|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
cwitt ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 20-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 493 |
![]() Sendt: 01-April-2007 kl. 11:29 |
|
Jeg er nybegynder mht. videoredigering på PC, og har forsøgt de første par gang her for nyligt. Min videoklip består oftest af en masse småsekvenser optaget med mit digital kamara. Når jeg så kommer hjem, samles disse i et projekt i én eller andet videoredigeringssoftware (har prøvet flere forskellige : Ulead Videostudio, MS Moviemaker, Pinnacle...). Mit problem består i ,at når det samlede projekt er blevet "rendered", så bliver slutresultatet en videofilm, hvor afviklingen foregår hakkende, og ikke når så flydende som de originale småklip. Også når den færdig DVD afspilles på standalone afspiller, er afviklingen hakkende. Det er sikkert min PC, der er problembarnet. Hvilket hardware skal jeg ud og købe for at løse dette problem. Er det et særligt grafikkort eller er det et videoredigeringskorts (troede at sidstnævnte kun skulle bruge, hvis man vil overføre video fra camcorder, hvilket jeg ikke har). PC : |
||
Carsten Witt
LG OLED65B7 TV NAD T758 Surround Receiver Samsung BD-C6900 Blue Ray Sony RDR-HDX995 HDD-Recorder YouSee HD-box Samsung3126 |
||
![]() |
||
laursen ![]() Redaktionen ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 02-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4056 |
![]() |
|
Hej Carsten,
Er det et digtialt still-billed kamera med video-funktion dine optagelser er fra?! (det fremgår ikke rigtigt af dit indlæg) - kan du skrive mærke/model og evt. video egenskaberne....? Mit Canon still-kamera kan eksempelvis kun optage video med 15 billeder per sekund - men i PAL skal bruges 25. /Lars |
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
|
Jeg bruger Pinnacle og har ingen som helst problemer med det.
|
||
![]() |
||
cwitt ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 20-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 493 |
![]() |
|
Problemet er ikke digicammen. Når jeg afspiller de rå optagede klip fra digicam på PC'en, kører de helt fint. Det er, som jeg skriver, først når disse klip bliver lagt sammen i et projekt og "rendered" af videoredigeringssoftware, så som Ulead Videostudio, at problemet med hakkende afvikling opstår.
|
||
Carsten Witt
LG OLED65B7 TV NAD T758 Surround Receiver Samsung BD-C6900 Blue Ray Sony RDR-HDX995 HDD-Recorder YouSee HD-box Samsung3126 |
||
![]() |
||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() |
|
Ja, det virker fint med almindelig video, bruger det selv, men her er der tale om video sekvenser fra et stillbilled kamera, som jo ikke har den samme Framerate om et videokamera. Det er der problemet ligger, da det jo ikke er 25 fps. |
||
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Ok, kameraet optager med 30 fps. Jeg forstår dog ikke, det du siger. Hvis jeg kan afspille de rå enkelt klip på PC uden problemer først, kan det da ikke være kameraet skyld? Det må da være under rendering ifm. kodning af det samlede projekt, at pc hardware ikke kan følge med? |
||
Carsten Witt
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
|
Det må være den software du bruger. Jeg har også videosekvenser taget med mit Canon stillbilled kamera. Pinnacle kan fint inkludere disse sammen med andet videomateriale (eller alene). Det er kun selve opløsningen som er noget bras. Men det er ikke redigeringsprogrammets skyld.
|
||
![]() |
||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() |
|
Jo, det tror jeg nok jeg ved hvorfor, PCen kan godt afvikle de 30 fps, som er den standard framerate der bruges til NTSC, men redigerings Softwaren kører i PAL som bruger 25 fps, derved kommer der til at mangle nogen frames, 5 hvert sekund. |
||
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
||
![]() |
||
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
|
Det har intet med din PC hardware at gøre - hvor kraftig hardwaren er har udelukkende betydning for hvor lang tid den er om at lave rendering/enkodning - resultatet når det er færdig renderet/enkodet er fuldstændig det samme om det så er lavet på verdens langsomste eller verdens hurtigste computer. Det handler altså ikke om PC hardware og det handler heller ikke om at der er noget "galt" med kameraet. Problemet handler om format og framerate - dels i forhold til hvilket format og framerate kameraet har optaget i og hvilket format og framerate du konverterer til, samt hvor gode dine afspillere er til at afspille det format du nu har valgt at kode til. Kameraet optager i et eller andet format - når du renderer skal du altså vælge enten samme format eller et der er beslægtet hvis det er muligt. Til at starte med er du nødt til at finde ud af præcis hvilket format dit kamera optager i ? Prøv at kigge på en original fils egenskaber og fortæl hvad der står. Du siger det optager i 30fps ? - hvad mere kan du fortælle - hvilken opløsning er det ? 720x480 eller 720x576 ? hvilken kompressionsformat er det optaget i - er det DV så filen hedder .avi eller er det optaget i .mpg eller andet ? Skriv evt. hvilket kamera det er - for selvom det ikke er kameraet der er noget galt med - så har det altså betydning at vi ved præcist hvilket format det optager i for at vi kan hjælpe.
Redigeret af spawn - 01-April-2007 kl. 22:00 |
||
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Kameraet er et Panasonic LUMIX DMC-FX01, der er sat til at optage i 848x480 pix, 30 fps, 16:9 format. http://www.panasonic.dk/servlet/PB/menu/1118106_l14/index.ht ml
|
||
Carsten Witt
||
![]() |
||
![]() |
|
Kameraet er et Panasonic LUMIX DMC-FX01, der er sat til at optage i 848x480 pix, 30 fps, 16:9 format. http://www.panasonic.dk/servlet/PB/menu/1118106_l14/index.ht ml Tilføjer lige : Filtypen er Quicktime . MOV |
||
Carsten Witt
||
![]() |
||
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
|
ok - så er det bedste format du skal konvertere til DVD NTSC som er 720x480 ved 29.97 fps så vælg dette som profil i dit editeringsprogram
|
||
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |