recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dæmpning af rum for den fattige studerende?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dæmpning af rum for den fattige studerende?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
arsukfjorden Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 20-Januar-2012
Sted: Frederikshavn
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér arsukfjorden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Dæmpning af rum for den fattige studerende?
    Sendt: 28-Maj-2013 kl. 23:54
Godaften Recorder folk

Jeg flytter snart pga uddannelse og i den forbindelse flytter jeg til noget større, som gerne skulle give mulighed for et dedikeret hjemmebio rum/musik rum. På trods af at jeg er studerende, så skulle det gerne med tiden blive med projektor, 5/7.1 lyd osv osv. Kommer dog nok til at tage nogle år, så indtil da må jeg "nøjes" med mit stereoanlæg.

Ikke destomindre, så giver et dedikeret rum jo den fordel at man ikke skal tænke på andet end lyden og billedet. Derfor er det jo oplagt at dæmpe hele rummet fra top til tå. Dvs både loft, vægge og gulv.
Men som studerende, så er hver en 50-øre vigtig og dedikeret materiale til lyddæmpning er jo pokkers dyrt hvis alle flader skal dækkes. Det er alligevel mange m2.

Så hvad er fattigrøvs løsningen? Jeg tænker om man kan finde noget billigt langhåret gulvtæppe og sætte på alle flader(og vægge og loft) eller måske endda rockwool eller andet fra industri. Selv billige badeværelsesgulvtæpper har været under overvejelse.

Er der nogen af jer derude, som bare har en genial og relativt billig løsning?
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2013 kl. 00:02
Det her har gjort det rigtig godt hos mig. Det er også til at skære i, så du bogstaveligt talt kan dække hver eneste kvadratcentimeter, hvis du vil. Det tror jeg dog ikke er nødvendigt. Et godt gulvtæppe er en rigtig god start, og så kan du sætte noget af førnævnte på større, nøgne overflader på væggen.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2013 kl. 00:05
Til top
arsukfjorden Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 20-Januar-2012
Sted: Frederikshavn
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér arsukfjorden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2013 kl. 00:19
Det ser faktisk ikke ud til at være noget dårligt forslag. Efter jeg skrev det indledende indlæg, så begyndte jeg at søge efter prisen på egnede gulvtæpper og halløj det er da godt nok ikke billigt. Skal alle flader dækkes, der så kommer det meget hurtigt op på +10.000kr og det er ikke lige sagen.

Vælger man en pakke af 4x1m2 af de plader du linker til, så kommer prisen til at ligge nærmere de 3.000kr for det størrelse værelse jeg kommer til. Det er så med loft, men uden gulv, hvor der rigtig nok skal et gulvtæppe på, som det første.

Og 3.000kr er mere til at betale for - især hvis man gør det over flere omgange.

Så det virker bestemt ikke som nogen dårlig ide. Den takker jeg for. Men hvis andre har fornuftige alternativer, så sig da endelig til!
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2013 kl. 00:23
Jeg betalte en plov for seks kvadratmeter, så det er bestemt ikke så dyrt endda.
Til top
Totoronto Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Maj-2006
Sted: Midt-jylland
Point: 395
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Totoronto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2013 kl. 01:22
Troldtektplader på loftet med 50mm isolering bagved..DET rykker!Smile.

Ham her har diverse billeder af sit (store!) rum i sin hifi-tråd: http://nerds.dk/board/viewtopic.php?f=47&t=5452

(EDIT: Nå, jeg kan åbenbart ikke længere finde ud af at sætte billeder ind her i forumet..øvConfused)

Redigeret af Totoronto - 29-Maj-2013 kl. 01:51
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2013 kl. 06:12
Der er vel også grænser for hvor meget rummet skal dæmpes.

Trærammer overtrukket med stof er et glimrende alternativ.

SmileSmileSmile
Til top
Bruger udmeldt 9 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 30-November-2005
Point: 2048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 9 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2013 kl. 08:48
.

Redigeret af Non-Desperado - 01-August-2013 kl. 12:37
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2013 kl. 09:04
Du skal netop IKKE dæmpe alle flader, så bliver rummet for dødt. Især hvis du ikke kan komme til at dæmpe bassen, som er klart den sværeste og dyreste del at dæmpe. Det er vigtigt at der ikke bliver for stor forskel på efterklangen i forskellige frekvenser, så er det faktisk bedre at den er lidt for lang over det hele.

Det positive er at de første skridt er de største, og du kan forbedre et rum MEGET med meget simple midler. Efter min mening er det suverænt vigtigste at fjerne såkaldt flutter echo, der opstår med bare flader overfor hinanden. Det indebærer eksempelvis at hvis du lægger gulvtæppe på bliver dæmpning af loftet mindre vigtigt, og omvendt lægger du troldtekt på loftet kan du sagtens have hårdt gulv. Alt efter møbler, vinduer osv har du så måske nogle bestemte punkter hvor du ved at klappe i hænderne kan høre flutter echoet (det "ringer" i stedet for klinger jævnt ud). Så dæmper du mindst en af de to flader som ringningen sker imellem. Jeg vil påstå at hvis du gør dette, så er du mere end halvvejs, for meget små penge. Som altid i denne branche er det de sidste skridt der er de sværeste og dyreste, men de første skridt der er de vigtigste.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2013 kl. 09:06
Og kan vi så ikke begrave den der med at billig akustik regulering er lig med æggebakker? Så snart folk får det billede i hovedet giver de fleste op på forhånd, og det er pisse ærgrerligt.
Til top
dpdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-Maj-2013
Point: 150
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2013 kl. 10:09
@ arsukfjorden

Jeg vil anbefale dig med at kigge lidt youtube. Der er en masse videoer der viser simple/billige gør det selv projekter.

Prøv f.eks. at søge på:

acoustic panels diy

broadband absorber

corner trapp

super chunk

bass trap

acoustic diffuser

Jeg kan også anbefale at se disse videoer. De forklarer nogle af grundprincipperne uden at det bliver raketvidenskab:

https://www.youtube.com/watch?v=lbLVjHfHahg

https://www.youtube.com/watch?v=ZSX14geMw-c

https://www.youtube.com/watch?v=4nzmBhkR4JQ

Der er utallige andre, men det er et sted at starte. Ellers er der uendelige mængder info på avsforum.com, gearslutz.com, lydmaskinen.dk og andre steder på www.

Redigeret af dpdk - 29-Maj-2013 kl. 10:52
Til top
Bruger udmeldt 9 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 30-November-2005
Point: 2048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 9 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2013 kl. 10:17
.

Redigeret af Non-Desperado - 01-August-2013 kl. 12:37
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu