recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dirac
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dirac

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Speedloader Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-November-2009
Status: Offline
Point: 152
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Speedloader Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Dirac
    Sendt: 07-Marts-2016 kl. 21:05
Hej.

Jeg har nu prøvet og få justeret mine højttalere med Audyssey Pro kittet. Fronterne gik nogenlunde, som kan ses i en anden tråd, men min center og min sub har nogle gevaldige dips og highs som jeg ikke kan korrigere da Audyssey kun kan korrigere +/÷ 3db. Det skyldes nok mit rum.

Jeg havde en minidsp nano-avr dl liggende. Dirac Live kunne fikse det, dog med minimal manuel justering efterfølgende. Eftersom det er en hdmi løsning vil jeg ikke bruge denne permanent men kun for at teste.

Min foreløbige vurdering er at jeg er overrasket over hvor pæn en responskurve man kan få med dirac når jeg prøver og eftermåle med rew og så korrigere i dirac. Jeg kan kun sammenligne med Audyssey pro (xt32)

Jeg overvejer nu om jeg vil investere i en MiniDSP DDRC-88A og så slå audyssey helt fra. Dvs montere den imellem processor og effektforstærker. Jeg har ikke de store muligheder for at rokere rundt i min stue. Er der nogle løsninger jeg har overset og er der nogen som kan oplyse fordele/ulemper med Dirac?

Mvh

Lars
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2016 kl. 23:22
DDRC-88A er en genial boks. Så vidt jeg ved er der en firmware update på vej så den også får indbygget Bass management, og mulighed for aktive delefiltre. Så får du utroligt mange muligheder for og justere lyden helt perfekt til dit rum. Svært og sige noget negativt, udover at det kræver effektblokke på alle kanaler, og 2 stk DDRC-88A til et fuldt Atmos setup.

Redigeret af armani-thomas - 07-Marts-2016 kl. 23:23
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Speedloader Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2016 kl. 13:40
Hvordan ser det ud mht 48khz downsampling? Er det noget jeg bør have med i overvejelserne ift lydkvaliteten?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2016 kl. 13:54
Umiddelbart nej så ville jeg ikke bekymre mig om det.
Men må indrømme jeg aldrig har sammenlignet 48kHz vs 96 eller 192kHz. Har altid kørt med 48kHz. Men da jeg bruger Dirac på PC som kan klare 192kHz, burde jeg nok teste det en dag.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2016 kl. 14:10
Alle film er vel også i 48kHz, så der undgår du unødig upsampling.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Speedloader Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2016 kl. 18:24
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Alle film er vel også i 48kHz, så der undgår du unødig upsampling.
Efter lidt googlen kan jeg se at selv om Audyssey understøtter højere sampling rate end 48khz, så er det ikke implementeret i Audysseys DSP i diverse receivere/processorer. De stopper også ved 48khz.

Så hvis jeg forstår det korrekt så hvis man eks. afspiller en flac/wav fil der er samplet ved 96- eller 192khz, så bliver den downsamplet til 48khz, hvis audyssey er aktiveret. Og hvis Audyssey er deaktiveret og receiveren understøtter en højere sampling rate end 48khz, bliver det ikke downsamplet.

Er det forstået korrekt?

Redigeret af Speedloader - 08-Marts-2016 kl. 20:33
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2016 kl. 22:28
Jeg er ikke nørdet nok til og give dig et fyldestgørende svar, der må komme andre folk på banen. Men min fornemmelse siger mig det ikke er et område hvor du kan vinde noget ekstra lydkvalitet af betydning, sikkert også derfor jeg ikke har nørdet emnet igennem ;-)
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu