recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dolby Atmos 5.2.2 eller 5.2.4
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dolby Atmos 5.2.2 eller 5.2.4

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
kamajoka Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Januar-2013
Sted: Horsens, Danmar
Status: Offline
Point: 119
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kamajoka Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Dolby Atmos 5.2.2 eller 5.2.4
    Sendt: 28-Februar-2020 kl. 08:29
Da udvalget at film/serier med Atmos bliver stadigt større, er det måske på tide jeg får det prøvet.
Min Yamaha RX-V781 klarer 5.2.2 men for den fulde oplevelse skal det vel være 5.2.4.
Eventuelle Atmos højttalere vil blive placeret på front og bagvæg og ikke i loftet. Sofa står ca. 1-1,5 m fra bagvæg.

Vil jeg opleve stor forskel på 5.2.2 og 5.2.4 ?

Hvis jeg går "all-in" med 5.2.4 skal jeg også have købt ny forstærker. Nu er Marantz jo ikke længere et oplagt valg da mærket ikke længere forhandles af Hi-Fi Freaks. Denon X3600H ser ud til at være en ok mulighed. Står i et åbent møbel med god ventilation (synes jeg tidligere har læst at Denon kan blive varme). Er der andre interessante emner i denne prisklasse som klarer 5.2.4 ? Brugt kan også bruges med synes ikke pt. der er noget interessant til salg.

Og hvad med Atmos højttalere? Alle øvrige højttalere er fra Klipsch RP serien. Er det et must at Atmos højttalere er fra samme serie/mærke eller vil Dali Alteco C-1 gøre det lige så godt ?

Jeg ønsker ikke det bedste af det bedste, men bare en god oplevelse med fornuftigt billede og god lyd. Er fuldt ud tilfreds med det 5.2 / 7.2 setup jeg har nu, men har bare læst meget om at Atmos tilføjer endnu en dimension til oplevelsen Smile

Input modtages med tak Smile
Stereo: NAD M33 * JBL4349 * 2 x Arendal Sub 2 * Rega RP40 * * Cambridge 840C
Surround: Yamaha RX-A2080 * Klipsch RP 5.2.4 * Philips 65pusS8102 * ATV4K * Epson EH TW-5000 / Hivilux 100" lærred
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2020 kl. 09:01
Oprindeligt skrevet af kamajoka kamajoka skrev:

Sofa står ca. 1-1,5 m fra bagvæg.
Vil jeg opleve stor forskel på 5.2.2 og 5.2.4 ?

Uden egen erfaring vil jeg mene nej. Pga placeringen af din lytteposition bliver din "boble" ikke særligt stor, hvorfor jeg mener to højttalere ville være tilstrækkeligt til at give omtrent samme effekt som fire. 

Oprindeligt skrevet af kamajoka kamajoka skrev:

Er det et must at Atmos højttalere er fra samme serie/mærke eller vil Dali Alteco C-1 gøre det lige så godt ?

Heh, kommer vist an på, hvem man spørger :)
I teorien vil det selvfølgelig være at foretrække at forsøge matche resten af højttalerne bedst muligt. I praksis kan de fleste ikke høre forskel når filmen kører, det er kun når man spiller pink noise at man virkelig hører tonale forskelle. Desuden gør akustik sjove ting ved lyd, så selv to 100% identiske højttalere lyder sjældent ens. Ergo mener jeg ikke man behøver gå så meget op i det, så længe alle højttalere er i rimelig god kvalitet.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
kamajoka Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Januar-2013
Sted: Horsens, Danmar
Status: Offline
Point: 119
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kamajoka Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2020 kl. 10:35
Tak for svar.

Hvis jeg ikke opnår væsentlig større effekt med 4 x Atmos pga. rummets indretning giver det vel god mening at prøve med 2 stk. først. Jeg har både et sæt Dali Zensor 1 og 3 stående samt et sæt solide justerbare vægbeslag, så det må vist prøves med 5.2.2 først. Så "slipper" jeg også for ny forstærker Smile

...og så skal der vel også investeres i ATV 4K eller tilsvarende hvis jeg skal kunne få Atmos fra Netflix - hvis jeg ellers har forstået det korrekt.
Stereo: NAD M33 * JBL4349 * 2 x Arendal Sub 2 * Rega RP40 * * Cambridge 840C
Surround: Yamaha RX-A2080 * Klipsch RP 5.2.4 * Philips 65pusS8102 * ATV4K * Epson EH TW-5000 / Hivilux 100" lærred
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2020 kl. 15:37
Jeg fornemmer du er i sammen situation som jeg var. Jeg har selv Dali zensor som højtalere, og tilføjet et sæt delteco højtalere lidt foran mit sweetspot på side væggene. Det fungere super. Men kan ikke lade være med at tænke hvis jeg havde .4 om det ville lyde bedre i forhold til indretningen. Men det tror jeg ikke
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2020 kl. 07:53
Du behøver altså ikke skifte forstærkeren ud, for at køre 5.2.4 eller ligefrem 7.2.4. De kræver bare du bruger dens pre-out sammen med (en) effektforstærker(e).
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2020 kl. 08:02
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Du behøver altså ikke skifte forstærkeren ud, for at køre 5.2.4 eller ligefrem 7.2.4. De kræver bare du bruger dens pre-out sammen med (en) effektforstærker(e).
Måske misforstår jeg fuldstændig din pointe ... men forstærkeren skal jo først og fremmest have processing for enten 9 eller 11 kanaler, og disse kanaler skal så have deres egen pre-out. Det har hans Yamaha jo ikke?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2020 kl. 09:20
På de fleste receivere med Atmos og pre-out, kan du i opsætningen sagtens sætte pre-out til andre kanaler end det der lige står på dem. Ja, du kan såmænd også vælge at kører fronterne over pre-out til effekt til højttalere og så sætte front terminalerne til en anden kanal.
Min egen receiver har også kun 9 kanaler, men kan stadig køre 7.1.4. Det står fint beskrevet i manualen hvordan man opnår det ved hjælp af en effekt. 
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2020 kl. 10:10
Yamaha RX-V781 har kun 7 kanaler og ingen pre-out for flere, udover til de 2 subs. Der kan vælges Atmos mellem front height, overhead eller benytte nogle Dolby højtalere "Dolby enable sp"

Thats it.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2020 kl. 20:03
Nej, jeg ved godt den kun har pre-out til de 7 kanaler + subs. Men som jeg skrev ovenfor, så kan du på langt de fleste Atmos receivere sagtens sætte dem som pre-out til andre kanaler end det der lige står på dem. Og du kan som regel også tage Zone 2 med indover i en Atmos opsætning også.
Men det kan selvfølgelig være forskellig fra model til model.
Til top
kamajoka Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Januar-2013
Sted: Horsens, Danmar
Status: Offline
Point: 119
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kamajoka Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2020 kl. 09:13
Lige en update:

Har fået investeret i ATV 4K så der kan afspilles Atmos fra bl.a. Itunes og Netflix.
Som Atmos højttalere har jeg valgt at bruge de Dali Zensor 1 jeg alligevel havde stående. De er monteret som "front high" og så viklet nedad mod lytteposition.

...og jeg synes faktisk det lyder ret godt og giver en god effekt med de første film jeg har fået set.

Så nu kan jeg selvfølgelig ikke lade være med at tænke på hvordan det vil lyde med et 5.2.4 setup Tongue.



Stereo: NAD M33 * JBL4349 * 2 x Arendal Sub 2 * Rega RP40 * * Cambridge 840C
Surround: Yamaha RX-A2080 * Klipsch RP 5.2.4 * Philips 65pusS8102 * ATV4K * Epson EH TW-5000 / Hivilux 100" lærred
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2020 kl. 09:52
Du skulle måske prøve at få fat i noget materiale på en skive, så du ikke har komprimeret lyd.
Til top
kamajoka Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Januar-2013
Sted: Horsens, Danmar
Status: Offline
Point: 119
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kamajoka Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2020 kl. 10:04
Tror jeg har en del Blu-Rays stående med Atmos lydspor - og de skal naturligvis også ses igennem igen. Er bare ikke kommet så langt endnu Tongue.
Måske jeg gemmer dem til jeg har fået et 5.2.4 setup Wink
Stereo: NAD M33 * JBL4349 * 2 x Arendal Sub 2 * Rega RP40 * * Cambridge 840C
Surround: Yamaha RX-A2080 * Klipsch RP 5.2.4 * Philips 65pusS8102 * ATV4K * Epson EH TW-5000 / Hivilux 100" lærred
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu