Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Kenneth
Bruger
Oprettet: 11-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 128
|
Emne: dårligt signal på tunere Sendt: 27-Marts-2007 kl. 08:27 |
Jeg har netop købt en fujitsu-siemens pa 1518 og ønsker at bruge den som alm. pc og samtidig have mulighed for at optage lidt tv på den.
Jeg har opgraderet grafikkortet til et geforce 7300gs og sat en gb ekstra ram i.
Jeg har dog det problem at signalet er meget grumset (jeg bruger TDC kabelTV). Ifølge sælgeren i ComputerCity er det fordi det tv kort der sidder i (Pinnacle 310i) ikke har analog forstærker og han overbeviste mig om at sætte et Hauppauge HVR-1100 i istedet. Problemet er bare at jeg stadig har meget grumset billede (jeg har til det nye kort forsøgt at sætte det op via WinTV som er det program Hauppauge leverer med kortet).
Kører jeg signalet direkte på mit 40" LCD tv er signalet fint.
En bi-ting som jeg endnu ikke har fået kigget på er at jeg via Windows Medie Center kun kan vælge antenne i opsætningen. Med det gamle kort kunne jeg vælge ml. antenne, kabel og en mere som jeg ikke lige kan huske.
Er der nogle gode råd til hvad jeg skal gøre?
|
 |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
|
Sendt: 27-Marts-2007 kl. 15:51 |
Hvorfor pokker overtalte han dig til et HVR-1100 Det er et kort der kan køre DVB-T (som du IKKE har brug for) og/eller Analogt. Ikke nok med det, så har det ikke hardware MEPG dekoder i, så din CPU bliver unødig belastet.. Han burde have solgt dig et HVR-1300 istedet. Eneste forskel er, at der er Hardware dekoder i. Eller det bedste valg, PVR 150mce (eller PVR 500mce for dual tuner).
I MCE skal du sikre dig, at du har MCE driverne til kortet. Derefter skal du opsætte MCE som værende analog antenne, da det er TDC kabeltv du har. (Jeg formoder ikke du har en Selector).
Når det er gjort, så skal du finde en util til at tweake hauppage kortet med. Jeg har ikke selv haft det store held med den til mit kort, men du kan prøve om det er bedre hos dig.
|
|
 |
Kenneth
Bruger
|
Sendt: 27-Marts-2007 kl. 19:34 |
dvs. du anbefaler mig at returnere mit HVR-1100 kort og at jeg får fingerene i et PVR 150mce? er der andre kort jeg skal tage med i tankerne (evt. et hvor jeg ikke skal tweake)?
tak for hjælpen
|
 |
Ken_T
Guld medlem
Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
|
Sendt: 27-Marts-2007 kl. 21:34 |
Er du sikker på, Kenneth, at du har et tilstrækkelig godt antennesignal. Måske har du trukket et langt kabel til din PC eller du har måske ikke brugt et godt kabel. De billige tynde man kan købe er ikke gode nok. Du snakker jo om et "grumset" billede. Men du skulle ikke have et "grumset" billede med dit hvr 1100 og har du det vil du også have det selv om du skaffer et pvr 150. Så du skulle nok først checke dit antennesignal. Jeg bruger selv en antenneforstærker (skal være god, nogle af de billigste er skod)
Jeg syntes heller ikke 1100 kortet er godt, særlig fordi det mangler en hardware encoder, der tager sig af det "hårde" arbejde med enkodningen før det gemmes på harddisken, det giver frihed til at lave andre ting samtidigt på computeren uden at det optagede er dårligt. Som Kandersen siger, er et pwr 150 et godt kort med hardwareenkoder.
Det med det omtalte tweak program, er ikke noget specielt at være nervøs for, det kan man bruge til lige at optimere med, hvis det syntes nødvendigt og det er enkelt og let at bruge. Men det er ikke et program som man egentlig skal bruge, det kommer ikke fra hauppauge. Det er ikke meningen at man skal.
Pvr 150 har også en s-video indgang. Det giver mulighed for tilslutning af en selector, der kan give nogle meget flotte optagelser helt uden grums. Men igen, det er blot noget man kan gøre.
Dit 1100 kort har DVB-T tuner. Hvis du sætter en almindelig stueantenne antenne til USB (ikke TDC kabel) så kan du, afhængig af hvor du bor, modtage de danske kanaler dr1 dr2 og tv2 i digital kvalitet. Det er ikke "grumset" men af flot kvalitet, men så mangler du jo alt det andet fra TDC.
Man kan godt have både et DVB-T kort og et pvr 150 i samme maskine, så man kan tage både TDC kabel analogt og DVB-T.
Ken_T
Redigeret af Ken_T - 28-Marts-2007 kl. 02:40
|
 |
BeLLe
Super bruger
Oprettet: 26-Juli-2006
Point: 302
|
Sendt: 27-Marts-2007 kl. 22:16 |
Ken_T skrev:
Man kan godt have både et DVB-T kort og et pvr 150 i samme maskine, så man kan tage både TDC kabel analogt og DVB-T
|
Det kan man - Bare IKKE med wMCE - Der skal man enten vælge analogt eller digitalt (dvb-t). Det kan ikke håndtere begge ting samtidigt.
Ud over det vil jeg også anbefale at kontrollere dit antennesignal - En computer er meget mere følsom over for støj i signalet end et tv - Grunden er at det analoge signal bliver konverteret til digitalt signal computeren kan forstå. Men encoderen kan ikke kende forskel på støj og signal så den tager det hele med, med det resultat at billedet bliver grumset, der kommer sne, skygger eller striber på - generelt dårligt billede.
Jeg har oplevet mange der har sendt deres mediacenter til reperation (arbejder på et computer værksted) fordi tvbilledet er dårligt. De mener der er noget galt med tv kortet. 99% får den tilbage med beskeden om at de skal få et bedere signal for kortet fejler ikke noget.
|
 |
Kenneth
Bruger
|
Sendt: 27-Marts-2007 kl. 22:17 |
Jeg prøver at få TDC ud og kigge på signalet, så håber vi at det er der problemet ligger.
Har nogle af jer forstand på om det kort der sad i fra starten (Pinnacle PCTV 310i) er godt eller skidt?
Redigeret af Kenneth - 27-Marts-2007 kl. 22:21
|
 |
Ken_T
Guld medlem
|
Sendt: 27-Marts-2007 kl. 22:42 |
Det med TDC skal du nok ikke, de kigger på dit TV og kan konstatere som dig selv at alt er i orden og dernæst får du en regning for et tekniker besøg. De skal jo ikke have dit tv kort til at virke.
Det lyder som om dit signal er godt nok og det kan ikke være dit korte kabel. Men nogle trækker kabeler 10 til 20 meter, men det er jo ikke dig. Når du bruger antenneforstærker kan du overstyre din tuner, det ses som bølger eller streger for eksempel. Prøv lige uden forstærker. En antenneforstærker kompenserer for det tab der er i et kabel, men det er ubetydeligt i et kort kabel. 10 ti 20 meter måske. Så kan det ses.
Du skulle nok overveje at installere om. Det gøres med et program du må være i besiddelse af og som kom med dit hauppauge kort. Det hedder HCVclear.exe. Slet alt og start om med en nyinstall af kortet. Du skal selv installere kortet med de drivere du har eller ved at downloade de nyeste fra hauppauge. Tving XP eller vista til at finde dine drivere, muligvis via din instal DVD under drivere. Og tilsidst efter en genstart kør den der sætter wintv2000 op. Det hjælper måske. Man kan faktisk ret let få et dårligt resultat ved install, desværre. Og så er løsningen altså en fuldstændig ny instal
Ken_T
Redigeret af Ken_T - 28-Marts-2007 kl. 02:40
|
 |
Kenneth
Bruger
|
Sendt: 28-Marts-2007 kl. 09:07 |
Jeg tror jeg starter med at se om jeg ka få det originale Pinnacle 310i til at virke, så ka jeg få pengene retur for Hauppauge kortet.
Vil jeg med fordel kunne tilslutte min selector (sagem 60)? og skal den bare kobles via antenne kablet eller skal den via s-video stikket?
Redigeret af Kenneth - 28-Marts-2007 kl. 12:31
|
 |
Ken_T
Guld medlem
|
Sendt: 29-Marts-2007 kl. 17:04 |
En selector skal bruge s-video kabel fra selector ind på en s-video indgang foreksempel på et tv kort. Ud fra selector skal der bruges et scartconverter stik der har s-video + lyd ud. Siden bruges der så s-video og lyd kabler. Lyd kan måske gå ind på TV kort eller lydkort (line ind) Selector skal så sættes til s-video signal i menuen (ikke vhs) ellers er der ikke s-video ud på scart udgang 2.
Hvis der bruges wintv2000 til et hauppauge kort skal man sætte s-video op under kanaler. Og det samme gælder formodentlig andre tv kort og programmer.
|
 |