redigeret af reslfj - 13-April-2008 kl. 22:35
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu