recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dårlig pico psu?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDårlig pico psu?

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10583
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2011 kl. 17:03
Oprindeligt skrevet af stefanb stefanb skrev:

Er der ingen der kender nogen af de ovennævnte modeller?

Den fra England er til en bil, så den kan du ikke bruge.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
stefanb Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Oktober-2007
Sted: Denmark
Point: 452
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2011 kl. 17:04
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Flemming

Burde det ikke være ligemeget?
12V DC
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10583
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2011 kl. 20:25

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Flemming

Burde det ikke være ligemeget?
12V DC

Det kender jeg ikke nok til elektriske spændinger m.v. til at kunne svare på, men jeg vil antage, at der er en grund til at den er specificeret til en bil.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Januar-2010
Sted: Danmark
Point: 543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2011 kl. 00:38
12V er 12V, bortset fra at den der BIL udgave, har en 12-12V konverter mere(da en bil giver imellem 9-15V) så den kan bruges med en gammel Laptop PSU f.eks. en gammed IBM t42 16V psu.

En alm 12V PicoPSU slukker bare for de 12v der ommer ind, når strømforsyningen slukker, den konvertere den ikke, lige som 3.3 + 5V. derfor er den også MEGET mere effektiv en den HighRange 6-28V, der bruges i biler, da 12V linien (hvor CPU'en er forsynet fra) ikke skal konverteres, bare tændes/slukkes.

Mvh
Gigabyte

100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
den_ Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-August-2007
Point: 128
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2011 kl. 01:50
denne vil jeg tror kunne klare det uden problemer

har selv en picopsu 110 watt og den virker uden problemer den skal så også kun drive en via 1800, 2,5 hdd, gt320 

Til top
stefanb Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Oktober-2007
Sted: Denmark
Point: 452
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2011 kl. 09:34
Oprindeligt skrevet af gigabyte gigabyte skrev:

12V er 12V, bortset fra at den der BIL udgave, har en 12-12V konverter mere(da en bil giver imellem 9-15V) så den kan bruges med en gammel Laptop PSU f.eks. en gammed IBM t42 16V psu.

En alm 12V PicoPSU slukker bare for de 12v der ommer ind, når strømforsyningen slukker, den konvertere den ikke, lige som 3.3 + 5V. derfor er den også MEGET mere effektiv en den HighRange 6-28V, der bruges i biler, da 12V linien (hvor CPU'en er forsynet fra) ikke skal konverteres, bare tændes/slukkes.

Mvh
Gigabyte

Okay. Det giver jo mening, men på siden står der " - Efficiency: above 92% "
Holder det så ikke stik?

Jeg skal helt sikkert have købt mig en Pico psu, men selvfølgelig helst så billig som muligt.
Og jeg har jo en 12V power brick i forvejen.

Oprindeligt skrevet af den_ den_ skrev:

denne vil jeg tror kunne klare det uden problemer

har selv en picopsu 110 watt og den virker uden problemer den skal så også kun drive en via 1800, 2,5 hdd, gt320

Det er jo næsten 500kr. Men tror også helt sikkert at den vil kunne klare det.

Og tak for input indtil videreSmile
Til top
RasmusR Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 12-Februar-2011
Point: 29
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2011 kl. 20:56

Mvh
Gigabyte

12 V findes så både i jævn- og vekseludgave...

En bil (som ellers er sund og rask) har en systemspænding på et sted mellem 13,6 og 14,2 V. Hvis du kan måle så lidt som 9 V og så meget som 15 V, så har din bil (og du) et alvorligt problem.

/Rasmus
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2011 kl. 01:19
Ja en sund bil har ca 13.6v. Men når AC'en tænder, eller andre strømslugere,
falder spændingen. Specielt eco boxe med 0.3L motorer, og tilsvarende små generatore/batterier, kan ved stromstød falde/stige en del, mere end et bundkort vil synes om.

Mvh Gigabyte.
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
RasmusR Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2011 kl. 13:19

Ja en sund bil har ca 13.6v. Men når AC'en tænder, eller andre strømslugere,
falder spændingen. Specielt eco boxe med 0.3L motorer, og tilsvarende små generatore/batterier, kan ved stromstød falde/stige en del, mere end et bundkort vil synes om.

Mvh Gigabyte.
Nu må du stoppe... AC i bilen bruger så godt som ingen strøm. Kun til en elektromagnet (som indkobler komressoren) og eventuelt kabineblæseren, hvis du vil medregne den.

Hvis spændingen kunne falde så meget, ville startmotoren ikke kunne tørne motoren, da den er den absolut største elektriske belastning man kommer i nærheden af i en bil.

Systemspændingen er ikke superstabiliseret, men den svinger ikke så meget som du indikerer. Kun ved ekstrem overbelastning, vil spændingen kunne falde så meget - og så har du vist andre problemer end en PC.

Har du nogen som helst dokumentation / links til noget, som kan understøtte din påstand om at små bilers elsystem svinger mere?

/Rasmus

Redigeret af RasmusR - 13-November-2011 kl. 13:21
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2011 kl. 18:03
Dukumentation HMM, nej, spørg enhver producent at Automotive tilbehør, om hvor ustabil forsyningen er i en bil.
En soleonid bruger en meget voldsom startstrøm, lige når den smækker i, faktisk noget nær uendeligt høj, slevfølgelig i et meget begrændet tidsrum.

Det er klart at forsyningen ikke "falder flere volt" permanent, men i små spikes på 10-50mS afhængig af batteri/generator, samt impedans i ledningsnettet. (Rigtig mange moderne 0.3L øko boxe leveres med et meget tynd ledningsnet). Det er ikke noget et bundkort, og andre dele der køre fra 12V linien, er specielt glade for.

Det farlige er ikke fald i forsyningen, men at en gammel akku sagtens kan komme op på 15V, før laderugulatoren siger fra.

summa sumarum. Mit råd (med mageårig erfaring inden for kombinere elektronik - PC'er)
Til PC brug i biler, brug en PSU der også regulere 12V linien. gerne en med Buck-Boost (F.eks.8-25v) ellers en med buck funktion dvs forsyning fra f.eks. 12-25V.

Mvh Gigabyte
Til top
RasmusR Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2011 kl. 08:02

Dukumentation HMM, nej, spørg enhver producent at Automotive tilbehør, om hvor ustabil forsyningen er i en bil.
En soleonid bruger en meget voldsom startstrøm, lige når den smækker i, faktisk noget nær uendeligt høj, slevfølgelig i et meget begrændet tidsrum.

Det er klart at forsyningen ikke "falder flere volt" permanent, men i små spikes på 10-50mS afhængig af batteri/generator, samt impedans i ledningsnettet. (Rigtig mange moderne 0.3L øko boxe leveres med et meget tynd ledningsnet). Det er ikke noget et bundkort, og andre dele der køre fra 12V linien, er specielt glade for.

Det farlige er ikke fald i forsyningen, men at en gammel akku sagtens kan komme op på 15V, før laderugulatoren siger fra.

summa sumarum. Mit råd (med mageårig erfaring inden for kombinere elektronik - PC'er)
Til PC brug i biler, brug en PSU der også regulere 12V linien. gerne en med Buck-Boost (F.eks.8-25v) ellers en med buck funktion dvs forsyning fra f.eks. 12-25V.

Mvh Gigabyte
Det kan ikke være en sund bil du taler om her. Om spændingen kommer op på 15 Volt inden laderegulatoren siger fra, har ikke noget med akkumulatorens alder at gøre. Det er da udelukkende laderegulatoren der bestemmer det, og den ved da ikke noget om hvor gammel akkumulatoren er.

Selvfølgelig skal man stabilisere sig til de 12 Volt, når man ikke bare skal have en pære til at lyse. Men det skal man jo uanset hvad - og ikke kun i en "0.3L øko box", hvad det så end er...

/Rasmus
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2011 kl. 21:49
Jeg ved ikke hvilken erfaring/lære du har. jeg har målt alt fra 9-15 volt på forskellige biler igennem de sidste 20 år. jeg har set generatorer ødelagt pga batterier med for høj impedans (faldet sammen) på 3 WV transportere. Der var der en ladespænding ved 3K rpm på over 15v konstant. det jeg siger er at en bils forsyning ikke er specielt stabil. jeg gider ikke diskutere hvorfor hvornår mere. Jeg stiller min erfaring, uddannelse, og så vidre til rådighed for folk på diverse fora.

mvh Gigabyte
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu