|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Basknudsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 02-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1341 |
![]() Sendt: 31-Oktober-2010 kl. 14:05 |
Hej
Jeg har besluttet mig for, at købe Synology DS210+. MEN hvilke diske skal jeg have i.
Jeg tror godt jeg kunne tænke mig at det WD-diske, men er i tvivl om hvilke. Jeg er også i tvivl om det skal være 1tb eller 2tb diske og jeg skal have 2 af dem.
Planen er at jeg vil kører back-up og mirror, men er 1 tb for lidt, når det er hvad jeg har i min pc og den (NAS) skal lagre alt hvad der hedder foto, musik og på sigt DVD og Blu-ray.
På forhånd tak.
|
|
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
|
|
![]() |
|
ab_kallenbach ![]() Bruger ![]() Oprettet: 30-Juli-2007 Status: Offline Point: 167 |
![]() |
Jeg har 210+ og er meget tilfreds. Jeg ville for en sikkerheds skyld kun købe de diske, de anbefaler på deres hjemmeside.
Jeg har selv 1,5TB også i RAID (mirror). Disse har jeg købt, da 2TB tager et spring i pris - og de billigste også i spin-hastighed. DVD'er har jeg rippet til en 1TB USB-disk, og når jeg skal rippe Blu-Ray, er det planen at tilkoble en 2TB USB-disk.
De behøver i min verden ikke være i RAID, da data jo kan genskabes - dog tager det jo en rum tid, men alligevel...
De spejlede diske bruger jeg til fotos, videooptagelser, musik og alskens dokumenter osv. Redigeret af ab_kallenbach - 31-Oktober-2010 kl. 15:59 |
|
Philips 47PFL7008S, Philips Hue, Waoo: Airties 7210, Panasonic Blu-Ray, Onkyo HT-R390, Popcorn Hour A-100, Synology DS415play
|
|
![]() |
|
Corax ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 351 |
![]() |
Jeg ville bestemt gå efter en 2TB. Diskplads kan man aldrig for for meget af og jeg tror du vil fortyde det på sigt hvis du køber en 1TB disk. Specielt hvis du vil mirror din data fordi så vil den eneste løsning for opgradering være to hel nye diske. Jeg har selv en 2TB og en 1TB WD "green" harddiske i min DS207+, kører dog ingen backup. Når der er råd skal jeg dog have en ny DS og kører RAID5. |
|
![]() |
|
Corax ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 351 |
![]() |
2TB disken tager ikke et spring i pris, det er den billigste pr. TB i øjeblikket. Hvis du kan vente lidt så er der en 3TB disk på vej og det kan betyde et prisfald på de mindre modeller.
|
|
![]() |
|
hummelmose ![]() Administrator ![]() ![]() Skribent, udvikler Oprettet: 25-Juli-2004 Sted: København, DK Status: Offline Point: 4010 |
![]() |
I skal være OBS på , hvis i kører WD Green Line, at i skal patche firmwaren, da diskene ellers ikke holder særligt længe.
Dette for at undgå at jeres Load_Recycle_Count på harddiskene ikke går sky high. Der har været skrevet rigtigt meget om det, så prøv og google det.
|
|
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
|
|
![]() |
|
Basknudsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 02-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1341 |
![]() |
Det aner jeg intet om, hvad betyder det?
|
|
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
|
|
![]() |
|
hummelmose ![]() Administrator ![]() ![]() Skribent, udvikler Oprettet: 25-Juli-2004 Sted: København, DK Status: Offline Point: 4010 |
![]() |
Læs meget mere om det her.
Jeg har selv WD Greenline i mine, og inden jeg opdagede det havde mine diske 50.000+ recycles. Ikke godt for helbredet.
Redigeret af hummelmose - 31-Oktober-2010 kl. 16:22 |
|
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
|
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
Jeg har en første generation Caviar Green (1TB, WD10EACS) med load cycle count 470428, og den kører endnu. Der er meget skriveri om dette problem, men vist relativt få eksempler på diske som rent faktisk er brændt sammen på grund af dette? Det virker som om at problemet er lidt mindre på de nye EARS diske, muligvis på grund af mindre agressiv strømbesparelse. Man skal passe på med at fortolke SMART parametre enkeltvis. Mine Samsung diske har høje værdier af Hardware_ECC_Recovered, og nogle gange fluktuerer tallet ret kraftigt. Også her kan man Google sig til en masse tråde om dette "problem", hvis det altså er et problem. Igen.. mine Samsung diske kører fint og checkes regelmæssigt med SMART long selftest. Jeg synes også at Seagate diske har deres specielle tilbøjeligheder (høj+stigende Raw_Read_Error_Rate), men jeg har mest erfaring med Western Digital og Samsung, mindre med Seagate og endnu mindre med Hitachi. Så jeg er kommet til den erkendelse at de mere obskure SMART parametre skal man være nærmest ligeglad med. Vælg en disk som du kan lide ud fra performance, strømforbrug og støj. Kør SMART extended (long) selftest en gang i mellem for at checke at alle sektorer kan læses uden fejl (på min home server sker det en gang om ugen via smartd daemon). Tag backup løbende, og hvis disken går ned må man forholde sig til det. Shit happens... men med backup er det bare en tusse eller mindre ud af vinduet (ikke din film eller fotosamling). Redigeret af JesperLund - 31-Oktober-2010 kl. 17:03 |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
Angående valg af 2TB disk
Jeg har netop opgraderet min home server til en 2TB disk (den har kun en harddisk til data shares; OS og andre data er på en lille 16GB SSD). Jeg købte en Western Digital WD20EARS og en Samsung HD204UI (der netop er kommet på markedet). HD204 har tre plader, og det samme skulle gælde WD20EARS hvis den er produceret for nylig (oprindeligt havde WD20EARS disken fire plader). Den ene disk skulle i serveren, og den anden bruges i USB/eSATA kabinet til løbende backup med rsync. Jeg valgte WD disken til serveren, men forinden testede jeg lidt for at vurdere støjen. Begge diske var meget stille, men der var lidt mere støj fra Samsung ved random seek. På WD disken satte jeg AAM til 128 (går en lille smule ud over performance ala 10%, men det reducerer seek støjen kraftigt). Det kan man normalt også på Samsung diske, men ikke på den nye HD204UI. Til gengæld har HD204UI mindre seek støj end de to 1.5TB HD154UI diske som jeg har hvor AAM er sat til 128. Selv om AAM værdien på HD204UI rapporteres til 254 (performance), tror jeg snarere den reelt er sat til 128 (minimum støj) internt. Så... både WD20EARS og HD204UI er gode 2TB diske, og hvis man er bekymret for load_cycle_count på Western Digital er Samsung HD204UI det naturlige valg. Hvis man har penge nok kan man selvfølgelig købe Western Digital Enterprise diske, som ikke har disse load cycle problemer (hvis det er et problem), og som også skulle være ganske støjsvage. EDIT: begge diske har 4K sektorer, men rapporterer 512 bytes sektorer til OS'et. Det er vigtigt at partionerne er alignet så de starter på en 4K grænse, da der ellers er et performance tab. Windows XP og lidt ældre Linux boxe (herunder sikkert mange NAS'er uden at jeg kender særligt meget til hvad forskellige NAS'er gør) gør dette "forkert" da første partition starter i sektor nummer 63. Windows Vista og de seneste Linux partition tools lader partionen starte i sektor 2048 (sektor 64 vil også være ok). Redigeret af JesperLund - 31-Oktober-2010 kl. 18:23 |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |