|
Dolby Atmos og 5.1 højtalere |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | ||
jensoest
Bruger Oprettet: 22-December-2009 Status: Offline Point: 206 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 18-Oktober-2020 kl. 17:25 |
|
Jeg vil gerne have Dolby Atmos. I dag har jeg surround sound (5.1) gennem min ældre receiver Pioneer VSX-920 (https://www.audioholics.com/av-receiver-reviews/pioneer-vsx-920-k-fl) og et ældre højtalersæt Pioneer S-LX70 (https://www.audioholics.com/outdoor-speaker-reviews/pioneer-s-lx70-flat-panel).
Vil jeg kunne få Dolby Atmos-lyd blot ved at udskifte min nuværende receiver med en Dolby Atmos-receiver i kombination med mine eksisterende højtalere? Eller giver det overhovedet ikke mening – enten fordi det simpelthen hardware-mæssigt ikke hænger sammen, eller fordi kvaliteten af mine højtalere er for ringe til, at det kan betale sig at spendere 7.000 kr. på en Atmos-receiver (f.eks. Pioneer VSX-LX304)? Det bemærkes, at min stue desværre ikke tillader et højtaler-setup udover 5.1. Fandt dette link fra Dolby, hvor de tilsyneladende kobler 5.1 og Atmos: https://www.dolby.com/about/support/guide/speaker-setup-guides/5.1-virtual-speakers-setup-guide/
|
||
T-Duck
Guld medlem Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4026 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hvis du skal have atmos kræver det som du siger en receiver der kan det, og minimum 2 højtalere i loftet det peger ned med lytte centrum
|
||
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
|
||
jake51
Guld medlem Oprettet: 02-Januar-2005 Sted: Randers Status: Offline Point: 6186 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Eller to højttalere oven på front- eller baghøjttalerne, der sender lyden opad, så den reflekteres ned mod lyttepositionen
Men det er bedst, hvis de monteres under/i loftet
|
||
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson |
||
Munch
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Online Point: 4664 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Der vises faktisk at dolby 5.1 er i stand til at sende lyd op over personen. Det ville jo være dejligt nemt hvis det kunne lade sig gøre.
|
||
T-Duck
Guld medlem Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4026 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
|
||
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
|
||
Munch
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Online Point: 4664 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Næh, men jeg ved at et godt 5.1 surround anlæg sagtens kan gengive objekter der befinder sig over hovedet, hvis ellers surroundhøjttalerne sidder et stykke over hovedet. Mine sidder 20-25 cm over hovedet og gir en god fornemmelse uden at være Atmos.
|
||
jensoest
Funktioner
Tak(0)
|
|
Tak for svarene. Desværre har jeg som sagt ikke mulighed for loftshøjtalere (3,5 meter højt stukloft).
Jeg kan nu se, at mit spørgsmål i virkeligheden kan koges ned til, om funktionen "Dolby Atmos Height Virtualization" i praksis fungerer.
|
||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19452 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Du kan sætte Atmos højttalere højere oppe på væggen. Klaus
|
||
Nagash
Guld medlem Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6061 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Absolut bedste effekt er altså at hænge højttalerne under loftet pegende ned mod lytteren. De andre måder virker, men hvis man har muligheden for det, så vælg altid højttalere i loftet.
Men angående dit reelle spørgsmål, så ja. Du kan sagtens forsætte med dit eksisterende højttalersæt og så bare købe to ekstra som hænges op under loftet. Det er kun receiveren der stilles krav til. Der er ikke noget specielt ved Atmos højttalere. Det er højttalere som alle andre. |
||
jensoest
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg er med på, at man kan få Atmos-lyd ved at anskaffe sig en Atmos-receiver og flere højtalere. Men som sagt har jeg ikke mulighed for at installere loftshøjtalere. Og det er årsagen til, at jeg stiller mit oprindelige spørgsmål: kan jeg anvende mine eksisterende 5.1 højtalere sammen med en Atmos-receiver og derved opnå Atmos-lyd.
Efter nu at have læst lidt om det, kan jeg se, at Dolby netop har udviklet "Dolby Atmos Height Virtualization" med henblik på at skabe en tilnærmet Atmos-lyd gennem et 5.1 setup. Da "Dolby Atmos Height Virtualization" er temmelig nyt, er det svært at finde test af denne funktion. Dog fandt jeg denne: https://hometheaterreview.com/marantz-sr6014-92-channel-av-receiver-reviewed/ Selvom det i testen lyder til, at den virtuelle Atmos-lyd fungerer ok fin, er det dog ikke nok til, at jeg på nuværende tidspunkt vil spendere 7.000 kr. på en Atmos-receiver med "Dolby Atmos Height Virtualization".
|
||
PerW
Guld medlem Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4111 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg kan ikke på min Marantz 7011 få Atmos, før jeg som minimum har 2 lofthøjtaler.
|
||
jensoest
Funktioner
Tak(0)
|
|
"Jeg kan ikke på min Marantz 7011 få Atmos, før jeg som minimum har 2 lofthøjtaler." Redigeret af jensoest - 19-Oktober-2020 kl. 08:50 |
||
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |