recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DR HD surround! Hvordan?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DR HD surround! Hvordan?

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Hansemand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hansemand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2011 kl. 18:41
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

når man optager DR HD via dvb-t og dvb viewer
så får man kun et stereo signal
så via dvb-t kan jeg ikke få dvb viewer til at optage flere kanal lyd
i HE-AAC

Det er ikke korrekt. Jeg optager via dvb-t og med dvbviewer og kan vælge hvilket lydspor (stereo/surround) jeg vil. Du kan sætte dvbviewer op til at optage alle lydspor under optage indstillinger. Min fantec 2750 konverterer lyden så min Onkyo 607 afspiller surround/5.1 lyd.

Mvh Hansemand
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MCenterFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2011 kl. 18:57
Oprindeligt skrevet af Bschmidt
<div> </div>
<div>Jeg modtager 2 sprog på DR-HD som jeg kan vælge imellem, dansk og dansk. Det kunne være de 2 lydformater dansk stereo og dansk surround. Uanset hvilket jeg vælger er der dog ingen forskel på hvad recieveren skriver at den modtager.</div>
<div> [/QUOTE Bschmidt

Jeg modtager 2 sprog på DR-HD som jeg kan vælge imellem, dansk og dansk. Det kunne være de 2 lydformater dansk stereo og dansk surround. Uanset hvilket jeg vælger er der dog ingen forskel på hvad recieveren skriver at den modtager.
 [/QUOTE skrev:

Det er korrekt. I DVBViewer vises de to lydspor som AAC Audio Stereo og AAC Audio 5.1, men der mangler "noget" der kan konvertere til DTS eller DD 5, som recieveren forstår
Det er korrekt. I DVBViewer vises de to lydspor som AAC Audio Stereo og AAC Audio 5.1, men der mangler "noget" der kan konvertere til DTS eller DD 5, som recieveren forstår
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MCenterFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2011 kl. 19:00
Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

Min fantec 2750 konverterer lyden så min Onkyo 607 afspiller surround/5.1 lyd.

Ja men det er en ekstern DVB-T box. Det vi leder efter her er "noget" der kan få en HTPC til at konvertere HE-AAC 5.1 til DTS eller DD 5.1 
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2011 kl. 19:09
#Cyberguyen

Har du fået codecs-en fra Core-avc til at virke til He-acc lyd???
Har prøvet at installere den, men codecet  fremkommer ikke som et valgmulighed i dvbviewer.
Har også prøvet at registrere den... 

Redigeret af avh - 10-Juni-2011 kl. 19:09
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hansemand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2011 kl. 19:10
jeg mener at vlc kan afspille korrekt. Jeg er ikke sikker men jeg tror mit Nvidia gt 220 konverterer lyden til multi pcm igennem hdmi. Det er noget med hd audiodriver skal være installeret. Jeg har prøvet for længe siden og mener at huske det virkede. Ret mig gerne hvis jeg tager fejl og nej jeg gider ikke at prøve igen da jeg ikke har et hdmi kabel der er langt nok i øjeblikket.
Mvh Hansemand
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hansemand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2011 kl. 19:15
Oprindeligt skrevet af avh avh skrev:

#Cyberguyen

Har du fået codecs-en fra Core-avc til at virke til He-acc lyd???
Har prøvet at installere den, men codecet  fremkommer ikke som et valgmulighed i dvbviewer.
Har også prøvet at registrere den... 

Prøv med divx aac decoder eller libfaad2 Wrapper DirectShow Filter(dvbviewer site)
Mvh Hansemand
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xcardman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2011 kl. 19:17
Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

når man optager DR HD via dvb-t og dvb viewer
så får man kun et stereo signal
så via dvb-t kan jeg ikke få dvb viewer til at optage flere kanal lyd
i HE-AAC

Det er ikke korrekt. Jeg optager via dvb-t og med dvbviewer og kan vælge hvilket lydspor (stereo/surround) jeg vil. Du kan sætte dvbviewer op til at optage alle lydspor under optage indstillinger. Min fantec 2750 konverterer lyden så min Onkyo 607 afspiller surround/5.1 lyd.

tak for detBig smile
det havde jeg helt overset
nemlig et kryds i alle lydkanaler
bruger en ac ryan som afspiller og den virker med HE-ACC

men hvordan med htpc, ved jeg ikke
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2011 kl. 19:45
Nu skal vi passe på at det ikke kun bliver DVB-viewer og setopbox løsninger. Jeg efterspørger en løsning der fungerer i W7 MC. Et codecs der fungerer i DVB-viewer kunne måske implementeres i W7 MC så det er vel på sin plads at få denne diskussion med i tråden.

Der må da være andre end mig der mangler/manglede surround på DR HD i W7 MC!?!

BS
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MCenterFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2011 kl. 00:59
Ja, men du må forstå at løsningen på problemet er nød til at komme fra en "åben" verden. W7 MC er totalt "closed". DVBViwer er 98 procent åben. Så hvis løsningen findes via DVBViewer, så er det måske muligt at bruge den i MCE
Jeg skal lige sige at jeg ingen aktier har i det her, idet jeg altid bruger mit Canal digital abb. til DR HD, men jeg har en akademisk interesse i at finde en  løsning 
Til top
mm-bob Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Marts-2010
Point: 436
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mm-bob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2011 kl. 06:08
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Hej

Efter jeg har fået DR-HD til at virke uden pixeleringer og er begyndt at se udsendelser på kanalen undrer det mig lidt at DR har valgt et lydformat der ikke kan genkendes af min reciever (Onkyo 806). Jeg får nok ikke DR til at lave formatet om LOL så jeg har valgt en anden vinkel på problemet og håber der er nogen herinde der sidder med svarene på mine spørgsmål.

Først et lille overblik over opsætningen.

W7 MC på min HTPC -> HDMI -> Onkyo 806 -> HT

Og så spørgsmålene:

1. Kan W7 overføre andet end 2 kanals PCM til recieveren ud fra et HE-AAC signal?
  2. Skal jeg have et codecs (håber jeg ikke)?
  3. Findes der et program der kan lave HE-AAC om til et signal min reciever forstår, on the fly?
  4. Hvad gør i andre HTPC "tosser"?
  5. Findes der en reciever der kender HE-AAC signalet og kan W7 overhovedet sende det videre?

Håber der er een der sidder med løsningen.

BS

Man kan installere DivX eller Shark codec pack. Hack 7MC til at benytte dette. Og så køre 5.1 lyd ud analogt til surround recieveren.
Meeeen dette er ikke særlig ønskeligt, da det kan ødelægge alt muligt andet... Dead

Der er også en anden mulighed! - Hvis du kører med realtech driver til spdif porten...
Tror ikke det virker gennem hdmi...

Here is how it goes (Den korte version... Wink ):
7MC kan decode HE-AAC til multichannel PCM.
Og nyeste realtech driver kan reencode dette til DD AC3 on-the-fly.
Dette sker faktisk som work-around til at spdif ikke har båndbredde nok til at overføre multi pcm.. LOL

Jeg har ikke selv prøvet det. Da jeg modtager dvb-c fra yousee...
Men jeg har hørt det i "The Digital Lifestyle Show". Prøv at lytte til show #306.
Du skal helt hen til 53:50

Håber det hjælper Smile

Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Patriarken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2011 kl. 07:52
Om he-aac:normal
Citér HE-AAC is supported in the open source FAAD/FAAD2 decoding library (and all players incorporating it): VLC media player, Winamp, foobar2000, Audacious Media Player, and Sony's latest SonicStage  version 4. HE-AAC is also used by AOL Radio and Pandora Radio clients to deliver high-fidelity music at low bitrates.

Adobe's Flash Player 9 supports HE-AACv2.[18]

iTunes 9.2 and iOS4 include full decoding of HE-AAC v2 parametric stereo streams. iTunes 9 thru 9.1, iPhone OS 3.1 and Fall 2009 iPods have support for HE-AAC playback for version 1 with no parametric stereo. Other third-party software featuring support for HE-AAC include FStream, VLC (without metadata/title streaming), Songbird, Snowtape, and recent development versions of Audacious Media Player.

Older versions of Apple iTunes, iPod Touch, and iPhone will play HE-AAC files at reduced fidelity because they ignore the spectral-band replication and parametric stereo information, instead playing them as though they were standard AAC-LC files without the high-frequency, or "treble," information that is only present in the SBR part of the signal.[citation needed] These will report the track length as twice its actual length.[citation needed]

Dolby released Dolby Pulse decoders and encoders in September 2008. HE-AAC v2 is the core of Dolby Pulse so files and streams encoded in Dolby Pulse will playback on AAC, HE-AAC v1 and v2 decoders. Conversely files and streams encoded in AAC, HE-AAC v1 or v2 will playback on Dolby Pulse decoders.

Dolby Pulse provides the following additional capabilities beyond HE-AAC v2:

* Ability to intelligently generate and insert reversible loudness normalization and dynamic range metadata into the encoded file/stream; this metadata can then be used to optimize the playback experience based on application and/or device.
    * Ability to insert custom metadata into the encoded file, and extract this metadata on playback

Dolby has additionally released a PC decoder as an SDK suitable for integration into PC applications requiring Dolby Pulse, HE-AAC or AAC playback capabilities.

Dvs dit hardware skal understøtte Dolby Digital Pulse. Eller du skal have en Software decoder og sende det dekodede som en PCM stream eller en AC3/EAC3 bitstream.

Du kan godt skifte codec i 7mc og 7mc gemmer skam også hele transport streamen nøjagtigt lige som dvbviewer mfl.

I 7MC benyttes MSDTV decoders til live tv og afvikling af Recorded TV og disse decoders har kun support for stereo he-aac. Dette er dokumenteret af Microsoft her. Grunden til at normal Directshow ikke benyttes er håndtering/support af DRM.

Jeg har linket til hvordan du kan skifte et video codec, men samme procedure gælder for Audio...

Så det er sådan set bare at vælge et codec der understøtter heaac 5.1 OG de gængse formater (Mpeg2 audio, AC3) Installere det finde codec'ets CLSID og replace MSDTV audio decoder clsid med dit codec i registry.

Derefter kan du fx bruge FFDshow med Uncompressed filtret og lave hvad du lyster...

Redigeret af Patriarken - 11-Juni-2011 kl. 08:02
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2011 kl. 08:05
@patriark: det er jo sådan set lige ud af landevejen. Ærgeligt at DR og M$ er så stivsindede, kunne de ikke bare vælge noget der er afprøvet/standart :-/ Hvis jeg vælger at udføre hack af min w7 risikerer jeg så at ryge ud i code-helvedet fra de glade codec-pack dage?
BS
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu