recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Digitalt TV - Hvad nu?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDigitalt TV - Hvad nu?

 Besvar Besvar Side  <1234 9>
Forfatter
Besked
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2008 kl. 22:34

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

PS!  DVB-SH kan - uden at det vist har været afprøvet - også udsendes af MUX-6; men der vil stadig kun være 8 MHz i MUX6 og ikke op mod 30 MHz (dvs færre mulige kanaler). Dækningen vil blive bedre med DVB-SH, men slet ikke som at bruge 3G masterne. 

En ting den TV-koncerence lærte mig, udover mulighederne, var at der er en masse interessenter i markederne som er vildt enige om hvad der er brug for. Det handler om interesser.

Teleselskaberne vil altid sige at 3G er godt nok....

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2008 kl. 22:55
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

En ting den TV-koncerence lærte mig, udover mulighederne, var at der er en masse interessenter i markederne som er vildt enige om hvad der er brug for. Det handler om interesser.

  /Lars

Men det er netop problemet, at penge interesser ofte er totalt upålidelige.  De er naturligvis sat til at varetage egne firma interesser, men så bør vi ikke være så naive, at vi tror hvert ord de siger

Hver gang jeg hører en udtalelse - så før jeg overhovedt overvejer den, tænker jeg - hvorfor sagde de det, hvad er deres interesse mv.

Det er helt normalt, når en konkurrent har et bedre produkt end en selv, at lave en hel FUD kampagne - frygt, usikkerhed og tvivl (doubt)  - uden nogen faktuel viden - lige til grænsen.

Det kan man ikke nå, mon det virker, mon det holder, usikkert firma, du er alene med problerne,  vi kan jo ikke hjælpe dig - og det af sælgere, der som oftest end ikke kan stave til 'andengradsligning'. 

Det er ren chikane - det virker - men jeg synes det er uhæderligheden selv.

Lars  

 

 

 

 

 

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2008 kl. 23:03

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

[men så bør vi ikke være så naive, at vi tror hvert ord de siger

Jep. Du kan dog regne med, at når de administrerende direktører for alle de dominerende selskaber herhjemme, stiller sig op på på en stor konference som denne, og henvender sig til den indre del af branchen, så er diverse powerpoints renset for den slags. Her er det de reelle budskaber.

  /Lars

 

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2008 kl. 23:03
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Og hvad skulle det gavne i konkurrencen, når der til den tid er 20-30 HDTV kanaler på kabel og satellit.


Det må forudsætte at forbrugerne er villige til at betale væsentligt mere for TV end de gør i dag. Overgangen til digitale TV pakker vil i sig selv gøre TV dyrere for husstanden fordi der skal betales for et kort til hvert TV.

Så vidt jeg ved har YouSee mistet abonnenter på fuldpakken efter de seneste to års kraftige prisstigninger.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2008 kl. 23:14
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Problemet for Boxer er at ét MUX på DVB-T max. giver 2 stk. HDTV Kanaler.

Og hvad skulle det gavne i konkurrencen, når der til den tid er 20-30 HDTV kanaler på kabel og satellit.

  /Lars

Der kan pt. være 3 HD kanaler pr MUX og forventeligt 4 HD kanaler i 2011-13.  Boxer mener, der kan være 10 SD kanaler pr. MUX

DR kunne således sende DR1-HD, DR2-HD, DR-Hist-HD og TV2-HD og stadig have en kapacitet svarende til den nuværende MUX1 eller mere til div SD programmer (DR-Update, Børn, lokaltv - ialt 7-8 SD programmer) 

Boxer vil på 4 MUXer have mulighed for at sende de planlagte 30 SD kanaler ( 60 Mbps) og samtidig sende 7-8 HD kanaler i rimelig kvalitet.

Det vil være et samlet udbud på  11-12 HD kanaler og  35-40 SD kanaler via DTT.  ( og det uden brug af MUX7 og 8)

Det er vi altså mange, der vil finde  helt fint og bestemt kanaler nok.

Nå jeg glemte at sige, at DVB-H naturligvis skal skrottes som forældet og DVB-T2 naturligvis skal bruges.

Lars

PS! Jeg ved godt TV2 ikke er DR, men TV2 hovedkanalen sendes i MUX1.

 



Redigeret af reslfj - 13-April-2008 kl. 23:16
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
pdj1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 957
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2008 kl. 23:25
Jeg tror også at TDC skyder langt over målet i deres prognose med stigende markedsandel til kabel tv. Rigtig mange vil hellere end gerne slippe for en settop box (og deres parabol), specielt hvis de samtidig sparer penge. Sikkert ikke de typiske recordere.dk medlemmer, men vi skal lige huske at vi kun udgør lidt under pi promille af den danske befolkning 
/Peter

LG OLED55E6V, Onkyo TX-NR807, Altibox, PS4, Apple TV 4, ChromeCast m. GoogleTV, Harmony 600, Libratone Live
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2008 kl. 23:32
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

[men så bør vi ikke være så naive, at vi tror hvert ord de siger

Jep. Du kan dog regne med, at når de administrerende direktører for alle de dominerende selskaber herhjemme, stiller sig op på på en stor konference som denne, og henvender sig til den indre del af branchen, så er diverse powerpoints renset for den slags. Her er det de reelle budskaber.

  /Lars

De kan da godt mene, det de siger er sandt - fordi det er bedst og billigst for dem og deres - uden at vi kan være sikre på, at det er til gavn for samfundet og  for os som enkelt seere.  

Hvis man læser de udmeldinger, som politikerne fik op til indførelsen af DAB - fra branchen og fra DR - så må man sige, at hvis det ikke var dumhed og uvidenhed - så burde det have været under straffeloven.

Lars   

 

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2008 kl. 10:36

Hvorfor skal det altid handle om at få presset flest kanaler ind i båndbredden, altså kvantitet frem for kvalitet???!!

Jeg vil til enhver tid hellere have 10 kanaler i god kvalitet frem for 40 kanaler i voldskomprimeret kvalitet. Om det så er i SD eller HD er af mindre betydning, men jeg foretrækker selvfølgelig HD i god kvalitet, også selvom der bliver tale om få kanaler.

Nu hvor den nye DR-by allerede arbejder i HD kvalitet, kunne det være glædeligt, at de begyndte at sendte ihvertfald DR1 og DR2 ud i HD på DVB-T nettet. Men Næh-nej, det får vi nok allertidligst engang efter 2015... Man fatter ikke, at man godmodigt hvert år betaler kr. 2190,- i licens for det DR sender...

 



Redigeret af Tarkin - 14-April-2008 kl. 10:37
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2008 kl. 10:38

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Der kan pt. være 3 HD kanaler pr MUX

Ja, hvis du går på kompromis med kvaliteten. Men hvad sjov er der ved HDTV, hvis signalet er vold-komprimeret.

På Canal Digital satellit sender de HDTV som 16 Mbit/s MPEG-4. I den kvalitet ville der kun være plads til én HDTV kanal per MUX.

Boxer har fravalgt HDTV, fordi de aligevel aldrig vil kunne konkurrere på det område med kun 4 MUX til rådighed. Det er en skygge af hvad kapaciteten er på kabel og satellit.

Og jeg tror personligt ikke det kommer indenfor en overskuelig årrække. For når først pladsen i MUX er fordelt, og der er indgået langtidskontrakter med TV selskaberne, så er det løb kørt. Problemet med DTT nettet, er at det er fastlåst i størrelse, og det ville det også være selv med DVB-T2

At DTT nettet så kan være med til at forsinke udbredelsen af HDTV er en anden sag. Men forretningen skal jo først og fremmest hænge sammen, og investeringen på 1 milliard eller mere skal tjenes ind.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Toba Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 14-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 45
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2008 kl. 13:19

Kan vi trække den ned på mit niveau... ?

Fortæller i mig at med de nye udsigter, kan vi have en masse fjernsyn ude i samfundet som faktisk alligevel ikke kan bruges til en døjt ? Selvom de burde være "HDTV-READY"?

Eller har jeg misforstået (muligvis)??

Tobias

 

 



Redigeret af Toba - 14-April-2008 kl. 13:34
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2008 kl. 13:36

Hej Tobias

Oprindeligt skrevet af Toba Toba skrev:

Fortæller i mig at med de nye udsigter, kan vi have en masse fjernsyn ude i samfundet som faktisk alligevel ikke kan bruges til en døjt ? Selvom de burde være "HDTV-READY"?

De kan godt bruges. Men selve HD Ready mærket fortæller intet om, hvor godt TV'et er til at gengive HDTV.

Det kan være du oplever at billederne hakker, når der panoreres. Det kan være du oplever mere flimmer / flicker på skærmen ved HDTV, end ved normal standard TV.

Så den del af artiklen er taget med, for at minde om at selve mærket "HD Ready" ikke har den store værdi som man oprindelig tillagde det.

Oprindeligt skrevet af Toba Toba skrev:

Samt har alle fjernsyn på markedet, med DVB-T tuner ikke indbygget kort indgang?

Ja, det er rigtigt nok. Men mange TV med digital tuner har.

Modsat settop boksene, hvor stort set ingen har kort indgang. Eller DVD optagerne med DVB-T tuner, hvor kun en meget lille del har kort indgang (Common Interface).

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Toba Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 14-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 45
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2008 kl. 14:44

Hmm ja det kan jeg forstå.

(Nogenlunde)

Burde man skrive

Gruer allerede for eftervirkningerne hehe

Men tak for god læsning!

Tobias

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu