|
DIY - Hjælp ang. LED Pærer i gl. DLP projektor |
Besvar | Side <123> |
Forfatter | ||
omegasteffy
Bruger Oprettet: 09-April-2012 Sted: DK Status: Offline Point: 59 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
De billeder jeg selv har taget: https://drive.google.com/folderview?id=0B4pj72FaQKCXRXhjOFZLNFZIYkU
Redigeret af omegasteffy - 07-Januar-2016 kl. 23:40 |
||
omegasteffy
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det har du vist ret i. Fandt sammenligning af den lysspektrene |
||
huntiedk
Guld medlem Oprettet: 12-April-2006 Sted: København Ø, DK Status: Offline Point: 725 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Spændende projekt :-)
For at få 1000lm i en nogenlunde lyskvalitet fra en hvid LED, skal du op i noget, der bruger 12-15 watt. Sådan en pære bli'r varm, hvis den ikke har airflow om sig. Et umiddelbart gæt er, at din pandelampe ikke gi'r 1000lm - det er faktisk ret meget lys. Det svarer til lyset i en "gammeldags" 75w pære - tænk på hvor kraftigt det er, når det fokuseres. Du kommer nok til at eksperimentere lidt med farvetemperaturen - efterhånden sælges mest "varm hvid", som er 2700-3000K - ret gulligt lys. Jeg ku' forestille mig, at du skal højere op i farvetemperatur ("kold hvid"). Men det må jo komme an på nogle forsøg.
Redigeret af huntiedk - 03-Januar-2016 kl. 21:37 |
||
Øst, vest, ::1 bedst
|
||
omegasteffy
Funktioner
Tak(0)
|
|
Tror ikke 1000 lm er helt ved siden af (på ebay var den sikkert opgivet til 6000 lm). Der er 3x CREE LEDs. I følge CREEs datablad giver de fra 200lm til 500 lm per stk. Dit estimat på ca. 10W passer vist meget også meget godt med sidst jeg målte dens strømforbrug. Det er meget kraftigt og jeg tør ikke se direkte ind i den. Lyser man på en busk en mærk nat ser man ikke busken, men ind i busken :-)
Har du nogen bud på let/billigt at måle det ? |
||
omegasteffy
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det bliver vist også en udfordring at få smidt alt lyset gennem det "pin-hole" som sidder mellem pære og farvehjulet ;-)
Nogen der har bud på hvor der findes hjælp til design af reflektor? Der kan findes nogle til paraboler, men i dette tilfælde tror at lyset skal samles i noget som er mindre end LED'en selv. |
||
omegasteffy
Funktioner
Tak(0)
|
|
Selve ballast kommunikationen ligner meget godt det man kan finde i Osrams manualer (link i tidligere post)
Der er: 2x optokoblere til Ballast-boarded 1x fra Ballast (det er her projektoren skal snydes) |
||
omegasteffy
Funktioner
Tak(0)
|
|
Der er ikke nemt at få prober ind i projektoren.
Derfor har lavet lidt "snif-kabel/board" så jeg kan se hvad der kommunikeres mellem Ballast og Mainboard. |
||
omegasteffy
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg har forsøgt at måle lidt.
Umiddelbart er jeg ikke blevet klogere end at pin4 hives ned et par gange, når man forsøger at tænde.
Redigeret af omegasteffy - 09-Januar-2016 kl. 21:27 |
||
omegasteffy
Funktioner
Tak(0)
|
|
Uden jeg er helt sikker synes jeg kredsløb passer meget godt med kredsløbet opgivet i OSRAM
|
||
omegasteffy
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det der undre mig er at der kun sendes langt fra er nær de 9600 baud som der er specificeret.
SCI signalet holdes lavet i intervaller, i størrelses ordenen sekunder. |
||
omegasteffy
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg forsøgte at genere et signal til pin1 ud fra beskrivelsen i: http://www.eevblog.com/forum/beginners/video-projector-ballast-bypass-help/Der var kode til Arduino, så det var ganske simpel copy-paste. Desværre ingen held.
|
||
omegasteffy
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg vil ikke udelukke jeg kan have brændt noget at modtager kredsløbet af.
|
||
Besvar | Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |