recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DR1 kvalitet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDR1 kvalitet

 Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2008 kl. 11:52
Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

Er der nogen, der ved om "synstolkning"-kanalen anvender samme PID til billede som DR1 eller om kanalen faktisk bruger kapacitet på dvb-t til at sende samme billede....


Synstolkning er bare et lydspor hos YouSee - er det ikke også det på DTT?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2008 kl. 11:54
Oprindeligt skrevet af niepe niepe skrev:

Tja. Valge en tilfældelig film.. Ved Floden af Robert Redford.

4,18GB (118min) =  4,7mbit

så hvis DR ligger på 4 mbit på studie optagelser men en fast baggrund, burde DR's kvalitet være mindst ligeså god som DVD filmen...

Punkt 1, så vil jeg mene at hvis der er mange DVD-film ude med dén bitrate, så skal vi modificere "som DVD" som værende "som GOD DVD". Der er vel ingen idé i at sætte en middelmådig DVD som referencen vi stræber efter. Derudover, så har en direkte TV-udsendelse reelt _brug_ for en højere bitrate, for at levere samme billedkvalitet, fordi du ikke kan bruge lige så lang tid på at lave en encode.

Hvis jeg købte en DVD med en billedkvalitet der modsvarer dét DR leverer i øjeblikket, så ville jeg forlange pengene tilbage.

EDIT: At der findes dårlige DVD-udgivelser, betyder jo ikke at vi skal finde os i dårlige TV-udsendelser. Det betyder at du burde brokke dig over DVD-udgivelsen også. Det er ikke i orden at DR leverer TV med 3.5 mbps, og det er heller ikke i orden at sælge en DVD med 4.7 mbps.



Redigeret af AV Precision - 21-Marts-2008 kl. 11:56
Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 491
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2008 kl. 14:56
En DVD-film der kun fylder 4,18 GB, er nu også usædvanligt. De fleste købefilm fylder næsten det dobbelte. Er det en du selv har kopieret/brændt?
/zemo/
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2008 kl. 15:32
Oprindeligt skrevet af jens0804 jens0804 skrev:

Der er ingen tvivl om at problemet ligger i sendenettet. Jeg modtager DR via Yousee og en Sagem60, og her står optagelser fra DRbyen utrolig godt. Det er rigtigt at udsendelser der ikke er direkte er markant dårligere.


Du modtager DVB-T streamen i DVB-C indpakningen, så bortset fra eventuelle atmosfæriske problemer som kan ramme DVB-T (og DVB-S), modtager du præcist det samme signal som DVB-T folket.

Det er ikke sendenettet. Problemer er soundbite kanalen (DR Update), som vi er blevet tvunget til at modtage i samme mux.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2008 kl. 15:37
Oprindeligt skrevet af zemo zemo skrev:

En DVD-film der kun fylder 4,18 GB, er nu også usædvanligt. De fleste købefilm fylder næsten det dobbelte. Er det en du selv har kopieret/brændt?


Selve filmen fylder ofte mellem 5 og 6 GB. Resten er ligegyldigt ekstramateriale, anti-piracy trailers, og irriterende animerede menuer. Det er også sjældent at DVD9 discen er fyldt helt ud (selv med fyldmaterialet), hvilket der vist nok er en god produktionsteknisk forklaring på.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2008 kl. 15:44
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Punkt 1, så vil jeg mene at hvis der er mange DVD-film ude med dén bitrate, så skal vi modificere "som DVD" som værende "som GOD DVD". Der er vel ingen idé i at sætte en middelmådig DVD som referencen vi stræber efter. Derudover, så har en direkte TV-udsendelse reelt _brug_ for en højere bitrate, for at levere samme billedkvalitet, fordi du ikke kan bruge lige så lang tid på at lave en encode.


Kvaliteten af encodning er absolut en relevant faktor. Der bliver formentlig brugt flere dages high-end CPU tid på den endelige udgave af encodningen til en købe DVD film.

Derudover er der heller ikke nødvendigvis de samme muligheder for VBR i DVB-T som på DVD.

Der burde ikke være mere end to kanaler per DVB-T mux efter min mening. MPEG-2 MP@ML profilen (som der bruges på DVB-T) kan klare op til 15 Mbps (begrænsningen på DVD er at drevet ikke kan levere mere end 10 Mbps).

Jeg er reelt holdt op med at se alle satellitkanalerne på kabel-TV fordi bitraten stinker i forhold til specielt DR, så forhåbentlig ryger den sidste bastion af nogenlunde teknisk kvalitet ikke bare fordi DR Update skal konkurrere med TV2 News.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
niepe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1120
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2008 kl. 16:07

Oprindeligt skrevet af zemo zemo skrev:

En DVD-film der kun fylder 4,18 GB, er nu også usædvanligt. De fleste købefilm fylder næsten det dobbelte. Er det en du selv har kopieret/brændt?

 

 Nope.. Orginal.. Selve filmen fylder faktisk kun 4092 incl AC3 og danske tekster...

Til top
jens0804 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 393
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2008 kl. 16:40

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Du modtager DVB-T streamen i DVB-C indpakningen, så bortset fra eventuelle atmosfæriske problemer som kan ramme DVB-T (og DVB-S), modtager du præcist det samme signal som DVB-T folket.

Det kan godt være du har ret, jeg har bare læst at Yousee får signalet direkte fra DR. Jeg kan i hvertfald tydelig se en forske på TV2 og DR. På TV2 er vild med dans jo skræmme eksempelet. De klip jeg har set fra det nye sang kviz program er vist lige så slemme.

Sådan ser DR ikke ud. F.eks X-faktor har ikke de her komprimeringsfirkanter ved bevægelse, derfor tror jeg signalet har højere bitrate end TV2.

Til Otto: "jer er faktisk meget kritisk med billedkvalitet, og sidder hver dag og undre mig over forskellige programmer og indslag kan laves i så dårlig kvalitet. Du er velkommen forbi og se mit DR signal, det står faktisk godt når vi taler studie optagelser. Og jeg ser det altså på en 42" plasma".

m.v.h Jens Christensen

Panasonic TH-42PV500E + TH-P37X10Y, Samsung SMT-H3126 , Sony BDP S550, Digiality CX-302T, Technics SA-DA 8
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2008 kl. 19:58

jens0804 , ja DR står godt ude fra de nye studier , problemet er at det KAN og HAR stået bedre,,,mht TV2  , tjaa , de har et stykke op til kvaliteten af DR....

MVH

PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
MVIN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Februar-2008
Status: Offline
Point: 110
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2008 kl. 11:28
Jeg oplever også de samme udfald på DR med den nye HD boks fra samsung/Yousee. jeg syntes ikke jeg har oplevet det før jeg gik over til digital tv.
Samsung TV - Yousee kable - Pio anlæg
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2008 kl. 11:35

Oprindeligt skrevet af MVIN MVIN skrev:

Jeg oplever også de samme udfald på DR med den nye HD boks fra samsung/Yousee. jeg syntes ikke jeg har oplevet det før jeg gik over til digital tv.

Jeg taler ikke om udfald, men om generel billedkvalitet.

Til top
jens0804 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 393
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2008 kl. 10:31
Jeg så Kontant i går d. 25-3 og må medgive at det er blevet meget dårligere, især deres grafik og optagelser af tekstdokumenter er jo fuld af moskito.
m.v.h Jens Christensen

Panasonic TH-42PV500E + TH-P37X10Y, Samsung SMT-H3126 , Sony BDP S550, Digiality CX-302T, Technics SA-DA 8
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu