recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dårligt antennesignal
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDårligt antennesignal

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
andefeldt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Emne: Dårligt antennesignal
    Sendt: 21-Maj-2006 kl. 21:40
Jeg har for nylig trukket nyt antennekabel fra vores indgangssignal (kabeltv) hen til vores fordelerboks. Da jeg havde mit gamle CRT tv var der ikke så meget støj at se på signalet, efter det nye kabel var trukket (tykt dobbeltafskærmet kabel). Kablet er monteret med F-stik (se tegning nedenfor). Desuden har jeg til mit tv og min hdd lavet nye antennekabler. Begge dobbeltafskærmede og med F-stik + adapter til "alm." antennestik.

Problemet er, at på mit nye LCD tv, kan jeg se 2 sorte bjælker (brede skygger horisontalt) inde i billedet. Ind i mellem bevæger bjælkerne sig op/ned i billedet. Ind i mellem står de stille. Bjælkerne er mest tydelige, når baggrunden på tv-billedet er lys blå, lys grå, lys grøn og andre lyse farver. Det er ikke mit tv, der er noget galt med. Problemet opstår ikke, når jeg ser dvd. Men ser jeg tv igennem min hdd, så ses bjælkerne også, dvs. det kommer fra tv-kablerne.

Nu er vores tv-signal her i byen generelt ikke særlig godt, men jeg er sikker på, at jeg også har gjort noget galt et sted. Hvis nogen kan komme med et hint, så hold jer endelig ikke tilbage! Selve mit "setup" ses herunder (alle F-stik har jeg monteret):

Indgangskabel + F-stik --> Triax Forlængerboks --> F-stik + kabel --> Fordelerboks --> Antenneadapter + F-stik + kabel + F-stik + Antenneadapter --> HDD --> Antenneadapter + F-stik + kabel + F-stik + Antenneadapter --> LCD

Nogen ideer?
Anders
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2006 kl. 22:13

Oprindeligt skrevet af andefeldt andefeldt skrev:

Problemet er, at på mit nye LCD tv, kan jeg se 2 sorte bjælker (brede skygger horisontalt) inde i billedet. Ind i mellem bevæger bjælkerne sig op/ned i billedet. Ind i mellem står de stille. Bjælkerne er mest tydelige, når baggrunden på tv-billedet er lys blå, lys grå, lys grøn og andre lyse farver. Det er ikke mit tv, der er noget galt med. Problemet opstår ikke, når jeg ser dvd. Men ser jeg tv igennem min hdd, så ses bjælkerne også, dvs. det kommer fra tv-kablerne.

Nogen ideer?

Min umiddelbare tanke siger dårligt skærmet SCART kabel, men er ikke 100% sikker.

Lignende har været oppe at vende flere gange som f.eks:
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10696& get=last#80988  og
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=1338

Hvis du ser TV via TV'ets tuner, så prøv trække SCART stik ud og se om bjælkerne forsvinder når der kun er antennekabel ind.
Alternativt træk antennestik ud af TV når der modtages via HDD. Hvis de forsvinder er det SCART kablet der er synderen.

Bjælkerne opstår når der modtages fra to forskellige stationer på hhv. HDD rec og TV.  Det er billed sync pulserne (som er  mere "sorte" end normalt billed indhold sort niveau) som kobler mellem SCART kablets ledere, og de to stationer har ikke helt samme billed frekvens.

Mvh JørgenT



Redigeret af JørgenT - 21-Maj-2006 kl. 22:14
Til top
andefeldt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2006 kl. 22:18
Jeg bruger ikke scart, så det er ikke problemet. Jeg bruger component fra hdd til tv. Jeg har prøvet at tage component-stikkene ud, men problemet findes stadig. Som sagt findes problemet kun, når jeg ser tv via tv'ets egen tuner og/eller hvis jeg ser tv gennem hdd'ens tuner. Jeg har også prøvet at lade tv-signalet gå direkte fra vores fordelerboks til tv'et, dvs. uden at gå igennem hdd'en. Men det hjalp heller ikke.

Andre ideer?
Anders
Til top
dvd-dyr Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 05-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 126
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2006 kl. 08:50
Sluk alt udstyr i nærheden af TV'et: Video, satellitmodtager, harddiskoptager etc. (aircondition, køleskab?). Prøv så at føre et kabel direkte fra antenneindføringen og ind i TV'et. Prøv gerne med 2 forskellige kabler. Er problemet der stadig?

/Kjeld
Til top
andefeldt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2006 kl. 15:33
Har lige prøvet det.

Det så ikke ud til, at signalet blev bedre, da jeg flyttede mit tv hen til antenneindføringen. Måske blev det en smule bedre, men det er svært at afgøre. I hvert fald var bjælkerne der endnu (måske mindre tydelige).

Jeg har 4 ideer om, hvor fejlen kan ligge:

- Mine F-stik er ikke monteret godt nok

- De antennestik-adaptere jeg har monteret på F-stikkene har et for stort tab

- Jeg har ikke fået monteret stikket godt nok i min fordelerboks (meget lidt plads!)

- Mit antennesignal fra antenneforeningen er simpelthen for dårligt.

Desværre kan jeg ikke selv finde ud af, om problemet ligger i mine F-stik eller i mine egne installationer. Så hvis der er en fra Odense, der har styr på de ting, må vedkommende da gerne kommer forbi og gå installationerne igennem med mig (det kan ikke tage lang tid).

Ellers må I gerne komme med flere forslag.
Anders
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-April-2006
Status: Offline
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2006 kl. 16:43
Oprindeligt skrevet af andefeldt andefeldt skrev:

Har lige prøvet det.

Det så ikke ud til, at signalet blev bedre, da jeg flyttede mit tv hen til antenneindføringen. Måske blev det en smule bedre, men det er svært at afgøre. I hvert fald var bjælkerne der endnu (måske mindre tydelige).

Jeg har 4 ideer om, hvor fejlen kan ligge:

- Mine F-stik er ikke monteret godt nok

- De antennestik-adaptere jeg har monteret på F-stikkene har et for stort tab

- Jeg har ikke fået monteret stikket godt nok i min fordelerboks (meget lidt plads!)

- Mit antennesignal fra antenneforeningen er simpelthen for dårligt.

Desværre kan jeg ikke selv finde ud af, om problemet ligger i mine F-stik eller i mine egne installationer. Så hvis der er en fra Odense, der har styr på de ting, må vedkommende da gerne kommer forbi og gå installationerne igennem med mig (det kan ikke tage lang tid).

Ellers må I gerne komme med flere forslag.


Prøv at tage antennesignalet direkte hvor det kommer ind i huset. Altså før antenneforstærker og fordelerboks.

Der er ingen anden vej end logisk fejlfinding


Til top
andefeldt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2006 kl. 16:48
Det var også der, jeg prøvede sidst. Altså ved det første F-stik i lejligheden. Hvis jeg skal før det stik, ja så skal jeg ned i fordelerboksen på vejen. Men som sagt, så det ud til, at signalet var lidt bedre der. Dog var der stadig lidt bjælker. Dette kan nok kun skyldes de ting, jeg skrev tidligere. Det ville bare være rart at få en til at gennemgå mine installationer sammen med mig, inden jeg ringer til en tekniker. Så hvis der er nogen, der har tid/lyst, så sig endelig til!!!
Anders
Til top
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2006
Status: Offline
Point: 819
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2006 kl. 09:51

Jeg synes jeg engang har oplevet noget lignende. Og så vidt jeg husker, var det et interferensproblem (et svagt stationssignal fra en anden kanal undet dét, der skulle være alene om kanalen). Men jeg tror fænomenet er så kendt, at du kan ringe til en tvreparationsforretning og spørge.

Mvh.

Til top
andefeldt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2006 kl. 10:34

Problemet er bare, at det er på stort set alle kanaler (nogen mere end andre).

På vores gamle CRT-tv i soveværelset kan man næsten ikke se det. Der er dog stadig en lille smule af det på dette tv også, men det er ubetydeligt i forhold til på LCD'en. Jeg fatter det simpelthen ikke. Jeg har prøvet at sætte mit LCD tv i stedet for CRT-tv'et. Men så kom problemet igen. Satte jeg stikket over i CRT tv'et, så forsvandt bjælkerne næsten helt igen. Men jeg er sikker på, at det IKKE er mit LCD tv, der er noget galt med.

Bruger jeg min HDD's tuner, så er bjælkerne der
Bruger jeg mit LCD's tuner, så er bjælkerne der
Ser jeg DVD på mit LCD, så er bjælkerne væk.

Så enten ligger fejlene i mine samlinger, eller også er det et problem nede i fordelerboksen på vejen. Det skal siges, at jeg tidligere (før jeg trak nye kabler og da jeg havde et CRT tv i stuen) også havde en tekniker ude, da vores signal var elendigt! Her fandt han ud af, at der pludselig var blevet skruet op for antenneforstærkeren i fordelerboksen på vejen (bare sådan uden videre). Så jeg er klar over, at der sker mystiske ting for min antenneforening... Men inden jeg kontakter dem, vil jeg bare gerne være sikker på, at mine samlinger osv er i orden, så jeg har min ryg fri.

Anders
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu