recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Satellit TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dreambox 800HD vs. 8000 HD, hvad skal jeg vælge?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDreambox 800HD vs. 8000 HD, hvad skal jeg vælge?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
crim Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-April-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 59
Direkte link til dette indlæg Emne: Dreambox 800HD vs. 8000 HD, hvad skal jeg vælge?
    Sendt: 24-April-2010 kl. 15:33
Hej

Jeg har lige bestilt den store pakke hos Canal Digital, for at få så mange HD kanaler som muligt. Jeg skal have tv i stuen og soveværelset. I stuen skal jeg kunne optage HD TV, mens jeg ser en anden kanal.
Jeg blev pænt vejledt af Canal Digital's sælger til at købe pakken med en alm. digtital modtager til at starte med, for så at købe HD boksen med harddisk sener, da jeg så vil spare de penge en alm. digital boks koster, da den følger med gratis i start pakken.

Men jeg har hele tiden gerne ville have mig en Dreambox, til at starte med var det fordi der jo var mulighed for cardshareing, men det er jeg gået fra igen og vil egentlig bare gerne have den for at få flere muligher og kunne udnytte alle dens andre funktioner.

Det er første gang jeg skal have satelit tv, så jeg er ikke så meget inde i sagerne og heller ikke så meget inde i hvad de foskellige bokse kan. Men som jeg kan læse så er man vist på rette vej, hvis man vælger dreamboxen (prisen betyder ikke så meget).

Men hvilken dreambox skal det så være, skal det være en 800 HD eller en 8000 HD, hvad for man for de ekstra penge en 8000 HD koster, ud over lidt mere power (300 vs 400 MHz) ??

Håber i måske kan hjælpe mig, med hvad jeg skal vælge og hvordan jeg smartes sætter mit setup op. Jeg skal kun have HD tv i stuen, i soveværeslet regnede jeg bare med at bruge Canal Digital's alm. boks.

Jeg får et 3D TV nu her, kan man sikre sig mod det nu, hvis Canal Digital begynder at sende de kanaler ud (ESPN 3D osv.) eller er der ingen bokse der kan det endnu?

På forhånd tak.

/Mads

Til top
brian-hkd Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 14-December-2009
Point: 16
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2010 kl. 15:47
Hvis du skal kunne se et program, samtidig med at du optager et andet, så kræver det en 8000HD, da der kun er mulighed for een tuner i 800HD og dermed kan du ikke optage et program, imens du ser et andet (Med mindre man er heldig at det er på samme transponder, men det er det som regel aldrig)

Husk at købe de rigtige LNB hoveder, så du har udgange nok til din modtagere.
Hvis du skal have muligheden for at se et program og optage et andet, så kræver det 2 udgange + en udgang til din alm. boks i soveværelset.

En anden fordel ved 8000 HD er at er 2 stk. kortlæsere, så du kan altså både få Canal Digital + Viasat i samme boks.
Det kræver så dog igen at du du har en Monoblock 6 graders hoved, da det er 1W og 5Ø du så skal modtage.

Redigeret af brian-hkd - 24-April-2010 kl. 15:52
QNAP TS-439 4x1 TB NAS server, Dreambox DM800PVR, Xtreamer og logitech Squeezebox Duet og Boom.
Til top
Sifat Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-December-2008
Sted: Denmark, 2000
Point: 58
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2010 kl. 16:05
Du burde undersøge om en Vu+ Duo er noget for dig.
Til top
crim Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2010 kl. 21:33
Tak for de hurtige svar..

Nå, jeg troede det var muligt med to tuner i 800 HD, kan du måske hurtig forklare hvad en transponder er? jeg er som sagt ret ny i det her :-)

Den LNB som følger med Canal Digital skulle gerne være med 4 udgange, det sagde de at de brugte som standard i dag.

Det med de to kort forstår jeg heller ikke helt, for hvordan er cardsharing så muligt i en 800 HD, er det pga. CAM emulering?

Monoblock 6 graders hoved, er også nye ord for mig... men går ud fra det er den holder som skal holde LNB hovederne, så de peger rigtig ind på parabolen?

Vu+ Duo, lyder også spændende... nu har jeg godt nok skrevet at jeg ikke vil bruge kortsharing og kommer nok heller ikke til det, men det vil jo være rart at have muligheden :-)
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4802
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2010 kl. 10:40
Alle digitale kanaler ligger i grupper, der deler samme frekvens. En sådan frekvens, der har flere kanaler kaldes en "transponder".

Problemet ligger i, at - ligesom på en FM radio - du kun kan være tunet ind på én frekvens ad gangen. Du kan derfor godt optage fra en kanal på en transponder og se en anden kanal på samme transponder (da de deler samme frekvens), men hvis du vil kunne optage en kanal på én transponder og se en kanal på en anden transponder, så skal du have to tunere, så de kan tune ind på hver deres frekvens.

Card sharing (der som udgangspunkt er ulovligt, men dog oftest accepteres stiltiende så længe det er mellem to modtagere, der står på samme adresse, eller hjemme + sommerhus) foregår ved, at den ene DreamBox (når den skal bruge informationer fra et kort) sender en forespørgsel til en anden DreamBox (som har kortet). Den anden DreamBox sender så forespørgslen ned til kortet og sender svaret retur til den første DreamBox.

Så med to enkelt-kortlæser modtagere - den ene med Canal Digital kort, den anden med ViaSkvat kort - kan altså begge se både Canal Digital og ViaSkvat kanaler (forudsat, at de selvfølgelig har et signal fra satellitten).

Du skal dog være opmærksom på, at ViaSkvats HD kanaler kun virker i deres egne bokse (de parrer kortet med modtageren), og Canal Digital - som ikke har dette pt. - har snakket om at gøre det samme.

Du kan altså risikere at komme til at stå i den situation, at du ikke kan modtage Canal Digitals HD-kanaler med din DreamBox (og du kan allerede nu IKKE modtage ViaSkvats HD-kanaler med en DreamBox).

Monoblock 6 graders hoved ved jeg ikke, hvad præcis dækker over, men ude på din parabol-skål skal du have et LNB-hoved for hver satellit-position du vil modtage fra. Da Canal Digital sender fra 1°W og ViaSkvat fra 5°Ø, så skal du altså have to hoveder i en "samler", der spreder hovedernes retning med 6° for at kunne modtage signal fra begge satellit-positioner. Så længe det er nede i disse små forskelle (de 6°), så behøver du IKKE en multi-fokus skål, men kan nøjes med en almindelig skål (anbefaler dog, at du benytter 80-85cm skål).
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2010 kl. 11:20
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Monoblock 6 graders hoved ved jeg ikke, hvad præcis dækker over
Eksempel kan være du har   13" Øst og 19.2 = ca. 6 graders forskel , eller  4.8(5) og 1g vest = 6 grader.. på en monoblock har man indbygget switch og 2 lnb hoveder med 6graders mellem rum.

Til top
crim Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2010 kl. 20:31
Mange tak for det detaljeret svar HeartWare.

Så hvis jeg forstår det rigtig, hvad angår monoblock. Så vil jeg f.eks. kunne købe sådan en her: http://www.parabolshoppen.dk/shop/digiality-mbqs-24-6%b0-768p.html
 og så modtage Canal Digital & Viasat  og sende beggedele ud til 4 rum (eller 2 til stue, hvis der skal kunne se og optage på samme tid) ?

Jeg er da lidt ked af at høre at Canal Digital har planer om at pare kortet med modtageren, ved vi hvornår de vil gøre det?

For jeg har læst lidt omkring VU+ Duo, og den ser faktisk ret spændende ud og hvad jeg lige kan læse mig til, skulle det være muligt at bruge cccam - som hvis jeg har forsået det rigtig, skulle være den her cardsharing funktion? 
Men jeg har primært købt Canal Digital for at få så mange HD kanaler som muligt (14 stk.), så dem SKAL jeg kunne se.

Ved i om man kan få Expert (som er dem der skal sætte min Canal Digital parabol op) til at sætte noget andet op? altså hvis jeg f.eks. købte sådan en monoblock eller lignende, om de så vil sætte den op i stedet for den som følger med fra Canal Digital?

Ved i også hvad størrelse Canal Digitals parabol er så?

Igen mange tak for de meget gode svar.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2010 kl. 06:04
Oprindeligt skrevet af crim crim skrev:

Så hvis jeg forstår det rigtig, hvad angår monoblock. Så vil jeg f.eks. kunne købe sådan en her: Digiality MBQS-24, 6° monoblock quatro LNB og så modtage Canal Digital & Viasat  og sende beggedele ud til 4 rum (eller 2 til stue, hvis der skal kunne se og optage på samme tid) ?

Umiddelbart ser det sådan ud - jeg kender dog ikke specifikt denne model. Du skal dog bruge én forbindelse pr. tuner, så hvis du i stuen vil kunne se én kanal og optage en anden, så skal der bruges 2 udgange fra denne til din satellit-modtager.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2010 kl. 06:06

Nej - du kan godt risikere, at det kun er en 60-65 cmd parabol. Det må du forhøre dig hos dem om.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
crim Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2010 kl. 08:37
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Nej - du kan godt risikere, at det kun er en 60-65 cmd parabol. Det må du forhøre dig hos dem om.
Okay.. men skal det være en 80 cm, man skal bruge hvis man har to hoveder, eller kan det godt lade sig gøre på en 60-65 cm?
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2006
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2010 kl. 11:24

Jeg får et 3D TV nu her, kan man sikre sig mod det nu, hvis Canal Digital begynder at sende de kanaler ud (ESPN 3D osv.) eller er der ingen bokse der kan det endnu?

3D kræver at din "kilde" overholder HDMI 1.4 standarden - det tror jeg næppe en Dreambox gør endnu.
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
crim Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2010 kl. 13:13
Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

3D kræver at din "kilde" overholder HDMI 1.4 standarden - det tror jeg næppe en Dreambox gør endnu.
Nåå.. ja, det havde jeg lige glemt... så må jeg nøjes med købe 3D film, som kan køre igennem 3D afspilleren.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu