recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DR Penge: Windows vs. Ubuntu
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDR Penge: Windows vs. Ubuntu

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2008 kl. 23:49
I får det til at lyde (næsten) for godt 

Jeg tror hellere jeg må prøve det med den live-cd og så se om jeg skulle komme til at mangle noget, her tænker jeg eksempelvis på at jeg skal bruge et økonomistyringsprogram i stil med Stone's Summasummarum og noget i stil med Adobe's Photoshop og Illustrator.

Men det lyder umiddelbart rigtigt godt, det i skriver, man skal bare lige vænne sig til at det hedder noget andet og det er måske mere det, jeg lige har svært ved at overskue lige nu.
Samtidig med at jeg var inde og kigge efter drivere til min Level 1 WLAN USB adapter (uden den kommer jeg ikk på nettet) og jeg skulle jo gerne have min næsten daglige dosis Recordere.dk, men der var ingen Linux drivere
Så skal de være i distributionen.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9429
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2008 kl. 23:56
Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

I får det til at lyde (næsten) for godt 

Jeg tror hellere jeg må prøve det med den live-cd og så se om jeg skulle komme til at mangle noget, her tænker jeg eksempelvis på at jeg skal bruge et økonomistyringsprogram i stil med Stone's Summasummarum og noget i stil med Adobe's Photoshop og Illustrator.

Men det lyder umiddelbart rigtigt godt, det i skriver, man skal bare lige vænne sig til at det hedder noget andet og det er måske mere det, jeg lige har svært ved at overskue lige nu.
Samtidig med at jeg var inde og kigge efter drivere til min Level 1 WLAN USB adapter (uden den kommer jeg ikk på nettet) og jeg skulle jo gerne have min næsten daglige dosis Recordere.dk, men der var ingen Linux drivere
Så skal de være i distributionen.
kan fortælle at jeg proppede et 3 USB 3G kort i linuxen. Wupti så var den automatisk på nettet.
Til top
huiron Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Januar-2008
Point: 308
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2008 kl. 07:48
Nu har jeg selv brugt ubuntu på jobbet et stykke tid og har dannet mig lidt erfaring. Når det er installeret og alt er sat op virker det helt fint.

MEN, afhængig af hvilken hardware man har ( skal helst være et par år gammelt) kan det være tæt på et mareridt at sætte op.

Man skal som udgangspunkt være et tålmodigt menneske og helst have en ven som er linux nørd. Ellers kommer man meget let til at bruge oceaner af tid på opsætning.

Dernæst skal man være klar over at hvis man vil spille, så er man reelt låst til windows.

Så et godt os, også bedre end windows på nogen punkter, men det er altså stadigvæk for nørder at sætte op.
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2008 kl. 15:30

Har kørt flere forskellige varianter af Linux over en årrække på 3-4 år og var godt tilfreds - lidt nørdet men intet problem for en nørd der kender sin google

Har så haft en pause på desktopsiden (har kørt Linux konstant på serveren) og prøvede sidste nye Ubuntu her for et par uger siden og HOLD KÆFT der er sket meget - Windows kan godt pakke sammen - det funker bare i Ubuntu.

Alt spillede med det samme efter en kort installation på min desktop.

Om det også er samme historie hos dig afhænger af din hardware som huiron også er inde på.

Men så længe der er hardwareunderstøttelse så er det på ingen måde for nørder at sætte op - det er nemmere end XP/Vista

Til top
TobiasKM Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-August-2008
Point: 746
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2008 kl. 16:45
Jeg downloadede det og prøvede at køre det fra CD'en.. Det virker faktisk ret nice :) Og ville være fint, for mit Windows er gået død efter en virus - kører i fejlsikret tilstand for at computeren overhovedet fungerer.

Men hvis man bare installerer Ubuntu nu, så laver den det her dual boot stads, right? Så jeg stadig kan anvende Windows? :)
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2008 kl. 20:22
Korrekt - den laver selv en dualboot, hvis du altså får installeret det korrekt
:P
Til top
broeman Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Januar-2008
Point: 291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2008 kl. 21:33
Jeg har brugt og udviklet til linux-software i 10 år og har kun Windows til spil i dag (resten linux: 2 computere med desktop, 1 web/musik-server, 1 mediaserver). Jeg er nok ikke god til at rådgive nye linux-brugere, da jeg leger med mere advancerede distrobutioner som Gentoo og nu Exherbo (næsten kun danske udviklere, men den er ikke færdigudviklet).

Jeg installerede Ubuntu på min fars bærbar, som efter flere Windows XP-updates ville tage 10-15min at starte op. Men Ubuntu tog 2-3min samt at alle hans ting ville være tilgængelig (modem, printer, scanner, ingen problemer overhovedet). Jeg var imponeret over brugervenligheden, men ikke friheden, som jeg får via andre distros (men det gør også tit nye brugere mere forvirret end glade ). Alternativt er der også Kubuntu, hvis du vil have et KDE-desktop look i stedet for.

Redigeret af broeman - 30-Oktober-2008 kl. 21:34
Samsung LE40M86BDX
Onkyo TX-SR606, Jamo Elegance 08, Harbosound HP109
Sony Playstation 3/40, 250GB
Triax HD409VA (m/Boxer)
XMBCUbuntu HTPC
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2008 kl. 21:50

har aldrig rodet med linux, men hvor finder jeg så lige driver til min maskine. I programmet brugte han ca 22 min på installation, men hvor var installation af driver henne?.
man kan vel ikke bruge dem til windows.

Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Point: 1583
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2008 kl. 22:01
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

har aldrig rodet med linux, men hvor finder jeg så lige driver til min maskine. I programmet brugte han ca 22 min på installation, men hvor var installation af driver henne?.
man kan vel ikke bruge dem til windows.

Det er en ret afgørende detalje, enten er den nødvendige driver med i pakken eller også skal du på jagt
Det er derfor en god ide at starte med en live-CD, så kan du se om din hardware bliver genkendt eller ej.
Til din trøst kan siges at der er en ufattelig lang liste over supporteret hardware...
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2008 kl. 22:09
Den man kan downloade, følger der også en liste med.
Til top
broeman Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Januar-2008
Point: 291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2008 kl. 22:39
xcardman: drivere er tit bygget i kernen fra starten af, så man ikke skal bøvle med det (lækkert når man skifter bundkort m.v.).

Der er dog "lukkede drivere" (dvs. at udviklerne ikke vil have at du skal kende kildekoden), som laves som moduler til kernen. De mest brugte "lukkede drivere" er Nvidia og ATIs 3D-drivere, som er meget simple at installere igennem distroens pakkemanager.

Det med at lede rundt på google efter drivere, er ikke noget man gør meget i Linux. Men hent en LiveCD og prøv at se om det ikke alt virker. Og i fremtiden køb hardware der med sikkerhed virker til Linux (hvis du vil fortsætte med det).
Samsung LE40M86BDX
Onkyo TX-SR606, Jamo Elegance 08, Harbosound HP109
Sony Playstation 3/40, 250GB
Triax HD409VA (m/Boxer)
XMBCUbuntu HTPC
Til top
Guld medlem
Guld medlem