recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Disk-opsætning - RAID 5
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDisk-opsætning - RAID 5

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4951
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2009 kl. 09:08
Oprindeligt skrevet af Crockie Crockie skrev:

Jeg har opgraderet mine diske i mit MCE til 4 x 750GB. Dette gør så at jeg overstiger 2 TB, og løber ind i MBR-begræsningen i Windows.
Jeg har et Abit N-I73HD med nvraid (suk) og kun 4 S-ATA porte. Hvad er løsningen på dette problem....? Jeg tror ikke umiddelbart at nvraid kan oprette flere volumes på arrayet.
Jeg har vel følgende muligheder:
* Sæt en PATA disk på til OS, og lav RAID 5 arrayet til GPT disk. (ingen redundans på OS).
* Sæt en ekstra RAID controller på, og 2 diske (RAID1, ekstra strøm/varme osv.)
* Sæt en 2,5" i USB-enclosure på til OS.
* Køb en rigtig RAID-controller. (>3000,- kr.)

Hvordan har I andre overkommet dette problem. Hvordan ser jeres disk-opsætning ud?
Kan man evt. købe en NAS, den kører vel et eller andet EXT-værk..? Men hvad med hastighed, når man f.eks. streamer x264-indhold?

Jeg ville købe en godt understøttet RAID controller og sætte diskene på denne. Der kan så sikkert på controlleren oprettes et volume til systemet og et volume til data. Data disken partitionerer du senere med "diskpart" og kommandoen "convert gpt"
Hvis du ikke vil rode med gpt som er den bedste løsning, så kan du evt. lave mindre volumes.

Det kan ikke siges nok gange hvor vigtigt det er at købe en godt understøttet controller, da man i mange tilfælde mister sine data hvis man skifter bundkort. Det er sjældent man kan få en kontroller magen til den på bundkortet, hvis det skulle brænde af.
Jo bedre understøttet controlleren er jo nemmere har man også for at installere OS på computeren, da man ikke skal til at lave slipstream cd'er eller rode med disketter og F6 under windows installationer.
Det giver som regel også bedre understøttelse i *nix miljøer, da her så vil være drivere til hardwaren.

Jeg kan varmt anbefale LSI MegaRAID controllerne, men måske er de over budget. Alternativt er Adaptec's controllere også godt understøttet.

Redigeret af Cyberguyen - 30-Juni-2009 kl. 09:19
Til top
pcfreak Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 77
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2009 kl. 10:13
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

1. Det kommer ind i billedet for rigtig mange mennesker hen ad vejen når de opdager deres lækre NAS humper og går på krykker når de prøver med SC.

2. Hjemmefusk, hvor kommer det ind i billedet?

3. Nu du snakker om vigtige data så går jeg ud fra du tænker de mirror-baserede raid-muligheder - det kan Linux softwareraid klare perfekt.. og så er 2500,- sådan ca. 2500,- for meget.

Det lyder som om du ved hvad du snakker om - derfor burde du også kunne se fordelen ved en dedikeret server fremfor en NAS. Og med en smule erfaring med Linux softwareraid burde du også vide at det slet ikke kører så dårligt endda.. tværtimod.
Prøv det, du vil blive overrasket

1: hvorfor er det den skal humpe? 720 ja eller for den sags skyld 1080 kræver ikke noget helt astronomisk af hverken harddisk eller netkort, så jeg vil næsten tvivle på man kan købe så ringe system det ikke kan køre.

2: snakkede vi ikke om at bygge egen maskine kontra at købe færdig NAS?

3: hvor meget er 2500 for musik/fotos/vigtig date over de sidste mange år.
Ja man kan sagtens bruge software raid i alverdens former, men jeg tror bare jeg har set for mange data-tab til jeg har lyst til at græde mere over spildt data.
Dermed ikke sagt software-raid er ringe, mit data er bare for vigtig til det.
Og hvad er 2500 nu om dage alligevel
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu