|
digitalt TV |
Besvar |
Forfatter | |
vonrask
Super bruger Oprettet: 06-April-2005 Sted: 8600 Silkeborg Status: Offline Point: 492 |
Emne: digitalt TV Sendt: 12-August-2009 kl. 09:57 |
Hej Vi har Yousee kabel tv og overvejer nu at få digitale kanaler, men har lige nogle få spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe med? - hvad er forskellen på digital tv og så HD TV? - Jeg har fuldpakken nu, kan alle de kanaler blive digitale? - Hvis jeg har et nyt tv som er gearet til fremtiden, behøver jeg så også en boks fra Yousee, kan jeg ikke bare få et kort fra dem og så sætte det i mit tv?
mvh peter |
|
xeon
Bruger Oprettet: 06-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 182 |
Sendt: 12-August-2009 kl. 10:16 |
1: Forskellen er opløsningen matrialet bliver sendt i. Digitalt tv bliver sendt i det format der hedder 576i (576 horizontale linier - interlaced) mens HDTV som regl bliver sendt i 720p eller 1080i. Mere om de forskellige formater her.
2: Ja det kan de godt 3: Ja hvis dit TV understøtter dvb-c, mpeg4 og har et CI-slot. Så skal du bare have et CAM og et kort fra yousee |
|
vonrask
Super bruger Oprettet: 06-April-2005 Sted: 8600 Silkeborg Status: Offline Point: 492 |
Sendt: 12-August-2009 kl. 10:50 |
super. Tak for hjælpen og så lige endnu et dumt spørgsmål - hvad er et CAM?
mvh peter |
|
cloudy
Super bruger Oprettet: 03-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 359 |
Sendt: 12-August-2009 kl. 11:07 |
CAM = Conditional Access Module
Man sætter sit yousee abonnements kort ind i den - og den afkoder de kanaler man betaler/abonnerer på. Ellers kan man kun se DR og TV2 digitalt. Det er indbygget i yousee's box, men mange nyere TV med DVB-C tuner har et dertil hørende CAM interface (hvor man indsætter CAM modulet). Redigeret af cloudy - 12-August-2009 kl. 11:08 |
|
Notfast
Guld medlem Oprettet: 28-April-2008 Sted: Øst Jylland Status: Offline Point: 2875 |
Sendt: 12-August-2009 kl. 14:37 |
Men husk på at "HDTV" altså også er digitalt sendt og dermed også digital tv. |
|
.....
|
|
Vilhelm
Guld medlem Oprettet: 24-Marts-2009 Sted: København Ø Status: Offline Point: 1508 |
Sendt: 12-August-2009 kl. 15:56 |
For at supplere cloudy om CA-modul:
Valg af CA-modul Der findes forskellige CA-moduler. Hvilket man skal bruge, afhænger af tv-udbyder: YouSee, Stofa, Boxer TV, Viasat, Canal Digital m.fl., for tv-udbyderne bruger forskellige krypteringssystemer. Man får kun glæde af et CA-modul hvis fladskærms-tv'et har den rette digitale tuner indbygget. Til digitalt tv fra YouSee skal tuneren være af typen DVB-C MPEG4, og det CA-modul man skal anskaffe sig, skal være et Viaccess 2.0 CA-modul. YouSee (online) og TDC-butikkerne sælger et sådant modul til 995 kr. Men i tv-forretninger kan man få modulet væsentligt billigere. F.eks. sælger Fona et modul til digitalt kabel-tv fra YouSee for kun 499 kr. Det hedder noget så imponerende som HHFB SW164 VIACCESS. Mere kortfattet er der tale om et SMIT VIACCESS CAM. Det kan fås lidt billigere over nettet, men jeg vil fraråde det, da uerfarne let kan få bestilt et forkert kort. [Bemærk således at Boxer TV (betalingskanaler via egen antenne) bruger et Viaccess 3.0 modul. Det udleves gratis af Boxer TV hvis man tegner et et-årigt abonnement]. Man behøver ikke CA-modul eller programkort fra YouSee for at kunne modtage disse public servicekanaler digitalt: DR1, DR2, DR Update, TV2, Tegnsprog, Synstolkning (et lydspor til glæde for blinde og svagtseende) og de digitale radiokanaler, bortset fra MusicChoice. Fra 1. nov. 2009 kommer yderligere tre DR-kanaler og en Folketingskanal.
Redigeret af Vilhelm - 12-August-2009 kl. 16:01 |
|
Venlig hilsen, Vilhelm
|
|
vonrask
Sendt: 12-August-2009 kl. 16:40 |
mange tak for de svar som er kommet indtil nu. Så når jeg inden længe køber et Sony W5500, så skal jeg for at få digitalt tv købe et cam modul og så ellers bare bestille hos Yousee? og så lige et tillægsspørgsmål: Lige nu har vi 2 tv i huset, hvis jeg går digitalt så skal vjeg have 2 kort for at kunne se noget på begge skærme selvom det ene så ikke vil være en fladskærm, men en gammel crt skærm og altså også en boks til den? For hvor vi nu kan se kabel tv på dem begge, så ophører det vel, når jeg går digital? mvh peter |
|
dkscan
Guld medlem Oprettet: 25-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1333 |
Sendt: 12-August-2009 kl. 17:37 |
Ja et CAM og så et programkort fra YouSee er alt, hvad du behøver.
Dit eksisterende analoge signal forsvinder ikke. Rent faktisk sker der intet med det signal, du får leveret, da de digitale signaler allerede er til stede. Så du kan sagtens bruge dit gamle analoge tv fremover, |
|
Per H. Nielsen
Dansk Scanner Information |
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |