recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dårlig wi-fi dækning i hus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dårlig wi-fi dækning i hus

 Besvar Besvar Side  <1234 10>
Forfatter
Besked
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2019 kl. 11:59
Hvor stort er dit hus, og er der kun mulighed for at montere en AP i det bagerste rum?
Til top
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 697
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2019 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af janLp janLp skrev:

Hvor stort er dit hus, og er der kun mulighed for at montere en AP i det bagerste rum?

Huset er 175 kvm, der er mulighed for at sætte AP op i hver sin ende af huset, da der er trukket kablet forbindelse til disse to steder ude fra teknikskabet/routeren.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2019 kl. 12:07
Så ville jeg deaktiver den trådløse del i routeren fra Hiper og loftmontere to af dem her Ubiquiti UniFi UAP-AC-LR

Redigeret af janLp - 11-December-2019 kl. 12:08
Til top
Brian E Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2006
Status: Offline
Point: 232
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian E Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2019 kl. 12:10
Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

Oprindeligt skrevet af Brian E Brian E skrev:

Jeg købte bare den billigste router med gigabit switch, jeg kunne finde og satte den op som access point. Det kører uden problemer, og der findes masser af udførlige guides til, hvordan man skal sætte det op. 

- men vil jeg så ikke få to netværk at skulle logge på ? Eet vil være router i teknikskab, et andet vil være hvor at ekstra-routeren vil være ?  

Nej, du giver bare SSID'erne (en for 2,4 Ghz  og en for 5 Ghz)de samme navne og indstiller dem til forskellige bands på de to routere, og så skal du slå DHCP-funktionen fra på routeren i den anden ende af huset. Vi har også fiber fra Hiper og bruger også deres router som router og den anden som access point.


Det tog ca. en halv time for mig at sætte op.

Mesh vil givetvis være nemmere (og noget dyrere).
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2019 kl. 12:15
Oprindeligt skrevet af Brian E Brian E skrev:

Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

Oprindeligt skrevet af Brian E Brian E skrev:

Jeg købte bare den billigste router med gigabit switch, jeg kunne finde og satte den op som access point. Det kører uden problemer, og der findes masser af udførlige guides til, hvordan man skal sætte det op. 

- men vil jeg så ikke få to netværk at skulle logge på ? Eet vil være router i teknikskab, et andet vil være hvor at ekstra-routeren vil være ?  

Nej, du giver bare SSID'erne (en for 2,4 Ghz  og en for 5 Ghz)de samme navne og indstiller dem til forskellige bands på de to routere, og så skal du slå DHCP-funktionen fra på routeren i den anden ende af huset. Vi har også fiber fra Hiper og bruger også deres router som router og den anden som access point.


Det tog ca. en halv time for mig at sætte op.

Mesh vil givetvis være nemmere (og noget dyrere).

Det er en dårlig løsning. Har du f.eks en Apple TV eller chromecast eller sonos setup vil du opleve at du ikke kan se de forskellige enheder. 
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2019 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af janLp janLp skrev:

Oprindeligt skrevet af Brian E Brian E skrev:

Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

Oprindeligt skrevet af Brian E Brian E skrev:

Jeg købte bare den billigste router med gigabit switch, jeg kunne finde og satte den op som access point. Det kører uden problemer, og der findes masser af udførlige guides til, hvordan man skal sætte det op. 

- men vil jeg så ikke få to netværk at skulle logge på ? Eet vil være router i teknikskab, et andet vil være hvor at ekstra-routeren vil være ?  

Nej, du giver bare SSID'erne (en for 2,4 Ghz  og en for 5 Ghz)de samme navne og indstiller dem til forskellige bands på de to routere, og så skal du slå DHCP-funktionen fra på routeren i den anden ende af huset. Vi har også fiber fra Hiper og bruger også deres router som router og den anden som access point.


Det tog ca. en halv time for mig at sætte op.

Mesh vil givetvis være nemmere (og noget dyrere).

Det er en dårlig løsning. Har du f.eks en Apple TV eller chromecast eller sonos setup vil du opleve at du ikke kan se de forskellige enheder. 


Det er da ikke korrekt.. Hvis han har slået DHCP fra på den ene router, ja så vil det være samme netværk, også selvom der er to forskellige SSID fra hver sin router/AP..

At jeg ikke vil anbefale løsningen, ja det er en helt anden sag, men det er ikke korrekt, at de ikke vil kunne finde hinanden, bare fordi de bruger hver deres SSID
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2019 kl. 12:28
Jeg er ikke teknisk nok, til at kunne underbygge min påstand. Men det var min oplevelse med et sådan setup. Håber nogen kan ;)

Hvis der var noget som brokkede sig, så var det vores Philips hue via HomeKit, IKEA Trådfri og vores Sonos
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2019 kl. 12:44
Oprindeligt skrevet af janLp janLp skrev:

Så ville jeg deaktiver den trådløse del i routeren fra Hiper og loftmontere to af dem her Ubiquiti UniFi UAP-AC-LR
Der er ingen gevinst ved LR modellen, tværtimod.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2019 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af janLp janLp skrev:

Så ville jeg deaktiver den trådløse del i routeren fra Hiper og loftmontere to af dem her Ubiquiti UniFi UAP-AC-LR
Der er ingen gevinst ved LR modellen, tværtimod.

Okay ... du må gerne lige forklare hvorfor Lite er bedre end Long Range modellen ;)


Redigeret af janLp - 11-December-2019 kl. 12:53
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2019 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af janLp janLp skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af janLp janLp skrev:

Så ville jeg deaktiver den trådløse del i routeren fra Hiper og loftmontere to af dem her Ubiquiti UniFi UAP-AC-LR
Der er ingen gevinst ved LR modellen, tværtimod.

Okay ... du må gerne lige forklare hvorfor Lite er bedre end Long Range modellen ;)
Fordi LR modellen sender godt nok et kraftigere signal ud, men det hjælper ikke enhederne, da de ikke kan sende kraftigere den anden vej.
Dvs. du ender med et AP, som kan sende til din enhed, men enheden kan ikke sende tilbage/svare.

Og hvis du er tæt på, får enhederne bare et for kraftigt signal.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2019 kl. 13:29
Oprindeligt skrevet af janLp janLp skrev:

Jeg er ikke teknisk nok, til at kunne underbygge min påstand. Men det var min oplevelse med et sådan setup. Håber nogen kan ;)

Hvis der var noget som brokkede sig, så var det vores Philips hue via HomeKit, IKEA Trådfri og vores Sonos

Men din dårlige oplevelse har med 99 % sandsynlighed været fordi, at enhederne ikke helt har været på samme netværk/modtaget IP i samme gruppe eller lignende.

Det er det man undgår ved kun at have DHCP tildeling ét sted.

I bund og grund, så er det afgørende, om enhederne har den samme IP med undtagelse af de sidste 1-3 cifre, som selvfølgelig er forskellige.

Men som jeg også skriver, så er det generelt noget, hvor man skal holde tungen lige i munden, når man sætter en router til en anden router mhp. at den skal agere AP.. Men det vigtigste er som sagt, at der kun er én DHCP server pr. netværk.

Jeg gætter på, at i dit tilfælde, der har det evt. været fordi at enhederne som havde kabelforbindelse, ja de blev tildelt én IP-gruppe, og de trådløse blev tildelt en anden, måske endda nogle af dem en tredje, hvis det er helt galt.
Til top
Snippermanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-April-2007
Status: Offline
Point: 179
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Snippermanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2019 kl. 14:11
Vil selv anbefale TP-Link frem for andre (inklusive Ubiquity som er overpriset efter min mening). Hvis du køber TP-Link AP'er så kan du gratis downloade deres AP controller så du kan have samme SSID og klienterne bliver koblet på AP'en med stærkeste signal. Hvis du har mulighed for kablet forbindelse til begge AP'er så er det klart at foretrække frem for mesh med wireless eller kablet backhaul. Sådan en TP-Link AP koster kun 300 kroner stykket.

Kører selv netværk med 3 styks TP-Link APer
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu