recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dårligt signal på høje frekvenser
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDårligt signal på høje frekvenser

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bentriloquist Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 28-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Emne: Dårligt signal på høje frekvenser
    Sendt: 28-Juli-2010 kl. 18:46
Hej.

Jeg har problemer med at modtage de DVB-C-kanaler som ligger på de høje frekvenser. Jeg har et LG-tv som kan måle signalstyrker og signalkvalitet. Signalet kommer fra antenneforeningen i Skanderborg.

Udvalgte frekvenser (mHz): styrke/kvalitet
370: 58%/100%
570: 54%/100%
658: 42%/100%
690: 9%/100%
826: 5%/100%
834: 2%/100%
842: 2%/99%

Det er målt med tv'et direkte i dåsen. På trods af den lave styrke fra 690 og opefter viser tv'et et fint billede. Problemerne opstår når jeg vil fordele signalet til andre modtagere. Pt har jeg en antenneforstærker som formentlig ikke er specielt god, i hvert fald er her de tilsvarende tal når signalet går gennem antenneforstærkeren (sat på ca. 2/3 forstærkning):

370: 94%/100%
570: 93%/100%
658: 90%/40%
690: 82%/40%
826: 0%/0%
834: 0%/0%
842: 0%/0%

Signalstyrken er forbedret indtil 690, hvorefter den er 0 (der er ingen kanaler på frekvenser mellem 690 og 826). Til gengæld falder signalkvaliteten allerede fra 658. Det ser ud til at signalkvaliteten har meget mere at sige end styrken.

Frekv.omr.: 40 - 862 MHz 
Forstærkning.: 20 dB 
Justerbar forstærkning: 0 - 10 dB

Mit spørgsmål er om der findes en antenneforstærker der vil kunne give mig et brugbart signal på de høje frekvenser. Jeg har brug for 3 udgange.

Hilsen fra Bent
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2010 kl. 13:12

Prøv at tale med antenneforeningen  om at få målt signalet af en fagmand.

Lars   Smile
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
kskruger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Februar-2007
Point: 3498
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2010 kl. 14:50
Har du prøvet at skiftet dit antenne kabel ud med et andet, selv et kort kabel af dårlig kvalitet, kan ødelægge det digitale signal. Især kabler fra Harald-Nyborg giver problemer.
Jeg har selv oplevet at det 3 gange med tv som havde DVB-C tuner, hvor man kunne se nogle kanaler, men ikke alle. Alle 3 gange blev kablet udskiftet og problemet forsvandt. Sjovt nok virkede de fint, da det var rent analog tv signal.
Til top
Lytro Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Maj-2010
Sted: Nejede,Hillerød
Point: 363
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2010 kl. 16:00
Der kan også være tale om en overstyring,
eller du må have en forstærker med en TILT just.

Lynge Smile
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2010 kl. 22:11
Jeg har prøvet at udskifte kabler, for det oprindelig kabel (før målingerne) duede slet ikke. Jeg har fundet et andet kabel og sat metalstik på i enderne. Metalstikkene synes jeg ikke giver nogen forskel. I morgen vil jeg forsøge at få fat i noget antennekabel som er bedre afskærmet, for jeg er i tvivl om hvor meget skærm der er i det kabel jeg har brugt (er lidt en begynder på området).

Lynge: hvad betyder TILT i forbindelse med forstærkere?
Til top
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Point: 1226
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2010 kl. 23:46
Kører du signalet fra dåsen og ind i forstærkeren, og så videre til resten?
For så har du en del tab inden forstærker

Der er nogle antenneforeninger, som kører med retur signal(til internet/zaptor hvis stofa), kan være din antenneforening også gør det?

Theilo.

Til top
Lytro Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2010 kl. 08:24
Oprindeligt skrevet af Bentriloquist Bentriloquist skrev:

Lynge: hvad betyder TILT i forbindelse med forstærkere?

Du kan ændre forstærkningen på de høje frekvenser i forhold til de lave frekvenser.

Lynge Smile

Til top
Lytro Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2010 kl. 08:55
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2010 kl. 20:42
Jeg har nu været en tur i Expert for at få noget andet antennekabel - ekspedienten sagde at det var den slags de selv bruger når de laver installationer, så det må være godt nok til mig også. Kablet har samme opbygning som de kabler jeg i forvejen har, og det gjorde da heller ingen forskel at skifte kablet der går fra dåsen. Jeg tillader mig derfor at frikende mit kabel. :)

@Theilo: Kablet går fra dåsen og direkte i forstærker. Til de målinger jeg har foretaget har jeg ført kablet fra dåsen og direkte i tv. Ang. retursignal, så ved jeg ikke helt hvad det er. Jeg får internet gennem antenneforeningen også, så der er vel retursignal? Kan det give et dårligere tv-signal? Stikdåsen er af typen der har 3 stik: tv, radio og internet.

@Lytro: Tak for info!

@reslfj: Jeg vil tale med antenneforeningen på mandag for at få at vide hvilken styrke signalet skal have. Jeg kan se at YouSee-kassen kan måle signalstyrken også, formentlig regner den i dB. De bedste kanaler ligger på -4, andre ligger på -8 og nogle endnu værre.

Hilsen fra Bent
Til top
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Point: 1226
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2010 kl. 21:56

Hvis du går ind på yousee's hjemmeside og kigger under din antenneforening kan du se hvad kanaler, du vil have problemer med.

Der står så også at det kan være dine kabler, men det tror jeg nu ikke, når du har prøvet det.
Det kan være kablet ind til din installation eller din/dine dåser det kan være galt med.

Nu har jeg ikke yousee, så jeg ved ikke om de kræver retursignal ligesom stofa.
Men gør de det kan du ikke bruge den forstærker.

Jeg har koblet op sådan her.
fra vejen ind i en 3-fordeler med f-stik
en FREJA MM4-65D TV/R/DATA til der hvor internet bliver brugt.
De 2 sidste steder sidder der en TD260.

Men prøv at høre enetn din antenneforening eller yousee om hvad udstyr de anbefaler.
At du har -4 til -8 i signal passer meget, da dåsen tager ca 4-6 db alt efter hvad det er for en.

Theilo
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu