Ja, jeg er blevet lidt skuffet. Først var det IronMan jeg ikke syntes levede op til forventningerne med Dolby TrueHD lydsporet. Så The Dark Knight som godt nok havde et stort lydbillede, men ikke sådan
rigtig stort.
I går satte jeg mig så for at sammenligne, ikke mindst for også at vurdere dvd-afspiller mod BD-afspiller i dvd-gengivelse. Jeg har X-Men boksen med alle tre film, og X-Men2 på en split-udgivelse fra CDON hvor Day After Tomorrow også er på. Derfor blev det "X-Men 2", idet udgivelserne er identiske og det blev med DTS 5.1-lydspor.
Jeg startede op og sammenlignede først billede. Her syntes jeg egentlig ikke der var den store forskel i selve billedet, trods dvd gengiver via Scart og BD via HDMI. Men underteksterne stod 2000 gange skarpere og flottere på BD'ens DVD-gengivelse. Ingen tvivl om det. Selve billedet var der dog ikke så stor en forskel på, men underteksterne in mente stod det alligevel 1 - 0 til BD.
Så fandt jeg en passage i filmen hvor der kommer nogle vilde actionsekvenser og dermed noget aktivitet all-round. Omkring 38 minutter inde er der nogle specialstyrker der vil ind på skolen, og de skyder et vindue ud i en gang. Her gav det, helt forventligt, et drøn af en anden verden i subwooferen. Sådan et 'Helms Deep'-drøn man bruger til at vise hjemmebiografen frem til ens venner. Jeg pausede dvd-afspilleren og slog fjernsynet og forstærkeren over på BD, spolede tilbage og lod den køre samme sekvens. Masser af larm, men det dundrende brøl fra subwooferen udeblev næsten fuldstændig. Slet, slet ikke samme fylde i lyden. Skuffende.
Jeg kører jo lyden ud analogt fra min Pana-55'er, idet jeg ikke har HDMI-indgang, endsige afkodningsmuligheder af de nye formater i forstærkeren, men et almindeligt DTS-lydspor burde det kunne trække. Alligevel var det en fæl skuffelse at finde ud af, at afkodningen i Pana'en er
så dårlig kontra når afkodningen foregår i forstærkeren, hvilket den gør når jeg afspiller i dvd-maskinen.
Så med denne forklaring spørger jeg jer; gør jeg noget forkert? Kan jeg ændre nogle indstillinger således BD-afspilleren begynder at gengive lyden lige så godt som dvd-afspilleren? Eller skal jeg investere 12K i en ny forstærker for at få samme lyd fra BD-afspilleren som fra dvd-afspilleren?
For lige p.t. føles mit BD-køb en smule ambivalent. Bevares, flot billede når man ser en BD-film, men når lyden er decideret dårlig i forhold til DVD, hvilket den jo netop IKKE burde være, så bliver man sgu lidt ærgerlig. 
Håber I kan hjælpe.