recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DNS vs. fast IP
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DNS vs. fast IP

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
antilles Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Januar-2009
Sted: BallerupDenmark
Status: Offline
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér antilles Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: DNS vs. fast IP
    Sendt: 22-Juni-2012 kl. 12:46
Hej,

Jeg står overfor at skulle skifte internet udbyder fra fullrate til Yousee. Fullrate kan kun køre 5/1Mbit og med Yousee får jeg 50/5, så altså en del hurtigere. Hos fullrate er de så flinke at give kunderne en fast IP, men Yousee tager 49 kr pr måned (!!!!) for samme "service". 

Jeg har NAS (Synology DS209), som jeg tilgår en del eksternt, bla fra arbejde, hvilket er ret let med fast IP og port forwarding. Mit spørgmål er så hvordan jeg gør det med skiftende IP? Jeg ved at dyndns kan være en løsning, men den er begyndt at koste penge... 

Jeg har desuden et domæne hos Web10.dk, med et tilknyttet domæne. Kunne jeg bruge et subdonæne herunder til at forwarde til min skiftende IP? f.eks home.domaene.dk, mens domaene.dk stadig peger på min hjemmeside hos web10?

Jeg ved ikke meget om DNS, så hvis nogen har lyst til at lige forklare hvilken løsning jeg kan bruge og hvordan den funker. Hvis dyndns er løsningen, så må jeg jo betale de 20 USD det koster om året.

På forhånd tak
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2012 kl. 12:51
jeg bruger no-ip.com selvom jeg har fast IP, man kan direkte inde i din Synology opsætte det og oprette en adresse hos no-ip, det er i hvert fald gratis at forsøge. Jeg kan dog ikke tilgå min NAS når jeg kører på skolens netværk, men det er vist et spørgsmål om at deres firewall blokerer en masse porte samt et ret agressivt filter som blokerer en masse hjemmesider. 
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
brisk Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 05-December-2009
Status: Offline
Point: 169
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brisk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2012 kl. 13:22
giver sonology dig ikke muligheden for ddns gratis i gennem deres service?


Til top
antilles Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Januar-2009
Sted: BallerupDenmark
Status: Offline
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér antilles Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2012 kl. 13:32
Oprindeligt skrevet af brisk brisk skrev:

giver sonology dig ikke muligheden for ddns gratis i gennem deres service?



Det ved jeg ikke - det er jo derfor jeg spørger Smile

Jeg har prøvet at registrere mig hos no-ip.com og lavet en gratis domæne der hedder xxx.zapto.org, og registreret det i Synology DDNS menuen. Det ser ud til at virke - men jeg kører stadig på fullrate, og jeg oplyste min IP, da jeg registrerede domænet - så jeg er spændt på at se om den selv opdaterer dynamisk, når nu min IP begynder at skifte midt i næste uge. 

Skal man lave en bestemt opsætning hos no-ip.com for at sikre dette? Det ligener en meget avanceret service, og jeg tror mit behov er MEGET basalt, så jeg ved ikke helt om min opsætning er som den skal være.
Til top
brisk Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 05-December-2009
Status: Offline
Point: 169
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brisk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2012 kl. 13:51
Til top
antilles Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Januar-2009
Sted: BallerupDenmark
Status: Offline
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér antilles Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2012 kl. 14:06
Tak Brisk! Der er sket noget siden DSM 3.x Embarrassed

Det er skægt, da jeg fik min synology for 3 år siden, var jeg helt på toppen med de nyeste features fra synology... Så fik jeg barn.... og en til... Og nu flyver tiden bare afsted. Godt recorder.dk kan komme til undsætning når jeg ikke selv "gider" holde min viden up to date.

Jeg tjekker det ud, og melder lige tilbage. Jeg synes nok det er federe at bruge en "ren" synology løsning. 
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2012 kl. 18:56
Hvordan fast? En offenlig adresse til dit lan eller. For du kan sagtens tildele faste ip til dit lan, ingen problemer der, og din router har en offentlig adresse ellers ville du ikke kunne komme på internettet
Til top
antilles Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Januar-2009
Sted: BallerupDenmark
Status: Offline
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér antilles Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2012 kl. 20:09
Jeg har rimeligt styr på LAN. Så det er min offentlige adresse der er problemet. Hos fullrate har man fast ip uden at føre noget, mens hos yousee skifter ens ip med jævne mellemrum, så jeg ikke kan tilgå min server eksternt (ex mobil.) uden at hele tiden skulle opdatere adressen.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2012 kl. 20:47
Oprindeligt skrevet af antilles antilles skrev:

Jeg står overfor at skulle skifte internet udbyder fra fullrate til Yousee. Fullrate kan kun køre 5/1Mbit og med Yousee får jeg 50/5, så altså en del hurtigere. Hos fullrate er de så flinke at give kunderne en fast IP, men Yousee tager 49 kr pr måned (!!!!) for samme "service".


Du får næsten 10x hastighed, smid da de 600 kr/år for fast ip og glem alt muligt andet fiksfakseri der kan gå galt.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Allan Olesen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2012 kl. 22:10
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Hvordan fast? En offenlig adresse til dit lan eller. For du kan sagtens tildele faste ip til dit lan, ingen problemer der, og din router har en offentlig adresse ellers ville du ikke kunne komme på internettet

Jeg tror, du forveksler "fast" og "offentlig".

Trådstarter har før haft en fast ip ud mod internettet. Og ja, den var naturligvis offentlig.

Nu får han så en dynamisk ip ud mod internettet. Og ja, den er naturligvis lige så offentlig.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4940
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2012 kl. 22:28
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Hvordan fast? En offenlig adresse til dit lan eller. For du kan sagtens tildele faste ip til dit lan, ingen problemer der, og din router har en offentlig adresse ellers ville du ikke kunne komme på internettet


Du reklamerer i øst og i vest med en Cisco uddannelse, men det lader til at du ikke fatter det simple spørgsmål som trådstarter stiller. Foruden det så er det fuldstændigt forkert at du mener kan ikke kan komme på internettet uden en egen offentlig IP adresse. Der findes millionvis af internetbrugere uden egen offentlig IP, størstedelen herhjemme er dog bolignetværk. Men i kina er IP en mangelvare og derfor har mange brugere ikke en egen offenlig IP og sidder bag NAT.

Hvis jeg var trådstarter ville jeg ikke tænke så meget over det og vælge en af de gratis DDNS udbydere som Synology's nas understøtter. Alternativt vil jeg gætte på at en c-name henvisning kan klare at pege hans eget domæne hen på DDNS domænet. Sidste løsning kan være at købe DDNS af udbyderen og sætte sit eget domæne på. Den løsning findes vidst nok hos DynDNS.
Til top
antilles Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Januar-2009
Sted: BallerupDenmark
Status: Offline
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér antilles Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2012 kl. 11:47
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af antilles antilles skrev:

Jeg står overfor at skulle skifte internet udbyder fra fullrate til Yousee. Fullrate kan kun køre 5/1Mbit og med Yousee får jeg 50/5, så altså en del hurtigere. Hos fullrate er de så flinke at give kunderne en fast IP, men Yousee tager 49 kr pr måned (!!!!) for samme "service".


Du får næsten 10x hastighed, smid da de 600 kr/år for fast ip og glem alt muligt andet fiksfakseri der kan gå galt.

Klaus

Jeg tror du misforstod mig Klaus, prisen for 50/5 hos yousee er 399kr pr. måned, oven i det skal jeg så give 600 kr for at have fast IP, på den samme forbindelse. 600kr er rigtig mange penge (pr. år) for en løsning som ifølge Brisk er gratis fra Synology. 

Status er faktisk at det virker lige nu, hvor jeg har fast IP hos fullrate. På onsdag i næste uge kommer yousee manden med en ledning, så skal vi se om det fortsat spiller med en "flydende" (hedder det det?) IP.

Martin
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu