recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DIN stik til USB stik
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DIN stik til USB stik

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
arnely Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 179
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér arnely Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: DIN stik til USB stik
    Sendt: 28-Januar-2023 kl. 07:20
Hej. 

Jeg har et ældre Yamaha keyboard som jeg gerne vil kunne bruge på min iMac computer hvor jeg har Logic Pro installeret. F.eks. har jeg min Guitar connected via USB til computeren - via en adapter med Jack stik som omformes til USB.


På Yamaha keyboardet er der en MIDI “IND og OUT” med hver sit 5 polet hun DIN stik - henholdsvis til ind og ud.

Findes der en løsning så jeg kan connecte Keyboardet via de 2 DIN stik “Ind og Udgange” til USB indgangen på min iMac?


Skal lige tilføje at det er de gammeldags store DIN stik - ikke Mini DIN!



Redigeret af arnely - 28-Januar-2023 kl. 07:28
Morten
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2023 kl. 07:27
Lige til info herfra... De stik til et keyboard er IKKE DIN-stik. Det fik jeg at vide, da jeg købte mit Roland HP Digital-Piano. Det ligner blot DIN-stik. Men hedder, som du selv skriver, MIDI. Har så dog ikke noget koblet til klaveret - bruger det bare som... klaver. 

Når det er en MAC... Har den ikke et specielt USB-stik, eller er det blot det samme, som til Windows-computere?


Eller ptrøv hos en musikinstrument-biks.


Redigeret af mnielsen - 28-Januar-2023 kl. 07:35
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
arnely Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 179
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér arnely Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2023 kl. 07:32
Okay det var jeg ikke klar over.

Men din løsning som du linker til ligner trods alt meget godt det jeg skal bruge Smile

Jeg har brug for de mange samples som ligger i Logic Pro, så kan desværre ikke kun nøjes med at spille på keyboardet ;) 
Morten
Til top
arnely Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 179
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér arnely Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2023 kl. 07:38
Har også fundet det hos AV-Cabels til kr 149,- https://www.av-cables.dk/din-adapter/n-a-2859.html

Du får tak for hjælpen Tongue
Morten
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2023 kl. 07:38
Oprindeligt skrevet af arnely arnely skrev:

Okay det var jeg ikke klar over.

Men din løsning som du linker til ligner trods alt meget godt det jeg skal bruge Smile

Jeg har brug for de mange samples som ligger i Logic Pro, så kan desværre ikke kun nøjes med at spille på keyboardet ;) 

Jeg husker blot, at jeg blev advaret kraftigt om, at man IKKE måtte bruge gammeldags DIN-kabler til musikinstrumenter... Jeg fik at vide, at der kan kobles en masse elektronik-dimser på, så mit klaver kunne blive til et keyboard, som kunne en masse ting.

Men, USB på MAC... Er det det samme som til Windows-computere?
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
arnely Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 179
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér arnely Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2023 kl. 07:53
Jeg har jo i forvejen min Elektriske Guitar koblet din min iMac.

Jeg har også et MIDI keyboard koblet på computeren, som man kunne købe i Mac store på et tidspunkt. Men det er af dårlig kvalitet og ikke med fuld klaviatur og anslags følsomhed.

Skal man have fuld udnyttelse af programmet Logic Pro - krævet det at man skal kunne tilslutte div instrumenter. Citat: Logic Pro er en digital lydarbejdsstation og MIDI-sequencer-softwareapplikation til macOS-platformen.

Om det er det samme som på en Windows computer ved jeg faktisk ikke. Men jeg tro på løsningen og køber det kabel, så må vi se om det virker. 

Der står om stikket

Kræver ikke strøm tilslutning. Midi kablet strømforsynes direkte via USB stikket.

Understøtter Windows 2000, XP, Vista (32-bit) og 7, 8 og Mac.



Redigeret af arnely - 28-Januar-2023 kl. 07:55
Morten
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2023 kl. 08:03
Oprindeligt skrevet af arnely arnely skrev:

Jeg har jo i forvejen min Elektriske Guitar koblet din min iMac.

Jeg har også et MIDI keyboard koblet på computeren, som man kunne købe i Mac store på et tidspunkt. Men det er af dårlig kvalitet og ikke med fuld klaviatur og anslags følsomhed.

Skal man have fuld udnyttelse af programmet Logic Pro - krævet det at man skal kunne tilslutte div instrumenter. Citat: Logic Pro er en digital lydarbejdsstation og MIDI-sequencer-softwareapplikation til macOS-platformen.

Om det er det samme som på en Windows computer ved jeg faktisk ikke. Men jeg tro på løsningen og køber det kabel, så må vi se om det virker. 

Der står om stikket

Kræver ikke strøm tilslutning. Midi kablet strømforsynes direkte via USB stikket.

Understøtter Windows 2000, XP, Vista (32-bit) og 7, 8 og Mac.


Så skal det være OK! Det afhænger vel af, om klaveret spiller så godt!! Hø-hø - pjat.... Men det er vist ikke helt oppe på beatet... For Windows, Kun op til Windows 8.


Redigeret af mnielsen - 28-Januar-2023 kl. 08:10
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4266
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2023 kl. 09:38
usb er en fælles standard, står for “universal serial bus”. usb C er nyeste standard.



Redigeret af Munch - 28-Januar-2023 kl. 09:42
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2023 kl. 09:48
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Lige til info herfra... De stik til et keyboard er IKKE DIN-stik. Det fik jeg at vide, da jeg købte mit Roland HP Digital-Piano. Det ligner blot DIN-stik. Men hedder, som du selv skriver, MIDI. Har så dog ikke noget koblet til klaveret - bruger det bare som... klaver. 
.....
Der er så stadigvæk et standard 5-polet 180° DIN stik, men koblet som noget serielt data kommunikation, ikke analog audio. Wink 
Info:
http://www.interfacebus.com/PC_MIDI_Pinout.html
https://en.wikipedia.org/wiki/DIN_connector

Mvh. JørgenT
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2023 kl. 10:04
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Lige til info herfra... De stik til et keyboard er IKKE DIN-stik. Det fik jeg at vide, da jeg købte mit Roland HP Digital-Piano. Det ligner blot DIN-stik. Men hedder, som du selv skriver, MIDI. Har så dog ikke noget koblet til klaveret - bruger det bare som... klaver. 
.....
Der er så stadigvæk et standard 5-polet 180° DIN stik, men koblet som noget serielt data kommunikation, ikke analog audio. Wink 
Info:


Ja... Men jeg skrev blot, hvad jeg fik at vide af forhandleren, da jeg købte mit klaver. At man ikke måtte bruge almindelige DIN-kabler til at koble andre ting på musikinstrumenter, selv om DIN-stikket kan sættes i.
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2023 kl. 08:14
Oprindeligt skrevet af arnely arnely skrev:

Jeg har jo i forvejen min Elektriske Guitar koblet din min iMac.

Jeg har også et MIDI keyboard koblet på computeren, som man kunne købe i Mac store på et tidspunkt. Men det er af dårlig kvalitet og ikke med fuld klaviatur og anslags følsomhed.

Skal man have fuld udnyttelse af programmet Logic Pro - krævet det at man skal kunne tilslutte div instrumenter. Citat: Logic Pro er en digital lydarbejdsstation og MIDI-sequencer-softwareapplikation til macOS-platformen.

Om det er det samme som på en Windows computer ved jeg faktisk ikke. Men jeg tro på løsningen og køber det kabel, så må vi se om det virker. 

Der står om stikket

Kræver ikke strøm tilslutning. Midi kablet strømforsynes direkte via USB stikket.

Understøtter Windows 2000, XP, Vista (32-bit) og 7, 8 og Mac.


Hvordan gik det? Fik du det til at spille?
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
arnely Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 179
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér arnely Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2023 kl. 17:11
Hej undskyld det sene svar havde ikke set du havde skrevet.

Nej jeg fik det ikke til at virke. Jeg ved ikke lige pt hvad jeg skal gøre. Har været omkring YouTube Videoer men ikke noget som jeg kan bruge til noget.

Så lige nu er jeg på herrens mark Cry 

Hvis jeg kobler kablet til computeren iMac kommer der lys i den lille boks på kablet. Går jeg i indstillinger for MIDI lyd og sender et ping til udgangen lyseren en blå diode et kort sekund for udgang - ud på boksen på kablet.


Redigeret af arnely - 28-Februar-2023 kl. 17:15
Morten
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu