recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dæmpet lyd med scartfordeler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDæmpet lyd med scartfordeler

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
HenrikH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 733
Direkte link til dette indlæg Emne: Dæmpet lyd med scartfordeler
    Sendt: 28-November-2004 kl. 17:09

Jeg har fonbundet min datters TV, der kun har en scart indgang med Playstation, Philips Video og Philips DVD afspiller via en scartfordeler boks.

Når man så afspiller videobånd gennem AV (scart) er lyden MEGET lav. Kører man gennem tuneren i stedet er den normal i styrke.

Taget jeg scartstikket fra DVD afspilleren ud af fordelerboksen så bliver lyder via AV normal.

Det virker som om DVD afpilleren "belaster" videons scartsignal (lydniveauet). Playstation'en belaster ikke videons lydsignal.

Nogen der har oplevet lignende eller bud på en løsning (bortset fra at bruge tuneren som udgang, hvor lyden jo er normal).

mvh

Henrik
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5301
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2004 kl. 23:14

Oprindeligt skrevet af HenrikH HenrikH skrev:

Det virker som om DVD afpilleren "belaster" videons scartsignal (lydniveauet). Playstation'en belaster ikke videons lydsignal.

Hej Henrik

Det skal nok passe at det er belastning der giver problemet. På de simple fordelere med 3 hun SCART stik og en ledning med hanstik sidder hunstikkene i parallel, dvs. udgangene fra video, DVD og Playstation forsøger alle at "bestemme" signal niveau, både på lyd og billede, så du er egentlig heldig det kun er lyden der er problem med.

Den bedste løsning får du med en omskifter boks som er væsentlig dyrere. Men hvis det kun er DVD'en der belaster, er der ikke et SCART input stik på video maskine?  Så tilslut DVD hertil, og nøjes med at koble Playstation og video til fordelerboks.

Mvh JørgenT

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2004 kl. 23:55

Hej Henrik

Oprindeligt skrevet af HenrikH HenrikH skrev:

De SCART fordeler bokse skal man holde sig langt væk fra. Netop fordi alle enheder (alle apparater) blot ukritisk sættes parallelt så sker der ting og sager med signalerne. Video signaler, lyd signaler og kontrol signaler. Alle belastes de mere eller mindre, med sjove - ok, måske mindre sjove - fejl til følge.

Jeg ved ikke hver der har "opfundet dem" men han burde tvinges til at tage hver og en tilbage igen til fuld pris + kompensation.

Det eneste der dur er en SCART omskifter.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
HenrikH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-September-2004
Point: 733
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2004 kl. 15:28
Tak til JørgenT, din ide med at koble DVD'en gennem videons scart ind virkede. Nu er lyden i normal styrke på både DVD og Videosignal når den på fjernesynet afspilles via AV1 In.
mvh

Henrik
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu