recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DR1s ’Kontant’ sætter fokus på Boxer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DR1s ’Kontant’ sætter fokus på Boxer

Besvar Besvar Side  <1 4567>
Forfatter
Besked
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 1854
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2012 kl. 20:15
@ Kampus.

Nej! Men jeg har fået nabolandskanalerne med..

Som så forsvinder 4-2-2012,medmindre du har DVB-T2 modtager Cry

Til top
Dotman Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-November-2007
Sted: Denmark
Point: 194
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dotman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2012 kl. 18:39
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af Dotman Dotman skrev:

DR glemmer også at de igen her 11. januar igen skabte problemer med overgangen fra MPEG2 til MPEG4, hvor flere igen oplevet ændringer i deres signalforhold, der krævet justering af deres antenne.

DR kanalerne har ikke skiftet frekvens, så lige netop ovenstående er ikke korrekt. Folk skulle derfor ikke "justere deres antenne", som evt. nødvendigt for nogle i forbindelse med TV2 modtagelsen efter 11. Januar, men "kun" være/gøre sig klar til MPEG4 modtagelse ved evt at anskaffe sig MPEG4 kombatibelt udstyr (Hvilket man havde i forvejen hvis man kunne se DRK, ramasjang og DRHD)

Det er altså IKKE rigtigt!

Der er har været tilfæld med den sidste lille håndfuld af trofaste MPEG2 seer af DR1, DR2 & TV2 som efter 11. januar ved overgang til MPEG4 har været nødt til at gøre noget, fordi MPEG4 styrken har været laver end MPEG2
Til top
Dotman Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dotman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2012 kl. 18:43
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Antenne og lign. er helt klart eget ansvar, men jo ikke det der er problemet. Boxer reklamen, fortæller/viser jo hvor nemt det er, at få TV2 efter 11 januar. De fortæller jo, at kan du se tv2 før 11 januar, skal du blot have et kort og modul, så virker det også efter 11 januar. Og så kan selv en kanin, få det til at fungere.
Det er jo bare ikke sandheden, når tv2 sendes fra ny mux, kræver det måske andet udstyr ( og det siger de intet om, i deres reklamer ).
Er så glad for min parabol og sat tv.

VIASAT eller CANAL DIGITAL, fortæller heller ikke at man skal fælde sine trær, hvis de står i vejen for parabol siganlet!!!

Man må da bare som udgangspunkt forvente at folk har orden i sine antenneforhold og det har langt de fleste, så hvorfor skal man så begynde at tage sådan forbehold i en reklame, som bare er med til at skabe forvirring og usikkerhed, fordi en lille gruppe ikke har orden på tingne.
Til top
Dotman Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dotman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2012 kl. 18:49
Massiv kritik af 'Kontant' efter fejlagtigt og vildledende program om Boxer
http://tvnyt.com/artikel/default.asp?id=20130#.T1kOjgpvN67.facebook

Onsdag 7. marts 2012
Af Ulrik Brinck
Kritikken hagler ned over DRs forbrugermagasin 'Kontant' efter gårsdagens program, hvor hele udsendelsen handlede om tv-udbyderen Boxer og TV 2s overgang til betalingskanal. "Journalistisk research af værste skuffe" og lignende udsagn præger programmets kommentarforum på DRs hjemmeside.
Kritikken af udsendelsen går først og fremmest på, at Kontant - i seernes øjne - forsøger at gøre Boxer ansvarlig for modtageproblemer, som Boxer ingen indflydelse har på.

I udsendelsen medvirkede to seere. Den ene var en husejer fra Holte, som havde tv-antenner på sit tag, men ikke kunne modtage TV 2, efter at kanalen var flyttet til Boxer. Problemet viste sig at skyldes en kanalskåren antenneforstærker, som han havde haft i sit antenneanlæg hele tiden, og som altså ikke var købt hos Boxer.

Den anden seer var en ung studerende fra Slagelse, som havde pixellerende billeder på alle kanaler. På hendes tv-apparat kan man se, at det også gælder DR2 - som ikke er en Boxer-kanal. En antenneinstallatør har forgæves forsøgt at løse problemet ved at montere en lille, men dyr antenne på hendes altan.

I kommentarforumet på Kontants hjemmeside skriver en seer, Bjarne Andersen, bl.a.: "Den stakkels pige Kamilla fra Slagelse, hun skulle da have pengene tilbage fra den installatør der har lavet hendes antenne, for det var da det værste klamphuggeri jeg har set; den camping-antenne er jo slet ikke ordentlig til hendes situation. Men det er jo ikke Boxers fejl, hvad et andet firma kører ud og sætter op, det har Boxer jo intet med at gøre."

En anden seer, Dan Nielsen fra Grenaa, skriver: "(...) Når det så er sagt så undrer det mig at resten af Kontant-afsnittet egentlig er bygget op over noget pjat. Det har alle dage været sådan, at for at kunne se tv via DVB-T (antenne) - så skal man selv betale for udstyret der påkræves. Og det er uanset om vi snakker dags dato eller for 20 år siden. Derfor undrer det mig, at den første kunde, som kontant besøger i afsnittet, er helt forbavset over, at han skal bytte noget af sit udstyr ud. Den antenneforstærker, som blev sat op på hans tag for 8 år siden, kan man ikke forvente skal kunne klare nutidens signalhåndtering. (...) Det er forhåbentlig et engangs tilfælde fra Kontants side - for det var da godt nok journalistisk research af den værste skuffe."

Nissen61 skriver: "Faktisk kan jeg ikke se, at det er Boxer, der her er problemet. Problemet er at vi i Danmark har bestemt at vi skulle overgå til digitalt signal. Før i tiden kunne signalet da være dårligt, men vi kunne da se programmerne."

Jan Jacobsen skriver: "Hvad du har af udstyr derhjemme kan ikke være Boxers ansvar. Det problem som Kåre [Kontants vært /red.s anm.] bliver ved med at ævle rundt i, er og bliver det brugerens eget ansvar, og - det vil være blevet det samme uanset hvilken operatør der var kommet på. (...) Hvis Kåre så mener, at det er Boxers ansvar hvad og hvordan du installerer det, ja så skal dit el selskab også stilles til ansvar for, hvad du gør med el installationen i dit hus osv. Ny sende-teknik stiller nye krav til din antenne-installation - og den udgift må du som bruger enten vælge til eller fra, hvis du vil se TV."

I debatten, som i skrivende stund nærmer sig de 100 kommentarer, kritiseres programmet også for at fremstille Boxer som det eneste sted, man kan få adgang til TV 2, selv om kanalen også kan købes hos Canal Digital, Viasat og diverse kabel- og bredbåndsudbydere. Endelig kritiseres programmet for at fremstille DRs egne kanaler som gratis, når de i virkeligheden er licensfinansierede.

Klage til DRs lytter- og seerredaktør

Teleanalytiker John Strand har indsendt en klage til DRs lytter- og seerredaktør, Jacob Mollerup. Han har desuden offentliggjort klagen i Kontants kommentarforum, og klagen kan også læses her: http://tvnyt.com/artikel/default.asp?id=20128

John Strand synes, at det generelt er fint med kritiske forbrugerprogrammer - men Kontants udsendelse tirsdag var direkte vildledende. ”Antallet af faktuelle fejl var skræmmende og de bliver ikke mindre skræmmende, når man ser på, at DR som aktør på dette marked burde vide hvordan det fungerer og hvad digitaliseringen har betydet for det danske tv-marked."

John Strand peger også på, at det altså er politisk bestemt, både at tv skulle digitaliseres, og hvordan det skulle foregå. Det er ligeledes politisk bestemt, at TV 2 skulle overgå til at være betalingskanal. John Strand kritiserer bl.a. Forbrugerrådets chefkonsulent Martin Salomon for i udsendelsen at angribe Boxer for politiske beslutninger.

I Kontant ser man på digitaliseringen som et problem. Man iflg. John Strand glemmer man helt at fortælle, hvad den betyder for danskernes mulighed for at få større valgfrihed og man glemmer at fortælle at den har betydet at DR har kunnet lancere en række nye tv-kanaler som der nu er blevet plads til i luften. Rent faktisk så er det ikke Boxer, der er den store vinder når det kommer til digitaliseringen;det er rent faktisk DR

Men kundeservicen halter

Kritikerne i Kontants kommentarforum er dog enige med Kontant om én ting: Boxers kundeservice kritiseres for at være tidskrævende at komme i kontakt med, og når det endelig lykkes, kan man opleve at få forskellige svar på den samme problemstilling fra gang til gang.

Boxers administrerende direktør Steen Ulf Jensen forklarer i udsendelsen dette med, at Boxer har fået 200.000 nye kunder på kort tid, hvilket der - ifølge ham - ikke er noget firma i Danmark, der har prøvet før, og det har været en "kæmpe opgave" for dem.

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2012 kl. 12:23
Dotman@

Glimrende redegørelse! Og kan kun være enig i synspunkterne...
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6685
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2012 kl. 13:14
Nu er der svar fra Lisbeth Kølster, Redaktør, Kontant, til John Strand:

bl.a.:
"Men kritikken af programmet er desværre båret af en række fordomme mod visse forbrugere, DR-journalister, politikere og Forbrugerrådet, der i dit verdensbillede ikke skulle være fulgt med ind i den digitale tidsalder. Hus forbi. Kontant og de citerede kilder og forbrugere, der optræder i programmet, problematiserer ikke digitaliseringen.  Udelukkende, at en lang række forbrugere med Boxer-abonnementet ikke er i stand til at se det tv, de blev lovet. Det forarger dem ydermere, at der af den månedlige betaling for abonnementet kun går 10 kr. til det økonomisk trængte TV2, mens der går 37 kr. til Boxer. "

Så Kontant synes det er rigtigt, hvad der var i programmet.

Redigeret af Brixen - 10-Marts-2012 kl. 13:20
Venlig hilsen
KB
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2012 kl. 14:43
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Nu er der svar fra Lisbeth Kølster, Redaktør, Kontant, til John Strand:
Så Kontant synes det er rigtigt, hvad der var i programmet.
Nu har jeg været arg modstander af den direkte betaling til  TV2 fra forslaget først kom frem. Og vi er mange, der  har skrevet imod det  her på recordere, i andre forum og mange andre steder. 

Men jeg hader løse og dårlige argumenter langt mere. Som når der skrives:

"De har nemlig ikke fået at vide, at de uheldigvis befinder sig et sted, hvor der ikke er dækning. Og dækningsgraden er 97 procent, ikke 100. Dette forarger både Forbrugerrådet og en politiker, der var med i beslutningsprocessen bag forliget om at gøre TV2 til betalingskanal. Han er ikke ene om at huske, at det ikke blev diskuteret under forhandlingerne,..." /Jørgen Poulsen ifølge Lisbeth Kølster

Så finder jeg straks denne tekst frem:
" § 3. Gatekeeper skal etablere og drive et sendenet til brug for distribution af lyd- og billedprogrammer mv. på de i § 1, stk. 1, nævnte sendemuligheder. Dette kan ske på basis af aftale med et andet foretagende herom.

Stk. 2. Sendenettet skal opbygges, så der for alle sendemuligheder, når sendenettet er fuldt udbygget, vil være tale om en teoretisk beregnet dækning på mindst 97 pct. af befolkningen, baseret på stationær modtagelse med udvendigt anbragte retningsantenner og beregnet efter den i bilag 2 angivne beregningsmetode." / BEK nr 1287 af 08/11/2007  

Det kan ikke været kommet som en overraskelse for nogen på Borgen - der gør deres hjemmearbejde -  at Boxer kun skal dække 97% af befolkningen.  Det var jo en del af forudsætningen for aftalen med Boxer. 
Når jeg kan finde teksten på 1 min via Google - så kan både journalisterne på Kontant og Jørgen Poulsen vel også.

Man kan yderligere på nettet finde de spørgsmål og svar, som fremkom i forbindele med  Bibliotekogmediere.dk 's  udbud af gatekeeper opgaven (læs især spørgsmål 45).

Det er i øvrigt sådan - efter min bestemte viden - at Boxer har en aftale om spektrum til 3 muxer, heraf en regionalt opdelt mux  plus til en ikke startet DVB-H mux.  Men Boxer har ikke en aftale om at kunne anvende bestemte UHF kanaler fra bestemte sendere udover hvad DVB-H og den regionale opdeling kræver.  Jeg mener at vide, at de ret mange ændringer, der hidtil er lavet i UHF kanalplanen, er sket i et fint samarbejde mellem Telestyrelsen, Teracom, DR og  Boxer.

I praksis angiver  Boxer selv en dækning på 99,2-99,5% og det lyder slet ikke utroværdigt i mine øre - med de forudsatte krav til antennen.

Så - Lisbeth Kølster - her har vi den første OM'er.

Lars    Smile

Redigeret af reslfj - 12-Marts-2012 kl. 19:05
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19651
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2012 kl. 15:03
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Når jeg kan finde teksten på 1 min via Google - så kan både journalisterne på Kontant og Jørgen Poulsen vel også.

Lars, det er snyd det der, for du ved jo, hvad du skal søge efter. Det gør de andre ikke........

Klaus :-)
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2012 kl. 15:57
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Lars, det er snyd det der, for du ved jo, hvad du skal søge efter. Det gør de andre ikke........

Klaus :-)
Uenig - det ville have været snyd, hvis jeg havde kopieret fra den kopi jeg har på min harddisk eller gik direkte til retsinfo.   Jeg vidste naturligvis, at  kravet til Boxer var lavere end det DR bruger på MUX1 + MUX2. Jeg havde bla læst eller selv skrevet dette  her eller på   'dk.teknik.tv+video'  eller ...

Men jeg søgte faktisk på 'gatekeeper dækning'   med Google og det var første svarlinie, jeg brugte.

I øvrigt er det for både en jounalist, og især for et medlem af folketinget vel en selvfølgelighed, at  tjekke  gældende love og regler, når noget nyt skal vedtages  eller en sag kritiseres.

Nå, jeg opdagede faktisk, at der i selve beslutningspapiret af 11 juni 2007, stod at gatekeepers muxer skulle overholde samme krav, som man havde stillet til MUX1.   (Men jeg har endnu ikke fundet  kravene  til MUX1 på skrift)  
Betænkningen jeg henviser til,  var jo i høring før den fik sin endelige form, og jeg husker, der kom mange svar.  

Lars   Smile

PS! Det er sådan, at med DVB-T  er der  Boxers signal 1.6dB svagere med direkte sigt mellem sender og modtageantennen, medens det for  indirekte signaler (fx indendørs ) er Boxers  signaler ca 2.7dB ringere end DR's.    Men Kamilla havde også problemer med DR 2, kan man se i udsendelsen (17:20 inde), så hendes problemer er mere almindelige problemer med en forkert antenne.  Gad  vide, hvorfor vi altid skriver 'surt' om stueantenner og ikke vil høre ordene 'digital antenne' ! (?)

Til top
Ham_Der Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Januar-2007
Point: 1259
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ham_Der Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2012 kl. 16:28
Nej, Boxer er vel slet ikke egnet til dem, der bor i lejlighed, med mindre dækningen er så god, at de kan bruge en stueantenne, og det skulle antennemontøren have sagt.

Redigeret af Ham_Der - 10-Marts-2012 kl. 16:29
Til top
Ham_Der Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Januar-2007
Point: 1259
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ham_Der Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2012 kl. 17:31
Angående Kamilla's sag. Er det ikke muligt, dels at Kamilla ikke har tænkt på, at antennen skal pege i retning mod sendemasten, og at hendes altan vender den forkerte vej, og dels at Boxer's medarbejder ikke har tænkt på at spørge ind til det. Han har fået at vide, en antenne der sidder udendørs, jo der er fin dækning. Sådan en lille rundstråle antenne dur vel ikke til særlig meget, hvis den sidder på den forkerte side af en bygning? Så sad den ikke frit, den sad inde under taget.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2012 kl. 19:31
Oprindeligt skrevet af Ham_Der Ham_Der skrev:

Nej, Boxer er vel slet ikke egnet til dem, der bor i lejlighed, med mindre dækningen er så god, at de kan bruge en stueantenne, og det skulle antennemontøren have sagt.

Det er nu ikke rigtigt.  I hele min barndom, så vi DR1 via en 3 elm VHF antenne monteret lige uden for stuen.   Der var lidt skygger, når toget - 2-300 m væk - kørte forbi , men reflektioner er jo ikke noget problem med DVB-T/T2 signaler.

Men bor man længere nede i en etageejendom, så har man nok brug for en fællesantenne.  I den analoge tid havde jeg selv  i meget lang tid  DR, SVT1, SV2 og siden også TV2  via 2-3 tagantenner og 3 (siden 4) forstærkere på loftet med en simpel fordeling fra loftet ned til hver lejlighed.

Da DR2 kom, valgte ejendommen  i stedet youSee. I første række fordi  Boxer endnu ikke var i luften med de mange kanaler, men også fordi antennekablerne i ejendommen var gamle, af ringe kvalitet og alligevel skulle skiftes indenfor kortere tid.

Men det er jo ikke normalt meningen, at man skal lave individuelle løsninger i en etageejendom.  Der deler man indgang, vandrør, elevator, trappe og er også fælles om fx taget etc etc. og naturligvis også  fjernsynssignal.

Lars  Smile

Til top

Besvar Besvar Side  <1 4567>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu