recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DonBirger´s StueBio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DonBirger´s StueBio

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
DonBirger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 592
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DonBirger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: DonBirger´s StueBio
    Sendt: 17-Juni-2012 kl. 10:44

Så må jeg vist også hellere præsentere mit beskedne setup. Har igennem tiderne haft en del forskelligt, fra fuld 5.1 surround til stereo. Vi flyttede i hus for et par år siden, hvor stuen bestemt ikke er optimalt til at indrette med et ordentligt anlæg/alter. Åben køkken stor vindues parti til haven, så der er ikke mange vægge at lege med. Så det blev et spørgsmål om komprimerer hist og her. Til at starte med blev stuen indrettet med fuldt 5.1 i monoítor audio setup,  men stuen blev slet ikke udnyttet optimal hvis man skal se på helheden (fruen i billedet) Beskrivelse: Wink

Efter den blev indrettet som den skulle, havde jeg en lille væg hvor trappen går op til første salen at "lege" med. Så mit setup blev solgt, og lidt lyd skulle der til, så der blev investeret i et bose (JA BOSE....) 2.1 system, lige et lille impuls køb, indtil jeg finder ud af hvad der skal ske, fandt et billigt sæt på DBA, så det blev indkøbt.

Tvbord, der havde jeg længe luret på UNNU fra hifiklubben, men der kom min nærighed op i mig, og syntes 5000 kr. for den mellemste model, sku var mange penge for et tvbord. Så besluttede mig for at prøve at lave et magen til, næsten da. Skal siges jeg er ikke håndværker, er udlært indenfor IT, og arbejder på et slagteri, så det ikke en håndværker baggrund jeg har.

Men her kommer lige billed serien fra projektet:

Så er pladerne til tvbordet savet til, og klar til samling.

Pladerne er blevet limet sammen med alm. trælim.

Bunden blev også skuret sammen, altid bore for, ved MDF plader, brugte et bor, ca. 1 til 1,5 mm, mindre end skruen.

Der blev lavet huller til hyller.

Samlet og klar til at blive grundet.

Så er grundningen igang......

Efter flere lag grundning, og tørring, så skulle møblet have sin hvide maling, det blev rullet på med en lille lakrulle, og en glans 80 træ maling.

Mens møblet tørrede, blev det tid til at lave rammer, til låger, blev malet sorte først, så man ikke kan se træværket igennem højtalerstoffet.

Lidt sløret, men rammerne blev beklædt med højtalerstof fra biltema, og skulle lige sættes ind, før beslag blev skruet på. Se om de passede og det gjorde de jo... Smile

Så blev møblet monteret på væggen, sidder vinkel beslag i hver side, som er skruet fast i væggen, og under er der monteret et træklodse som det hviler på. Valgte den "nemme" løsning med træklods, kan hverken ses, og holder sku bare. Kabler og diverse ting skulle ordnes...

Projekt kabel er igang, satte lige et støtteben under, når jeg hang og dinglede ind over møblet, for at ikke kunne komme til at rykke det løst fra væggen... (selvom jeg tror det nok skulle ha holdt) Wink

Der skulle også lige fixses beslag til bose højtalerne, nægter at give 600 kr. for højtalerophæng til et sæt bose højtaler, simpelthen sindsygt, bare fordi det hedder BOSE. Og da de kun er tænkt som midlertidigt, så ville jeg ikke bruge de penge på det. Så måtte i tænkeboks, og fikse mit eget. Som er et vinkel beslag, hvor der blev skåret af i toppen, så en skrue fra højtalerne med spændeskive kunne glide ned over, og skåret lidt i siden, så der var plads til kablet. afstanden til væggen, blev lavet med et par plastik dimser, fra diverse fladskærmsophæng rester jeg havde.

Lige et mere....

Møblet hænger på væggen, og kabler er blevet skjult, så godt som muligt.

Et til...

Møblet åbnet....

Færdigt og klar til at nyde mit arbejde, er selv blevet meget tilfreds med det, og folk har rost det godt. Så helt skidt er det da ikke... Og "modellen" ville lige med på billedet... Wink

Det var så mit projekt.

Setup PT:

Samsung 59" D7005 Plasma (2011)

BOSE Cinemate 3.2.1 sæt (midlertidigt)

WDTVLIVE Hub som medieafspiller

Sonos Connect som musik afspiller/streamer sammen med mit musik bibliotek og spotify.

Som der kan ses er der ikke meget plads at arbejde med. men har været lidt ude og lytte til højtalere, og er faldet lidt for DALI Zensor og lektor serien. Lyttede også til B&W CM5 (den lille gulvmodel) men kunne faktisk bedre lide lyden i dali´erne. Og der er plads til et par fronter fra dali Zensor eller lektor serien. Så må se hvad jeg finder på. Men haster ikke med at få købt noget. Må ærligt indrømme jeg har selv været stor modstander af BOSE, da jeg syntes kvalitet kontra pris slet slet ikke hang sammen. Men det her Cinemate 3.2.1 må jeg indrømme faktisk spiller bedre end jeg har forventet af et BOSE sæt. og så til en fornuftig pris. Så mit impulskøb, har ikke været helt skidt for mig. Wink Så jeg behøver ikke at haste ud og købe noget, men har tid til at undersøge markedet og finde ud af hvad der skal indkøbes af stereo/ surround setup...

Det var lige mit Stue bio PT.

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2012 kl. 10:47
Jamen man kan da ikke sige andet, end at du minsandten har fået noget ud af de muligheder og den plads som du har. Interessante billeder og artikel Tongue
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DonBirger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2012 kl. 10:56
Jo tak, syntes også selv jeg har udnyttet det på bedst muligt måde. Sku svært når man kun har en væg på ca. 170 cm. at arbejde med. Smile 
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2012 kl. 10:58
Rigtigt pænt...

Et lille trick er at runde hjørnene, så man får en kant hvor malingen har sværere ved at blive stødt af.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2012 kl. 11:07
Helt umulige forhold - en trappevæg!!!

Men jeg synes du har løst opgaven flot, og har bevist at man kan hvad man vil Clap
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Point: 1845
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2012 kl. 11:28
Hvis du er blevet "henvist" til det hjørne har du udnyttet det godt, TV bordet er flot lavet.

Det ser ud til at selv katten er tilfreds med arbejdet, hvad hedder den ?
Til top
agerskov Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Juni-2007
Sted: KBH, Denmark
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér agerskov Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2012 kl. 13:40
Hvad har du lagt i materialer for tvbordet? Ellers et meget flot resultat du har fået dig.
Til top
fausing Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Januar-2012
Sted: Svendborg
Point: 1646
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fausing Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2012 kl. 13:43
Hej Don Birger.

Må indrømme at du som andre skriver har udnyttet det rigtigt godt, og set det mulige i det der for mange ville have været umuligt. Thumbs Up

Nydeligt møbel, MDF og højtalerstof fra Biltema er en hitter.
Med lidt rykken rundt på tingene i møblet kan der også blive plads til en receiver, så "drømmen" om surround kan roligt leve videre, uden at fruen bliver utilfreds. Wink

Rigtig flot arbejde og stor ros herfra mht udnyttelsen af et ellers besværligt rum.

Mvh. Rasmus

Min Hjemmebio
Hjemmebio - NAD T775HD - CM1 - CMC - CWM800 - ASW2500 + Buttkicker LFE
Stereo setup - NAD C372 - DALI 850
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2012 kl. 17:57
Flot. Det har nok ikke været en nem opgave, men løst er den... og kvaliteten fejler ikke. Thumbs Up
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DonBirger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2012 kl. 19:23
Takker for alle de rosene ord. Smile
Havde faktisk tænkt på at slibe hjørnerne runde, men droppede det, så nu må vi se, og det bliver gjort alligevel... Wink

Jah det sku ikke nemt med sådan en trappevæg, især ikke når man gerne vil have STOR fladskærm. måtte "nøjes" med 59" Den måtte godt være større for min skyld... :)

Om jeg er blevet henvist, er nok så meget sagt, men nok et spørgsmål om fornuft og enighed, når der skal være plads til sofaer, reol/skænk, spisebord, osv.  :)

Katten er en Maine Coon, og hun hedder Perle... 

Møblet har kostet mig ca. det samme som en låge til et unnu møbel, ca. 700 kr.

Og ja fausing, der er også tiltængt at der skulle være plads til både reciever og evnt. center før jeg tegnede/byggede det... :)

Så skal bare have fundet nogle passende smalle højtalere, der ca. 22 cm at gøre med på hver side. så der bliver hørt lidt hist og her... :)

Til top
fausing Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Januar-2012
Sted: Svendborg
Point: 1646
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fausing Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2012 kl. 20:10
Ja det er altid godt at gennemtænke sagerne inden der bygges. Smile

http://www.hifiklubben.dk/config/compare.asp?pageID=33&cp=24325,24324,26761,27846,

Lige et par bud på en smal højtaler.

Jeg har selv CM1'eren og er rigtig godt tilfreds med lyden.
Den ser oveni købet rigtig godt ud. Wink

Lækker lille sag!
Ja og CMC (centeren i samme serie) er også rigtig fed, og er en konen nemt kan acceptere.

Rasmus
Min Hjemmebio
Hjemmebio - NAD T775HD - CM1 - CMC - CWM800 - ASW2500 + Buttkicker LFE
Stereo setup - NAD C372 - DALI 850
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DonBirger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2012 kl. 18:49
Takker...Tongue
Har kigget på kompakt højtaler, men tror vi enige om herhjemme,hvis det skal invisteres i nyt, så skal det være gulvhøjtalere... Hun er sku ikke som mange andre kvinder, jo større jo bedre, bare de er "pæne" :) Og har lyttet tiil Cm serien, havde faktisk kigget på den lille gulvmodel, da den er tilpas slank til at passe ind... :) Men hælder mere til Dali´s lyd af en eller anden grund... :) Men det kræver nok et par lytninger mere, skal også ha besøgt et par andre steder også... :)
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu