recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Disk-opsætning - RAID 5
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDisk-opsætning - RAID 5

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Crockie Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 31-December-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 159
Direkte link til dette indlæg Emne: Disk-opsætning - RAID 5
    Sendt: 29-Juni-2009 kl. 10:13
Jeg har opgraderet mine diske i mit MCE til 4 x 750GB. Dette gør så at jeg overstiger 2 TB, og løber ind i MBR-begræsningen i Windows.
Jeg har et Abit N-I73HD med nvraid (suk) og kun 4 S-ATA porte. Hvad er løsningen på dette problem....? Jeg tror ikke umiddelbart at nvraid kan oprette flere volumes på arrayet.
Jeg har vel følgende muligheder:
* Sæt en PATA disk på til OS, og lav RAID 5 arrayet til GPT disk. (ingen redundans på OS).
* Sæt en ekstra RAID controller på, og 2 diske (RAID1, ekstra strøm/varme osv.)
* Sæt en 2,5" i USB-enclosure på til OS.
* Køb en rigtig RAID-controller. (>3000,- kr.)

Hvordan har I andre overkommet dette problem. Hvordan ser jeres disk-opsætning ud?
Kan man evt. købe en NAS, den kører vel et eller andet EXT-værk..? Men hvad med hastighed, når man f.eks. streamer x264-indhold?
Til top
pcfreak Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-Oktober-2004
Point: 77
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2009 kl. 11:09
Der er selvfølgelig mange måder at løse det på.
Og der findes rigtig rigtig mange små NAS bokse som kan løbe problemet.
Og med en fornuftig NAS boks vil det intet problem være at streame x264, men du skal op i n trådløs før 1080 vil køre fornuftig.

Til top
ShadowDK Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-September-2008
Point: 200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2009 kl. 11:15

Kan du ikke bare anvende et andet filsystem?
Til top
Crockie Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2009 kl. 11:20
Tak for svar.
#1 - jeg har 2 x dma2200, og derfor kører mediecenteret 24/7, og kan jo lige så godt fungere som fil-server, i stedet for at jeg skal have (endnu) en boks der sluger strøm. Så en NAS er nok sidste udvej.

#2 - Hvilket filsystem tænker du på ... ?

Jeg overvejer mest at tage en 2,5 disk på en USB-port og køre Vista derfra.
Til top
ShadowDK Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-September-2008
Point: 200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2009 kl. 11:29

http://carltonbale.com/2007/05/how-to-break-the-2tb-2-teraby te-file-system-limit/ <- Den kiggede jeg på, da jeg på et tidspunkt sad og fiddlede med noget lignende. Måske kan det bruges :)

Windows 7 har også et system der bruger +2 tb.. kan ikke huske navnet

Til top
pcfreak Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2009 kl. 11:38
Hvis man hader NAS så køb en ordentlig raid-controller med understøttelse af LBA-64.

Ja det er meget fint man kan køre det i en enhed, men man genstarter bare en htpc engang imellem, og det er ikke ligefrem praktisk med en filserver.
Jeg synes tit det virker bedre at bruge tingene til det de er beregnet til istedet for at tro en multi-super-duper maskine løser alle problemer.
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2009 kl. 11:44
Linux med software-raid er også en mulighed - installeret på en ældre computer (der selvfølgelig understøtter så mange og så store diske).

Glem alt om en NAS - den er for dyr, for svag og for begrænset.
Til top
Crockie Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2009 kl. 11:56
ShadowDK -> Ja, den side har jeg kigget på, men han fokuserer mest på hardware RAID og nogle kort som kan dele et array op i flere volumes. Kunne nvraid det, var problemet løst, da jeg kunne lave det ene volume om til en GPT disk. Jeg prøver lige at undersøge det med W7. Det lyder spændende.

pcfreak-> Det er ikke så vigtigt den er oppe hele tiden, men indtil videre har den kørt fint 24/7.

MartinJohansen-> Ja, det er selvfølgelig en mulighed.
Til top
pcfreak Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2009 kl. 20:23
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Linux med software-raid er også en mulighed - installeret på en ældre computer (der selvfølgelig understøtter så mange og så store diske).

Glem alt om en NAS - den er for dyr, for svag og for begrænset.

1: hvorfor er det NAS er så dyrt siger du?
2: hvorfor vil folk altid bruge en gammel lorte maskine der snart står af, og som bruger x2 i strøm kontra en ny maskine ja eller endda kontra en NAS.
3: Ja man kan sagtens køre linux software raid, men det slår på ingen måder et fornuftig RAID-kort
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2009 kl. 22:28
pcfreak:

1. Hvad koster en brugbar NAS uden diske der uden problem (ikke bare med hiv og sving) kan trække Squeezecenter? Nemlig.. en del over prisen for en dedikeret server.

2. Man behøver heller ikke bruge en gammel maskine - man er velkommen til at bygge en ny - og STADIG få en billigere og "20 gange" kraftigere løsning.

3. Hvad koster et hardware-raid kort? Nemlig - alt for meget til consumerbrug.

Jeg er på ingen måde enig i din påstand nr.3 - Linux software raid kører rigtig godt og kan snildt erstatte hardware-raid. Bemærk: Den raid der sidder på 9/10 bundkort har intet med hardware-raid at gøre...

For min skyld kan folk køre alle de NAS de vil, men prøv lige at søge engang herinde hvor folk de bøøøøøøøøøøøøøøvler i stride strømme med at få lortet til at trække deres Squeezecenter - ene og alene fordi "nogen" rådede dem til at købe en NAS.
Til top
pcfreak Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2009 kl. 00:02
1: hvor kommer squeezecenter ind i billedet henne?
Hvad er sådan et mini NAS nede i..~2k?, det kan du knap samle hjemmefusk for alligevel

2: fornuftig NAS vs. hjemmefusk .. så tror jeg alligevel jeg tog NAS

3: De er vel nede i 2500,- for at rimelig fornuftig 8ports kort, det synes jeg absolut ikke er slemt hvis man bare synes ens data er lidt vigtig.

Og ja jeg er udemærket godt klar over at onboard raid på de fleste bundkort er software skrammel, og jeg vil stadig aldrig sammenligne software raid med et hardware-raid controller ALDRIG.

Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2009 kl. 00:39
1. Det kommer ind i billedet for rigtig mange mennesker hen ad vejen når de opdager deres lækre NAS humper og går på krykker når de prøver med SC.

2. Hjemmefusk, hvor kommer det ind i billedet?

3. Nu du snakker om vigtige data så går jeg ud fra du tænker de mirror-baserede raid-muligheder - det kan Linux softwareraid klare perfekt.. og så er 2500,- sådan ca. 2500,- for meget.

Det lyder som om du ved hvad du snakker om - derfor burde du også kunne se fordelen ved en dedikeret server fremfor en NAS. Og med en smule erfaring med Linux softwareraid burde du også vide at det slet ikke kører så dårligt endda.. tværtimod.
Prøv det, du vil blive overrasket
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu