recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DIY - Hjælp ang. LED Pærer i gl. DLP projektor
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DIY - Hjælp ang. LED Pærer i gl. DLP projektor

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
omegasteffy Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-April-2012
Sted: DK
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér omegasteffy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2016 kl. 16:44
De billeder jeg selv har taget:  https://drive.google.com/folderview?id=0B4pj72FaQKCXRXhjOFZLNFZIYkU

Redigeret af omegasteffy - 07-Januar-2016 kl. 23:40
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér omegasteffy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2016 kl. 16:50
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

En lysbuelampe har ikke en spektral distribution der bare minder om en glødetråds pære (RA 100) eller en led lampe til belysning. Du kommer det nok ikke nærmere end bare at prøve og se hvad der sker.

Det har du vist ret i.
Fandt sammenligning af den lysspektrene

Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2016 kl. 21:25
Spændende projekt :-)

For at få 1000lm i en nogenlunde lyskvalitet fra en hvid LED, skal du op i noget, der bruger 12-15 watt. Sådan en pære bli'r varm, hvis den ikke har airflow om sig. Et umiddelbart gæt er, at din pandelampe ikke gi'r 1000lm - det er faktisk ret meget lys. Det svarer til lyset i en "gammeldags" 75w pære - tænk på hvor kraftigt det er, når det fokuseres.

Du kommer nok til at eksperimentere lidt med farvetemperaturen - efterhånden sælges mest "varm hvid", som er 2700-3000K - ret gulligt lys. Jeg ku' forestille mig, at du skal højere op i farvetemperatur ("kold hvid"). Men det må jo komme an på nogle forsøg.

Redigeret af huntiedk - 03-Januar-2016 kl. 21:37
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér omegasteffy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2016 kl. 17:00
Oprindeligt skrevet af huntiedk huntiedk skrev:

For at få 1000lm i en nogenlunde lyskvalitet fra en hvid LED, skal du op i noget, der bruger 12-15 watt. Sådan en pære bli'r varm, hvis den ikke har airflow om sig. Et umiddelbart gæt er, at din pandelampe ikke gi'r 1000lm - det er faktisk ret meget lys. Det svarer til lyset i en "gammeldags" 75w pære - tænk på hvor kraftigt det er, når det fokuseres.

Tror ikke 1000 lm er helt ved siden af (på ebay var den sikkert opgivet til 6000 lm).
Der er 3x CREE LEDs. I følge CREEs datablad giver de fra 200lm til 500 lm per stk.
Dit estimat på ca. 10W passer vist meget også meget godt med sidst jeg målte dens strømforbrug.
Det er meget kraftigt og jeg tør ikke se direkte ind i den. Lyser man på en busk en mærk nat ser man ikke busken, men ind i busken :-)

Oprindeligt skrevet af huntiedk huntiedk skrev:

Du kommer nok til at eksperimentere lidt med farvetemperaturen - efterhånden sælges mest "varm hvid", som er 2700-3000K - ret gulligt lys. Jeg ku' forestille mig, at du skal højere op i farvetemperatur ("kold hvid"). Men det må jo komme an på nogle forsøg.

Har du nogen bud på let/billigt at måle det ?
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér omegasteffy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2016 kl. 17:06
Det bliver vist også en udfordring at få smidt alt lyset gennem det "pin-hole" som sidder mellem pære og farvehjulet ;-)

Nogen der har bud på hvor der findes hjælp til design af reflektor?
Der kan findes nogle til paraboler, men i dette tilfælde tror at lyset skal samles i noget som er mindre end LED'en selv.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér omegasteffy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2016 kl. 17:14
Selve ballast kommunikationen ligner meget godt det man kan finde i Osrams manualer (link i tidligere post)

Der er:
2x optokoblere til Ballast-boarded
1x fra Ballast (det er her projektoren skal snydes)
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér omegasteffy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2016 kl. 17:19
Der er ikke nemt at få prober ind i projektoren.
Derfor har lavet lidt "snif-kabel/board" så jeg kan se hvad der kommunikeres mellem Ballast og Mainboard.

Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér omegasteffy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2016 kl. 20:54
Jeg har forsøgt at måle lidt.

Umiddelbart er jeg ikke blevet klogere end at pin4 hives ned et par gange, når man forsøger at tænde.

Redigeret af omegasteffy - 09-Januar-2016 kl. 21:27
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér omegasteffy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2016 kl. 21:45
Uden jeg er helt sikker synes jeg kredsløb passer meget godt med kredsløbet opgivet i OSRAM

Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér omegasteffy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2016 kl. 21:50
Det der undre mig er at der kun sendes langt fra er nær de 9600 baud som der er specificeret.
SCI signalet holdes lavet i intervaller, i størrelses ordenen sekunder.

Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér omegasteffy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2016 kl. 23:22
Jeg forsøgte at genere et signal til pin1 ud fra beskrivelsen i:
http://www.eevblog.com/forum/beginners/video-projector-ballast-bypass-help/

Der var kode til Arduino, så det var ganske simpel copy-paste.

Desværre ingen held.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér omegasteffy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2016 kl. 23:22
Jeg vil ikke udelukke jeg kan have brændt noget at modtager kredsløbet af.
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu