recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Distribution af satellit-signal
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDistribution af satellit-signal

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ewald Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 31-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Emne: Distribution af satellit-signal
    Sendt: 31-Maj-2009 kl. 13:37

Jeg har en digital Viasat-box (Samsung) og et signal der sendes rundt i huset på et IHC-netværk. Det har fungeret fint med mit gamle TV. Men i forbindelse med køb af et nyt Panasonic 50" G10 ser signalet noget uldent ud. Dette skyldes, at TV'et tilsyneladende kun modtager et analogt signal.

Så er spørgsmålet jo : Hvor ligger fejlen - eller det svage led i kæden ? Er det TV'et der skulle have haft DVB-S (det har -T og -C) ?

Med den digitale satbox burde jeg vel ikke have behov for DVB-S i TV'et ?

Eller er det forbindelsen fra parabolen til netværket eller er det selve netværket ?

Håber at der er nogen der kan hjælpe?

Mvh Ewald

Til top
Kurt Poulsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Maj-2005
Point: 1505
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2009 kl. 17:41
Bare lige så jeg forstår det:

Fra din parabol sendes signalet til din viasat boks som så sender signalet ud på et IHC net og fra det har du så koblet dit tv på?

Grunden til du gør sådan er det fordi din sat-boks ikke står ved siden af tv'et men i et tekniskskab/rum?
For står din sat-boks ved siden af tv'et ville jeg nok forbinde den direkte til tv'et enten med et scartkabel eller et HDMI-kabel hvis din boks understøtter dette. Og så lade IHC-nettet føde dine sekundærer tv - hvis du har sådan nogen
Mvh Kurt

Philips 50PUS9006,
Sony BD200D
Sonos Beam med 2 Symfonisk som baghøjtalere.
Sonos Port, 2 x Sonos One Sl, 1 x Ikea Symfonisk
Til top
ewald Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2009 kl. 22:23

Hej Kurt

Tak for hurtigt svar - du har forstået det helt rigtigt.

Og det anede mig at det kunne være noget i den retning, der skulle ske. Men burde IHC-nettet ikke være i stand til at transmittere et digitalt signal ? Er der særlige krav til forbindelsen fra parabolen til sat-box'en ? Der er rimeligt langt, mere end 15 m.

Det allervigtigste lige nu er at jeg skal være sikker på at jeg ikke er nødt til at have et tv med DVB-S - idet jeg kan bytte G10'eren indenfor de kommende dage.

Med venlig hilsen

ewald

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2009 kl. 23:29
Det kommer jo an på hvad der kommer ud af sat-boksen. Jeg gætter på at  det er via et scartstik og så kan det kun være et analogt signal. Og det er vel ikke engang RGB der bliver transmitteret men sikkert composit signal som det den dårligste form for analogt signal.

Når det gælder Viasat så er det kun deres egne bokse der kan dekode signalet. Der findes ikke noget med indbygget DVB-S der kan dekode et Viasat signal. Det er kun FTA og måske Canal Digital. Så er tv med DVB-S vil ikke hjælpe dig overhovedet. Hvis du kunne bruge det ville det heller ikke være nødvendigt med en sat-boks.
Mvh Kurt

Philips 50PUS9006,
Sony BD200D
Til top
ewald Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2009 kl. 01:18

Tak for klart svar - jeg beholder G10'eren, som med rette signal giver et fremragende billede.

Og så må jeg arbejde videre med at få signalkæden på plads - Samsung boxen har som du skriver kun scart - dvs. uanset om den stod lige ved siden af tv'et, så kommer der ikke nogen digitalt signal ud af den "digitale" box ?

Betyder det at der skal anskaffes en box med HDMI-udgang - som kan tage Viasat eller Canal Digital ?

Mvh Ewald

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2009 kl. 17:02
Velbekomme.

Ja det kan du. Viasats to HD bokse har begge HDMI udgang.

MEN hvis du igen kører det over i IHC-nettet så er det ikke sikkert at du får et digitalt signal ud af det. Faktisk så er det slet ikke sikkert at IHC-nettet kan modtage et HDMI/digitalt signal, men kun et analogt signal. Det er jo ikke verdens mest fremadrettet system selvom det er smart fundet på.
Mvh Kurt

Philips 50PUS9006,
Sony BD200D
Til top
ewald Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2009 kl. 20:53

Er der nogen der har erfaringer med IHC og HDM/digitalt signal ?

Mvh ewald

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2009 kl. 20:59

Oprindeligt skrevet af ewald ewald skrev:

Samsung boxen har som du skriver kun scart - dvs. uanset om den stod lige ved siden af tv'et, så kommer der ikke nogen digitalt signal ud af den "digitale" box ?

Selv om der kun er Scart Out, så er den da Digital uanset det, den modtager jo Digitalt, det er kun forbindelsen mellem enhederne der er Analog, modtagelsen af sigalet er jo den samme uanset det.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
ewald Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2009 kl. 21:37

Ok - men kan signalet mellem sat-boxen og tv'et gøres digitalt på anden måde end at skifte til en satbox med HDMI-udgang ?

Mvh ewald

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2009 kl. 22:25
Det er nok mere et spørgsmål om hvad IHC-nettet kan sende signalet fra sat-boksen videre som.
Hvis det der kom ud af IHC-nettet var et RGB-signal så ville du med stor sandsynlighed ikke kunne se forskel på det og så et ret digitalt signal fra en HDMI-udgang på sat-boksen.
Som jeg skrev tidligere så tror jeg at problemet er at det som IHC-nettet sender videre til dit tv er et composit signal og ikke et RGB-signal. Hvis du på din sat-boks går ind i menuerne kan du så der se hvilket signal din boks sender ud.
Mvh Kurt

Philips 50PUS9006,
Sony BD200D
Til top
dj_jellyfelz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-August-2008
Point: 111
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2009 kl. 22:28
ja ICH er kun analogt. meget gammelt system. men hvis du har 2 patch kabler ude ved dit tv kan du lave dem om til et HDMI kabel, og så bruge en digital boks med HDMI ude i teknik skabet.

Philips 47PFL9632D/10
Phillips SRU8015
Dali Ikon 7
Dali Vokal 2 Center
Dali W2 Bag
Audio Pro Evidence MKII Sub
Samsung SMT-H3106PVR
Harman Kardon AVR 630
Denon Pladespiller
PS3
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2009 kl. 22:36
Oprindeligt skrevet af dj_jellyfelz dj_jellyfelz skrev:

ja ICH er kun analogt. meget gammelt system. men hvis du har 2 patch kabler ude ved dit tv kan du lave dem om til et HDMI kabel, og så bruge en digital boks med HDMI ude i teknik skabet.

Men selv et analogt RGB signal kan være godt. Så bare fordi det er analogt behøver det ikke at være skidt. Under forudsætning at der ikke er alt for stort et tab i IHC-nettet.
Men siden du udtaler dig så skråsikkert ved så hvilket signal IHC-nettet bærer igennem?
Mvh Kurt

Philips 50PUS9006,
Sony BD200D
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu