recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dårlig wi-fi dækning i hus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dårlig wi-fi dækning i hus

 Besvar Besvar Side  <12345 10>
Forfatter
Besked
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 697
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2019 kl. 14:17
Jeg takker for alle de foreløbige inputs, TAK!

Jeg ved ikke om det gør en forskel at fortælle at udover wifi-dækning, så er der i den ene ende af huset sonos og chromecast, i den anden ende - der hvor at der p.t. ikke er dækning - skal der tilsluttes chromecast.

Om jeg forstår korrekt, så burde et accespoint - som jeg tilslutter datastikket - kunne hjælpe mig, vil jeg f.eks kunne bruge dette; https://www.av-cables.dk/access-point/tp-link-traadloest-poe-access-point-300-mbps-2.html
- og er det rigtig forstået, at dette accespoint ikke behøver at blive sat i stikkontakt, men at det fødes direkte via datastikket ?





Redigeret af JesA - 11-December-2019 kl. 14:18
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2019 kl. 14:36
Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

Jeg takker for alle de foreløbige inputs, TAK!

Jeg ved ikke om det gør en forskel at fortælle at udover wifi-dækning, så er der i den ene ende af huset sonos og chromecast, i den anden ende - der hvor at der p.t. ikke er dækning - skal der tilsluttes chromecast.

Om jeg forstår korrekt, så burde et accespoint - som jeg tilslutter datastikket - kunne hjælpe mig, vil jeg f.eks kunne bruge dette; https://www.av-cables.dk/access-point/tp-link-traadloest-poe-access-point-300-mbps-2.html
- og er det rigtig forstået, at dette accespoint ikke behøver at blive sat i stikkontakt, men at det fødes direkte via datastikket ?




NEJ!

Det er ikke korrekt.. De fleste AP bliver ganske rigtigt tildelt strøm via. ether-netværkskablet (POE - Power Over Ethernet).
MEN det kræver jo, at der rent faktisk bliver sendt noget strøm af sted, og det gør de færreste routere/switches.
Så jeg vil garantere, at der ikke er strøm i dine kabler.

Det løses dog ved at anvende en POE-injector, som kombinerer data og strømsignaler, og derefter sender dette til dit AP.
Den injektor kan du så enten sætte ved din router, eller ude ved dit AP.

Ved Ubiquiti Lite AP, der får du automatisk en injektor med..
Til top
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 697
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2019 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

Jeg takker for alle de foreløbige inputs, TAK!

Jeg ved ikke om det gør en forskel at fortælle at udover wifi-dækning, så er der i den ene ende af huset sonos og chromecast, i den anden ende - der hvor at der p.t. ikke er dækning - skal der tilsluttes chromecast.

Om jeg forstår korrekt, så burde et accespoint - som jeg tilslutter datastikket - kunne hjælpe mig, vil jeg f.eks kunne bruge dette; https://www.av-cables.dk/access-point/tp-link-traadloest-poe-access-point-300-mbps-2.html
- og er det rigtig forstået, at dette accespoint ikke behøver at blive sat i stikkontakt, men at det fødes direkte via datastikket ?




NEJ!

Det er ikke korrekt.. De fleste AP bliver ganske rigtigt tildelt strøm via. ether-netværkskablet (POE - Power Over Ethernet).
MEN det kræver jo, at der rent faktisk bliver sendt noget strøm af sted, og det gør de færreste routere/switches.
Så jeg vil garantere, at der ikke er strøm i dine kabler.

Det løses dog ved at anvende en POE-injector, som kombinerer data og strømsignaler, og derefter sender dette til dit AP.
Den injektor kan du så enten sætte ved din router, eller ude ved dit AP.

Ved Ubiquiti Lite AP, der får du automatisk en injektor med..

- Tak for "advarsel" :)

Heldigvis har jeg stikkontakt ved siden af datastikket, så kan hente strøm derfra.

Men, ville dette access point iøvrigt løse mine problemer ??






Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2019 kl. 14:51
Ja det vil det.. (synes dog ikke til at der er en injektor med i pakken, så det skal du ihvertfald have købt også)

Ulempen her er, at du formentlig ender op med to forskellige WIFI navne, og med de ulemper der er i det.. (Det kan skabe et problem, at f.eks. en mobil ikke hopper over på routeren, når den er tættest på den, fordi den lige nøjagtig har (dårligt) signal fra AP'et.. 
Det er derfor at det bedste nok ville være at købe to AP, sætte et nede i enden, og det andet ved routeren, og så slå wifi fra på routeren.
Dermed ville du ende op med ét WIFI navn, og det med to enheder som er beregnet til at fungere "ved siden af hinanden", da de er samme type.

Hvis jeg skal være helt ærligt, udfra min vurdering af dit udgangspunkt for at rode med det (forstå mig ret, jeg siger langt fra at du er teknisk analfabet), så ville jeg nok overveje at købe noget google wifi eller lignende, hvor du udskifter routeren, og samtidigt får to stk trådløse mesh-APer med i handlen.
Meeeeen så snakker vi også 1000 kroner eller mere, så det er selvfølgelig en faktor.

Hvem er din udbyder egentlig? Waoo/Eniig/Fabia eller hvad fiber selskabet nu hedder rundt omkring, ja de har jo noget udstyr, som man får med, hvis man har en forbindelse af en vis hastighed.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2019 kl. 14:56
Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Er det udbyderens router der står i teknikskabet?


- Ja ( Hiper), har lige fået lagt fiber ind. Og synes at montøren sagde, at Hipers egne routere var "kodet" til Hipers fibernet, men jeg kan have hørt forkert...


Du kan altid spænde en “rigtig” router for den Hiper leverer. Hvis det skal være godt, men ikke alt for dyrt, ville jeg søge efter Netgear Nighthawk på DBA. Det er i hvert fald der jeg ville starte, i din situation.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2019 kl. 15:03
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Fordi LR modellen sender godt nok et kraftigere signal ud, men det hjælper ikke enhederne, da de ikke kan sende kraftigere den anden vej.
Dvs. du ender med et AP, som kan sende til din enhed, men enheden kan ikke sende tilbage/svare.

Ubiquiti er ikke enig med dig om den udlægning, faktisk behandler de emnet lige her:


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 697
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2019 kl. 15:23
Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

Ja det vil det.. (synes dog ikke til at der er en injektor med i pakken, så det skal du ihvertfald have købt også)

Ulempen her er, at du formentlig ender op med to forskellige WIFI navne, og med de ulemper der er i det.. (Det kan skabe et problem, at f.eks. en mobil ikke hopper over på routeren, når den er tættest på den, fordi den lige nøjagtig har (dårligt) signal fra AP'et.. 
Det er derfor at det bedste nok ville være at købe to AP, sætte et nede i enden, og det andet ved routeren, og så slå wifi fra på routeren.
Dermed ville du ende op med ét WIFI navn, og det med to enheder som er beregnet til at fungere "ved siden af hinanden", da de er samme type.

Hvis jeg skal være helt ærligt, udfra min vurdering af dit udgangspunkt for at rode med det (forstå mig ret, jeg siger langt fra at du er teknisk analfabet), så ville jeg nok overveje at købe noget google wifi eller lignende, hvor du udskifter routeren, og samtidigt får to stk trådløse mesh-APer med i handlen.
Meeeeen så snakker vi også 1000 kroner eller mere, så det er selvfølgelig en faktor.

Hvem er din udbyder egentlig? Waoo/Eniig/Fabia eller hvad fiber selskabet nu hedder rundt omkring, ja de har jo noget udstyr, som man får med, hvis man har en forbindelse af en vis hastighed.

- jamen, jeg ER en om ikke teknisk, så ihvertfald "wi-fi analfabet, så helt ok at du skriver som du gør ;)

Og jeg ønsker netop ikke at have to forsk. wifi navne, så dit forslag om 2 AP er noteret.
( p.t. kan min mobil liiige få kontakt med min router, men chromecast'en kan ikke, og for at de to kan kommunikerer, skal de jo være på samme netværk...)

F.s.v. mesh, så bliver det hurtigt kr. 1.000 - hvis ikke 2.000 - mere end en (to!) AP'
- det er iøvrigt Hiper, som leverer mit fibernet...




Redigeret af JesA - 11-December-2019 kl. 15:31
Til top
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 697
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2019 kl. 15:28
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Er det udbyderens router der står i teknikskabet?


- Ja ( Hiper), har lige fået lagt fiber ind. Og synes at montøren sagde, at Hipers egne routere var "kodet" til Hipers fibernet, men jeg kan have hørt forkert...


Du kan altid spænde en “rigtig” router for den Hiper leverer. Hvis det skal være godt, men ikke alt for dyrt, ville jeg søge efter Netgear Nighthawk på DBA. Det er i hvert fald der jeg ville starte, i din situation.

Jeg har prøvet med en anden router - netgear "et eller-andet" - som jeg havde i mit tidligere hjem, og som havde en fantastisk rækkevidde; der var slet ikke "hul igennem" i det nye hus, og frygter at en netgear nighthawk måske nok kan få "hul igennem" ned til bagerste del af huset, men at det ikke vil være særlig stabilt. Og prismæssigt synes jeg heller ikke at der er stor forskel på en Nighthawk og et mesh system..(?)...
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2019 kl. 15:42
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2019 kl. 15:56
Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Er det udbyderens router der står i teknikskabet?


- Ja ( Hiper), har lige fået lagt fiber ind. Og synes at montøren sagde, at Hipers egne routere var "kodet" til Hipers fibernet, men jeg kan have hørt forkert...


Du kan altid spænde en “rigtig” router for den Hiper leverer. Hvis det skal være godt, men ikke alt for dyrt, ville jeg søge efter Netgear Nighthawk på DBA. Det er i hvert fald der jeg ville starte, i din situation.

Jeg har prøvet med en anden router - netgear "et eller-andet" - som jeg havde i mit tidligere hjem, og som havde en fantastisk rækkevidde; der var slet ikke "hul igennem" i det nye hus, og frygter at en netgear nighthawk måske nok kan få "hul igennem" ned til bagerste del af huset, men at det ikke vil være særlig stabilt. Og prismæssigt synes jeg heller ikke at der er stor forskel på en Nighthawk og et mesh system..(?)...
jeg får selv opgraderet til hiber fiber inden jul. Her kommer jeg til at koble min Asus wifi6 router direkte på medie konverteren. Jeg har desuden koblet en mindre Asus på som access punkt, konfigureret som mesh.

Efter jul bliver mit gamle wifi5 Asus sat til salg.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2019 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

Routeren står i teknikskab, og fra teknikskab er der trukket kabel - cat 6 - til det bagerste rum i huset -  men hvad skal jeg bruge for at få wifi-dækning i det bagerste rum ?...wi-fi extender ?...accesspoint ??


Og det er ikke muligt for dig at trække et netværkskabel fra teknikskabet til et sted midt i huset?

Det ville jeg gøre og så sætte en enkelt Ubiquiti LR op der.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2019 kl. 16:13
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

Routeren står i teknikskab, og fra teknikskab er der trukket kabel - cat 6 - til det bagerste rum i huset -  men hvad skal jeg bruge for at få wifi-dækning i det bagerste rum ?...wi-fi extender ?...accesspoint ??


Og det er ikke muligt for dig at trække et netværkskabel fra teknikskabet til et sted midt i huset?

Det ville jeg gøre og så sætte en enkelt Ubiquiti LR op der.


Klaus

Han har 170 kvadratmeter hus :) Jeg ville nok sætte to op.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu