Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
ZackGem
Guld medlem
Oprettet: 23-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 842
|
Sendt: 02-December-2010 kl. 16:23 |
huntiedk skrev:
.. Og det er naturligvis også vigtigt at indstille skærmkortet til at køre med panelets "native" opløsning, ellers bliver billedet sløret. |
Det er faktisk en rigtig god pointe.
Men det bør stadig være det samme om det er DVI eller Displayport (eller VGA for den sags skyld).
Så hvis det kun er selve interfacet der skiftes, og alt det andet er ens opsætning, så er det ret mystisk.
|
 |
rasmuzzen
Guld medlem
Oprettet: 22-Januar-2007
Point: 913
|
Sendt: 02-December-2010 kl. 21:13 |
Ihh altså drenge, vil det sige at min CGA opløsning på 320x200 er umulig på DP......
Selvfølgelig står den til det som panelet er designet til. Man er jo aldrig i tvivl når det står skævt, så er bogstaverne hakket, men ikke med skygger som problemet jo er.
Men hakket eller ikke hakket, så skal en pixel opbygges af farver der kommer ind som rød grøn og blå analogt, som så digitaliseres, og de er altså ikke synkrone på VGA.
Jeg prøver at få vores fotograf på hospitalet til at tage et par billeder.
MVH
|
Sendt fra min Commodore64,SONY 55W805BBN + 40D4550 + Hauppauge HVR4000 DVB-S2+T, Hauppauge NOVA-HD-DVB-S2 + en sørens masse diskplads.
|
 |
lunddal
Guld medlem
Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8685
|
Sendt: 02-December-2010 kl. 21:50 |
VGA?
Konverterer du fra DP til VGA?
|
 |
jonaskp
Guld medlem
Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
|
Sendt: 02-December-2010 kl. 22:50 |
ZackGem skrev:
Jeg ved ikke hvordan i gør. Men jeg kan fortælle at f.eks. bankerne køre VGA over stort set hele linien. |
Fuldstændigt offtopic, men vi har lige fået skiftet alle pc'erne (og det bliver gjort i hele Danske Bank i øjeblikket) og nu kører man HDMI-out fra PC'en til et meget kort HDMI->DVI-hun stik -> DVI-kabel -> DVI-in på skærmen. Det har ikke gjort nogen forskel for billedekvaliteten (umiddelbart, svært at sige da vi samtidigt har skiftet skærme), men tilgengæld så har vi nu fået skærme med en native opløsning der gør at en del af de ældre kollegaer har problemer med at læse teksten  . Dog kører PC'erne i servicepunkterne/kasse stadig med VGA kabel
rasmuzzen skrev:
Har også prøvet med andre kabler, samme resultat når man er oppe over bredder på 1400 pixels. Digital -> analog -> digital går altså lidt galt, måske det er et regionalt problem, der kun er på midtsjælland, vi har også masser af sne på vinduerne.... |
Jeg faldt også lige over den her. Hvorfor snakker du om digital -> analog -> digital? Hvis du kører displayport (eller DVI) så er det jo digitalt hele vejen uden nogen konvertering.
|
 |
Notfast
Guld medlem
Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2876
|
Sendt: 03-December-2010 kl. 11:16 |
lunddal skrev:
VGA?
Konverterer du fra DP til VGA? |
Også min tanke !
Men måske mere at det forgår uden at han ved det.
Prøv en anden kabel (en som ikke fuldte med en af problem skærmene - alt så et kabel købt som native DP kabel) og anden skærm på samme grafik kort. Se og noget at dette løser dit problem.
|
.....
|
 |
rasmuzzen
Guld medlem
|
Sendt: 03-December-2010 kl. 14:40 |
Jeg vælger at tro at i laver gas
Jeg har et kabel der er DP i den ene ende og DP i den anden ende. Det fulgte med til vores Dell 26" skærme. Det er rent digitalt, hvorfor skulle de konvertere 2 gange inde i kablet ?.
Drenge, jeg er 41 år, jeg har arbejdet med computere siden SINCLAIR ZX 81 kom frem, jeg laver da ikke sådan en idiotisk fejl.
Jeg har læst om DP's fortræffeligheder, efter dens data burde det være bedre end DVI.
Jeg prøver med nogle flere signalkilder når sneen har lagt sig.
Redigeret af rasmuzzen - 03-December-2010 kl. 14:41
|
Sendt fra min Commodore64,SONY 55W805BBN + 40D4550 + Hauppauge HVR4000 DVB-S2+T, Hauppauge NOVA-HD-DVB-S2 + en sørens masse diskplads.
|
 |
lunddal
Guld medlem
|
Sendt: 03-December-2010 kl. 14:51 |
rasmuzzen skrev:
Jeg vælger at tro at i laver gas
Jeg har et kabel der er DP i den ene ende og DP i den anden ende. Det fulgte med til vores Dell 26" skærme. Det er rent digitalt, hvorfor skulle de konvertere 2 gange inde i kablet ?. |
Fordi du skriver "Digital -> analog -> digital går altså lidt galt" og "de er altså ikke synkrone på VGA."
|
 |
rasmuzzen
Guld medlem
|
Sendt: 03-December-2010 kl. 15:04 |
Taget ud af sammenhængen, ja denne konvertering går åbentbart lidt galt, jeg skriver som jeg gør fordi nogen skriver at det virker perfekt med VGA std. det gør det heller ikke.
Summering :
VGA dur ikke, skygger
DVI fungere perfekt.
DP er som VGA, de samme skygger, bare ikke så grælle som VGA.
Jeg prøver som sagt med flere kilder næste gang jeg er på job. Sidder og laver programmer på distancen idag pga. sne.
|
|
 |
ZackGem
Guld medlem
Oprettet: 23-Marts-2006
Point: 842
|
Sendt: 04-December-2010 kl. 12:52 |
rasmuzzen skrev:
Taget ud af sammenhængen, ja denne konvertering går åbentbart lidt galt, jeg skriver som jeg gør fordi nogen skriver at det virker perfekt med VGA std. det gør det heller ikke.
Summering :
VGA dur ikke, skygger
DVI fungere perfekt.
DP er som VGA, de samme skygger, bare ikke så grælle som VGA.
Jeg prøver som sagt med flere kilder næste gang jeg er på job. Sidder og laver programmer på distancen idag pga. sne. |
Det fænomen du beskriver kaldes "scew", og det skyldes 100% dårlige kabler, og har intet med VGA i sig selv at gøre. Det har heller intet med en DA convertering at gøre. Det er de 3 grundfarver som ikke vises helt samtidig. Ses ofte på udstyr af lidt "tvivlsom" kvalitet. Det kan udbedres ved brug af en "descew" boks, som sættes lige før skærmen.
Korrekt at det kun opleves ved VGA. Men det er ikke VGA-standartens skyld - derimod udstyr af tvivlsom kvalitet.
DP er som nævnt videomæssigt ens med DVI og HDMI. Så at du skulle opleve scew her og ikke på DVI er bare helt sort!
Hvad enten du er 41år eller ej, så ser du dig gal på nogle standarter, (VGA og DP) på et meget tvivlsomt grundlag!
|
 |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
|
Sendt: 07-December-2010 kl. 11:18 |
Jeg tror i ligger mere i det end det han skriver. Han forsøger at forklare (lidt knudret) at han godt fatter forskellen mellem de forskellige interfaces (ihvertfald hvad angår DVI og VGA). Men hans formodning var, at DP ville være bedre eller mindst lige så godt som DVI. Han oplever desværre bare et dårligere resultat ved DP og undre sig over dette.
Det er ihvertfald sådan jeg forstår det.
Kabler er en stor synder, men ærlig talt, så burde det ikke være SÅ slemt mere. Og slet ikke når vi snakker digital signalgivning. Det er jo ikke ligefrem raketvidenskab mere.
Hvis resultatet på hans DP port ikke mindst ligner DVI, så er der noget galt. De burde være præcis ens.
Hvis det er gældende for alle skærmene, og de ellers er sat til native opløsning så vil jeg mene, man måske skulle høre producenten af skærmen, om der her evt. er tale om et ret dårligt (billigt) produkt, eller måske produktionsfejl. Man kan som bruger ikke rigtig gøre andet, medmindre der er indstillinger i skærmen til at ændre det. Min 22" arbejdsskærm (HP L2245wg) havde også gevaldige problemer lige da jeg satte den til. Hvid var ikke hvid, men en blanding af rød/hvid hvilket gav et meget unaturligt (lyserødt) billede. Jeg har delvist kalibreret mig ud af det, men det er bestemt ikke iorden på en ny skærm. Og da min gamle 19" (også HP) ikke havde dette problem, på præcis samme maskine, så falder dommen på den nye skærm her. Den er ganske enkelt noget lort.
Jeg kan muligvis tage fejl, da jeg ikke længere kører samme native opløsning som på den gamle 19" skærm, og det i virkeligheden er skærmkortet som har problemet ved dette opløsning. Men jeg holder på, det er skærmen som er problemet. Begge skærme er/har været tilslutte med VGA og kun VGA.
|
|
 |
rasmuzzen
Guld medlem
|
Sendt: 10-December-2010 kl. 13:22 |
@Kandersen, ja, jeg syntes nu ikke det var så svært at beskrive, hvad jeg iagttog, det har været mere svært at overbevise, om at jeg ikke fjumrer rundt med konverteringen og forkerte kabler osv.
Seneste observationer :
HP 8100E PC type, som var den type jeg startede med at teste, har ikke lige så godt billede som maskine nr. 2 jeg testede, en type Lenovo T510, hvad der gør det ved jeg ikke, men T510 står altså meget mere tydeligt.
Jeg kører 1920x1200 som opløsning på begge maskiner, og det er den opløsning panelet har.
I kan jo tro mig eller ej, men det er hvad jeg ser, jeg har ingen fancy kabler, kun et DP kabel der står certificeret på. Det er ca. 1,5 meter langt.
MVH
|
|
 |
lunddal
Guld medlem
|
Sendt: 10-December-2010 kl. 13:33 |
Og det er ikke forskellige ClearType indstillinger du oplever?
|
 |