recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dilemma NUC vs J1900 itx
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dilemma NUC vs J1900 itx

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Monsterslam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Monsterslam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Dilemma NUC vs J1900 itx
    Sendt: 22-Februar-2015 kl. 20:59
Jeg har sikkert svaret på det meste selv efter jeg har skrevet indlægget, men jeg er lidt i tvivl om jeg skal have en NUC med broadwell eller samle en lille passiv kølet maskine med en J1900 processor. 

Mine bekymringer mht NUC'en er at jeg ikke vil kunne opgradere den senere med hdmi 2.0, så det bliver muligt at se 4k materiale. På den anden side er det også lige til at smide en M.2 ssd og ram i og så er den kørende. Jeg ved at J1900 ikke understøtter hdmi 2.0, men min tanke er at der på et tidspunkt kommer et bundkort med dette og så har jeg muligheden for at skifte bundkortet til den tid. Størrelsen på NUC'en er også dejligt lille og den kommer med indbygget IR sensor, hvilket er et stort plus da jeg så vil kunne bruge min harmony one. Jeg gider ikke have en ekstern sensor liggende ved siden af kabinettet. 

Er der nogle der har siddet med samme overvejelser eller ligende, må I meget gerne komme med input. 

//Thomas
Til top
kbaggen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-December-2006
Sted: Roskilde
Point: 328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kbaggen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2015 kl. 08:34
Jeg vil snuppe et streacom kabinet med en nanno 150w psu + deres flirc ir kort. Streacom fc7 fås fra 400 kr, så du kan lave et ret lækkert kabinet der kan opgraderes over tid modsat en nuc. Jeg har en tråd herinde om min baytrail box (som dog ikke er streacom).

Alt efter hvilket media software og os du smider på er j1900 ganske fint. I win og med xbmc er j1900 kraftig nok til "dvxa Best" de-interlecing, mens hvis du kører Linux kommer j1900 til kort for vaapi-Bob og vaapi-midi og op efter da gpu delen af j1900 kun har 4 eu.

Hvis du ikke skal bruge de-interlacing, dvs. Ser tv på den, så er j1900 fin nok til 1080p og man kan jo så skifte til noget bedre senere.

En sidste overvejelse at cherry trail cpu'erne ikke er så langt væk hvilet skulle være en baytrail med en opgraderet gpu del lig med bradwell og dermed mange flere eu. Det skal dog bemærkes at hvis du skal køre win7 og Xbox/kodi er j1900 altså kraftig nok.

Streacom setup:
http://www.proshop.dk/Kabinet/Streacom-F7C-Black-2375561.html
http://www.proshop.dk/Stroemforsyning/Streacom-Nano150-2385761.html

IR del (og så en Logitech 650 remote):
http://www.streacom.com/products/flirc-se-adaptive-ir-receiver/
http://www.computersalg.dk/produkt/2390640/streacom-st

Det vil blive lidt dyre end en Baytrail NUC når du samler mb+cpu, ram, SSD.....men er opgraderbart i længden! Samlet pris omkring de 2200kr wil jeg tro!

Redigeret af kbaggen - 23-Februar-2015 kl. 09:58
Til top
kbaggen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kbaggen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2015 kl. 10:08
En hurtig beregning fra computersalg:

Streacom ST-NANO150 150W PSU (ST-NANO150) 645,00

MB CEL ASRock Q1900-ITX (Q1900-ITX) 598,49

Streacom F1C Chassi - Silver (ST-F1CS) 295,49

memory SO D3 1333 4GB C9 Crucial MACkit (CT2C2G3S1339MCEU) 292,49

KINGSTON 30GB SSDNow S200 SATA 3 2.5 (SS200S3/30G) 284,49

Streacom ST-FLIRC-SE - IR Receiver (ST-FLIRC-SE) 263,49

DKK 2.379,44

Vil nok se om jeg kunne få et mobo med alm. ram sockets, iht. opgradering i fremtiden!
Og husk at få fat i et kabinet hvor man om ikke andet kan smide en single slot low profile GPU i, såfremt man vil lave den til en mindre spillemaskine siden hen eller behøver mere GPU kraft for 4k, hev, etc.!

Redigeret af kbaggen - 23-Februar-2015 kl. 10:13
Til top
kbaggen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kbaggen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2015 kl. 10:31
DEt jeg byggede kan du se af følgende tråde iht. debat da jeg ville sælge den og da jeg byggede den:

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=136595&KW=kbaggen&PID=1377021&title=s-lydls-bay-trail-htcp-j19004gb-ram60-gb-ssd#1377021

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=132326

Redigeret af kbaggen - 23-Februar-2015 kl. 10:32
Til top
Monsterslam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Juni-2009
Point: 556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Monsterslam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2015 kl. 17:15
Software bliver med win 8 eller 10 og kodi måske også dvbviewer. Jeg er egentlig interesseret i så lille et kabinet som muligt og synes de streamcoms bliver lige høje nok. Mht GPU, tror du ikke der vil komme opdateret bundkort hen ad vejen hvor cpu'ens interne gpu kan klare 4k og hevc? Så kan noget af højden i hvert fald skæres væk.

Den nye NUC løber op i 2700,- med ram og ssd, så prisen er faktisk bedre på byg selv.

Jeg er pt på udveksling i usa og det bliver først aktuelt en gang i juni. Så måske er cherry trail cpu'erne kommet der.. 
Til top
kbaggen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kbaggen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2015 kl. 17:53
Min ide da jeg byggede var at jeg så kunne opgradere senere når 4K er blevet hverdag, men det er altså om en del år endnu!

Hvis du kun vil køre Win, 7, 8 eller 10, så er min erfaring at Baytrial er perfekt til et 1080p mediacenter!

Jeg har ikke så meget fidus til 4K endnu så jeg ved faktisk ikke rigtigt hvad jeg skal mene om 4K..........og dermed også sagt at jeg ikke helt ved hvad jeg skal bruge HEV og x265 til lige pt!

Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Juli-2009
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2015 kl. 20:49
Oprindeligt skrevet af kbaggen kbaggen skrev:

Min ide da jeg byggede var at jeg så kunne opgradere senere når 4K er blevet hverdag, men det er altså om en del år endnu!

Hvis du kun vil køre Win, 7, 8 eller 10, så er min erfaring at Baytrial er perfekt til et 1080p mediacenter!

Jeg har ikke så meget fidus til 4K endnu så jeg ved faktisk ikke rigtigt hvad jeg skal mene om 4K..........og dermed også sagt at jeg ikke helt ved hvad jeg skal bruge HEV og x265 til lige pt!

Hvilken Baytrail har du?
Jeg bliver lidt småsvimmel når jeg læser om mulige cpu7bundkort konfigurationer til HTPC. Jeg har selv kigget på j1900 - men deres system elforbrug ligger omkring 20w og næsten 40w ved fuld hammer.
En Intel NUC DN2820FYKH Bay Trail ligger på 4,6w idle og 12w ved fuld hammer. Hvis man køber en nyere udgave af denne er den en Celeron 2830 i den, som bl.a. skulle have quicksync og bedre til usb3 standby mm.
Jeg tænker at det optimale til en HTPC er et lavt strømforbrug (standby/idle/1080p afspilning) og tilstrækkelig kvalitet til 1080p.

Til top
kbaggen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kbaggen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2015 kl. 22:07
se --> http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=132326
men der er bedre bundkort med usb3, spdif osv. end det jeg købte........så et hvert j1900 bundkort skulle gøre det! De skulle alle gerne være passive såvidt jeg ved! 

Iht. watt skal jeg ikke gøre mig dommer, men tror ikke der er den forskel mellem systemerne som du antyder hvis det er ca. samme CPU, ram og SSD!
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu