recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Distribution oversigt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDistribution oversigt

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9329
Direkte link til dette indlæg Emne: Distribution oversigt
    Sendt: 30-August-2007 kl. 18:19

Hej

Her er en lille oversigt over de forskellige distributions løsninger:
Teksten er skrevet af Breddam i en anden tråd.

 

Apple Tv

Apple TV'et tilsluttes til ens TV/musik anlæg.
Musik, billeder, video lægges i iTunes på ens PC/Mac. Derefter synkroniseres det til ens Apple TV som indeholder en HDD på enten 40 eller 160GB. Når det en overført, så kan PC'en slukkes.

Fordele
Utroligt brugervenligt, ingen besværlig opsætning.
Designet er helt i top
Flotte menuer
Når data først er overført, så kræver det ingen tændt PC/NAS. 

Ulemper
Dyrt (3000kr for 160GB)
Afspiller kun få formater
Få funktioner
Ingen Radio
Ingen display on remoten.

 

Kiss 1600

  • Bring your digital videos, pictures, and music into the living room!
  • Stream music, video and pictures to your TV and your Audio system from a computer (PC or MAC) on the Network either by wire or Wireless connection
  • Best in Class DVD Player and upscaling DVD to 720p using the HDMI 1.2 connection
  • Linksys Online portal provide you with thousands of Web Radio stations and Games
  • Playback Multi formats

 

Noxos 2 audio


Det er dimsen i forgrunden, der snakkes om. Den her er en Noxon 2 audio, og den kan spille alle de gængse komprimerede formater inkl. radio fra nettet.
Den bærbare pc i baggrunden kan også være en NAS (Network Attached Storage - altså en netværksharddisk) med en medieserver på.
Denne medieserver kan være en iTunesserver eller fx. en Twonky. Medieserveren sørger for at holde styr på musikken på harddisken og streame den ud på det lokale net.

Den her Noxon er ret billig, ca. 1.200, og kører UPnP (beskrevet ovenfor).
Der er flere i samme liga, fx. Philips SLA5520, Pinnacle Soundbridge, Roku Soundbridge o.a.

Fordele:
Billig
Nem at betjene
Afspiller mange komprimerede formater inkl. AAC (mp4) med en fin kvalitet, nem at sætte op efter en grundig guide, inklusiv Twonky Media og medfølgende opgradering, hurtig adgang til favoritstationer og spillelister samt pæn (nok) 

Ulemper:
Spiller ikke andet tabsfrit (lossless) format end waw, display kun med tekst - ingen billeder, og ret begrænset information.
Infrarød fjernbetjening

Philips SLA5520


 

Sonos

Så er der Sonos, der ikke benytter en medieserver på pc eller NAS, men selv har én indbygget, hvilket gør, at den alligevel kan hente og afspille musikfiler på et netværksdrev. Spiller også Flac. Meget avanceret, meget flot, meget dyrt ! (min. 6000,-)
Bemærk fjernbetjeningen som benytter netwærks teknologi, som kan benyttes til trådløst at styre musikken i alle rum, der er tilsluttet en Zoneplayer.

Squeezebox

Så er der Squeezebox, som skal have en speciel men helt gratis medieserver (Slimserver) kørende på pc'en eller NAS'en. Squeezeboxen er brugervenlig og meget nem at have med at gøre, siger brugerne. Samtidig er den pæn, men den koster en god tudse mere end musikafspillerne ovenfor (2.400). Den har samtidig den fordel, at den kan afspille det tabsfrie format Flac.

Ovenstående afspillere har infrarød fjernbetjening.

TEAC WAP-5000



Redigeret af lahan - 28-September-2007 kl. 22:48
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2007 kl. 18:46
Godt projekt, lahan! 

Det vil være rart at få et overblik, så man har en ide om retningen for ens købsønsker.
Måske bliver billederne for store, hvis dokumentet vokser sig stort (?) På den anden side er det jo godt at få et direkte indtryk med det samme, tjaeh bum-bumm

Venligst
Søren
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9329
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2007 kl. 18:50

Kom gerne med kommentar til de forskellige løsninger.

Gerne en plus/minus liste ved de forskellige løsninger.

Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2007 kl. 19:04
Jeg har Noxon 2 audio.

Fordele: Billig, nem at betjene, afspiller mange komprimerede formater inkl. AAC (mp4) med en fin kvalitet, nem at sætte op efter en grundig guide, inklusiv Twonky Media og medfølgende opgradering (forholdsvis nem at sætte op på min Synology CS-406), hurtig adgang til favoritstationer og spillelister samt pæn (nok) I øvrigt hopper den aldrig af mit sikrede, trådløse netværk - måske fordi den har en stor buffer(?), UPnP.

Ulemper: Spiller ikke andet tabsfrit (lossless) format end waw, display kun med tekst - ingen billeder, og ret begrænset information. Infrarød fjernbetjening (Kan ikke komme på flere ulemper)

Venligst
Søren

Edit=Noxon er fint til konsum i dagligdagen. Så'n har jeg det godt nok også med min cd-afspiller, men noget hi-end-produkt er det ikke i hifi-sammenhæng. Der skal dog nok et koncentreret øre til


Redigeret af Breddam - 30-August-2007 kl. 19:18
Til top
Byteman Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 76
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2007 kl. 20:09
God oversigt hvor der sikkert kan tilføjes lidt flere.

Breddam: hvordan er navigeringen på Noxon? så vidt jeg kan se er der ca. 4 linier på displayet som kan vise mapper/sange. Det er jo ikke meget selv om det er hvad de fleste har. Det nemmeste er måske playlister.
Til top
teleplus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 364
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2007 kl. 10:23
Oprindeligt skrevet af Byteman Byteman skrev:

God oversigt hvor der sikkert kan tilføjes lidt flere.

Breddam: hvordan er navigeringen på Noxon? så vidt jeg kan se er der ca. 4 linier på displayet som kan vise mapper/sange. Det er jo ikke meget selv om det er hvad de fleste har. Det nemmeste er måske playlister.


Jeg synes at navigering er hurtig og overskuelig - indenfor 2 meter :)
Allerede fra længære afstand er det svært at aflæse de 4 linier.
Der savner jeg fjernbetjening som Sonos og Teac har - med en lille skærm som følger en ind til sofaen.

Noxon`s skærm er decideret ulæselig i solskin, det er næsten umuligt at se noget som helst.

En anden ting jeg savner hos Noxon er "avanceret" web interface med lidt flere muligheder. Lige nu er der adgang til profles, favorites og  firmware upgrade.

Ellers - til 1200.-, hvor meget Noxon koster, er jeg super tilfreds.



Redigeret af teleplus - 03-September-2007 kl. 10:26
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2007 kl. 16:26
Byteman, jeg er enig med teleplus. Den er ikke super, men i det daglige er der nu ikke noget problem.
Jeg bruger playlists tit, men jeg bruger nu også dét med at afspille en mappe ~en plade.

Teleplus, Hummelmose gik faktisk af med sin Teac for at få Sonos. (Han havde den til salg, men jeg var en måned for langsom) Sonos er efter hans udsagn langt bedre (og langt dyrere ).

Venligst
Søren
Til top
j_mil Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 184
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2007 kl. 21:33

Angående navigering, strukturen kommer fra mediaserver, i Twonky er det muligt at personalisere dette. Det er desuden en god ide at sikre at stavemåden på kunsneren er den samme hvergang, jeg har bemærket at der kan være forskelle hvad Freedb foreslår og det gør det ikke nemmere.

Med hensyn til klienter vil jeg knytte nogle kommentarer til Teac WAP5000. Rent menumæssigt minder den meget om Noxon men kan derudover noget mere. Den største forskel er den trådløse fjernbetjening med farvedisplayet og det virker faktisk udemærket, dog kunne man godt have lavet den større. Taster og display er er ikke for store, læsbarheden af displayet er dog udemærket, men et albumart på 10mm x 10mm er ikke meget bevendt. Det er der en linieindgang på basen, hvor man kan tilslutte en tuner eller cd afspiller, denne kan vælges fra fjerbetjeningen. Ligesom Noxon er der en volumekontrol, så man kan nøjes med en effektforstærker eller et par aktive højtalere. Så hvis man gerne vil styre det hele henne fra sofaen, er WAP'en faktisk et godt bekendskab. Prisen i Tyskland ligger på omkring 1800,- dertil skal ligges en 200 - 300kr til forsendelse.

En anden klient jeg vil nævne er Philips SL400i, den er godt nok udgået, men kan findes på Ebay og lign. til fornuftige priser. Den er i normal bredde og ligner andet hifi udstyr. Ud over audio udgange (desværre kun analoge) har den en video udgang (kun scart), så tilslutte et fjernsyn kan man se sine digitale billeder eller video, er dog nok ikke helt up to date.. Det gode ved den er at den også har et udemærket display så den kan betjenes uden at fjernsynet er tændt. Der medfølger en rigtig god fjernbetjening. På grund af den måde man har valgt at lave internetradio / mediaafspiller delen er den lidt langsom at starte op, men når først den kører er den ligeså hurtig som Noxon'en.  

   

// jm



Redigeret af j_mil - 03-September-2007 kl. 22:45
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9329
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2007 kl. 16:53

Er der slet ikke nogle som har erfaringer med disse produkter bortset fra Sonos.

??

Til top
j_mil Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 184
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2007 kl. 00:03

Jeg er lidt usikker på hvad du mener. Personlig bruger jeg Noxon II, Noxon Iradio, Teac WAP500 og Philips SL400I og kender derfor dem godt. Mener du at der skal skrives mere detaljeret om dem eller ?

// JM

Til top
MikkelAnd Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 76
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2007 kl. 00:52

En lille tilføjelse til AppleTV
Det er korrekt at den som standard ikke kan afspille alverden formater, og kun i forbindelse med iTunes, men det er nu ikke den store videnskab at hacke den så den kan afspille andre formater.
Min afspiller pt. fortrineligt DivX og Xvid (vha. Perian codec'et). MP3 er heller ikke noget problemt, men der mangler stadigvæk en rigtig god musikafspiller til den (hvis man som jeg ikke vil være afhængig af iTunes).

Alt det jeg afspiller har jeg liggende på min NAS (Synology 407e) som mountes vha AFP protokollen.

OK - det er nok ikke for IT novicer, men på www.awkwardtv.org er der mange guider og hjælpsomme folk.

/mikkel

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9329
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2007 kl. 02:12
Oprindeligt skrevet af j_mil j_mil skrev:

Jeg er lidt usikker på hvad du mener. Personlig bruger jeg Noxon II, Noxon Iradio, Teac WAP500 og Philips SL400I og kender derfor dem godt. Mener du at der skal skrives mere detaljeret om dem eller ?

// JM

Oprindeligt skrevet af j_mil j_mil skrev:

Jeg er lidt usikker på hvad du mener. Personlig bruger jeg Noxon II, Noxon Iradio, Teac WAP500 og Philips SL400I og kender derfor dem godt. Mener du at der skal skrives mere detaljeret om dem eller ?

// JM

Hej

DEt jeg synes kunne være spændene var hvis det blev en smule mere detaljeret. DVS i nogle få ord/billeder så man kunne få et overblik over hvad det kan. Lidt ligesom jeg har lavet afsnittet om AppleTv.

En fordel/ulempe liste ved hver vil også være godt.

Det skal helst også være ud fra en nybegynders blik, dvs hvis man skriver at det er let og ikke besværligt at sætte op, så skal man ikke lige installere en linux server, hvor man selv skal kompilere apache web-serveren  osv.
Så skal det være ligesom AppleTV hvor man nærmest er færdig med konfiguringen 10 minutter efter man har pillet den ud af æsken.

Så man kan rimeligt hurtigt få et overblik, om man synes et produkt er spændene.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu