recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DR1 kl 21.25 fiber feber
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDR1 kl 21.25 fiber feber

Besvar Besvar Side  <1 23456 8>
Forfatter
Besked
BRAS Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-April-2006
Status: Offline
Point: 165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2008 kl. 17:45

Jeg er kunde hos EnergiMidt fiberbredbånd og efter alle børne-sygdommene i starten kan de kun anbefales

Fordele:

-  Kun én regning på telefon/internet/tv, hvor eksempelvis telefon / internet regning kan sendes direkte til ens arbejdsgiver.

-  Hastigheden holder hvad de lover

-  Standard reaktionstid ved fejl er 3 timer hvis det kan ordnes fra central og 8 timer såfremt tekniker besøg er påkrævet

-  Næsten ingen ventetid hos kundeservice

-  Foruden digital tv via settop boksen ( også HD kanaler ) kan man også få kanalerne analogt til alle de andre TV man måtte have.

- Installationsprisen på 500,-kr.er rimelig, da den indeholder tilslutning/settopboks. Dog skal man selv sørge for nedgravning af tom-rør på egen grund.

- Selvom det er samme settop-boks som Stofa går ud med oplever jeg overhovedet ingen problemer med frysninger eller lign...det kører bare.

Ulemper:

- Mangler at kunne optage via settop boks, men det kan klares på anden måde via eks. dvbviewer

- Prisen er lidt i overkanten for 15/5mbit + telefoni + stor multi TV-pakke pr. md. = 737,-

-  Kun mulighed for et telefonnummer

-  Ikke mulighed for Viasat ( jeg savner det nu heller ikke )

-  Kun 5 HD kanaler, men der skal nok komme flere ;-)

Redigeret af BRAS - 09-Oktober-2008 kl. 17:47
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2008 kl. 17:48
Oprindeligt skrevet af mufcdk1974 mufcdk1974 skrev:

Ja TDC malker kobbernettet som ALLE selskaber malker et produkt som er markedsleder, men TDC har altså ret i at som nettet ser ud i dag har ekstrem få mennesker brug for de hastigheder som fiber giver mulighed for.

Det er jo netop det der er min pointe, de kabler ligger der de næste 50 år, lur mig om ikke der bliver behov for det.

Men folk ser et indslag i TV, som mildest talt er tendentiøst. Det lægger tykt op til at vi skal være åh så forargede, og nu har de igen kvajet sig - og folk æder det råt.

Tag nu og se det i det store perspektiv, Danmark i fremtiden, det digitale samfund, tjenester i ikke kan forestille jer endnu. Men nej vi synes også det er for dårligt at det koster 200kr mere, selvom hastigheden godt nok var lidt bedre. Så lad dog være med at købe det.

Enig langt hen ad vejen, det er bare ikke El-selskaberne som skal bruge dine og mine penge på at drive fibernet. Jeg gider dælme ikke at betale ekstra i strøm når selskaberne skal til at renovere og måske endda udbygge el-nettet om få år, men har jeg et valg NEJ fordi politikkerne har givet dem lov til dette her tåbelige eventyr.

Og du har selvfølelig som god elkunde engageret dig i dit elselskab, stemt til valgene og mødt op til møderne og talt imod deres planer?

Ok, jeg kan ikke fortænke jer i at være forargede hvis jeres eneste grundlag er udsendelsen fra igår, men den er som sagt også drejet journalistisk til den side. Der er nok mere til den historie end det der kom frem igår.

Mon ikke der f.eks. ligger noget i aftalen der f.eks. forhindre at det går ud over deres primære drift?
Til top
mufcdk1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-December-2004
Point: 2089
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2008 kl. 18:01

Jeg har været foragret over elselskabernes fiber planer siden de blev offentliggjort ikke at det betyder en skid.

Vi er ikke uenig i at kobber kunne trænge til konkurrent, uenigheden består i hvem der skal være konkurrenten.

"Mon ikke der f.eks. ligger noget i aftalen der f.eks. forhindre at det går ud over deres primære drift?"

Hvorfor så ikke gør et stort nummer ud af det? Jeg HAR spurgt mit elselskab (SEAS/NVE), og fik en sludder for en sladder som kogt ned betød at "selvfølgelig har vi styr på det".

"Og du har selvfølelig som god elkunde engageret dig i dit elselskab, stemt til valgene og mødt op til møderne og talt imod deres planer?"

Mig bekendt har SEAS/NVE ikke holdt stormøder omkring deres fiberplaner, og jeg kan garantere at de IKKE har spurgt mig om det var en god ide at bruge MINE penge på fiberplaner.

Og skru lige lidt ned for den nedladenhed du giver udtryk for, bare fordi nogen af os ikke kan se det store lys i El-selskabernes nye eventyr.

Redigeret af mufcdk1974 - 09-Oktober-2008 kl. 18:02
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2008 kl. 18:06
Nedladenhed?

Beklager hvis nogen føler det...
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2008 kl. 18:09
Synes egentlig bare jeg forsøger at bringe lidt nuancering ind i diskussionen oven på et ret ensidig tv-indslag. 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2008 kl. 23:13

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Som jeg hører dig erkender du at potentialet i teknologien er der, men at det langt fra udnyttes med dagens brug og derfor er det en dårlig ide at bruge alle de penge på at lægge det fiber ned.

Korrekt!

Det svarer jo lidt til at vi aldrig skulle have bygget en storebæltsbro fordi færgerne passede fint til trafikmængden dengang. 

Umiddelbart har jeg tendens til at give dig ret, men så alligevel ikke.

Storebæltsbroen blev bygget pga. den effektivisering den gav. I direkte analog til kobbernet kontra fibernet, så er der jo netop IKKE tale om en effektivisering, ihvertfald ikke pt. Og spørgsmålet er, om det nogensinde kan udnyttes fuldt ud.
Det svare derimod til at bygge en storebæltsbro, men kun lukke den samme trafikmængde over, som færgerne kunne tage før, og i samme hastighed. SÅ er din samligning korrekt.

Men da broen først stod der, så kom der fa... gang i trafikken

Klart, det var jo det som var hele formålet med broen.

Mon ikke der kommer til at ske det samme med fibernet?. Når først det er der og der er tilstrækkelig mange der har det, så kommer der også nogle løsninger/indhold som man slet ikke kan forestille sig i dag? (nogle af dem har jeg nævnt i mit tidligere indlæg).

Den tid kommer nok, spørgsmålet er hvornår. Lige pt. og de næste år frem, der ser jeg ikke et behov for den almindelige kunde, der skulle kunne forsvare dette, og da slet ikke til de priser de har i dag. TV via fibernet er en så stor risiko nu, fordi vi har et luftbårn digitalt net hængende lige over os, som reelt set bare venter på at blive udnyttet.

Internettet klare sig fint med de alternativer der er i dag. Såvidt jeg husker, så ligger gennemsnitshastigheden på lige godt 2mbit for den almindelige bruger i dag. Hvad skulle dog nogensinde forsvare at dette behov skulle stige mere end 1000 gange, bare fordi trafikken føres via en anden teknologi?

Og glem nu ikke Backbone nettet, som jeg synes jeg gjorde en del ud af at skrive om. Det er faktisk en voldsomt ignoreret fakta, som alt for mange slet ikke tænker på.

Så, lad nu være med at være "bromodstander" , det kunne jo være at det var ekstremt fremsynet.

Det håber jeg da det er. Men hvorfor pokker så ikke lave det 100% brugerbetalt, så de der vil satse på det, de kan betale det som det koster.

Jeg er bosiddende i Seas NVE området. For 2 år siden klistrede de hele byen til med rør til fibernet. Mig bekendt har de ikke skudt een eneste fiber i endnu. De undskylder sig selv med, at det er fordi behovet ikke er der endnu. Men faktum er, at jeg har betalt for disse rør, og pt. ligger de bare og poster en masse penge ud af kassen. Skal vi samligne med storebæltsbroen, så svare det til vi bygger en bro, men vi bruger den ikke, endnu.

Og så lige en ting mere. Hvis man er utilfreds el-kunde må man også være lidt selvkritisk. Har man deltaget aktivt i sit medlemskab?, valg?, generalforsamlinger? læser man det der kommer fra el-selskabet eller ryger det bare ud med det samme? osv.

Man kunne med andre ord have søgt noget indflydelse i tide, istedet for at sidde og være sur bagefter fordi man er uenig med det de fremmødte har besluttet.

Det har du da helt ret i. Men blot fordi man deltager og giver udtryk for sin mening, så er det altså ikke ens betydende med, at det så også bliver sådan. Hvad fik de såkaldte bromodstandere f.eks ud af deres modstand, når nu du selv har valgt at bruge dem som eksempel? Broen står der i bedste velgående den dag i dag.

Til top
clausols1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-September-2007
Sted: Hedehusene
Point: 791
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 01:10
Jeg vil supergerne have fiber, da jeg hader TDC & har
haft en meget uheldig oplevelse med CyberCity.

Prisen er såmænd også OK, hvis bare jeg ikke liiiiige
skulle betale 179 kr/måned til DONG. Det smadrer
simpelthen enhver form for rentabilitet i fiber.

Dog vil jeg forsvare el-selskaberne lidt: En del af
fiberen bliver lagt ned i forbindelse med at
luftledningerne graves ned, det er for nylig sket i hele
byen her. Det er måske relativ sund fornuft, da den
ekstra omkostning nok kan tjenes ind på sigt, samtidig
med at forbrugernes usikkerhed omkring luftledninger
fjernes.

Desuden ved jeg at visse teleselskaber lejer sig ind på.
f.eks Stofa-fibre, så der er muligvis også en
klatskilling at tjene (Stofa mangler så liiiiiige
en snas mht. kundeservice til erhverv )

Men som det er nu, får jeg bare ikke nok 'bang for the
buck' med fiber. Der mangler en 'killer app', det være
sig pris, tilbud eller udbud som andre ikke har.

Redigeret af clausols1 - 10-Oktober-2008 kl. 01:13
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 09:10
@Kim

Jeg kan godt se at de endnu ikke udnytter fiberets potentiale, men det kræver måske også at der er flere kunder tilkoblet før der er økonomi i at udvidde udstyret på centralerne (jeg gætter).

Pt. tilbyder de noget som ligner det forbrugerne er vant til (måske lidt dyrere, måske for dyrt for nogen), men tanken er vel at de stille og roligt kan skrue op, og på et tidspunkt taber de andre teknologier pusten. Den store investering taget i betragtning kan man heller ikke regne med at forærer det hele væk til det halve. Det er måske i virkeligheden ikke meningen at ferrarien skal konkurrere med en folkevognen.

Mht. backbone, så har du da ret i at der kan opstå andre flaskehalse, men det er der jo også løsninger på (spejling af indhold). Det kan også være at de løsninger hvor vi har glæde af super hurtig forbindelse ikke lige er til hjemmesider og email, men noget helt andet. De må som tidligere skrevet gerne "hoste" alt mit udstyr, så jeg slap for at vedligholde alle de PC'ere jeg har - ved godt det er fremtidssnak, men hvem siger at alle danskere skal sidde og vedligeholde x antal maskiner mht. programopdateringer, sikkerhed, backup mv.., de kunne såmænd starte med at tilbyde et hurtigt netværksdrev med tilknyttet backupfacilitet. Apropos "killer-app".

Mht. brugerbetaling, så er jeg tilbøjelig til at give dig ret, men det her projekt ligger nok lidt i en gråzone fordi det drejer sig om infrastruktur, lidt ligesom veje, kloakker osv.. Så man kan argumentere for at det skulle være staten der stod for det. Men så ville du jo bare skulle betale over skatten, i sidste ende er der alligevel kun os til at betale. Nu kan man sige at dele af landet hvor det ikke rulles ud heller ikke kommer til at betale for det, tilgengæld er der forbrugere der hvor det kommer ud der er med til at betale selvom de ikke kobler sig på. De burde måske gøre det meget billigt at koble sig på, men mon ikke de ville få problemer med konkurrencemyndighederne så. Men jeg vil ikke afvise at selve finansieringen kunne gøres anderledes.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9458
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 09:45
Sjovt nok snakker folk herinde om Fibernettet vs TDC.

Der findes jo ikke et fibernet, men derimod en masse små net opbygget med forskellig teknologi. Nogle kører P2P andre PON osv.

Det er jo næsten en joke ligesom da de forskellige sygehuse udviklede hver deres egen version af EPJ.

Så stordriftfordelene som f.x. TDC udnytter findes ikke på el-fiber nettet.
El-selvskaber har hver deres egen support, deres egen tekniske afdeling osv.

Hvis alle el-skaberne slog sig sammen, ville de måske bedre kunne konkurrere på prisen.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8687
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 10:17
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

(Undtagen DONG, det er statsejet).

Og derfor ejet af: os   

Redigeret af lunddal - 10-Oktober-2008 kl. 11:08
Til top
eolsen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 05-Marts-2008
Point: 20
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 11:07

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Sjovt nok snakker folk herinde om Fibernettet vs TDC.

Der findes jo ikke et fibernet, men derimod en masse små net opbygget med forskellig teknologi. Nogle kører P2P andre PON osv.

Det er jo næsten en joke ligesom da de forskellige sygehuse udviklede hver deres egen version af EPJ.

Så stordriftfordelene som f.x. TDC udnytter findes ikke på el-fiber nettet.
El-selvskaber har hver deres egen support, deres egen tekniske afdeling osv.

Hvis alle el-skaberne slog sig sammen, ville de måske bedre kunne konkurrere på prisen.

De arbejder faktisk allerede sammen:

http://www.danskfibernet.dk/

Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8687
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 11:12

1. Så har TDC allerede (det her er ca. 4 år siden) Danmarks største fibernet (iirc omkring 20000 km fiber)

Og det er svjv. nu oppe på over 40.000km. Det er stort set kun det sidste stykke ind til dig som kunde, der i dag er kobber.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 23456 8>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu