recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Disk brudt sammen på Synology NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Disk brudt sammen på Synology NAS

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
J.B. Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 07-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér J.B. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Disk brudt sammen på Synology NAS
    Sendt: 23-Januar-2012 kl. 17:03
Hej

I lagerstyringsdelen i DSM på min Synology NAS, kan jeg læse at min harddisk er ''Brudt sammen''. Jeg kan dog stadigvæk tilgå alle mine filer (over nettet) og alt virker tilsyneladende perfekt. 

Jeg kommer desværre først hjem sidst på ugen, men er der nogen grund til at gå i panik? Alt virker jo.

Jeg installerede i weekenden Antivirus Essentials på NAS'en, og den har fundet 24stk. Exploit.MS04_028  -  Hvad betyder det? Den har sat de 24 inficerede .jpg billeder i karantæne, men kan det have noget at gøre med at NAS'en bryder sammen?

Til top
J.B. Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér J.B. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2012 kl. 17:16
det skal siges at jeg køre med den nye DSM 4.0 beta :)
Til top
Davidp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Marts-2007
Sted: Kastrup
Point: 905
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Davidp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2012 kl. 11:16
Hej,

Uden at kende det givne program til din Syno, så tyder det vel på at programmet har fundet vira i nogle af dine filer som den så har sat i karantæne.

Der må være en grund til at din Syno giver besked om at dine diske er 'brudt sammen' - uanset om du kan tilgå data. Hvis det var mig, så ville jeg kigge NAS'ens log igennem og se hvad den skriver.
Til top
Kasperp Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-December-2007
Sted: Næstved,Denmark
Point: 233
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasperp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2012 kl. 11:31
Hvilken Synology, og hvor mange diske?

Hvis du har flere diske i fx raid 1 eller 5 vil du have redundans, og stadig kunne bevare data ved disk nedbrud.
Til top
antilles Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Januar-2009
Sted: BallerupDenmark
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér antilles Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2012 kl. 11:43
Kan du køre en S.M.A.R.T test på den pågældende disk? 

Er det en ny disk, eller har den fungeret inden den brød sammen?

Umiddelbart kunne jeg ikke forestille mig at det har noget med virus scanningen at gøre... 
Til top
J.B. Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér J.B. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2012 kl. 17:29
Hej

Jeg har fået en til at slukke NAS'en, da han syntes at den sagde underlige lyde? Men inden da, prøvede jeg at køre en S.M.A.R.T test, der sagde at der var fejl på disken. Mener faktisk os den skrev at disken skulle udskiftes. Inden denne test aflæste jeg tilfældigvis power_cycle_count til 650 - siger det jer noget? 

Disken har fungeret upåklagelig siden den blev installeret for ca. 2 år siden. Jeg har to diske i NAS'en, hvor meningen var at jeg skulle benytte nr. 2 til RAID1, men det var dog kun på to-do-listen.

Jeg har installeret DSM 4.0 beta på den i sidste uge, hvor jeg heldigvis fik taget back-up af familiebilleder osv. der ikke kan erstattes.

EDIT: Det er en DS209+II 

Redigeret af J.B. - 24-Januar-2012 kl. 17:31
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2012 kl. 17:39
Hvilken harddisk er det?
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
J.B. Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér J.B. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2012 kl. 20:55
Jeg er ret sikker på det er den her:

Seagate Barracuda 7200.11 1.5TB

Ved nærmere forhør, var det dog ikke harddisken der sagde underlige lyde, men blot NAS'en der dyttede pga. fejlen på disken :)

Til top
Davidp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Marts-2007
Sted: Kastrup
Point: 905
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Davidp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2012 kl. 20:57
Oprindeligt skrevet af J.B. J.B. skrev:

Hej

Jeg har fået en til at slukke NAS'en, da han syntes at den sagde underlige lyde? Men inden da, prøvede jeg at køre en S.M.A.R.T test, der sagde at der var fejl på disken. Mener faktisk os den skrev at disken skulle udskiftes. Inden denne test aflæste jeg tilfældigvis power_cycle_count til 650 - siger det jer noget? 

Disken har fungeret upåklagelig siden den blev installeret for ca. 2 år siden. Jeg har to diske i NAS'en, hvor meningen var at jeg skulle benytte nr. 2 til RAID1, men det var dog kun på to-do-listen.

Jeg har installeret DSM 4.0 beta på den i sidste uge, hvor jeg heldigvis fik taget back-up af familiebilleder osv. der ikke kan erstattes.

EDIT: Det er en DS209+II 

Power cycle count er antallet af gange disken er blevet tændt, og har altså intet at gøre med den fejl disken giver.
Til top
xcalibur Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 10-November-2009
Point: 137
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xcalibur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2012 kl. 15:16
Når en disk begynder at melde fejl, skal man altid sørge for at have backup af det man ikke vil miste. Det lyder det til du har, så nu kan du roligt teste lidt.

Siger SMART ikke noget om nogle værdier der er forkerte, eller er alt OK under SMART info?
Jeg tror ikke det er de vira der har gjort noget ved din NAS, det er "blot" nogle JPEG filer der er inficeret og vil prøve at overtage verdensherredømmet på din computer: http://www.f-secure.com/v-descs/ms04-028.shtml

Men hvis der stadigt er fejl på disken når du tænder din NAS igen, så skal du nok se at få den skiftet ud, da den muligvis vil crashe total inden længe. Måske kan du nå at sætte din anden disk til at være et mirror ved RAID1 og så bagefter tage din fejlende disk ud.
Til top
J.B. Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér J.B. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2012 kl. 19:36
Beklager det sene svar, men har haft lidt travlt :)

Disken er taget ud af drift, og planen er at få spejlet hele disken over på en ny når jeg får tid. Og forhåbenligt få købt en ny hvis jeg finder et godt tilbud. Bør jeg i den forbindelse holde mig til samme type som de to jeg har nu? Den nye skal køre i RAID1 med den ''friske'' harddisk jeg har i NAS'en.

Tak for svarende.... Når jeg får tid, vil jeg prøve at lege lidt med S.M.A.R.T og RAID1 på den gamle disk som du påpeger.

Til top
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Point: 1229
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Theilo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2012 kl. 19:42
har du prøvet at tage strømmen fra og sætte den i igen?
Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu